Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2504563
Net de uitslag van bloedonderzoek gehad, de nierwaardes van Djinty zijn voor het eerst veel hoger!
Ureum 35,4 (was 22,7), Kreatine 339 (was 288).  :'(

Advies van de DA om zo veel mogelijk toevoegingen weg te laten; geen cranberry meer, geen niercompositum (of solidago), geen Quertilla en Verikan. De DA weet het niet zeker maar denkt dat deze producten (of een aantal hiervan) toch een werking in de nieren hebben.
Ze wil Djinty ook graag op een brokkken nierdieet zetten... Dit gaat natuurlijk niet gebeuren!

Kan iemand mij helpen???
Door Lizzy
#2505346
Geen Nier compositum of Solidago vind ik ronduit onverstandig.

Is je hond nuchter geprikt?

Je voert de versie van het BARF nierdiet, toch?

Visolie, dat zou ik ook geven.
#2505382
Lizzy schreef: Geen Nier compositum of Solidago vind ik ronduit onverstandig.

Is je hond nuchter geprikt?

Je voert de versie van het BARF nierdiet, toch?

Visolie, dat zou ik ook geven.
Ja Dijnty is nuchter geprikt. Ik geef haar al vanaf vorig jaar juni een nierdieet dat is voorgeschreven door Dorothea. Ze doet het daar al ruim 1 jaar goed op.

Visolie van Doils krijgt ze dagelijks. Verder krijgt ze ipakitine, Probiotica en Weerstand van Puur Natuur.

Denk dat ik maar terug ga naar de basis van juni: Ipakitine, Kidney comp (of solidago), Visolie en Pau d'arco. Alle overige supplementen laat ik vallen.

In de urine zijn geen ontstekingscellen gevonden.

Ik wacht nog op aanvullende informatie, heb ook laten testen op Addison. Wil zoveel mogelijk uitsluiten.
Haar ontlasting wordt ook nog onderzocht op parasieten en vertering. Deze uitslag verwacht ik volgende week.

Djinty komt niet ziek over terwijl de waardes wel erg slecht zijn. Heeft een goede eetlust, normale ontlasting, drinkt normaal en is alert en speels. Heeft net nog 45 minuten met andere honden gespeeld....

De DA heeft het ook gehad over een infuus. Dat is toch een lapmiddel? Het is toch veel beter om met het voer te bekijken of de waardes weer wat gaan dalen? Ze krijgt vanaf nu ook geen enkel botje meer (was daar al voorzichtig mee) en als beloning alleen nog maar schapenvet of een stukje gedroogd pens.
#2505609
Uitslagen van het bloed binnen. Natrium- en kaliumwaarden zijn goed, dus geen Addison!
De DA is er van overtuigd dat het een aangeboren afwijking is.

Weet iemand wat ik nog meer kan laten onderzoeken of moet ik maar aannemen (wat wel heel aannemelijk is omdat ze vanaf pup af aan ziek was) dat het defect aan de nieren aangeboren is?
Door sella
#2505662
Heb je een auto? Dan zou ik gewoon naar de saen bellen voor een afspraak met Dorothea. Ze is nu wel met vakantie, maar ik denk dat je daar meer mee door 1 deur kunt.
Door Lizzy
#2505945
Ja, ik zou volgende week even contact opnemen met Dorothea. Ik weet ook niet meer in welke gevallen een infuus raadzaam is (want dat kan het met nierproblemen wel zeker zijn!).....
#2527516
Even een update.

Ben donderdag weer bij Dorothea geweest.
Er is een echo gemaakt waarop te zien was dat beide nieren er erg slecht aan toe zijn. Overige organen zien er gelukkig goed uit!
De urine die rechtstreeks uit de blaas is gehaald bevat iets wat eiwitten, maar echt zorgelijk. Heb haar levensverwachting in mijn hoofd weer moeten bijstellen, als ze 3/4 jaar wordt mag ik blij zijn!

Heb een nieuwe medicijn erbij gehad voor de nieren: Rubenal 300.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Het is namelijk een nogal kostbaar medicijn, 47,95 voor 2 weken!

Ik geef Djinty 2 keer per dag ipakitine. Wat ik weet van deze medicatie dat het de fosfor in het voedsel bind zodat de nieren ontlast worden. Ze krijgt dit s'morgens en s'avonds.
Ze krijgt echter 4 keer per dag eten, 2 keer met ipakitine en 2 keer zonder medicatie. Weet iemand of het verstandig is om bij iedere voeding, dus 4 keer per dag, ipakitine te geven? Het lijkt me dat het gebonden fosfor met de ontlasting het lichaam verlaat en dat ze dus 2 keer voeding krijgt waar de fosfor niet gebonden wordt?  (is het nog te begrijpen wat ik hier schrijf  ;))
En is het schadelijk om meer ipakitine te geven?

Heb nog een klein ander vraagje: omdat de buik van Djinty is geschoren heeft ze ontzettende jeuk. Ze loopt ligt eigenlijk zoveel mogelijk op haar buik en als ze loopt, rent ze van de ene plaats naar de andere! Echt heel zielig! Heeft iemand een tip tegen de jeuk van het scheren?

Alvast bedankt!
Door Lizzy
#2527521
Esther & Djinty schreef: Even een update.

Ben donderdag weer bij Dorothea geweest.
Er is een echo gemaakt waarop te zien was dat beide nieren er erg slecht aan toe zijn. Overige organen zien er gelukkig goed uit!
De urine die rechtstreeks uit de blaas is gehaald bevat iets wat eiwitten, maar echt zorgelijk. Heb haar levensverwachting in mijn hoofd weer moeten bijstellen, als ze 3/4 jaar wordt mag ik blij zijn!
Ai :'(
Heb een nieuwe medicijn erbij gehad voor de nieren: Rubenal 300.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Het is namelijk een nogal kostbaar medicijn, 47,95 voor 2 weken!
Nee, ik heb er geen ervaring mee.
Ik geef Djinty 2 keer per dag ipakitine. Wat ik weet van deze medicatie dat het de fosfor in het voedsel bind zodat de nieren ontlast worden. Ze krijgt dit s'morgens en s'avonds.
Ze krijgt echter 4 keer per dag eten, 2 keer met ipakitine en 2 keer zonder medicatie. Weet iemand of het verstandig is om bij iedere voeding, dus 4 keer per dag, ipakitine te geven? Het lijkt me dat het gebonden fosfor met de ontlasting het lichaam verlaat en dat ze dus 2 keer voeding krijgt waar de fosfor niet gebonden wordt?  (is het nog te begrijpen wat ik hier schrijf  ;))
En is het schadelijk om meer ipakitine te geven?
Ik zou denken dat je dit even met Dorothea moet overleggen. Het is misschien inderdaad een goed idee om dan ook de Ipakitine in 4 keer te geven maar daar weet Dorothea veel beter antwoord op te geven.
Heb nog een klein ander vraagje: omdat de buik van Djinty is geschoren heeft ze ontzettende jeuk. Ze loopt ligt eigenlijk zoveel mogelijk op haar buik en als ze loopt, rent ze van de ene plaats naar de andere! Echt heel zielig! Heeft iemand een tip tegen de jeuk van het scheren?

Alvast bedankt!
Soms wil Calendula gel (een niet te dikke zalf in ieder geval) nog wel eens goed helpen tegen de jeuk.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2528281
Hoi Esther,

wat vervelend dat Djinty nog steeds zo'n jeuk heeft. Vetramil honingzalf met cardiospermum wil ook nog wel eens helpen tegen de jeuk.
Wat betreft de ipakitine lijkt het me logischer om het door elke voeding te doen. Het bevat wel calciumcarbonaat dus overdoseren lijkt me niet geheel zonder risico. Ik zou zelf de dagdosis verdelen over 4 porties, maar ik zal het even voor je navragen bij de fabrikant voor de zekerheid.
#2528352
Lizzy en Dorothea bedankt voor jullie advies!

Ik heb haar kale buikje al ingesmeerd met Vetramil, lijkt iets te helpen.

Fijn dat je het wil navragen bij de fabrikant, het lijkt me ook beter om bij iedere maaltijd ipakitine te geven.
Ik hoor het wel van je.
Door Naturel
#2531274
Mijn kat had ook nier afwijking. Was een verschrikkelijke ziekte, ik gaf haar wel nierdieet van de dierenarts, maar dat was in 2008. Nu zal ik daar beter over nadenkenen.

Voor nu sterkte.
Door sella
#2531334
TijgerPuck schreef: Ik zou ook de Doils en de Phytonics Kidney doen! Die dierenarts wil je gewoon op dat dieet en die brokken zou ik zeker niet doen.
Eh de dierenarts is dorothea en djinty staat al een poos onder haar controle en eet ze rauw ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door