Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Daantje
#2504432
Mijn Bomann heeft besloten ermee op te houden. :(

Nu kijk ik al een poosje rond naar een nieuwe droogoven/droogkast ,
maar ik wil geen rond model meer met stapelbakken.Echt iets groters.

Ik zie vaak de Excalibur en de Sedona voorbijkomen ,maar die zijn vrij prijzig (0ng. 400 euro nieuw).

Zelf maken is ook nog een optie ,maar ik ben niet zo'n heel geweldige crea -bea met de figuurzaag.

Welke merken droogoven zijn er nog meer en hoe is de prijs/kwaliteit verhouding?En het energie verbruik?

Deze kwam ik ook tegen ,heeft iemand  ervaring met deze?
Prijs is redelijk in verhouding tot de Sedona en Ecxalibur.

http://www.brouwland.com/setframes/?l=1&to=http%3A//www.brouwland.com/shop/catproducts.asp%3Fcfid%3D4%26id%3D597%26l%3D1&shwlnk=0

edit : ik krijg de link niet goed hier ,maar ik bedoel dit aparaat (staat bij kruiden en fruit drogen)

Biosec Domus
Handige huishoudelijke fruit/kruidendroger met uitneembare zeven. De horizontale structuur en geforceerde luchtcirculatie zorgen voor een gelijkmatige en snelle droging zonder veelvuldig verplaatsen van de zeven.
220V, 500 watt
Uitvoering met kunststof behuizing en 10 kunststof zeven
Afmetingen: 28 x 28 x 82 cm
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daantje op wo 07 nov 2012, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ulla
#2504978
Wat mij opvalt is dat er staat: zonder veelvuldig verplaatsen van de zeven.
Dat houdt dus in dat je ze moet verwisselen om alles gelijkmatig droog te krijgen.
Ik heb al een tijd de excalibur en mij bevalt die prima.
Niets verplaatsen ( ik hou van mijn gemak  :biggrin2: ) en alles wordt gelijkmatig droog.

Verder denk ik dat je inderdaad de bladen moet wisselen omdat hij nogal lang is en het spul aan de blaaskant eerder droog is dan het spul wat vooraan ligt.
Door Parelridder
#2505050
De roosters zijn ca. 25x25 cm. Volgens mij kun je daar niet veel meer op kwijt als op de Bomann. Met 2 Bomannetjes heb je ook 10 roosters, maar dan met 2 motortjes en gebruikt de helft aan stroom.. Kosten van 2 Bomann drogertjes is ca. 55 euro.
:-\ Ik vind het verschil te klein om de meerkosten waard te zijn. Ik zou zelf dus 2 Bomann drogertjes (2 jaar garantie) verkiezen. Houd je de helft van de droogkosten in je zak én bijna 200 euro aanschafkosten.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2505074
[quote="ulla"]
Wat mij opvalt is dat er staat: zonder veelvuldig verplaatsen van de zeven.
Dat houdt dus in dat je ze moet verwisselen om alles gelijkmatig droog te krijgen.
Ik heb al een tijd de excalibur en mij bevalt die prima.
Niets verplaatsen ( ik hou van mijn gemak  :biggrin2: ) en alles wordt gelijkmatig droog.

Verder denk ik dat je inderdaad de bladen moet wisselen omdat hij nogal lang is en het spul aan de blaaskant eerder droog is dan het spul wat vooraan ligt.
[/quote]

Daar maak jij een punt .
Hij is nogal lang en dat zou wel eens kunnen dat ie dan ongelijkmatiger droogt.
Ik vindt 500 Watt ook nogal veel.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2505090
[quote="Parelridder"]
De roosters zijn ca. 25x25 cm. Volgens mij kun je daar niet veel meer op kwijt als op de Bomann. Met 2 Bomannetjes heb je ook 10 roosters, maar dan met 2 motortjes en gebruikt de helft aan stroom.. Kosten van 2 Bomann drogertjes is ca. 55 euro.
:-\ Ik vind het verschil te klein om de meerkosten waard te zijn. Ik zou zelf dus 2 Bomann drogertjes (2 jaar garantie) verkiezen. Houd je de helft van de droogkosten in je zak én bijna 200 euro aanschafkosten.
[/quote]

Volgens mij zijn de roosters vrij lang (82 cm)dus daar zou best wel veel op kunnen.

Het enige nadeel van de Bomann vind ik toch dat de temperatuur zo hoog oploopt  :-\
dus 2 Bomanns is 2 keer gekookte snackies .
Ook al zullen 2 Bomanns goedkoper zijn dan 1 grotere voedseldroger ,ik zit ook met die hoge temperatuur.

ik heb er eens zo'n oventhermometer ingehangen : 85 graden !
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2505100
[quote="Daantje"]
Volgens mij zijn de roosters vrij lang (82 cm)dus daar zou best wel veel op kunnen.

Het enige nadeel van de Bomann vind ik toch dat de temperatuur zo hoog oploopt  :-\
dus 2 Bomanns is 2 keer gekookte snackies .
Ook al zullen 2 Bomanns goedkoper zijn dan 1 grotere voedseldroger ,ik zit ook met die hoge temperatuur.

ik heb er eens zo'n oventhermometer ingehangen : 85 graden !
[/quote]

Ik heb er ook wel eens over nagedacht, over die hoge temperatuur, maar ik droog puur en alleen spiervlees en wat oren ... Nou dan maar iets heter, voor beloningen vind ik dat allemaal niet zo spannend.
Ga je echt botspullen drogen dan ga ik met je mee qua temperatuur, maar voor beloningssnacks maak ik me daar niet zo druk om en zou ik liever 2 bomannetjes kopen dan 1 dure  ;)
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2505112
[quote="Monique77"]
Ik heb er ook wel eens over nagedacht, over die hoge temperatuur, maar ik droog puur en alleen spiervlees en wat oren ... Nou dan maar iets heter, voor beloningen vind ik dat allemaal niet zo spannend.
Ga je echt botspullen drogen dan ga ik met je mee qua temperatuur, maar voor beloningssnacks maak ik me daar niet zo druk om en zou ik liever 2 bomannetjes kopen dan 1 dure  ;)
[/quote]

Je hebt wel een punt .

Ik heb geen snijmachine ,dus het gebeurt mij regelmatig dat de gedroogde hertenlong van binnen nog rauw is en aan de buitenkant verbrand.
Ik droog behoorlijk veel ,zeker wel 2 a 3 kilo per week .
Ook pensstaafjes droog ik zelf
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door