Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door kimber
#2504726
Hoi,


Sinds twee weken eten onze honden met veel plezier KVV na een heel leven lang op brokken te hebben gestaan.
Wat ik me nu afvraag; welk bot is geschikt om te geven zodat ze lekker kunnen knagen?
Ik had Lamsribben gekocht maar al gelezen dat deze niet geschikt zijn voor "beginners"

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben :)
Door kimber
#2504768
Hoi Angelique,

Dank je wel voor je reaktie :)
Ik heb een Golden Retriever van 12,5 jaar (ben benieuwd of zij ook nog lekker wil knagen ;)) twee Sheltie's en een Toller.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat ze te gulzig een heel stuk bot in zullen slikken of zou dat geen kwaad kunnen?
#2505072
[quote="kimber"]
Hoi Angelique,

Dank je wel voor je reaktie :)
Ik heb een Golden Retriever van 12,5 jaar (ben benieuwd of zij ook nog lekker wil knagen ;)) twee Sheltie's en een Toller.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat ze te gulzig een heel stuk bot in zullen slikken of zou dat geen kwaad kunnen?
[/quote]

Als het bot groot genoeg is, zoals bij een karkasje, dan wordt de hond wel gedwongen om goed te kauwen. Vasthouden wordt ook wel eens gedaan, amar de ervaring hier was dat ze dan alleen maar onmundiger gingen doen. Wat kipnekken betreft zou het geen ramp zijn als die in 1 x naar binnen floepen, want die bestaan uit kleine botjes die van elkaar vallen als het vlees verteerd is. Een eendenek is dan weer wel wat beter kauwwerk. Denk dat ze allerdrie wel makkelijk een eendenek of kipkarkasje kunnen eten.
Door M@rina
#2505118
eendenekje en karkasjes inderdaad.
Ik heb engelse cockers en die eten kippen, eendennekjes, kwartelkarkas en kippenruggen. Geen probleem, wordt goed op gekauwd en soms gaan er wel wat grote stukken naar binnen, Tja dan geven ze wel eens wat botjes terug, niks mee lossen ze zelf wel op.
Als je maar goed naar de verhouding bot spiervlees kijkt (orgaan zou ik niet toevoegen zit al voldoende in de kvv's die je geeft.
Door kimber
#2505689
Bedankt voor jullie reaktie's.

Morgen haal ik voor Shifra weer een nieuwe voorraad Bandit nierdieet en gelijk maar even gebeld of ze daar ook eenden nekken verkopen.
Ze waren net weer binnen gekomen :) Dus haal ik morgen gelijk de eerste eenden nekken op voor onze viervoeters :D

Ik weet alleen niet of Shifra (nierpatientje) ook een eenden nek zou mogen hebben?!
Door kimber
#2511460
Vorige week heb ik een kilo eenden nekken gekocht, het zit als een bonk vlees ingevroren in plastic.
Ik heb geen idee hoeveel eenden nekken erin zitten haha maar goed dat zie ik straks wel als het pakket ontdooid is.

Maar nu mijn vraag; hoelang moet dit ontdooien?
Ontdooi je dit ook gewoon in de koelkast?
Hoelang duurt het voordat ze "goed" zijn om te geven?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2511489
gootsteen , doucebak/bad  ;) , een paar uurtjes ontdooien zodat je ze los kunt breken en proportioneren ......ze hoeven dus niet helemaal ontdooit te zijn .....
porties haal ik de avond ervoor uit de vriezer en zet ik in de koelkast (dus als je voert meteen de volgende portie uithalen)
voor ik voer een uurtje vantevoren op de aanrecht op kamer temperatuur laten komen
Door kimber
#2514374
De eenden nekken waren echt een groot succes hier :D
En dat voor de eerste keer!

Ik had ze er s'middags al even gek mee gemaakt toen de eenden nekken nog aan het ontdooien waren, ik had ze laten zien en tot twee keer toe probeerden ze ze uit mijn handen te trekken wat Maeglin zelfs een keer gelukt was hahaha.

Lisa (Golden) had hem met haar 12,5 jaar zo weg binnen een of twee minuten haha.
Kimber (Toller) was er iets langer mee bezig ik denk een minuut of 4 en Maeglin (Sheltie) nog iets langer maar op Shifra ben ik nog het meest trots!
Shifra is vorig jaar op 10 november op de Uithof in Utrecht geweest waar ze geopereerd is, ze hebben toen 10 elementen uit haar bekkie hebben verwijderd (dat was best ingrijpend, er zijn ook delen van haar tandvlees verwijderd en ze zijn toen een behoorlijke tijd met haar bezig geweest) dus zij moest haar eenden nek met een half gebit zien weg te werken.
Shifra was er dus ook een heel stuk langer mee bezig maar ze vond het heerlijk en gaf het zeker niet op ;)

Ik vond het echt een super ervaring, dat gekraak en dat fanatieke gekluif!
Zo leuk ook om naar te kijken hoe ze hun "prooi" te lijf gaan!

Kimber heeft blijkbaar een heel klein beetje overgegeven want er lagen drie kleine botjes en een opgedroogd plekje van vocht in haar bench.
Maar als ze een teveel aan botjes hebben dan geven ze toch over om die weer kwijt te raken?
Door M@rina
#2514411
Hartstikke leuk!!! Het is echt genieten h,é ze zo met hun eten bezig te zien!
Dat stukjes bot overgeven dat hebben meer honden met eendennekken, 1 van mijn honden ook, maar sinds ik er een paar klappen met een vleeshamer op geef en de botje een beetje kneus is het overgeven over.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door