Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door kimber
#2502915
Hoi,


Ik ben Joan en woon samen met mijn man en onze vier honden en vier katten in het midden van het land.

Onze honden zijn Lisa (Golden Retriever) van 12,5 jaar oud, Shifra (Sheltie) van 9 jaar oud, Maeglin (Sheltie) van 8 jaar oud en Kimber (Nova Scotia Duck Tolling Retriever) van 7 jaar oud.
Daarnaast hebben wij vier Brits Kortharen; Chum, Timo en Modjo allen 3 jaar oud en Khivar van 2 jaar oud.

Sinds anderhalve week hebben wij onze honden overgezet op KVV (Lotgering) :)
Shifra heeft nierfalen zij krijgt daarom een speciale KVV nl. Bandit nierdieet
Hiervoor kregen onze honden altijd brokken maar daar willen wij ontzettend graag vanaf!
Lisa heeft een voedingsintollerantie waarvoor ze haar hele leven al op een dieetvoer (brokken) van de dierenarts staat nl. Royal Canin Intestinal.
Shifra kreeg eerst Royal Canin Renal nierdieet brokken daarna overgegaan op Hill's K/D nierdieet ook Shifra en Lisa hebben wij in een keer overgezet en ik moet zeggen het gaat zo goed! :)

We hebben gelijk een vriezer aangeschaft en als het goed is kan ik morgen de droogmachine (Bomann) thuis verwachten die ik besteld heb om zelf snacks voor de honden te gaan drogen/maken.

Ik heb hier al veel gelezen over KVV en ben me er nog steeds meer en meer in aan het verdiepen echt reuze interessant!
Toch heb ik gelijk al een vraag; Kimber is sinds zaterdag wat aan de diaree, het is wat breiig maar ze houdt het wel op tot we gaan wandelen/uit gaan.
Vanmorgen bleek ook Maeglin wat diaree te hebben zou dit het ontgiftigen kunnen zijn?
Ze zijn verder levendig en eten hun KVV heel erg graag.

Ik hoop hier nog veel te leren over de wereld van Vers Vlees!


Groetjes Joan.
Door M@rina
#2502928
Welkom met je hele beestenspul en wat goed dat je over gestapt bent op vers!

V.w.b. je vraag over de breiige poep; Lotgering is een vrij vette kvv dat kan breiige ontlasting geven, maar het kan ook ontgiften zijn. Je zou een andere kvv kunnen uitproberen om te zien of het aan het vet percentage ligt. Tinlo barfmenu, haaksbarf, Tammenga, All Animal, Carnivoer, Alaksa. zijn allemaal prima kvv's (en er zijn er nog wel een aantal).

Als je toch een grote vriezer hebt zou ik kijken of je bij een leverancier verschillende kvv's zou kunnen bestellen, zo kan je veel verschillende diersoorten voeren, goed voor de afwisseling en de vitamientjes ;)

Dit zijn een aantal websites waar je kvv en barfartikelen kunt bestellen:
www.lupa-diervoeding.nl
www.caroba.nl
www.hondenvoer-natuurlijk.nl
www.versvoer.nl
www.hetbestevormijnhond.nl
Door kimber
#2503110
Hoi Martine!

Dank je wel!
Ja ben ook blij dat ik nu mee kan praten en lezen op Barfplaats :)
Er is zoveel informatie te vinden hier echt super!

Hoi Marina,

Bedankt :)
Ik wil inderdaad graag meerdere soorten KVV gaan geven precies zoals je zegt voor de afwisseling en de vitamine's.
Mijn vriezer is niet echt groot het is een tafelmodel maar daar hebben we nu 40 kilo KVV in liggen (hij zit dan ook wel helemaal propvol maar het past ;))
Door kimber
#2503113
Ohh vergeet ik nog helemaal te vertellen; tijdens de avondwandeling had Kimber geen diaree meer en Maeglin ook niet :)
Beiden hadden weinig ontlasting en het waren harde keuteltjes!
Ik wil niet te vroeg juichen maar het blijkt voor nu dat het zichzelf kan oplossen.
Hopelijk gaat het de goede kant op :)
Door kimber
#2503737
Het gaat helemaal goed hier :)
Geen diaree meer gezien, in plaats daarvan mooie harde en kleine keutels.
Het lijkt er dus op dat het het ontgiftigen is geweest ;)

Vanmiddag heb ik 2 rollen Ropadog Eend gekocht en 2 rollen Alaska Zalm, 2 rollen Konijn, en 2 rollen zalm.
Lekker om af te wisselen met de Lotgering die ze nu krijgen.
Ook ga ik binnenkort (als er weer wat plek vrijkomt in m'n vriezer) een bestelling plaatsen bij Tammenga :)

Wat ik graag nog wilde vragen, hoeveel soorten dieren zou ik moeten voeren (KVV) om zo volledig mogelijk te zijn?
Ik ben namelijk best bang voor tekorten dat wil ik uiteraard gaan voorkomen.
De Lotgering die ze nu krijgen bestaat uit rund, lam en kip dus drie diersoorten...
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2504099
Daar zit je al aardig goed mee. Ik voer geen lotgering (meer) maar ze hebben ook vis en pens in hun assortiment. En anders misschien 1x per week een vers vet visje erbij geven?
Door K&D
#2504102
Zolang je de complete versie van KVV voert krijgen ze geen tekorten. Variatie is altijd prima en je merkt vanzelf wat ze goed kunnen verdragen of lusten,  en wat niet. Meerdere diersoorten is altijd goed. Voor barf is dat minimaal 5 of zo.
Door kimber
#2504809
Bedankt voor jullie reaktie's :)

Ben blij te horen dat bij het voeren van een complete KVV er geen tekorten optreden!
Dus afwisseling van verschillende merken en diersoorten KVV is puur om het wat gevarieerder te maken?

Ik had al begrepen dat Lotgering vrij vet is, ook daarom is het goed om een paar keer per week een ander merk KVV te geven dus afwisselen?!
Door M@rina
#2504850
Het is iets gecompliceerder. Als je complete kvv's voert weet je zeker dat er voldoende vitamine en mineralen in de kvv verwerkt zijn , maar..... dit zijn wel synthetische vitamine en mineralen.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar enkelvoudige kvv's (dus een kvv die maar 1 hooguit 2 diersoorten per verpakking verwerkt) en dan gewoon lekker veel diersoorten afwisselen. Lotgering, alaska, ropadog bieden je nu al 6 diersoorten en dan straks ook nog Tammenga...dat op zich is al voldoende om compleet te voeren.
1 of 2x per week een rauw eitje er bij is ook heel gezond.
Laatst gewijzigd door M@rina op wo 07 nov 2012, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kimber
#2513458
Hoi Marina,


Dank je wel nog voor je antwoord :)
Je schrijft over jouw voorkeur voor enkelvoudige KVV's (met een of twee diersoorten per verpakking) zitten hierin dan ook wel alle benodigde vitamine's en mineralen?
Ik heb niet het idee dat er bijvoorbeeld in Lotgering vitamine's en mineralen zijn toegevoegd of heb ik het nu helemaal mis?

Inmiddels staan onze vier honden morgen precies 3 weken op KVV en het gaat hardstikke goed!
De eerste eenden nekken liggen in de koelkast te ontdooien voor morgen ben zo benieuwd wat ze ervan vinden...
Als ik de eendennekken geef vervangt dit een KVV maaltijd toch?!

Ook was ik erg benieuwd naar het geven van ei.
Ik heb hier al wel gelezen dat je het kan geven met de schil, om de schil eventueel wat zachter te maken het ei even in water kan leggen.
Maar geef ik een ei als extraatje of vervangt dit ook weer een deel KVV?
En als ik bijv. morgen eendennekken voer, is het dan beter even te wachten met een ei omdat het beide gevogelte produkten zijn?
Hoeveel ei per hond kan ik geven?
Lisa weegt 27 kilo, Kimber 13 kilo, Shifra 9 kilo en Maeglin 7 kilo...
Door M@rina
#2513478
Bij Lotgering worden geen vitamine of mineralen toegevoegd, je moet verschillende diersoorten geven om het compleet te maken.

Bij klein hondjes is een eendenek inderdaad een hele maaltijd, en een eitje zou ik bij kleine honden echt van de kvv afstrekken, die krijgen al gauw te veel.Als je zo'n 150 gram per dag voert is een 3 ongeveer een derde daarvan. Bij grotere honden kan je een eitje prima erbij geven Voer je 500 gram dan heeft een eitje veel minder impact.
Ik zou gewoon even kijken (om er een beetje gevoel bij te krijgen) welk percentage een eendenek is van de dagelijkse maaltijd.
Eitje geven met de schaal erbij is prima. Het ei zelf kan behoorlijk laxerend werken, de schaal= calcium stopt dus zo blijft de ontlasting mooi van consistentie.

Ik voer vaak in het weekend barfhappen en zo krijgen ze bijv morgen kwartelkarkas met een eitje zonder schaal anders komt er te veel calcium binnen en wordt de ontlasting te hard.
Door kimber
#2516460
Hoi Marina,


Ik las dat jij in het weekend vaak barfhappen voert, is dat goed te combineren met KVV?
Het lijkt me leuk om af en toe wat te gaan afwisselen (als dat kan) dus bijv. twee dagen of drie dagen in de week iets anders geven dan KVV.
Nu heb ik dus vorige week voor het eerst een eendennek gegeven en hiervoor een KVV maaltijd laten vervallen.

Ik las dat jij kwartelkarkas voert, dit zou ik ze ook graag eens willen geven :)
Voer je dan het kwartelkarkas met alles erop en eraan dus met veren en poten e.d. of is het meer zoals een kale kip haha weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven.
En het lijkt me dat er veel kleine botjes vanaf komen tijdens het knagen kan dit geen kwaad?
Daar ben ik eerlijk gezegd als leek nog een beetje huiverig voor...

Ben ook benieuwd of mijn Sheltie met nierfalen een eitje met schil zou mogen?
Aan mijn dierenarts zou ik dat denk ik niet hoeven vragen... hij is helaas (nog) niet pro vers...
Misschien dat iemand hier op Barfplaats daar een antwoord op weet?!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door