Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door mandy1980
#2503428
Hallo iedereen,

Ik ben 32 jaar en heb 2 kids, We hebben 2 honden, een mechelaar en een border collie. De mechelaar is net 2 en de border net 1,5.

De border is een klein teefje en weegt met 15 kilo precies goed. De mechelaar echter is een ander probleem. Hij heeft een schoft van 65 cm en weegt op dit moment 24,5 kilo. Een kilo lichter als een week gelden maar dat komt omdat hij ziek was. Gemiddeld weegt hij 26 kilo. Veel te weinig dus! We hebben heel erg veel soorten brokken, kvv's en vers vlees geprobeert. Hij komt er maar niet op aan.
Nu hebben we bij toeval ontdekt dat hij wel aankomt op vak 2 van de schijf van 5 dus koolhydraten uit rijst, pasta en aardappel. Hij krijgt nu nog antibiotica maar zodra die voorbij is gaat de da een ontlasting onderzoek doen om te kijken of zijn darmen wel naar behoren functioneren.

Sinds 2 dagen krijgen ze nu een menu van
400 smuldier/rodi schijf of soms vers vlees
200 gram gepureerde groente mix
1 rauw ei / 150 roer yoghurt
tot ongeveer een totaal gewicht van 1,5/2 kilo aangevult met rijst en aardappel/macaroni uiteraard gekookt. ( zit dus heel erg veel vocht in want ongekookt weegt de rijst en macaroni niet meer dan 400 gram)

De border krijgt ongeveer 300gram en wat brok aangezien ik bij haar uit moet kijken dat ze niet te dik word. 
Ze eten nu beter dan ooit en de herder komt langzaam aan. Echt al zijn botten steken uit, heup, ribben, schedel, wervels, bil. Ook de katten snoepen een beetje mee. Ik was net begonnen met wat koolhydraten toe te voegen bij de brokken voor de herder ziek werd (onsteking onder kies en daardoor abses in nek en verstopte lymfeklieren). Hier kwam hij al van aan maar viel door het ziek zijn en niet eten af. Omdat ik vlees beter vind dan brok hebben we dit nu dus verandert. De keuze voor kvv komt omdat de herders gebit met net 2 jaar al erg afgesleten is en hij echt botten moet gaan vermijden net als met stokken spelen.

Gr
#2504225
Hai, en welkom op barfplaats!

Over het algemeen genomen kun je ervan uitgaan dat een hond geen koolhydraten nodig heeft - die komen er aan de achterkant gewoon weer uit, zonder veel nut. Ik ben geneigd te zeggen: zet je hond helemaal op vers voer, in de juiste hoeveelheden voor een jonge, nog in de groei zijnde hond (vergeet niet dat hij pas over een jaartje of zo echt is uitgezwaard en op zijn goede gewicht moet zijn!), en laat de macaroni en zo weg.

Als je zachte botten neemt (kip, parelhoen, konijn) moet je herder eigenlijk ook wel kunnen barfen. Onze Max heeft ook geen beste kiezen, maar die knakt nog rustig een reehals weg. Maar ook als je voor kvv zou kiezen, zou dat al een stuk beter zijn dan brok en koolhydraten.

Hoeveel moet je herder wegen nu? Kilo of 30? Dan mag hij gerust flink wat meer smuldier of rodi hebben; 400 gram is voor een hond van 20 kilo net genoeg, geloof ik. Die 200 groente is leuk, maar niet iets waar je gewicht mee kweekt. Volgens mij mag een hond die rond de 30 kg mag wegen wel 600-700 gram kvv hebben, maar ik weet niet of dat per merk verschilt.

Dus ik zou beginnen met een volwaardig dieet van vlees en bot en orgaan, in de vorm van kvv of zelf samengesteld, en de macaroni en meuk weglaten.

Succes, en beterschap voor je zieke hondje!
Door mandy1980
#2504312
Bedankt voor je reactie!

We hebben de honden een tijdje op compleet kvv gehad, kilo per dag en hetzelfde geld voor barf. Hij kwam er alleen niet op aan. Maar dan ook echt geen gram. Daarnaast kregen ze nog erg veel extra's maar niks hielp. De dierenarts adviseerde terug te gaan naar brok ivm zijn gebit. Hij kan ook rustig bijna een kilo brok per dag eten en niet aankomen. Totdat ik er dus macaroni door gooide per toeval omdat ik dat over had(2 dagen achter elkaar). Hij kwam er zichtbaar op aan.
Omdat ik liever vlees voer dan brok heb ik gekozen voor kvv aangevult met vers vlees en al het andere.

Bedankt voor de tip van vleeshoeveelheid omhoog! Hij moet minimaal 30 kilo wegen wil hij een gezond gewicht hebben maar nog steeds droog. 35 Kilo zou hij ook makkelijk mogen wegen maar is niet perse nodig.

Uit een ontlasting onderzoek moet gaan blijken of de herder wel alle stoffen goed kan verwerken. Het schijnt dat honden nog wel eens op een bepaald dieet gezet worden waar juist de honden zoals mijne van aankomen waar 9 van de 10 juist afvallen.
Bij de da waar ik loop werken ook barfers dus ze zijn er niet onbekend mee. Hij heeft honden op aardappel (gekookt uiteraard) met barf dieet staan omdat niks anders werkte en de honden doen het er perfect op.  Ook honden die om wat voor reden dan ook last van maag en darmen hebben word vaak rijst met kip aangeraden dus ook de rijst kan denk ik zeker geen kwaad. Als je kijkt naar wat er in brok zit zijn dat geen eens goede granen of rijst aangezien het afval ervan in de brokken word verwerkt. Nu krijgen ze dan wel granen maar wel granen van echte rijst etc en geen afval. Ik denk dus dat dit menu met iets meer kvv dus al veel beter is als brok en dat we dus zeker op de goede weg zijn. Ik merk na 3 dagen ook al dat de honden vrolijker zijn en veel speelser.
Als ik kijk naar de tijd van mijn opa's en oma's aten de honden vooral met de pot mee en ze werden op uitzonderingen na meestal heel oud. Ik heb me altijd afgevraagt of dat nou kwam omdat de honden zelf gewoon gezonder waren of dat het met eten te maken had.

Tips zijn zeer welkom!
#2504382
Je geeft echt veel te veel groenten.
Zeker als je hem wil laten aankomen.

Persoonlijk zou ik ook gaan voor vers vlees, en dan meer dan wat je nu geeft.  Je zou ook nog wat extra vet vlees kunnen toevoegen.
Een hond die 35kg mag wegen, mag gemakkelijk 700gr per dag hebben, dan geef je 2%.  Maar er zijn ook zat honden die net 3-3,5% nodig hebben om genoeg te hebben en niet te mager te staan.
Lizzy zal nog wel reageren, haar honden (dalmaten) komen ook echt niet rond met 2%.
Dus op 3% kom je aan 900gr kvv.  Tel daarbij op dat je hond niet op gewicht moet blijven, maar echt moet aankomen en het feit dat kvv gewoon minder aanzet dan barf (en minder verzadigd) en ik zou gemakkelijk een dikke kg kvv voeren.  Als hij daar nog niet op aankomt, gewoon nog wat meer in de periode dat hij moet aankomen.
Groenten hoogstens 10%, ik zou misschien zelfs wat minder geven bij een hond die aan moet komen.  En geef dan ietsje meer zetmeelhoudende groenten als wortels (wortel, pastinaak) en knollen (raap, biet, knolselderij, enz...), pompoen zou ook wat meer zetmeel bevatten.

Te vet voeren wordt afgeraden. Omdat het laxerend kan werken en omdat vet meer aanzet dan vlees, waardoor de hond minder kan eten en een stuk minder van de noodzakelijke voedingstoffen in echt vlees, bot en orgaan binnenkrijgt.  Als je hond echter zeker voldoende kvv eet, en dus zijn voedingstoffen binnenkrijgt, kan het geen kwaad daar bovenop nog wat vet te voeren om hem aan te laten komen. Of dat zou ik toch denken.
Het voelt ongezond omwille van wat ons tegenwoordig allemaal ingepompt wordt: vet is ongezond, maar dat klopt niet. Niet voor een mens eigenlijk, maar zeker niet voor een hond voor wie koolhydraten veel onnatuurlijker voedsel zijn dan vet. En dan zeker koolhydraten uit granen...
Want graanafval, of granen maakt volgens mij weinig uit ivm aankomen.  Wel inzake gezondheid, maar niet in aankomen of afvallen...
Dat is ook wat ik niet begrijp, en waardoor ik denk dat het niet helemaal klopt: in brok zitten ook koolhydraten. Behoorlijk veel zelfs.  Als hij van de koolhydraten in pasta en aardappel zou aankomen, zou hij dat van brok ook moeten doen.  Dus kan het niet zijn dat je van die pasta gewoon zo veel voert dat hij ervan aankomt, en niet omdat het pasta is?
Misschien kan je eens kijken of je aan lotgering kan geraken. Dat is een vettere kvv en ook niet zo duur (daarom dus).  Ik zie dat je smuldier en rodi (ook niet de beste en duurste merken) voert, dus probeer ik in dezelfde prijsklasse te blijven.  Weet echter wel dat je de kwaliteit van het vlees natuurlijk betaald en kwaliteitverlies kan niet enkel vetter, maar ook meer vliezen en bindweefsel zijn, en dat zet natuurlijk praktisch niets aan.  Maar Lotgering is dus vetter, dat zou kunnen helpen om hem aan te laten komen.  Je kan dan best de 3 merken afwisselen.

Alleszinds, wat je ook doet, je vleesaandeel zou een stuk omhoog moeten. Op deze manier gaat hij nooit aan al zijn voedingstoffen komen.
400gr is maar voldoende voor een hond van hoogstens 20kg. 
Enne, als je andere hond last heeft met haar gewicht te houden, zou ik haar wel van de brok afhalen.  Dat is namelijk een dikmaker en geeft hongergevoel.
Persoonlijk zou ik dat gemakkelijk vinden bij barfen, zo 1 hond waar je al het vet dat je van het vlees moet afhalen voor de andere, naar toe kan dragen...  :biggrin2:
Door mandy1980
#2504427
Ik zal zeker meet vlees toe gaan voegen aan het menu en de groente minderen! Dat is me nu in ieder geval duidelijk.
Waarschijnlijk kan de herder vet juist niet goed verwerken vermoed de dierenarts. Dit moet nog bevestigd worden middels een onderzoek. Schapenvet hebben we ook geprobeert maar daar van krijgt hij alleen maar zachte ontlasting. Hij komt nu wel ziender ogen aan en daar ben ik heel erg blij mee! Omdat hij door de absessen niet at en dus nog meer af was gevallen zie je het nu helemaal extra snel. Denk dat hij nog 23 kilo woog. Zaterdag 24 maar toen had hij al weer een paar dagen gegeten. Een pond aankomen zie je momenteel al. 1 van de eerste dingen waar ik het zie is bij zijn heupbotten.  Ook zijn ze beide vrolijker en spelen meer dan wanneer ze op brok staan dus van de brok af doet ze duidelijk goed!
Gebruikersavatar
Door luuntje
#2504449
Even een voorbeeld van voer
Mijn teefje van net geen 20 kg eet op het moment een kilo per dag, dus ik zou rustig boven die kilo durven zitten met een  hond van 30 kg. (Ook mijn dame is nog steeds niet bepaald dik)
Zij is niet bovengemiddeld actief (eerder type bankaardappel) maar is die grotere hoeveelheid blijkbaar gewoon nodig zeker nu het kouder word
Door mandy1980
#2504673
Zoiezo krijgen de honden bovenop dit menu ook nog ander vlees maar dat is ook afhankelijk van wat wij eten. Vandaag bijvoorbeeld krijgen ze sucadelap erbij. Andere keer krijgen ze weer kippenvleugel erbij. Dat verschilt iedere keer. Naast kvv krijgen ze dus ook vers vlees.

Dit menu is toch zoiezo een stuk gezonder als brok of zie ik het verkeerd?
#2504749
[quote="mandy1980"]
Zoiezo krijgen de honden bovenop dit menu ook nog ander vlees maar dat is ook afhankelijk van wat wij eten. Vandaag bijvoorbeeld krijgen ze sucadelap erbij. Andere keer krijgen ze weer kippenvleugel erbij. Dat verschilt iedere keer. Naast kvv krijgen ze dus ook vers vlees.

Dit menu is toch zoiezo een stuk gezonder als brok of zie ik het verkeerd?
[/quote]

Nee hoor, dat zie je helemaal correct! De gemiddelde brok bestaat voor minstens 80% uit granen en andere meuk waar een hond dus gewoon niets aan heeft. Wat er eventueel aan vlees in zit - en dat moet je ruim zien, het woord "vlees", het gaat dan vaak om vleesmeel - is doodgekookt om het houdbaar te maken, en ter compensatie van de doodgekookte vitaminen en mineralen die er in vers vlees zitten zijn die vitaminen en mineralen er in synthethische vorm weer aan toegevoegd. Er zit dus niets natuurlijks meer in de gemiddelde brok. Het is een bijproduct voor multinationals die van het afval van andere onderdelen van hun concern een winstgevend gebruiksdoel hebben gevonden.

Dus ja, kvv met groente en vers vlees en een eitje is altijd beter dan brok, alleen al doordat het allemaal rauw en dus niet gekookt is en dus alle voedingsstoffen bewaard blijven!
#2504792
[quote="mandy1980"]
hoeveel eieren mag hij per week krijgen? En 1 per keer of meerdere?
[/quote]

1-2 eitjes per week is prima. Ik jaag ze altijd door de groentemix, die daardoor nóg lekkerder wordt volgens het viervoetige consumentenpanel.

Of je er een of twee per keer geeft, maakt denk ik niet uit, maar zelf zou ik per keer één ei geven, omdat het eten dus zo lekker maakt en omdat de voedingstoffen dan over de week verdeeld worden.
Door Lizzy
#2505367
[quote="mandy1980"]
De mechelaar echter is een ander probleem. Hij heeft een schoft van 65 cm en weegt op dit moment 24,5 kilo. Een kilo lichter als een week gelden maar dat komt omdat hij ziek was. Gemiddeld weegt hij 26 kilo. Veel te weinig dus! We hebben heel erg veel soorten brokken, kvv's en vers vlees geprobeert. Hij komt er maar niet op aan.
Nu hebben we bij toeval ontdekt dat hij wel aankomt op vak 2 van de schijf van 5 dus koolhydraten uit rijst, pasta en aardappel. Hij krijgt nu nog antibiotica maar zodra die voorbij is gaat de da een ontlasting onderzoek doen om te kijken of zijn darmen wel naar behoren functioneren.

Sinds 2 dagen krijgen ze nu een menu van
400 smuldier/rodi schijf of soms vers vlees
200 gram gepureerde groente mix
1 rauw ei / 150 roer yoghurt
tot ongeveer een totaal gewicht van 1,5/2 kilo aangevult met rijst en aardappel/macaroni uiteraard gekookt. ( zit dus heel erg veel vocht in want
[/quote]

Ik weet niet of je op mijn eerlijke mening zit te wachten maar in mijn ogen geef je echt veel te weinig vlees. Als jouw Mechelaar 35 kg moet wegen, dan moet zij minimaal 700 gram vlees per dag hebben (en dan bedoel ik met vlees of KVV of vleesbot, spiervlees en orgaanvlees). Maar voor de gemiddelde actieve Mechelaar is dat veel te weinig. En zul je eerder naar de 3% of zelfs 4% van het lichaamsgewicht moeten. En dan zit je op 1000 a 1400 gram vlees. Dus zonder al die extra's van groenten en pasta/aardappel/rijst.

Ja, en natuurlijk komt je hond aan van koolhydraat. Koolhydraat levert immers energie (net als eiwit en vet). Maar koolhydraat is een luie energie leverancier en voor honden gewoon ronduit ongezond. Ik zou daar dus mee stoppen. En je hond 1200 gram KVV gaan geven of 1200 gram BARF. Per dag. En dan niet de magere versie maar de lekkere vette versie. Dus veel geit, lam, eend, vette vis (en daarnaast natuurlijk ook rund, kip, etc). Ik zou daarbij hooguit 100 gram groenten per dag geven (maar dat niet bij die 1200 gram op tellen). Verder mag je 2 eieren per week voeren of 3, maar dit zet qua gewicht geen zoden aan de dijk. Dus nogmaals, als basis om te beginnen 1200 gram vlees per dag voeren en groenten en ei en yoghurt daarbij als extra's geven en niet meetellen.
Door Parelridder
#2505690
Ik sluit me aan bij het advies te stoppen met koolhydraten en de hoeveelheid voeding (kvv/BARF) op peil  te brengen. Smuldier is overigens een product waarvan mijn honden ook véél meer nodig hadden dan van kwalitatief betere kvv's zoals DARF.

[quote="Lizzy"]
(mijn volwassen Dalmaat weegt 26 kg en eet 1 kg per dag).
[/quote]Idem, maar dan Flatcoateds.

Op http://www.voerwijzer.com/barf-ingredienten/eieren wordt als richtlijn 1-2 eieren per 10 kg lichaamsgewicht per week gegeven. Voor een hond die 30 kilo zou moeten wegen, zijn dat dus 3-6 eieren per week. Ik geef mijn honden meestal ca. 2-3 eieren per week, maar als ze extra aktiviteit hebben, bijv. tijdens vakantie, dan krijgen ze gedurende die weken dagelijks een ei.
Door mandy1980
#2505819
Heel erg bedankt voor de adviezen. Ik geef nu al meer vlees. Zoals ik volgens mij al had aangegeven vermoed de da dat hij geen vet op kan nemen en word daar onderzoek naar gedaan. Meer vet heeft dus geen nut maar dat gaat dus nog het onderzoek wel of niet uitwijzen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door