Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door chess
#2502087
De konijnenhoofden heb ik gisteren gekocht, de geitenribben durfde ik niet...  :-\

Ik heb wat gezocht op het forum maar vind nergens iets over konijnenhoofden.  Heeft het eigenlijk wel zin om dit te geven?  Ik geef wel konijnenbout, en -karkas dus qua vleesbot zal dit  wat betreft konijn wel volstaan denk ik? 
Als dat hoofd geen echte meerwaarde heeft geef ik het nl. liever niet want 1/ toen ik het enkele weken geleden de eerste x gaf had ik constant angst (ik geef toe dat ik wat mijn hond betreft nogal vlug paniekerig ben) dat hij het wou inslikken 2/ gisteren heb ik het dan maar met de hamer bewerkt alvorens te geven maar daar ben ik ook niet zo'n liefhebster van en bovendien herken je het konijn nog zo duidelijk erin (op de oren na).

Geitenribben durfde ik dan weer niet te kopen alhoewel voldoende bevleesd.  Zijn geitenribben niet te scherp of eerder bestemd voor de gevorderde barfer? 
Verder lag er ook een mooie grote geitenbout maar ook daaraan begon ik plots te twijfelen.  Want een bout is toch dragend en dus bijgevolg niet zo geschikt als bot? 
Door ChantalKrijn
#2502117
Tyke krijgt ook wel eens konijnenkopjes, alleen hij is natuurlijk een stukje kleiner  :biggrin2:
Hij vindt het heerlijk, en knaagt ze juist altijd heel netjes weg.

Geitenribben durf ik zelf niet aan, omdat je niet weet hoe oud de geit was..
En dragende delen ook zowieso niet ;)
Door smulpaap
#2502126
Hier vinden ze het ook heerlijk . Ik geef er zelf altijd pens bij , omdat koppen wel wat kaler zijn qua vleesbot . Pens pakt a.hw kaler vleesbot goed in
Ik zie aan het aantal berichten dat je (mogelijk ) nog niet heel lang barft ?

Pas als je hond alle beginners vleesbot heeft gehad ... goed kauwt , en goed verteert dan kan je konijnenkoppen gaan voeren ( maar dat vind ik )

Is dat het geval dan kan je in het begin de koppen even bewerken /kapot meppen , doe er wel een zak omheen  :biggrin2:
Dat scheelt veel gespetter en schoonmaken

Een goede konijnenkop heeft best meerwaarde , hersenen , ogen , tongetje etc

Met ribben hetzelfde verhaal .
Liefst ribben van jonge dieren , en aan een gehele boog , en zeker niet te kaal . Mijn honden barfen al lang , maar voordat ik ribben voer doe ik vooraf altijd even de snoeischaartest
Vind ik ze te hard dan gaan ze in de kliko . Soms tref je er weleens een te harde rib tussen is mijn ervaring . Ook bij ribben ruim spiervlees voeren
#2502149
Ik heb een Lab van 8 maanden nu, zij eet met smaak konijnenkoppen, kauwt er goed op, en ik vind ze echt niet te hard. (Ben zelf ook zeer voorzichtig).
Evenzo met de ribben.
Verder heeft @smulpaap je al alles grondig uitgelegd en hier sluit ik mij bij aan. Succes!
Door chess
#2502249
@ smulpaap: klopt, ik (hij) barf sinds augustus. 
Ik had overigens al geanticipeerd op het spetten!  :biggrin2:
De snoeischaartest wil zeggen dat bvb de rib van bij de eerste knip in twee moet zijn?
Ok, de functie van pens is dus eigenlijk de functie van de huid/haar wanneer je een heel prooidier zou geven? Dat dan de botten ahw ingekapseld zijn in de huid?  Ik dacht dat de functie van pens eerder was dat het meer laxerend zou werken zodat het de konijnenkop (wat tenslotte vooral bot is) wat neutraliseert en er een 'vlotte' ontlasting is?

@ annemarie rijnveld: ik geef toe dat ik ook veel te voorzichtig ben want hij kauwt goed op zijn botwerk. Enkel het spiervlees snij ik in stukken sinds dat hij een (mislukte) poging heeft ondernomen om zijn spiervlees in één keer weg te werken.
#2502333
chess schreef: @ smulpaap: klopt, ik (hij) barf sinds augustus. 
Ik had overigens al geanticipeerd op het spetten!  :biggrin2:
De snoeischaartest wil zeggen dat bvb de rib van bij de eerste knip in twee moet zijn?
Ok, de functie van pens is dus eigenlijk de functie van de huid/haar wanneer je een heel prooidier zou geven? Dat dan de botten ahw ingekapseld zijn in de huid?  Ik dacht dat de functie van pens eerder was dat het meer laxerend zou werken zodat het de konijnenkop (wat tenslotte vooral bot is) wat neutraliseert en er een 'vlotte' ontlasting is?

@ annemarie rijnveld: ik geef toe dat ik ook veel te voorzichtig ben want hij kauwt goed op zijn botwerk. Enkel het spiervlees snij ik in stukken sinds dat hij een (mislukte) poging heeft ondernomen om zijn spiervlees in één keer weg te werken.
Dat is Yuma ook een paar keer overkomen, niet omdat zij schrokt, hoor: ik vermoed dat zij niet goed begreep hoe met dat stuk om te gaan. Nu weet zij het inmiddels wel, en neemt het stuk vlees (blok van ca. 100 gr of een blok nier van ca. 240 gr.) mee naar haar kussen en kauwt het daar lekker rustig.
Door smulpaap
#2502395
Chess ik heb even een foto voor je opgezocht , van een klein ribbenboogje (is op maat geknipt voor mijn kleine hond )
Maar zoals je ziet is dit nog steeds een boogje van 4 ribben aaneen . Ik test m.n de bovenkant van het boogje ribben
Dit zijn reeribben .

Pens is bv ook een goede"" inpakker"" als je bv hazenrug voert /gaat voeren in de toekomst

Afbeelding
Door Mevroi Kruim
#2503642
Heel nuttig voer, die koppen, vind ik. Er zitten nl hersentjes in en dat is zo ongeveer het meest voedzame gedeelte van een dier. Dus hier regelmatig eendenkoppen en konijnenkoppen, en lamskop als het te krijgen is. Die wel doormidden, en de onderkaak blijft vaak liggen.
Geitenribben kunnen boterzacht of kneiterhard zijn, hangt van de leeftijd en het formaat van de geit af. FF uitproberen met de snoeischaar geeft al uitsluitsel. Hier eten de heren wel behoorlijk harde ribben maar ik weet dat ze te harde stukken netjes laten liggen. En ik sta er met m'n neus bovenop.
#2503682
Mevroi Kruim schreef: Heel nuttig voer, die koppen, vind ik. Er zitten nl hersentjes in en dat is zo ongeveer het meest voedzame gedeelte van een dier. Dus hier regelmatig eendenkoppen en konijnenkoppen, en lamskop als het te krijgen is. Die wel doormidden, en de onderkaak blijft vaak liggen.
Geitenribben kunnen boterzacht of kneiterhard zijn, hangt van de leeftijd en het formaat van de geit af. FF uitproberen met de snoeischaar geeft al uitsluitsel. Hier eten de heren wel behoorlijk harde ribben maar ik weet dat ze te harde stukken netjes laten liggen. En ik sta er met m'n neus bovenop.
Vraagje tussendoor: waarom doormidden?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door