Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annelies
#2503243
Lamslever,  Lamshart,  Kippenmaagjes  Kippenlevertjes  Kippenhartjes  Lamslong,

Als ik deze koop ( van alles 1 kilo ) kan ik dit dan allemaal bij elkaar doen om eem mis te maken?
Of beter elke keer 2 of 3 soorten mixen en dan om de beurt geven.

Dus bv Lamslever mixen met kippenmaagjes, lamshart met kippenlevertjes en kippenhartjes met lamslong?
Door Miranda 1
#2503250
Ik wilde in eerste instantie zeggen maak 1 mix, maar toen ik nog een keer goed keek viel het me op dat je dan veel lever heb. Ik zou sowieso 1 soort lever achterwegen laten.

Is er een reden voor dat je van 2 diersoorten orgaan geeft? Ik heb begrepen dat je het beste orgaan van minimaal 3 diersoorten kan geven. 3 was het toch?  Dit klopt niet, zie link in latere post. Er kan het beste minimaal 3 soorten orgaan gegeven worden en niet van 3 diersoorten.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op di 06 nov 2012, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annelies
#2503264
Lamslever,  Lamshart,  Kippenmaagjes  Kippenlevertjes  Kippenhartjes  Lamslong,
Rundernier, konijnenniertjes.

Deze kan ik bestellen, heb begrepen dat runderlever niet zo heel goed is.

Dus van bevenstaand zou ik 2 verschillense mixen kunne maken dan?
Bv Lamslever, kippenmaagjes, konijnenniertjes, lamshart
BV Lamslong, kippenlevertjes, rundernier, kippenhartjes
Door Miranda 1
#2503294
Ja volgens mij wel.

Ik ben er zelf nog niet super lang mee bezig en blijf organen toch wat lastig vinden. Maar ik heb ook begrepen dat je van lever niet meer dan 5% mag geven. En idd beter geen runderlever.

Maar de ervaren mensen kunnen je vast nog meer tips geven.
Door smulpaap
#2503348
Ik heb eenmaal konijnennieren gekocht , ik vond het zonde van mijn geld . Er zit erg veel vet aan . Dus als je dat eraf snijd houd je weinig over
Runderlever kan , maar liefst van zo jong mogelijk rund . En nog liever biologisch . Rundernieren idem net als kiporgaan .
Er zijn honden die ze niet eens willen eten , en biologisch wel .

Verder kan je natuurlijk best een mix maken . Maar als je net bent begonnen moet je denk ik ook even naar de rest van je menu kijken
Dat verschilt per hond natuurlijk hoor hoe ze de dingen (gaan ) verdragen 

Even een extreem voorbeeld , stel je voert lamslever lamshart en kippenmaagjes , en je geeft daarbij bv nog eendennekken of eendkarkas dan zou je dunne poep kunnen hebben

Ik heb er hier zo eentje . Voer ik die bv lever dan krijgt ze daar verder mager vlees(bot) bij en geen groenten op die dag
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2503507
Ik denk dat de mixen die je voorstelt prima zijn.
Verder voer ik ook hart en lever het meest hoor.
Lever zeker niet meer dan 5% inderdaad (voor honden), maar dat is op het gehele menu he, niet op het orgaangedeelte.
Dus als je 10 orgaan naast pens voer in je menu, mag daar niet meer dan de helft lever van zijn. En daar zit je nog lang niet aan, als je het mij vraagt.
Lever is gewoon het grootst in een prooidier en hart is erg mooi vlees en eten ze vaak erg graag. Vandaar dat ik het ook wat meer voer, en vele mensen zo. Er zijn ook mensen die evenveel hart als lever en nier voeren, zoals jij nu, met deze mixen ook zal gaan doen.
En dan maagjes en long als bijkomstig, lijkt me prima.

Enkel kippenlevertjes (daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde als runderlever) en rundernier zijn niet ideaal.  In rundernier zit veel cadmium omdat het oudere dieren zijn, en daar moet je maar eens op googlen.  Je kan ze natuurlijk voeren, dat beslis je zelf, maar als je je zorgen maakt over gezond zijn, dan kan je die twee er beter uit knikkeren, of niet meer kopen.
Als ik ooit tekort heb aan lever, zullen het ook kippenlevertjes worden, want die eten ze graag en kan ik bij de islamiet krijgen. Maar standaard zitten ze hier niet in het menu. Al kan ik erook wat voor zeggen dat ik er niet erg wakken van zou liggen naast de hazenlever die ik ook voer.  Af en toe wat minder gezond, lijkt me geen ramp.
Maar goed, dat is dus een afweging die je volledig zelf moet maken.

Konijnenniertjes zitten trouwens in den regel in het vet, maar die van Orinake niet. Daar zit minder vet aan dan aan hartjes. Echt bijna niets.
Je kan ze ontdooit eenvoudig ontvliezen en dan zit er zelfs geen vet meer aan, maar dat is wel even werk...  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 06 nov 2012, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2503530
In het begin maakte ik pakketjes van een mix van organen, 10% van de totaal hoeveelheid voer, hart lever nier in ongeveer dezelfde hoeveelheden.
Deze mix gaf ik 3x per week tesamen met de 10% pens.

Nu doe ik het anders (vind ik zelf minder rompslomp), en Yuma heeft er geen darmproblemen mee: 1x per week hart, 1x per week lever, 1x per week nier. Ieder pakketje is de benodigde weekhoeveelheid (ca. 220 gr.). Dit ook weer tesamen met de pens 10%.

Ik geef afwisselend hart: rund of kalf of lam, kip
                            lever: konijn, lam, kalf, kip
                            nier  : kalf
Gebruikersavatar
Door koekje
#2503531
pearlsofpassion schreef: Je kan ze ontdooit eenvoudig ontvliezen en dan zit er zelfs geen vet meer aan, maar dat is wel even werk...  :biggrin2:
Waarom moeten die ontvliesd worden? Ik heb dat nog nooit eerder met niertjes (lams- en konijn) gedaan.
Overigens ben ik een luie barfer. Niervet van konijnnier laat ik eraan zitten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2503533
koekje schreef: Waarom moeten die ontvliesd worden? Ik heb dat nog nooit eerder met niertjes (lams- en konijn) gedaan.
Overigens ben ik een luie barfer. Niervet van konijnnier laat ik eraan zitten.
Nee, nee, dat hoeft niet.
Maar als je wil, kan dat eenvoudig en zit er geen vet meer aan.
Ik laat ze er nu ook aan.  Maar er zijn mensen die ze drogen als snack en dan is het ontvliezen wel aan te raden om beter te kunnen drogen.  En als je nu panisch bent voor vet  ::)
Maar ik laat ze er ook aan.  Ik zeg het, aan hartjes zit meer vet, en daar ben ik ook gestopt met het er allemaal af te snijden.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2503554
Ik maak ook een mix hoor. En ik zag wel 2 keer lever bij je staan, maar ook 2 keer hart. Dus als je dan ook 2 keer nier doet en bv 2 keer long of 1 keer long en 1 keer maagjes dan zit je in totaal wel goed.

Ik doe meestal een mix van : 1 kg lever (tegenwoordig eendenlever) 1 kg rundernier (geef ik dan weer wel van IC maar volgende keer neem ik lam of geit), 1 kg hart (lam of kalf) en 1 kg lamslong. Dat mik ik door elkaar en dan zakjes van 200/220 gram. Dan heb ik ongeveer 20 porties. Dus dat is voor 5 weken voorraad (de andere 3 dagen per week krijgt Duke lamspens). Ik doe per maand inkopen.
Toevallig zit er nu ook nog 1 kg ganzenmaagjes door de mix heen. Dat was toeval.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2503564
2kg hart en 2kg lever en maar 1 kg nier kan volgens mij ook prima. Er zit nu eenmaal minder nier in een prooi dan lever, een stuk minder.
En long dan evenveel als nier, of maagjes.
Das eigenlijk echt een beetje persoonlijk waar je zelf belang aan hecht.
Een vierde van je orgaandeel lever lijkt me persoonlijk wel het minimum.
Door Miranda 1
#2503603
smulpaap schreef: Ik heb eenmaal konijnennieren gekocht , ik vond het zonde van mijn geld . Er zit erg veel vet aan . Dus als je dat eraf snijd houd je weinig over
Die van Orinake zijn idd zo goed als vetloos. Ik heb ze ook een keer bij zoeen internet shop gekocht van Kiezebrink, ja dat vind ik ook echt zonde van mijn geld. Die van Orinake zijn net zo duur en dat heb je tenminste echt nier. Misschien nog geen 100 gram vet. En ze zitten super mooi verpakt in schalen van 1 kilo. Ik kan die echt aanraden.

Ik barf nu 1 jaar en mijn Berner heeft een voedselallergie. Begonnen met alleen konijn. Hij eet behoorlijk veel. En sinds dat we zijn begonnen heb ik orgaan bij Orinake vandaan en ik ben er super tevreden over. Inmiddels geef ik meer diersoorten, dus kan ik ook gaan varieren in het orgaan. Maar daar moet ik zelf nog even aan wennen met bestellen haha.
Door Miranda 1
#2504107
Ik was even aan het zoeken in mijn oude topics. Ik ga pens toevoegen aan het eliminatiedieet van mijn Berner. En ik dacht misschien ook interessant om te lezen voor jou. Ik kom er dus ook achter dat mijn eerste post niet klopt.

Je moet minimaal 3 soorten orgaan geven. En niet van minimaal 3 diersoorten. Sorry verkeerd onthouden.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 541.0.html
Door Annelies
#2505629
1 mix van Lamslever, kippenmaagjes, konijnenniertjes, lamshart en
1 mix Lamslong, kippenlevertjes, rundernier, kippenhartjes

Dus als ik van bovenstaand mixen van alles 1 kilo neem en dan verdeel op porties van 100 gram 3 x per week ( ze mag 630 incl pens, ze weegt 30 kilo = 15%) en ze krijgen dan 3 x per week bij de orgaan mix 110 gram pens. Dan zou het goed moeten zijn toch?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door