Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#2499021
Over 3 weken komt er hier dus een ODH pup 8), die is dan 7 weken oud en zal ook ongeveer zoveel kilo wegen.
Pup is helaas niet helemaal op vers afgespeend, krijgt wel af en toe wat vlees, orgaan en pens, maar voornamelijk brokjes. Heeft gelukkig wel tot nu (4,5 week) alleen nog maar bij mams gedronken en geen brokjes nog gehad.
Fedor is als pup het 1e half jaar opgegroeid op Carnibest, maar bij deze pup wil ik het dus vanaf het begin helemaal zelf doen.
Nu vraag ik me af, moet ik dan de botten nog voor hem malen? Of zal platslaan voldoende zijn? Ik wil beginnen met kipkarkassen, en eendkarkassen en daarnaast veel afwisseling in vlees en vis en uiteraard groentemix en orgaanmix (zelf gemaakt).
Pfff, best wel spannend weer... :-[
#2499247
Tyke is ook op brok afgespeend, met af en toe een maaltje Energique.
Hij heeft de eerste paar dagen kvv gekregen, en al voordat de eerste week voorbij was zat hij aan de kippennekken ongeslagen.
De weken erna ging hij zijn kvv maaltje laten staan en wilde hij alleen maar BARF  8) Hij kwam met 9 weken bij ons en met 11 weken at hij volledig BARF mee met Quinta.
#2499454
Thanks Lizzy! Ik zat er zelf ook al sterk over te denk om niet meer te gaan malen. Dus we gaan in het begin gewoon meppen 8).

@Chantal. Kippennekjes vind ik voor dit formaat hond te klein, maar wel goed om te lezen dat jouw Tyke die al na een week ongemept opat. Dan laat ik het meppen ook zo snel mogelijk achterwege.
#2505023
Eendennekken OK, maar mijn ervaring bij Fedor met kippennekken was niet zo goed, die slurpte hij zo naar binnen zonder te kauwen. :o
Dat ging uiteindelijk (natuurlijk) wel goed, maar 't is toch altijd wel weer even spannend om een nieuwe pup botten te leren eten. :-[
#2505305
Als je pup het van jongs af aan leert, heb je wel kans dat hij er goed op kauwt, ookal kan hij ze in principe ongekauwd naar binnen slurpen.
Om dat te testen ga je dus meppen, zodat het geen ramp is als hij ze toch opslurpt (en dan weet je dat voor de toekomst  :biggrin2:). 
Maar je ziet de meeste pups hier toch mooi op kippennekken kauwen, zelfs berners, en dat zijn ook geen kleintjes...
Eens je weet dat hij goed kauwt, hoef je de nekken niet meer te meppen. Ik kan me niet voorstellen dat die kaakjes geen kippennekje aankunnen.
Eendennekken daarentegen zijn toch even ietsje harder. Nog steeds prima te doen voor jouw grootte van hond, maar misschien toch wel even wennen. Bovendien verteert het bot iets minder gemakkelijk (ik weet niet of je pup op vers wordt afgespeent, dat maakt in deze verschil).
Ik zou dus wel met kippennekken beginnen, tenzij hij gewend is om bot te verteren.

Slikte Fedor trouwens geen eendennekken door dan?
Mijn schrok-kater, probeert dat zelfs  ::)  Bij Cuzco is het trouwens zo dat hij kippennekken ongemept zo naar binnen jast (om dan de helft van de tijd binnen de 2 min ook weer in zijn geheel terug op de mat te deponeren), maar gemept dat niet lukt (ze worden daar iets breder van, en dan kan het niet door zijn keel).  Als hij zich opgejaagd voelt, probeert hij dat zelfs met karkas...
Maar goed, om maar te zeggen: als ze echt willen kunnen ze alles in zijn geheel inslikken, maar dat wil niet zeggen dat je pup dat ook zal doen... ;)

Veel plezier trouwens als je nieuwe aanwinst komt.  Ik las ergens over je tweestrijd in gevoelens ivm Fedor en een nieuwe pup, en ik begrijp dat volkomen. Maar het is toch altijd wel heel leuk als er een nieuw leven in huis komt. :)
#2506620
Onze Kalani heb ik niet van in het begin BARF gedaan omdat ik gewoon te bang was :p Nu is hij 9 maand en nu ben ik helemaal aan het barfen :p maar ook nog maar beginnend. Kippennekken daar knauwen ze in het begin inderdaad niet op. Ben altijd zo bang dat hij dan verstopt raakt ofzo. Maar dat gaat nu blijkbaar beter.
Ik heb ergens gelezen dat als je een kippennek uit de hand geeft dat ze zo gulzig zijn dat ze die nek inslikken, maar nu we de nekken in Kalani zijn bakje geven kraakt hij ze wel mooi.
#2510111
Thanks voor de reacties! Dankzij die geweldige pup-reportage 8) is mijn angst gelukkig weer een heel eind gezakt!

Fedor slikte kippennekjes inderdaad gewoon door, zeker als je ze vast ging houden. Dus dat ga ik niet meer doen. Gewoon in het begin flink meppen en pup de rust geven om het op zijn gemak op te eten (wel op strategisch punt staan kijken uiteraard ;)). Dan kan het eigenlijk niet fout gaan. Ik heb genoeg kipkarkassen en gemepte eendennekken zijn volgens mij ook prima te doen.

Nog een weekje en dan is het zover! :D
Door Lil
#2526612
1 troost,  mijn twee enge heddurs kauwen op elk kippennekje echt wel  behoorlijk wat keren. En dan zijn ze nog niet eens als pup begonnen. Ze hoeven niet allemaal te schrokken (en ja dan slikt pup een nekje af, volgens mij kan dat geen kwaad).
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door