Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2501656
Welke diersoorten voeren jullie aan de katten?

Doki eet alles, die is niet zo lastig, pens gaat er met gemak in, geit, rund, alles.
Freud daarintegen die lijkt eigenlijk te gaan voor alleen maar natuurlijke prooidieren van katten, kip, kwartel, eend enz.
Geit, rund alles wat eigenlijk van nature niet in zijn menu zou zitten eet hij gewoon niet, ik heb het nu maanden geprobeerd maar ga ermee stoppen.
De katten gaan over op...tja noem het kleinvee  ;)

Na een kvv periode beginnen we weer met barfen en ik wil ook prooien gaan proberen, eerst Freud nog aan de knaag krijgen, want dat verrekt ie dus, vlees en orgaan gaan er in lappen in maar bot wil ie graag gemalen  ::)

Dus...hoe doen jullie dat, welke dieren zitten er in jullie menu?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2501667
qua bot bij de katten. konijn (is het lekkerst), kip, eend (niet zo lekker), haas, patrijs.
Spiervlees en orgaan eigenlijk alle diersoorten ;)
Door Limpy
#2501820
Hier eigenlijk ook vooral allerlei vogels en konijn, met uitzondering van paardenvlees omdat ze dat allen zo lekker vinden.
Qua prooien, lust freud wel kuikens? Das ook het enige wat ik in obi-wan krijg qua prooidiertjes. Muis,rat gerbill lust die niet, wat pekke en blixa niet erg vinden want dan zijn ze voor hen.
Limpy doet helemaal niet aan proodieren, das te nieuwerwets voor hem.
Door Martine-Tom
#2501827
Kuikens mep je het halve huis door en laat ze dan liggen aldus Freud, en volgens Doki verstop je die in het bed van het vrouwtje... ::)
Door Hilde__
#2501832
Karkas alleen konijn, kip, kwartel en haas. De rest lusten ze niet.

Van spiervlees kan ik wat meer variëren, tot nu toe vinden ze alleen rund niet zo geweldig. Af en toe wel, maar de volgende keer willen ze het dan niet meer dus ik koop het niet meer. Paard, kangoeroe en lama is favoriet  :biggrin2:

Orgaan lusten ze alleen kip/konijnlever, konijn/lamsnier en kippen/kalkoen/paardenhart.
Door Limpy
#2501838
[quote="martine-tom"]
Kuikens mep je het halve huis door en laat ze dan liggen aldus Freud, en volgens Doki verstop je die in het bed van het vrouwtje... ::)
[/quote]

Pekke geeft alle prooidiertjes ook nog steeds een rondleiding maar eet ze gelukkig wel op.
Ben ik blij dat ze hier nooit met eten naar de slaapkamer gaan (mogen ze ook niet en doen ze ook braaf niet ondanks dat die deur altijd open staat)
Door Martine-Tom
#2501841
[quote="Limpy"]
Pekke geeft alle prooidiertjes ook nog steeds een rondleiding maar eet ze gelukkig wel op.
Ben ik blij dat ze hier nooit met eten naar de slaapkamer gaan (mogen ze ook niet en doen ze ook braaf niet ondanks dat die deur altijd open staat)
[/quote]Hier mogen ze het ook niet, deed ie ook nooit dus hield er geen rekening mee, kuiken gegeven op zijn vreetkleed en verder gegaan met mijn ding, deuren staan gewoon open.
Slaakte een klein gilletje toen ik savonds in bed wilde stappen en ineens iets harigs tussen mijn tenen voelde  >:(
Door Hilde__
#2501853
Hier sleept alleen Thomas met z'n eten  >:( Als ik vergeet om een vreetkleedje in de kamer neer te leggen dan gaat ie op m'n mooie blauwe, moeilijk-schoon-te-maken kleed eten. In m'n bed heb ik gelukkig nog nooit iets gevonden  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2501943
Hier lust Cuzco zowat alles en Kleintje het meeste ook.
Enkel Luis doet moeilijk.

Hij lust ook geen rund, paard, hert. Lama met veel tegenzin. Lam en geit eet hij dan weer wel.  Maar aangezien ik omwille van zijn maag het meeste van het vleesbot toch moet malen, kan ik zijn spier daaronder mengen. Bovendien haal ik altijd 2 soorten spier uit: eentje die Luis lust en eentje die hij niet lust.  Dat meng ik dan half om half die 2 dagen en dan samen met zijn gemalen vleesbot. En zo eet hij het wel. 
In het begin moest ik het heel fijn snijden en onder voldoende lekkere zaken mengen, tegenwoordig is half om half gewoon in stukjes onder lekker spier ook al voldoende om hem het meeste te laten eten.  Van hert dan toch. Paard doet hij moeilijker over en rund wil hij enkel hooglander.  ;D Gewoon rund eet hij echt niet, zelfs niet gemengd.
Paard en rund ga ik dus gewoon niet meer kopen. Enkel hooglander als ik eraan kan geraken en misschien nog wel eens hert, maar dat voer ik dan niet zo vaak. 

Ze krijgen hier dus voornamelijk kip, eend, konijn, lam en kalkoen. Daar komt ter afwisseling dan hooglander, hert, paard bij en binnenkort krijg ik weer geit wat ook vrij vaak gegeven zal worden.
Ik krijg binnenkort ook wat wild binnen: haas, gans, misschien wilde eend, patrijs. Dus dan wordt het eens proberen wat hij daarvan graag eet zodat ik nog een diersoort bij heb in mijn hoofdmenu. 
Parelhoen kan ik nu niet aan geraken, maar dat heeft Luis ook leren eten.  Eerst luste hij dat niet, na wat mengen heeft hij wel aan de smaak leren wennen.
Kwartel moet hij trouwens ook niet.

Van orgaan lust Luis ook geen rund, runderhart gaat heel erg lastig binnen.
Lamshart, eendenhart, kippenhart, gaat allemaal wel lekker binnen. 
Van lever geef ik nu hazenlever en konijnlever, kip- en eendenlever lusten ze ook, maar lams en geitenlever vinden ze allemaal maar niets, geitenlever zelfs echt vies.
Konijnennier is erg lekker, lamsnier niet te vreten.

Dus ja: ik herken het ook wel, dat ze enkel natuurlijke prooien willen.
Als ik nu binnenkort merk dat ze ook wat wild lusten, dan vind ik dat niet erg, maar anders ben ik wel blij dat lam en geit wel kan ter afwisseling.  En ik ben speciaal Kalkoen gaan halen bij Nadia. Want anders vond ik enkel kip, konijn en eend (met hier en daar een ander hapje) wel een beetje eenzijdig...  ::)
Ik hoop dat Freud ook wat gans of haas of dergelijke lust? Dan kan je al een mooi menu maken.
Ik ga de grazers ook achterwege laten.  Ik zeg het, misschien 1 pakketje hert voor een heel jaar of zo, maar voor de rest ook voornamelijk gevogelte en konijn.

Oh ja, kuikens eten ze hier wel, maar ik heb daar ook moeite voor moeten doen.
Ik heb geluk dat Luis als klein kitten een rauw ei heeft leren eten en dat heerlijk vind.  Daardoor kon ik kuiken in stukjes hakken en in een ei lekken.  Zo viel het kwartje dat het best wel lekker is.
Kleintje deed ook wat moeilijk met kuiken, vond dat maar vreemd (nochtans dat ze wel prooi met vacht kende). Ze wilde het enkel als ik het orgaan eruit haalde en zoveel mogelijk pluimde.  En op een keer (met grote honger) at ze het helemaal op en sindsdien is kuiken heerlijk  :biggrin2:  Maar dus echt heerlijk!
Cuzco die snapte het meteen en ging al grommend eten waardoor de anderen wegliepen, toen hij voor het eerst kuiken kreeg.  Hij vind dat absoluut het einde. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 04 nov 2012, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2501949
Ik zit inmiddels op 8 diersoorten die ze eten, waarvan 4 met zeer grote regelmaat de andere vier iets minder omdat die duurder zijn en wat lastiger aan te komen, bot 4 soorten en spier ook 4 soorten, orgaan 3 soorten (kip orgaan wil ik niet voeren).
Qua afwisseling zit het wel goed.
Kalkoen en parelhoen eten ze hier idd ook.

Gelukkig heb ik nog een vuilnisbak hond om alles te dumpen wat het grut niet eet  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2501953
Nou, das toch mooi.

Ik zit maar voornamelijk op 5.  De rest is minder vaak gevoerd en dus niet echt een volwaardige diersoort. Hopelijk komt daar dus wel wat wild bij, maar het is afwachten of ze dat gaan eten. 
Ik heb maar 3 soorten bot (plus zalmkarkas).  Dat vind ik niet zo leuk, maar ik vind het wel voldoende als ik als spier nog andere diersoorten heb. 
Ik geef nu haasorgaan, maar dat tel ik niet mee als diersoort.
Door milan
#2501994
Alle drie eten eigenlijk alles wat ik ze voorschotel.
Aan vleesbot is konijn en parelhoen favoriet, maar kip en kwartel gaan er goed ook in, eend wat minder graag. Wil haas gaan proberen.
Spiervlees: konijn, duif, hert, paard en rund het liefste, maar ook lam, kalkoen, kip, ree, haas enz...
Orgaan: kippenhart, -maag, -lever, en runderlever en -hart (andere nog niet geprobeerd).
Vis wordt niet graag gegeten, hooguit wat likjes van tonijn of zalm uit blik.
En 1-2 keer in de week prooi (lust Fayah niet en Roosje eet 'm meestal half op, Milan weet hoe het moet, dus er blijft niets over :P), muis, rat, hamster, gerbil, eendagskuiken.
En ook hier laten ze eerst vol trots alle hoeken van de kamer zien ::)
Door Mowgli
#2502007
Mowgli is een echte zeikerd met eten.
Hij heeft een tijd gehad dat hij alles wat kip en kalkoen was pertinent weigerde, dat moest ik dus mengen met andere smaakjes en knagen wilde hij ook niet, vandaar dat ik moest malen.

Kip eet hij ondertussen weer, kalkoen vindt hij nog steeds niet zo lekker. Kuikens zijn bah (tenminste gemalen van Kiezebrink), hele hoef ik denk ik ook niet te proberen, want een rauw ei is ook nog steeds bah.
Konijn lust hij erg graag, verder eet Mowgli duif (de gemalen variant van Kiezebrink), eend (ook gemalen van Kiezebrink), haas (gemalen van Kiezebrink). Ik wil nog kwartels proberen, die kan ik in Kreuzberg vers op de kop tikken bij de slager (zonder pluis) en ik sta in dubio of ik eens een hele Kiezebrink duif bestel bij mijn leverancier in Krefeld om te proberen.

Ik zou wel graag muis en rat willen proberen, maar die zijn hier in DE echt duur, ik ben bang dat hij dat niet lust. Helaas ken ik geen barfers in de buurt die ik dan de overgebleven prooitjes zou kunnen geven.

Verder eet Mowgli graag grote grazers, maar dan vooral de wilde: hert, ree, eland, rendier, kangoeroe, dus die krijgt hij ook, omdat ik toch wel zoveel mogelijk afwisseling wil geven. Bovendien is het rood vlees, daar zit veel taurine in.
Laatst gewijzigd door Mowgli op zo 04 nov 2012, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hilde__
#2502012
Blijf het apart vinden dat katten in een huishouden vaak dezelfde dingen wel of niet lusten. Hier lusten ze allevier geen patrijs, parelhoen, lam en geit terwijl er blijkbaar toch een hoop katten zijn die het wel lusten  :)
Door miik
#2502017
Sien eet alles ! 's Ochtends krijgt ze een prooidier en sávonds eet ze met de honden mee wat hun hebben. En dat is dus ook gerust rund, paard of schaap. Toen ze kittens had hebben we haar verwend, als ze iets niet wilde- kreeg ze iets anders. Dat doe ik nu dus niet meer.
Als ze niet eet, krijgt ze een klein hapje van iets wat ze wel eet, zodat ze niet ziek wordt en niet gaat spugen, maar wel zo dat ze honger blijft houden. En tot nu toe gaat dat goed en begint ze weer "alles" te eten.

[quote="martine-tom"]
Kuikens mep je het halve huis door en laat ze dan liggen aldus Freud, en volgens Doki verstop je die in het bed van het vrouwtje... ::)
[/quote]
Daarom eet ze bij mij in de bench ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door