Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2496462
Ik weet nog niet of het mogelijk is, maar ik wil mijn slager vragen of ik via hem een heel lam kan bestellen.
Welke delen van het lam kan ik dan zelf houden voor in ieder geval de hond en welke afgezien van de poten kan ik gevoegelijk de kliko ingooien, of hem laten houden?
Ik weet niet niet of de topic hier goed staat, anders verplaatsen jullie het topic maar?
#2496531
Je kan bijna alles gebruiken denk ik..
hier is wel al de verschillende gedeeltes van vlees en bot te zien.
voor jezelf kan je in ieder geval de tenderloin ,de karbonaadjes en poten bouten houden,(of daar het meeste vlees
vanaf snijden voor de hond,en alleen de kale bot weggooien)
en je hebt natuurlijk ook de organen,de kop en de nek en schouderblad dat ook allemaal aan de hond gegeven kan worden.

Afbeelding
#2496649
Als het een doodgeboren lam is, kan je het in zijn geheel voeren. Tenminste, als je hond al wat bot gewend is.
Anders misschien toch de poten er vanaf en voor jezelf houden.
Als het lam al wat ouder is, zou ik dat zowiezo doen.
De lamskop kan je vragen om in twee te laten zagen en bijhouden tot Yuma eraan toe is (groot genoeg is en voldoende bot gewend) en tot jij zelf eraan toe bent  ;D
De rest (ribben, rug, nek) zal je moeten testen met de snoeischaar. Normaal bij een jong lam zou dat zacht genoeg moeten zijn.
#2496660
@Ilona81, met een wolletje aan denk ik toch niet. Ik meen dat hij de lammetjes niet zelf slacht, maar bij de slachterij haalt. Dus ik denk dat ze dan al van vacht zijn ontdaan.
Konijn slacht hij wel zelf, dit zijn konijnen van de locale boeren. Zou hem dus misschien ook eens een harig geval kunnen vragen, maar ik weet niet of dat wel weer mag (wetten in Italie zijn nogal streng).

@PoP, dank je voor de info. Ik ben wel van plan de slager te vragen het lam in allerlei stukken te hakken, dan ben ik in één keer klaar.
Doodgeboren lam zal hij wel niet hebben, weer: daar ga ik vanuit, neem aan dat die zaken allemaal niet mogen.

Toch een vraagje, als ik nu een lam koop, dan betreft het waarschijnlijk een lam die in de lente is geboren? Of zijn er ook lammeren die in de herfst worden geboren?
Aan een oud lam heb ik natuurlijk niets, in dat geval kan ik beter wachten tot Pasen.
#2496689
Toen wij nog schapen hadden, hebben wij een enkele keer een lam later geboren in het seizoen gehad. Dat waren dan wel eens jonge dieren, die niet direct drachtig waren geworden. Maar over het algemeen ging in oktober de ram erbij en werd alles gedekt. Goed bij te houden met dekblok. Voor de handel en ophalen is het zeer onhandig als je lammeren hebt lopen van meerdere seizoenen.

Ok, zonder vacht! Ik barf nog maar sinds heel kort en zie mijn hond niet met een lam met vacht zeulen eerlijk gezegd.

Doodgeboren lammeren voeren jullie dus ook, niet bang dat er een reden is waarom het lam doodgeboren is, kan dit dan gewoon gevoerd worden=
#2497762
Oeh lekker! Grillen hangt er vanaf hoe rood je het vlees van binnen wilt hebben. Ik hoos zelf van echt rood vlees, maar mijn vriend meer van medium/welldone. Dus ik eet altijd eerder vlees! Haha. Daarna beetje peper en zout erop. Smullen maar!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door