Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2497408
Aangezien ik Sox zie genieten van zijn (barf) maaltijd ga ik eens kijken of ik Moppie over kan zetten van vers naar Barf.

Moppie is een verwend eigenwijze dame van bijna 4 jaar weegt 4.4 kg. Omdat ik al barf met mijn fretten en sinds ruim een maand met de hond heb ik haar wel het e.e.a. voorgeschoteld. Nou de dame wil niets van stukken bot of vlees weten.Ze eet wel honden kvv , diverse kb /lupa mixen )
Gisteren moest ik weer bestellen voor Sox en de fretten en dacht meteen, nou deze dame gaan wij ook overzetten.
Ik zag dat er ook kg gemalen bot te verkrijgen is.


het menu van Moppie gaat bestaan uit 130 gr per dag
65 gr vleesbot  (konijn/kip/lam/geit)
25 gr spiervlees (rund/zalm/geit)
20 gram orgaan  (rund/kip/konijn/lam)
20 gram bij producten

Als back-up  evt nog kb mixen , vlees, prooidieren  (besteld voor de fretten)
Ik zal kijken of ik de organen fijn moet maken met een staafmixer , eerst zo aanbieden en anders door het vlees.
Ook nog even bekijken hoe ik het menu ga indelen (per dag alles of op bepaalde dagen alleen orgaan)
#2497709
??? Dat wist ik niet , hoe kan ik het beste omrekenen?  Zit ik goed als ik het als volgt doe ?

Totaal 65 gram  vleesbot , volgens de handleiding bevat vleesbot ong 50% bot en 50% vlees.
Dan zou ik dus 35 gram gemalen bot kunnen pakken en 30 gram spiervlees

Kan ik het mijzelf makkelijker maken door bv 30 gram gemalen bot te geven en totaal 60 gram spiervlees ? Of komt het bij katten nauwkeuriger ?

Dan ziet het menu er als volgt uit
35 gr gemalen bot  (konijn/kip/lam/geit)
55 gr spiervlees (rund/zalm/geit)
20 gram orgaan  (rund/kip/konijn/lam)
20 gram bij producten
#2497723
Ik vermoedde al dat je het niet gezien had, daarom waarschuwde ik je ook...
Zou denk ik idd 30-35 gr gemalen bot geven en rest aanvullen met spiervlees, je merkt snel genoeg op welke hoeveelheid kat het goed doet cq te hard poept.
Geit en lam hebben heel specefieke geur/smaak, ben benieuwt of je kat dit lust....en geit is ook wat vetter.
Mijn piepsnorren vinden het niet zo lekker (wat ik dan weer niet erg vind want ik vind lam erg stinken)
#2498187
Dat is het fijne aan dit forum  ;) dat als je iets over het hoofd ziet dat je erop word gewezen. Moppie eet vrij veel verschillende smaken. En net als bij Sox is het kijken hoe ze eet en ontlast. Ik begin barf steeds fijner te vinden. Je kan het precies aanpassen op het dier. Het is in het begin wat duurder omdat je vanalles uitprobeert.
Mocht Moppie het niet eten dan pas ik het aan.

Ik denk dat als je het een jaar doet , percentages en aanpassingen in de gaten houd je dier het beste geeft.
#2499301
Wat begrijp jij onder bijproducten??
Want groenten hebben katten niet nodig. Je mag het voeren maar dan hoogstens 5%.
Schaar je vis onder bijproducten? Want als daar ook nog bot in zit, ga je waarschijnljk teveel bot hebben. Dat vind ik eigenlijk zowiezo al...
En waarschijnlijk ook teveel vis als je nog eens zalm als spier geeft (kan trouwens zijn dat ze dat niet lust).
Zelfde geldt natuurlijk voor kuikens, ook daar zit wat bot in.

Je geeft 50% bot?  Voor vele katten is dat wel veel. Ik zou persoonlijk op 45% beginnen, zeker als het vleesbot is van 50-50.  Als het mooi bevleesd vleesbot is, kan je meer geven, maar anders zou ik hoogstens 45% geven om te beginnen.  Kans zit er anders in dat ze meteen verstopt zit en dat merk je dan niet meteen als je denkt dat ze miept met eten.

Verder vind ik je spiervlees te weinig. Katten hebben eigenlijk nood aan voldoende mooi spiervlees (dus weinig vliezen of vet), eigenlijk toch 30% van je menu...  Omdat ik niet weet wat je onder bijproducten begrijpt, ben ik een beetje voorzichtig met conclusie's maar waarschijnlijk moet dat spiervlees toch wat omhoog. 
Zeker als ze daarnaast nog hondenkvv eet, moet je toch zien dat je aanvult met wat in de hondenkvv minder aanwezig is dan een kat eigenlijk nodig heeft.  In hondenkvv zit pens, soms groenten, welke katten niet nodig hebben, en minder spier en een beetje minder orgaan, welke ze dus wel nodig hebben. Dus ik zou zien dat dat dan toch zeker voldoende in je barfdeel zit.

Ik zou ook wat meer afwisseling in je spier zoeken.  Zalm mag je maar 1, hoogstens 2 keer per week geven om goed te zijn, dus zit je met de rest van het spiervlees op 3 keer per week.  Als je daarmee je bot tot vleesbot moet maken, geef je dus eigenlijk teveel van die diersoorten.  Bovendien heb je twee grazers in je spier, terwijl dat niet in het natuurlijke, evolutionaire menu van een kat aanwezig is. Dat is voornamelijk gevogelte en knaagdieren.  Je mag gerust wel grazers geven (als ze het lust, hier eentje die enkel lam en geit lust en er zijn dan weer andere katten die geen geit lusten), maar het is zeker nuttig wat gevogelte (kalkoen, eend, kip, gans, andere wilde vogels) en klein wild (konijn, wild of tam, haas) toe te voegen. 
Persoonlijk zou ik zelf eerder vleesbot malen dan met dat gemalen bot werken, simpelweg omdat eendenvlees heel duur is, maar eendennekken niet.  En dat is ook weer een diersoort extra. Hetzelfde geldt eigenlijk voor kip, alhoewel het vlees daarvan niet zo duur is.

Zelf geef ik zo'n 42% vleesbot, 20% orgaan en 38% spier. Ongeveer. Op meer bot krijgen ze krijtpoep.  Kuikens reken ik als compleet en dus niet in het menu, dat vind ik eenvoudiger.  Menu dient bij mij enkel voor de onderdelen die in de juiste verhouding moeten blijven en dan vooral bot tov de rest, bij kuikens is dat al zo.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 02 nov 2012, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#2502809
Ik heb de percentages als leidraad genomen die op zelf een barfmenu maken staan.

Zal eens kijken hoe ik dat in kan gaan vullen. Moppie lust wel groenten . maar misschien moet ik eens helemaal overgaan op geen groenten . De hondenkvv gaat dan zowiezo uit het menu. Ik  hoef niet aan te komen met karkasjes en prooidieren in welke maat dan ook)of het nu opengesneden,gemept of in stukken gehakt is.


Ik heb juist gemalen bot omdat ik zelf geen keukenmachine heb die kan malen. Misschien via mp een goedkope (handmatig) aanschaffen.

Als ik de gemalen "vlees"bot als alleen bot ga tellen dan zou ik op het volgende uitkomen
46.1% vleesbot  (30 gr. gemalen bot+ 30 gram spiervlees)
15,4% orgaan  = 20 gram
38.5% spiervlees = 50 gram

De bestelling is nog niet gemaakt en zal eens kijken of ik een meer katgericht menu kan maken. (en sparen voor een maler om zelf kvv te kunnen maken)
Ik neem je aanbevelingen zeer ter harte en zal  wat meer afwisseling maken
#2503826
Nou , het word nog makkelijker  :o want mijn kater is gelukkig na 7 weken terug gevonden.
Stadler is 2 jaar en een lekkere dikke geholpen kater
Hij weegt 5.5 kg en eet /knaagt wel vleesbot weg. Tenminste daar was ik voor zijn verdwijning mee bezig om het langzaam er aan te laten wenen Ik  ga bij hem proberen om vleesbot te gaan geven ipv gemalen bot.

Als hij het eet, is het beter (en goedkoper) om een vleesmolen aan te schaffen. Want dan maal ik het voor mijn Moppie en hoef het dan niet meer apart in te slaan.

de percentages en grammen zijn als volgt :
MOPPIE                                                               Stadler
per dag                                                                                             per dag
30 gr gemalen bot /60 gram vleesbot (46%)             38 gr gemalen bot/76 gr vleesbot 46%
20 gr. Orgaan 15.4%                                           25 gr orgaan 15.4%
80 gr vlees (incl van bot) /50 gr. Spiervlees 38.5%               102 gr vlees (incl van vleesbot)/ 64 gr spiervlees 38.8 %

Ik ga kijken hoe ze het deze maand doen en bijhouden zoals bij Sox.
Laatst gewijzigd door Sady op di 06 nov 2012, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#2504877
Omdat Moppie het echt vertikt om iets anders te eten. Ik heb geprobeerd met klein snijden, warm maken,  grote stukken , opnieuw aanbieden . Ze eet het dan echt niet. Ik ben niet zo flauw wat dat betreft , maar er hangt mij iets bij dat een kat echt dagelijks moet eten.
Dus dacht ik om zelf te malen aan de smaak te laten wennen en dan steeds wat grover.
Misschien dat ze het sneller pakt
#2505699
Ik ben met onze katten begonnen met kippenekken. Die knip ik in met een snoeischaar, daarna plet ik de wervels met een hamer tot het echt plat is en snijdt de hele boel in stukjes. Wat overblijft ziet er bijna uit als KVV, alleen de smaak is anders omdat dit geen mengsel is. Misschien kun je het zo proberen?
Ik geef hier gewoon wat KVV bij en dan een klein beetje kippenek omdat je anders veel te veel bot geeft. Maar eet ze het gewone vlees wel zo en het orgaanvlees? Misschien zou je er anders wat gehakt bij kunnen geven. Ze is nu natuurlijk gewend aan alle smaakjes door elkaar en bij Barf heeft elk stukje vlees een eigen smaak. ::)
#2506129
[quote="Zwerver"]
Kip vinden ze hier het allerlekkerst, hoewel ze alles wel eten. Mep ze echt helemaal plat en snijdt ze dan in stukjes, je krijgt dan een soort gehakt. Zelfs onze Pers met ingedeukte neus en bijbehorend gebit kan het dan eten.
[/quote]

Ik moet het bij eendennekken ook zo doen, of mijn Madame eet ze anders ook niet.
Ongemept zijn ze gewoon te hard en te groot voor haar kleine poezenbekje. Dan krijgt ze er haar mond nog niet rond.  Maar gemept gaat het wel.
In het begin in stukjes gesneden, anders vertikte ze het. Nu meestal in stukken van zo'n 10gr.  Das al redelijk groot.
Zelfde met kippenrugstukken.  Konijnkarkas eet ze als een paar ribbetje aan elkaar met een stukje (halve) ruggengraad er nog aan.  Daar heeft ze dus iets meer last mee, maar daar wil ze haar best wel voor doen, en is te doen.
Als ik haar eendennek zou geven ongemept, zou ze zo haar best doen, maar niets bereiken. Kan me wel voorstellen dat ze de volgende keer zelfs niet meer probeert.

Luis zijn kipkarkas moet ik echt helemaal plat meppen, maar ik laat het dan wel in 1 stuk (ongeveer 40gr per keer).  Ik moet het meppen voor zijn maag (anders krijgt hij maagontstekingen).  Konijn en eend gaan voor hem door de molen (ook voor de maag dus, daarbij is pletten niet voldoende).
Het lastige aan malen is, dat als je grotere stukken wil, je zoveel verschillende maalschijven moet kopen, en dat kost telkens een halve molen.
Bovendien is het zelf bij een erg grote gaten-schijf nog erg gemalen, niet in stukjes.... Daartoe kan je inderdaad beter meppen, dat kan je beter gaan doseren.
Het kan wel zijn dat je altijd gaat moeten blijven meppen. Dat is bij Kleintje dus (uitgezonderd het konijnkarkas) ook het geval.  Ze leert gewoon niet meer op haar 8 jaar zo hard knagen.  En ik ga er haar ook niet mee pesten.  Op dat konijnkarkas zie je ook dat ze soms behoorlijk kracht moet zetten op haar kaken.
Heel anders dan Cuzco die gewoon even doorbijt alsof het niets is.  Die krijgt zelfs eendennek ongemept.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door