Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door KapiteinKoek
#2496721
Hallo allemaal!

Wij zijn hier nieuw. Sinds een paar dagen (5-6) zijn wij met onze boxer (12 maanden) aan het barfen.
Aangezien hij erg gevoelige darmpjes heeft, hebben we in eerste instantie half vlees etc half brok gegeven.

We hebben de volgende verhoudingen aangehouden:
45% vleesbot  (kip)
10% runderpens
10% kippenmaagjes
25% spiervlees (hert en paard)
10% groente

Na 2 dagen ging het goed mis. Hij was zwaar aan de dunne. Hij heeft een dag gevast, waarna hij nu een kwart barf en drie kwart brok krijgt.
Dit wil ik langzaam op gaan voeren.
Iemand tips wanneer ik het aandeel vlees kan verhogen en het aandeel brok verlagen?
Dus hoe lang ik hem moet laten wennen aan dit kleine beetje vlees, voor ik hem meer vlees ga geven?

Ik geef hem nu iets minder pens en maag, iets meer vlees. Dit lijkt wel goed te gaan.
Moet ik deze verhouding aanhouden, of moet ik toewerken naar 10%pens 10%orgaan?

Bedankt!
Door Kristina
#2497210
Wat ik heb gelezen is dat je vers vlees en brok niet mag mengen. Misschien dat het daardoor komt?

Ik ben me nog maar aan het inlezen in het Barf gebeuren dus misschien weten de experts hier meer raad :-)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2497216
Ik zou zeker niet samen geven.
Denk als je gewoon ineens overstap op kvv dat je veel sneller van de diarree af bent en de hond minder last ondervind.
Het is namelijk nog al een omschakeling voor de zuurgraad in de maag.
#2500426
Ja, ik zou ook gewoon cold turkey overstappen.
Veel meer kans dat het goed gaat dan met brok te mengen.
Vele honden met gevoelige darmen doen het prima op vers.  Ze hebben eigenlijk zelden gevoelige darmen, die darmen kunnen gewoon niet tegen brok (met uitzondering van een erg licht verteerbare dan).  ;)
En verder ook opletten met de combinatie's die je maakt. Als je vet vlees combineert met lever en misschien nog wat vis of pens kan je dunne poep verwachten.  Dus probeer laxerende zaken als vis, lever en vet wat te verspreiden in je menu. Gewoon om een regelmatige ontlasting te krijgen.

Je orgaandeel klopt ook wel niet.  Kippenmaagjes voegen niet veel toe bij honden. Je mag ze voeren maar ze zijn bijkomstig.  Pens is de helft van je orgaan, dat doe je goed. Maar de andere helft zou voornamelijk uit hart, lever en nier moeten bestaan. Deze zijn noodzakelijk.
Natuurlijk mag je nog ander zaken geven zoals de maagjes, long, tong, hersenen, milt enz... wat je maar wil. Maar dat is bijkomstig, hart, lever en nier zijn noodzakelijk en dus het grootste aandeel.
Anders gaat je hond tekorten oplopen.

Hoe verteert hij zijn bot trouwens? Gaat dat wel, zo samen met brok?
Want als hij dat niet goed verteerd, gaat de stoppende werking van het bot misschien verloren en kan hij daar ook dunne poep van hebben.
Vandaar ook dat ik gewoon die brok achterwege zou laten.
Ik begrijp dat dat eng is, maar zijn spijsvertering moet zo anders werken bij brok dan bij vers, dat je het hem net moeilijk maakt door het samen te geven.  Het is niet dat de pH van het maagzuur stilletjesaan kan zakken, want als hij niet laag genoeg is verteert het bot gewoon niet goed.  En de brok houdt de pH hoog, dus dat is nadelig voor de goede vertering van het vers.
Door Lizzy
#2500463
KapiteinKoek schreef: Hallo allemaal!

Wij zijn hier nieuw. Sinds een paar dagen (5-6) zijn wij met onze boxer (12 maanden) aan het barfen.
Aangezien hij erg gevoelige darmpjes heeft, hebben we in eerste instantie half vlees etc half brok gegeven.

We hebben de volgende verhoudingen aangehouden:
45% vleesbot  (kip)
10% runderpens
10% kippenmaagjes
25% spiervlees (hert en paard)
10% groente

Na 2 dagen ging het goed mis. Hij was zwaar aan de dunne. Hij heeft een dag gevast, waarna hij nu een kwart barf en drie kwart brok krijgt.
Dit wil ik langzaam op gaan voeren.
Iemand tips wanneer ik het aandeel vlees kan verhogen en het aandeel brok verlagen?
Dus hoe lang ik hem moet laten wennen aan dit kleine beetje vlees, voor ik hem meer vlees ga geven?

Ik geef hem nu iets minder pens en maag, iets meer vlees. Dit lijkt wel goed te gaan.
Moet ik deze verhouding aanhouden, of moet ik toewerken naar 10%pens 10%orgaan?

Bedankt!
Dat zou ik dus zeker niet doen, terug gaan op brok of afwisselen met brok. Als je iedere keer blijft wisselen tussen BARF en brok houdt je waarschijnlijk diarree. Die twee samen: de overgang is gewoon erg groot en honden met een betonnen spijsvertering hebben daar geen moeite mee maar veel honden hebben daar dus wel moeite mee.

Wat je had kunnen doen is langzaam overstappen naar KVV en het KVV deel in eerste instantie koken (zeer kort). Dat gaat met BARF niet. Dus zou ik nu de keuze maken: of langzaam over van brok naar KVV zoals ik dat omschreven heb in de barfplaats bieb of nu in 1 keer overstappen op barf en accepteren dat er diarree is, Okugest van VSM geven en Probiotica toedienen.

En verder sluit ik me graag bij Pearlofpassion aan. En als het vleesbot verteren lastig gaat, mep de kippennekken de komende dagen dan goed plat. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door