Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mandarijn
#2496867
Ben me nu al enkele weken aan het inlezen in Barf (boeken en sites) en wil mijn twee honden overgaan zetten op vers voer. Van beide heren vind ik de vacht heel flets. Verder is het zo dat wat ik ze aan brokken voer er ook in de zelfde hoeveelheid er ook weer uitkomt. De vacht ruikt ook niet fris. En Bas (kortharige) zit regelmatig aan zijn pootjes te bijten.

Nu denk ik dat mijn twee heren geen probleem zullen hebben met overstappen op vers voer. (Ze hebben van de zomer een van mijn ontsnapte krielkippen opgegeten en hebben daar geen last van gehad.) Toch wil ik geleidelijk overstappen van brokken naar vers. Ze krijgen nu al af en toe kvv. Ik wil eerst volledig op kvv zitten voordat ik straks alleen nog barf met mijn twee honden.

Ik woon in Midden-Limburg (gemeente Weert) en ben in de omgeving aan het zoeken waar ik vers voer kan vinden voor mijn honden als ik overstap van kvv naar barf. Ik heb het forum al doorgenomen voor adressen (à la Carte.. vind hier je BARF adressen) in de buurt, maar die kon ik niet vinden. Een adresje voor zalmkoppen heb ik al gevonden in de buurt. Ik zoek ook nog een adresje voor kippen-/eendennekken om barf te introduceren bij de honden en kijken hoe het gaat. Adressen zijn welkom. (Wil straks ook bij Lupa gaan bestellen. Dat is redelijk in de buurt) Ik wil namelijk pas overstappen van kvv naar barf als ik weet waar ik verschillende diersoorten kan halen. Dit om te voorkomen dat het menu te eentonig wordt.

Mijn twee heren (Bas en Bob genaamd) zijn waarschijnlijk broertjes. Maar dat weten we niet zeker. Ze zijn als zwervers gevonden en ik heb ze opgehaald uit het asiel.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2496898
Welkom en succes!

Ik kan je niet helpen aan adressen in Limburg, want woon zelf in Zuid-Holland, maar er zal vast nog wel iemand reageren.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2496920
Welkom!

Als je in de "Verzamelplaats" kijkt, (vraag en aanbod) dan komen er regelmatig mooie vleesjes voorbij in Limburg, van mensen die dit vlees via een slager of anders kunnen krijgen. Je kunt dan in het topic meebestellen, aangeven waar je het ophaalt of wie het voor je meeneemt wat meer jouw richting op (= een lijntje), en dan krijg je een pb-tje met betaalgegevens. De mensen die dit organiseren verdienen hier niks aan, dus ze rekenen vaak wel vervoerskosten om de auto / bus / en soms zelfs vrachtwagen te kunnen laten rijden.
Er gaan soms lijntjes het hele land door, tot zelfs in België en Duitsland! Dus Limburg moet geen probleem zijn. Je kunt je vast aanmelden bij het topic van mensen die in Limburg wonen, dan weet je een beetje wie er in de buurt zitten.

Het bestellen van het vlees via lijntjes gaat meestal wel per 5 / 10 kilo, dus een grote(re) vriezer is aan te raden, maar als je gaat barfen is dat zowiezo geen overbodige luxe, de ervaring leert dat vriezers van barfers altijd te klein zijn  :biggrin2:

Voor eend is VSE een leverancier die hier vaak voorbij komt, en verder kun je natuurlijk ook bij Lupa, Kiezebrink, Richard Vers, Caroba, of 1 van de vele andere leveranciers bestellen. Hou ook hiervoor de verzamelplaats in de gaten, de meeste mensen proberen samen te bestellen om zo geen bezorgkosten te hoeven betalen.

Verder hoef je niet perse elke dag compleet te voeren, en ook niet perse elke dag wat anders. Als je over een periode van een paar weken maar voldoende afwisseling hebt in je menu, en je de percentages bot / orgaan / spiervlees een beetje in de gaten houdt.
Dat maakt het beginnen met barfen misschien al een stukje makkelijker.  :)
(hoewel ik het zelf de eerste tijd wel zo gedaan heb dat ik elke dag compleet voerde omdat ik dat makkelijker vond voor mezelf, maar ben daar inmiddels vanaf gestapt omdat ik steeds van die kleine porties moest maken voor alles apart).

Wat voor honden zijn Bas en Bob? We zijn hier gek op foto's hoor!  ;)
Door Mandarijn
#2497152
Hierbij een foto van mijn honden Bob ligt op de voorgrond en Bas is de gladharige op de achtergrond.  :)
lauraV schreef: hallo manderijn , welkom ...
hier nog een weertenaar(se)  ;)
uit welk deel kom je ?
Wij wonen in Stramproy

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2497155
hier vlak bij fatima /singel  .
zie op de foto dat je bij michel komt ( discus)  ;)

hou t topic van jolanda(sittard) in de gaten , die heeft mooie vleesjes  :)
Laatst gewijzigd door lauraV op wo 31 okt 2012, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mandarijn
#2497158
lauraV schreef: hier vlak bij fatima /singel  .
zie op de foto dat je bij michel komt ( discus)  ;)

hou t topic van jolanda(sittard) in de gaten , die mooie vleesjes  :)
Bij michel haal ik voer voor mijn baardagamen, en spullen voor de honden (riemen, tuigjes en kvv)  :)

En het topic van Jolanda was mij al opgevallen, maar dat is mij nu nog wat te vroeg. Wil eerst volledig op kvv zitten voordat ik mijn heren op barf zet. Maar dat topic is heel mooi.  :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2497160
michel heeft energique en carnibest .
achter het station heeft duck en runner (zou niet mn persoonlijke keuze zijn)
de viervoeter op de maaspoort heeft ropadog ( eens een proefrol mee gekregen , ben er ook niet kapot van )
dan heb je faunaland ( die is gewoon met alles te duur)
lupa , veel keuze , ook wat aan de dure kant maar dat is of te wisselen met smuldier .
persoonlijke afrader van kvv (meuk dus ) rodi en het AH merk


edit : voor verschillende merken kijk ff op voerwijzer.com
edit : misschien wat kippennekken bij de poekier op de markt bestellen (tegenover de kerk) om te proberen
Laatst gewijzigd door lauraV op wo 31 okt 2012, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mandarijn
#2497161
lauraV schreef: edit : voor verschillende merken kijk ff op voerwijzer.com
Dat heb ik al een keertje gedaan. ;)
Ook voor brokken, omdat ze vanuit het asiel Hill's mee kregen. En ik toch goede brokken wou geven aan mijn honden. Maar dan ga je je inlezen in wat er in brokken zitten.  :-\
Dan schrik je wel. Vandaar dat ze nu al enkele dagen in de week een kvv-dag hebben en wil ik de honden eerst helemaal op kvv hebben voordat we gaan barfen.

ps. ze krijgen nu als kvv energique en carnibest. Bedoel je met achter het station Smolenaers??
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2497162
persoonlijk zouik de heren helemaal op kvv zetten , en dan rustig inlezen over barf.
heeft michel trouwens geen alaska meer?
a ja , was smolenaars die ik bedoelde achter t station , aardige man met 2 zwarte tervurense herders ...kom m wel eens tegen in t park...
hoeveel kilo`s wegen de heren....
Door Mandarijn
#2497169
lauraV schreef: hoeveel kilo`s wegen de heren....
Ze wegen net geen 10 kilo. Alhoewel Bob toch wat bij mag komen. Voel zijn ribben wat te duidelijk. Bas zit qua gewicht goed.
Door Mandarijn
#2497171
Lizzy schreef: Waarom wil je ze eerst op KVV zetten?
Ik wil eerst alles goed "geregeld" hebben qua adressen waar ik vlees, botten, organen, etc kan halen. zodat ik altijd kan zorgen dat ik niet hoef de stressen als mijn diepvries bijna leeg is (misschien wat overdreven). En kvv beter is dan brokken. Kan ik tot die tijd kvv voeren. Maar zoals het er nu naar uit ziet gaat dat kvv voeren niet lang duren. Want ik heb nu al wat adressen en tips van forumleden gekregen.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op wo 31 okt 2012, 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mandarijn
#2497174
lauraV schreef: persoonlijk zouik de heren helemaal op kvv zetten , en dan rustig inlezen over barf.
Lezen doe ik al fanatiek. Heb al wat boeken in huis gehaald over vers voeren. Zodat ik met een notitieblok in de aanslag mij verdiep in vers voeren van honden. En natuurlijk de handleidingen en topics in dit forum. Dat is soms heel verhelderend.  :)
Door Lizzy
#2497176
Mandarijn schreef: Ik wil eerst alles goed "geregeld" hebben qua adressen waar ik vlees, botten, organen, etc kan halen. zodat ik altijd kan zorgen dat ik niet hoef de stressen als mijn diepvries bijna leeg is (misschien wat overdreven). En kvv beter is dan brokken. Kan ik tot die tijd kvv voeren. Maar zoals het er nu naar uit ziet gaat dat kvv voeren niet lang duren. Want ik heb nu al wat adressen en tips van forumleden gekregen.
Nee hoor, niet overdreven, ik snap dat wel!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door