Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door milan
#2496914
Nu de Roos, Milan en Fayah eindelijk lekker aan de barf zijn wil ik het vleesbot wat uitbreiden met diersoorten.
Ze krijgen aan vleesbot nu o.a. konijn, kip, parelhoen en eend(nek) en kwartel.
Vorige week hebben ze haasfilet gekregen, en dat smaakte ze prima, maar nu vroeg ik me af of haaskarkas ook te behappen is voor katten?
Ik zou het willen kopen, maar wil eerst zeker weten dat dit geschikt is voor katten.

Zijn er nog andere karkassen 'op de markt' die ik over het hoofd heb gezien?
Door Limpy
#2496917
Haaskarkas schijnt wel wat harder te zijn dan het vleesbot dat je nu voert maar als ze de filet al lekker vinden zou je het kunnen proberen.
Als je katten van wild houden zou je ook nog duif en patrijs kunnen proberen.
Door Hilde__
#2496922
Hier eten ze wel hazenschouders bijna helemaal op (kan het momenteel alleen nergens vinden  :'() Haaskarkas is meestal de rug en dat is toch wel een beetje te hard voor katten.
Door wijkje
#2497046
[quote="HildeR"]
Hier eten ze wel hazenschouders bijna helemaal op (kan het momenteel alleen nergens vinden  :'() Haaskarkas is meestal de rug en dat is toch wel een beetje te hard voor katten.
[/quote]

Hazenvoorschouders kunnen ze wel weg krijgen ; ook al laten ze hier vaak botwerk liggen..Haaskarkas eten ze vaak kaal..Ribbetje eraf..Maar de rest van rug blijft hier vaak over..
Door milan
#2497505
Bedankt voor de antwoorden!
Dus niet het meest ideale botwerk voor katten, dan denk ik dat ik het niet bestel.
Zal eens gaan zien waar ik duif en/of patrijskarkas kan aankomen (heb al wel gemalen bosduivenmix gegeven, vonden ze erg lekker, maar is dus geen knaagwerk...).
Door miik
#2497651
Hier zijn ze echt helemaal gek op haas !
Inderdaad is de haaskarkas het rugdeel vaak wat te groot. Mijn idee is dat het niet eens te hard is maar dat het probleem is dat ze er hun bekje niet om kunnen krijgen. Ik knip het rugdeel met een snoeischaar in kleinere stukjes en dan gaat alles op. Haas is hier echt de grote favourite !
Door milan
#2497738
Ik was bang dat ik een groot deel weg kon gooien, als het rugstuk niet te behappen is, maar als ik het in stukjes geef en ze het dan wel weg kunnen krijgen, ga ik dat zeker proberen! Bedankt voor de tip; volgende keer neem ik dus een haaskarkas mee!
Door tt-tjes
#2497745
Je kunt de hele karkas ook heel goed platmeppen met een grote hamer, en ook de ribbetjes meepakken. Dan kunnen ze gewoon lekker knagen.
In stukjes knippen zou ik voor een kat niet zo vlug doen, of het moeten hele kleine stukjes zijn.
Door miik
#2498075
Het platmeppen vind ik veel meer rommel geven dan de snoeischaar, vandaar ;)
De snoeischaar knipt het vlees heel slecht, dus nadat de botjes gekraakt zijn zit het geheel nog wel aan elkaar en kunnen ze dat zelf losknagen.
De ribbetjes knip ik er ook van te voren af, en die geef ik ze zo, want dat knagen ze prima weg !
Door milan
#2498818
Ik zal eens gaan proberen wat me het beste bevalt; meppen, knippen, snijden.
Fijne hobby, spierballen kweken :biggrin2:
Maar nog altijd beter dan met de vleesmolen aan de slag (hele middag staan draaien, flinke voorraad gemaakt, de blaren op mijn vingers en spierpijn.....en de mormels blieven het niet... :-\)
Door milan
#2514648
Nou, haaskarkas gehaald, en het is hier een groot succes!!!
Heb het in stukjes geknipt, omdat ze niet alle drie even goed knagen, maar het ging er prima in (vlogen er alle drie op af :biggrin2:).
Inmiddels is de patrijs- en duifkarkas ook besteld ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door