Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2496427
Ben al de hele tijd aan het googlen, maar zie alleen dat een kalciumtekort mogelijk ertoe zou kunnen leiden dat een gezonde teef (is  onderzocht) zich 4 dagen na de geboorte tegen haar gezonde pups gaat keren (bijten en grommen).

Misschien weet iemand van jullie (1 van de vele fokkers op dit forum misschien) een oorzaak/reden voor dit gedrag en zo ja, wat moet/kan er gedaan worden???
Gebruikersavatar
Door nova
#2496431
is de teef door de DA onderzocht?

een jaar of 3 geleden  werd bij een  bevriend fokster een nest geboren met de keizersnee.
De teef wilde niet bij de puppen blijven,  poetste ze niet , voedde ze niet.
Na  8 dagen  kwam  nog een dode pup ter wereld,  tijdens de operatie was  niet opgemerkt dat  er een pup in het geboorte kanaal zat, foutje van de DA  ::)
Toen de dode pup eruit was, werd  het een hele zorgzame hondenmoeder.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2496443
Dank voor de reacties. De teef is onderzocht door een da. Ze is niet hysterisch. Eigenlijk is ze rustig en kalm en zorgzaam voor de pups. Alleen is ze sinds gisteren grommerig naar de pups toe en heeft ze 1 pupje gebeten (heeft het wel overleefd). Calciumspuit is inderdaad  gezet.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2496446
Mevroi Kruim schreef: Heeft ze geen last van stuwing? Dan doet zogen erg pijn en dan kan ze best eens een keer grommen of uitvallen.
Dank je. Dit zou best wel eens het geval kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2496461
*Remy* schreef: Dank je. Dit zou best wel eens het geval kunnen zijn.
Nee, dit is het toch niet. De melklijsten voelen goed, soepel en niet warm aan. Ze is wel 3 kilo afgevallen. Hopelijk gaat de calcium iets doen.
Door yvette_van_alert
#2496507
sterkte.

Ik heb een paar jaar geleden een aantal springerspanielpups op gevangen omdat moeder de rest van t nest al had door gebeten. Daar was vooral de oorzaak stress. De moeder werd zenuwachtig van t gestress van de eigenaar en van t bezoek.

Toen de eigenaar bij mij kwam kijken naar de pups ging mijn teef ook pardoes op de pups zitten. Ook zei werd zenuwachtig van deze mevrouw.

Is het misschien te druk, te onrustig?? Teveel goed bedoelde zorg? ( geen waardeoordeel hoor. ik probeer slechts mee te denken)
Door Alba
#2496590
Dit soort gedrag is toch vaak calcium-gebrek. De symptomen kunnen enorm uiteenlopen, van lichte onrust tot grommen tot volledige hysterie. Sommige teven worden juist slomig.
Als het calcium gehalte in het bloed is bekeken, en goed is, wil het nog niet zeggen dat de teef geen calcium tekort heeft. Het lichaam haalt als het moet calcium uit de botten, waardoor de bloedwaardes misschien ok lijken maar dat is het natuurlijk niet.

Naast die spuit zou ik de teef meerdere keren per dag een schaaltje geitenmelk (evt. met rauwe honing erdoor) geven, flink wat botwerk ed geven. Als ze slecht eet desnoods slagroomijs! Ik zou ook calciumtabletten bij de apotheek halen. Die spuit is leuk maar ook daarna moet je zorgen dat het calciumgehalte goed blijft!
Mijn teefje van 20 kilo dronk per dag bijna een liter geitenmelk weg (naast gewoon drinkwater). Omdat ze de eerste week geen zin had in botwerk en ook de betere merken KVV niet wilde (smuldier, ja, dat dan weer wel ::)) heb ik haar ook calciumtabletten gegeven.

Verder idd zoveel mogelijk rust, zo min mogelijk vreemden erbij en ook zelf niet stressen hoe moeilijk ook.
Gebruikersavatar
Door nova
#2496614
Alba schreef: Dit soort gedrag is toch vaak calcium-gebrek. De symptomen kunnen enorm uiteenlopen, van lichte onrust tot grommen tot volledige hysterie. Sommige teven worden juist slomig.
Als het calcium gehalte in het bloed is bekeken, en goed is, wil het nog niet zeggen dat de teef geen calcium tekort heeft. Het lichaam haalt als het moet calcium uit de botten, waardoor de bloedwaardes misschien ok lijken maar dat is het natuurlijk niet.

Naast die spuit zou ik de teef meerdere keren per dag een schaaltje geitenmelk (evt. met rauwe honing erdoor) geven, flink wat botwerk ed geven. Als ze slecht eet desnoods slagroomijs! Ik zou ook calciumtabletten bij de apotheek halen. Die spuit is leuk maar ook daarna moet je zorgen dat het calciumgehalte goed blijft!
Mijn teefje van 20 kilo dronk per dag bijna een liter geitenmelk weg (naast gewoon drinkwater). Omdat ze de eerste week geen zin had in botwerk en ook de betere merken KVV niet wilde (smuldier, ja, dat dan weer wel ::)) heb ik haar ook calciumtabletten gegeven.

Verder idd zoveel mogelijk rust, zo min mogelijk vreemden erbij en ook zelf niet stressen hoe moeilijk ook.
Waarom slagroomijs?  (ik wil alleen leren, geen kritiek geven ;))
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door