Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kirrie
#2496239
Onze twee katjes van 17 weken vinden kvv lekker. Maar ik zou graag ook barf willen geven. Dus ben ik aan het uitzoeken hoe en wat. Met de percentages, welke botten wel/niet. Ik vind het best wel moeilijk zo in het begin.
Nu vroeg ik mij af of ik ze rundermergpijp mag geven. Aan het bot kunnen ze toch alleen maar knagen of zouden ze dat kapot maken. Zelfde vraag voor kipdrumsticks?

Ook lees ik regelmatig dat je kippennekken eerst moet plat slaan? Geldt dit ook voor andere botten?
Bot gaat alleen splinteren als het gekookt is las ik, maar gaat het ook splinteren als je het plat slaat?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2496274
Welkom!

Een rundermergpijp is leuk om naar te kijken. Of om aan te ruiken. Eventueel om mee te spelen. Voor de rest is zo'n ding alleen voor in de soep voor de mensen.
Runderbot is kei- en keihard, sloopt tanden en verteert moeilijk tot niet. Het voordeel van katten boven honden is dat deze meestal niet ten koste van vanalles die mergpijp naar binnen willen werken. Maar dat maakt het niet geschikt bot.
Kippendrumstick zijn geschikt voor de uitgewisselde ervaren barfkat. Voor kittens van 17 weken vast nog te hard; ze eten dan hoogstens alleen het vlees er vanaf. Als ze dat consequent doen en je hebt drumsticks als vleesbot in je menu gerekend, loopt dat op een gegeven moment spaak (want dat bot eten ze dan niet).

Vleesbot hameren helpt om het knagen wat makkelijker te maken en de techniek sneller eigen te maken. Ik heb overigens nooit veel gehamerd, het gaat immers vanzelf ook wel.
De splinters die je mogelijk krijgt met hameren, zijn andere splinters zeg maar dan van een gekookt bot. Rauwe splinters zijn minder hard en venijnig en gewoon verteerbaar.
Door jasmijn
#2496283
Ik zou zelf geen runder mergpijp geven aan een kat, het is veel en veel te hard en ik zie niet echt een meer warden er van in.
Ook kan het gevaarlijk zijn als de kat te hard wilt knagen, dan kan het zijn dat de tanden kunnen breken.

Ook mag je eigenlijk nooit de dragende delen van groter dieren geven, daar mee bedoel ik dus: geit, schaap, rund en paard.
Kalkoen en gans zijn vaak ook te harden botten voor een kat.

Beging botten voor een kat zijn voor al nekken en de wat zachtere bot sorten zo als:
Kwartel en parelhoen.

De bot soorten die een kat uiteindelijk kan eten zijn: kip, kwartel, duif, fazant, konijn, parelhoen, eend, haas en parijs.
Je moet wel vaak kijken of je kat het lust en soms kan het toch te hard zijn voor je kat, ligt heel erg welk onder deel je neemt van het dier.
Nekken zijn het zachts, dragenden delen juist het hardste, karkassen zitten er vaak tussen in.


Het plat slaan van botten is vaak om het makkelijker te maken voor de kat om botten te leren eten, de botten zullen hierdoor niet splinteren maar in kleiner stukjes breken.
Na verloop van tijd kunnen meeste katten de botten ongeslagen op eten.

Over het algemeen zijn kippen Drumsticks vaak wat aan de harden kant voor katten, en kan je beter met een ander deel van de kip begingen.
Het besten is de kippen nek omdat die het zachtste is, maar ook kippen vleugeltjes kan je daar voor gebruiken.
Ik zou die dus wel goed plat slaan.
Maar het ligt wel een beetje aan je kat.

Ik zelf heb 2 katten die barfen, 1 van 5,5 kilo en 1 van 7 kilo.
Gek genoeg kan de kleinste van de 2 veel harder botten aan dan de grote.
Maar ze kunnen allerij met gemak een kippen karkas aan, al heeft het wel een tijdje geduurd voor ik daar met langzaam opbouwen was.


Oké ik hoop dat je hier wat aan hebt, ook zal ik je aan raden om in de biep meer te lezen en de dik bedrukten topics hier boven door te spitten op zoek naar meer info.
Door Kirrie
#2505890
Ze hebben tot nu toe kipfilet, runderhartjes, zalmfilet en een ei gehad. En alles viel in de smaak.
Ik ga zaterdag nog vanalles halen om te proberen. oa kippennekken, kipkarkas, kippenorganen zoals maagjes/lever etc, eendkarkas, geitenvlees en hele prooidieren zoals kuiken, kwartel, muis.

Dus dat wordt leuk :)

Ik vroeg me alleen af of ik karkassen ook moet plat slaan zoals de nekken.
Kan ik een kwartel gewoon met veren geven?
En hoe doen jullie dat met prooidieren, hoeveel en hoevaak per dag?
#2506572
Platslaan als het nodig is. Eendenkarkas krijgen de katten hier maar gedeeltelijk weg, de hardere stukken mep ik dan wel. Nekken kunnen ze prima baas, die krijgen ze heel. Kuiken meppen zou ik dringend afraden  :biggrin2: de dooier die nog in de maag zit zit dan aan de muren en je plafond. Kuiken is ook heel zacht dus daar hoef je niks aan te doen. Kwartels zijn ook behoorlijk zacht en goed te knagen, ik knip/snij ze wel in stukken. Met of zonder veren kan allebei, mijn katten vinden dat prooi uitgepakt dient te worden door het personeel en ik hou niet van m'n hele huis vol kwartelveren dus ik pluk ze ff van te voren.
Prooidier beschouw ik als compleet als alles er in en aan zit. Hoeveel ik het voer hangt ervan af hoeveel het weegt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door