Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sultan
#2495670
In de loop der jaren heb ik al heel veel CC teefjes gezien die een nestje hadden in allerlei leeftijden. Wat mij altijd opviel is dat die teefjes altijd enorm mager waren en het gros had ook last van haaruitval en/of hele doffe vacht. Ik had er voor onze Do ook al rekening mee gehouden. Maar niets is minder waar :D Donata's vacht glanst (net als die van de pups) ze is natuurlijk dunner, maar zeker niet mager en haaruitval?? Echt niet! Verre van :)
Het grote verschil zit 'm echt wel in de voeding. De meeste teefjes die ik heb gezien met een nestje, stonden op brok. De enkeling zonder haaruitval aten KVV. Do heeft de eerste dagen na de bevalling Darf gegeten en staat sinds enkele dagen weer op volledig Barf. Wel wat aangepast met alleen maar lichtverteerbare bevleesde botten, zoals kip, eend en kwartel. Ook krijgt ze nu elke maaltijd compleet, dus spiervlees, orgaan en bevleesd bot. Normaal at ze elke maaltijd iets, dus spiervlees, bevleesd bot, orgaan of vis. (Wij voeren twee keer per dag en in enkele dagen at ze immer compleet)
Tussendoor krijgt ze zo af en toe een bak geitenmelk met honing en een eitje. De geitenmelk met honing heeft haar ook van voldoende energie voorzien tijdens de bevalling die 16 uur duurde. (Dat was een supertip, Lizzy, dank je wel!!)
De pups groeien als kool, ook de DA zag bij de nestcontrole al dat er goed doorvoedde pups geboren waren :)
Ik ben heel blij dat we Do op deze wijze voeren! Nogmaals een prima bewijs dat dit de juiste wijze is :)
Door Lizzy
#2495701
Wat een heerlijk bericht, dank je wel voor het delen ervan :-*

Ik heb het al vaker gehoord, dat het verschil enorm is. Ze eet haar vleesbotten goed, nu na de bevalling?
Door Bosliefje
#2496161
Wat ik voor enorm verschil merk is de enorme hoeveelheid melk die mijn moederhond altijd had. Puppen bijvoeren voor de 4 weken met melk? Echt niet nodig! Altijd lekkere dikke gezonde tevreden pupsels.
Daarbij was ik ook altijd weer heel blij met barfplaats, als ik weer even wilde nalezen wat ik de aanstaande moeder ook alweer wel en beter niet kon geven.
Door kaszi
#2496380
Even reageren, Kaszi mijn oudste teefje kon maximum 7 puppen zelfstandig voeren, erboven ging niet en moest ik flessen.
Haar eerste nest heeft ze op brok afgespeend  :-[

De volgende nesten op Barf en KVV en ze was gewoon een moedertje die weinig melk had.  Pups moesten daarom ook vroegtijdig aan de bijvoeding.
Ook was ze telkens na haar nesten bijna kaal (brok of Barf/KVV maakte geen verschil)
Ik merk op dat de meeste teefjes hun vacht pas echt verliezen als de pups uit huis zijn (zo rond de 8-10 weken).  En of ze nu weinig of veel verliezen hangt van teef tot teef af, de ene wordt bijna letterlijk kaal, de andere kan je net na een nest nog een show lopen.

Wat me wel was opgevallen op Barf/KVV bij mijn oudste teef is dat ze grotere nesten kreeg.  En voor de rest ben ik gewoon super tevreden over verse voeding. 
Door sinaxy
#2497043
Als Galaxy straks bevallen is ben ik ook benieuwd of ze er beter aan toe is dan haar moeder was...
Ik zal het zeker posten :-)
Door miik
#2497149
Mijn Joy had bij beide nestjes (allebei 5 pups) op vers eigenlijk net genoeg melk....Ik ben de pups gaan bijvoeren op 3,5 week.
Bij beide nestjes heeft Joy een aantal weken nadat de pups weg waren haar hele vacht eraf gegooid en was ze zo goed als kaal.
Haar moeder had dit ook heel sterk, die gooide ook haar vacht er helemaal af.
Wel waren de pups super gezond en zagen ze er prachtig uit !
Ik ben heel benieuwd hoe het dalijk bij Abby gaat, de dochter van Joy. Ik zou het niet erg vinden als zij wat meer melk heeft ;)
Door Jantina
#2497310
Leuk om te lezen!
Nu vraag ik mij meteen iets af omdat er wel vaker tips voorbij komen rondom de dracht en zoogperiode.
Zou daar niet een artikel in de bieb aan besteed kunnen worden? Kunnen we dat een beetje bundelen misschien? (of heb ik er overheen gekeken?)
Die geitenmelk met honing bijvoorbeeld, wanneer geef je dat en hoeveel mag? Ik zou het zelf een prettige houvast vinden dadelijk bij mijn eerste nestje.
Door Alba
#2498497
Ook hier een teefje wat het prima deed op vers. Geen overdreven hoeveelheden melk, 8 was ook lichamelijk wel wat veel voor haar domweg omdat het maar een kleine teef is dus dat de melkbar niet al te best bereikbaar werd op den duur.
Aan het eind van de puppenperiode zag ze er fantastisch uit, bespiering kwam gelukkig snel terug en de vacht was prima ondanks dat ze veel onderwol had losgelaten (waardoor ze er tijdens de puppenperiode niet florisant uitzag). Na een week of 12 vielen de gaten erin, en dat bij een ras wat niet verhaard ::). Ze is nu op weg weer echt goed eruit te gaan zien.
Uiteindelijk heeft elke teef die een nest krijgt een periode dat de vacht eruit moet en dat is idd vaak juist nádat de puppen uitgevlogen zijn. Maar goed, dan is er nog een verschil te zien tussen vers en brok, als je het mij vraagt.
Door Sultan
#2498558
Jantina schreef: Leuk om te lezen!
Nu vraag ik mij meteen iets af omdat er wel vaker tips voorbij komen rondom de dracht en zoogperiode.
Zou daar niet een artikel in de bieb aan besteed kunnen worden? Kunnen we dat een beetje bundelen misschien? (of heb ik er overheen gekeken?)
Die geitenmelk met honing bijvoorbeeld, wanneer geef je dat en hoeveel mag? Ik zou het zelf een prettige houvast vinden dadelijk bij mijn eerste nestje.
Tijdens de bevalling kreeg Donata elke anderhalf uur zo' n beetje een bak geitenmelk met honing. Ik loste de honing op in een beetje warm water, dan was de kounook gelijk van de geitenmelk af!
Nu eet ze weer volledig normaal, wel meer natuurlijk en krijgt elke dag nog een bak geitenmelk met honing en vaak een eitje erdoor!

Ik zal natuurlijk laten weten hoe het verder gaat met Do, haar gewicht en haar vacht!! De dagen voor de bevalling heeft ze wel flink verhaard voor haar doen.
Door tessa
#2498711
Mijn shih tzu heeft altijd vers (kvv en barf) gehad.
Zij had altijd slagroom melk voor haar pups en zag er tijdens en na de lactatie periode heel goed uit.

Tanja, mijn boxer (ook barf/kvv) heeft 16 maanden geleden een nest van 9 pups gehad en ze had melk zat voor allemaal.
Ze moest wel veel eten om haar gewicht op pijl te houden, zo'n 2,5 kilo per dag.
Als je van boven op haar neerkeek dan zag je echt niet dat ze pups had (wel van opzij, eeeennooorrme melkpaketten)

nadat de pups afgespeend waren bleef ze goed in condite, de melkklieren trokken snel weer op en ze is ook niet zo heel kaal geworden.
Door miik
#2500386
Ik schreef dat mijn teefje Joy niet zo gek veel melk had, maar wel genoeg.....
Nou moet ik er niet aan denken dat ze op brok had gestaan- want dan had ze misschien wel helemaal geen melk gehad....
Dus ik bedoelde het ook zeker niet negatief !
Door mona
#2510178
ik ga mijn volgende nestje ook volledig op barf doen,
maar moet me idd nog wel heel goed inlezen.

maar de tip van geitemelk met honing schrijf ik alvast op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door