Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#2494454
Kemi eet absoluut geen groentemixen. Ik heb al zoveel geprobeerd maar ze laat het altijd liggen.
Als er na het eten weleens wat sperzieboontjes of worteltjes overblijven, krijgt ze dat. De ene keer eet ze het wel, de andere keer laat ze het staan.

Kemi is een witte herder van bijna 2 jaar en krijgt 3,5 % In dat menu zit dan 95 gr groente meegeteld, wat ze uiteindelijk dus niet eet.
Kan ik dit op een andere manier invullen? Andere percentages aanhouden voor de overige dingen in haar menu? Ze is vrij schraal en ik geef al ietsje meer (rond het naar boven af zoals hieronder tussen haakjes staat), maar ik had mezelf er nog niet toegezet om eens goed voor het menu te gaan zitten.

Nu krijgt ze 425 vleesbot (450gr)
285 spiervlees (300gr)
100 pens
of 175 gr lever/140 gr nier/210 gr hart
Eigenlijk moet er dus dagelijks 95 gr groente bij, maar dat hebben we dus al een tijd geleden geschrapt.

Hoe kan ik dit menu zonder de groente toch sluitend krijgen en Kemi iets voller?
Door Kemi
#2494548
[quote="Arkay"]
Dan kom je op de waarden van nrv, 60-70% spiervlees 15% orgaan 15% bot en de overig max 10% zit in eieren, groenten, jochert, kefir, ed.
[/quote]

O help! Ik was net helemaal thuis in deze materie en nu nrv?! Dat wordt even spitten dan, want ik ben erg slecht in getalletjes...
Door Borke
#2494585
Sofi wilde ook geen groentenmix, maar daar zij nierdieet eet, MOET ze groente eten.
Uiteindelijk lukte het mij door het te mengen met gemalen vlees, verhouding ca 40% groente en 60% vlees.
Niet de tip die je vraagt, maar misschien kan je er wat mee?
#2494678
Ik zou de groentes gewoon vervangen door spiervlees of overig. Hele andere percentages zijn niet nodig denk ik, nu doet ze het hier toch prima op? (aangezien je zegt dat ze toch geen groentes eet)

Ikzelf reken groentes en overig sowieso niet mee in mijn menu, dat krijgt ze gewoon als extra bij de maaltijd. Ik vind het zo makkelijker rekenen.
Door Lizzy
#2494774
[quote="Kemi"]
Kemi eet absoluut geen groentemixen. Ik heb al zoveel geprobeerd maar ze laat het altijd liggen.
Als er na het eten weleens wat sperzieboontjes of worteltjes overblijven, krijgt ze dat. De ene keer eet ze het wel, de andere keer laat ze het staan.

Kemi is een witte herder van bijna 2 jaar en krijgt 3,5 % In dat menu zit dan 95 gr groente meegeteld, wat ze uiteindelijk dus niet eet.
Kan ik dit op een andere manier invullen? Andere percentages aanhouden voor de overige dingen in haar menu? Ze is vrij schraal en ik geef al ietsje meer (rond het naar boven af zoals hieronder tussen haakjes staat), maar ik had mezelf er nog niet toegezet om eens goed voor het menu te gaan zitten.

Nu krijgt ze 425 vleesbot (450gr)
285 spiervlees (300gr)
100 pens
of 175 gr lever/140 gr nier/210 gr hart
Eigenlijk moet er dus dagelijks 95 gr groente bij, maar dat hebben we dus al een tijd geleden geschrapt.

Hoe kan ik dit menu zonder de groente toch sluitend krijgen en Kemi iets voller?
[/quote]

Ze krijgt iedere dag ongeveer 450 gram vleesbot, 285 gram spiervlees. En dan, 100 gram pens of 175 gram lever + 140 gram nier + 210 gram hart? Of 175 gram lever of nier of hart? En hoe vaak per week krijgt ze dan wat? (want anders kan ik onmogelijk uit rekenen hoeveel % orgaanvlees ze per week krijgt).
Door Kemi
#2494795
[quote="Lizzy"]
Ze krijgt iedere dag ongeveer 450 gram vleesbot, 285 gram spiervlees. En dan, 100 gram pens of 175 gram lever + 140 gram nier + 210 gram hart? Of 175 gram lever of nier of hart? En hoe vaak per week krijgt ze dan wat? (want anders kan ik onmogelijk uit rekenen hoeveel % orgaanvlees ze per week krijgt).
[/quote]

O, sorry, niet zo duidelijk; ze krijgt 1x per week hart, 1x per week nier en 1x per week lever. De overige 4 dagen pens.
Iedere dag dezelfde hoeveelheden spiervlees en bot.
Verder geef ik niets extra's buiten het menu om. Geen visjes (op een gedroogd ansjovisje na als ze in de bench gaat), yoghurt of ei (hoewel, die wel heel soms). Ik vind het moeilijk om zoiets 'uit de losse hand te doen'...

Ze krijgt nu 3.5% maar je kunt de ribben goed voelen. Ik wil eens op 4% gaan zitten om te kijken of ze er iets voller van wordt.

@Borke; gemalen vlees geef ik eigenlijk nooit. Dat zou dan betekenen dat ik dat iedere dag moet geven met de groente erdoor, of zou dat dan bijv  2x per week kunnen met de hele weekhoeveelheid groente in tweeen verdeeld??
Laatst gewijzigd door Kemi op zo 28 okt 2012, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2494806
[quote="Kemi"]
O, sorry, niet zo duidelijk; ze krijgt 1x per week hart, 1x per week nier en 1x per week lever. De overige 4 dagen pens.
Iedere dag dezelfde hoeveelheden spiervlees en bot.
Verder geef ik niets extra's buiten het menu om. Geen visjes (op een gedroogd ansjovisje na als ze in de bench gaat), yoghurt of ei (hoewel, die wel heel soms). Ik vind het moeilijk om zoiets 'uit de losse hand te doen'...

Ze krijgt nu 3.5% maar je kunt de ribben goed voelen. Ik wil eens op 4% gaan zitten om te kijken of ze er iets voller van wordt.

@Borke; gemalen vlees geef ik eigenlijk nooit. Dat zou dan betekenen dat ik dat iedere dag moet geven met de groente erdoor, of zou dat dan bijv  2x per week kunnen met de hele weekhoeveelheid groente in tweeen verdeeld??
[/quote]

OK.

Ik kijk naar wat je nu voert, dus de cijfers van "naar boven afgerond" en dan voer je qua percentages 51% vleesbot, 34% spiervlees, 15% orgaanvlees inclusief pens. Je voert trouwens 6,5% pens en 8,5% andere organen. Dat is prima.

Maar ze is dus te dun. Je voert haar nu ongeveer 810 a 920 gram voer per dag (op de dag dat je hart voert, voert je minder dan op de dag dat je pens voert).

Wat weegt jouw hond eigenlijk? Ongeveer 25 kg? (want daar kom ik dan met de rekenhulp ongeveer op uit, zou je 3,5% voer geven van haar lichaamsgewicht).

Nou, best een goed idee om haar dan ongeveer 1 kg voer per dag te gaan voeren. Want 25 kg is ook niet veel volgens mij, voor een WH.

Ik zou qua percentages gaan voeren: 50% vleesbot, 20% orgaanvlees (incl pens) en 30% spiervlees. Stop ik dat in de rekenhulp, komt dit eruit rollen:

Menu voor een teef, 2 jaar oud, 25 kilo.
Hoeveelheid: 4% van 25 kilo = 1000 gram per dag / 7000 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 3500 gr.
Orgaanvlees 20% : 1400 gr.
Spiervlees 30% : 2100 gr.


En als je dat op jouw manier wilt doen en op jouw manier in wilt delen, dus 4 keer per week pens, 3 keer per week andere organen en elke dag vleesbot + spiervlees, kom ik op:

500 gram vleesbot per dag
300 gram spiervlees per dag

Dat orgaanvlees verdeel je dan over 4 x per week pens = 175 gram pens per maaltijd. En 233 gram lever (1 keer per week), 233 gram nier (1 keer per week) en 233 gram hart (1 keer per week). Want is het helemaal niet nodig om dat nog verder in detail uit te werken, hoeveel hart, nier en lever je geeft, je neemt gewoon 10% organen zoals hart, nier en lever en dat deel je door 3.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door