Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lara_vds
#2494002
Hallo iedereen,

Even een korte introductie voordat ik mijn menu aan jullie voorleg. Ik ben Lara, 22 jaar, woonachtig te Rotterdam en baasje van Ronja.

Ronja is een Leonberger teefje van 8 maanden oud en ze weegt 42,5kg. Ze krijgt tot nu toe KVV, bij de fokker is ze afgespeend op AHV Breda en bij ons krijgt ze voornamelijk Carnibest Natuur en af en toe Darf Eko.

Ik ben me aan het verdiepen in Barfen en heb hopelijk genoeg informatie verzameld om een redelijk eerste menu op te zetten. Ik heb het boek ‘Raw Dog Food’ van Carina Beth MacDonald besteld om me iets meer in de materie te verdiepen maar ik heb hopelijk genoeg informatie op deze site gelezen want ik wil graag beginnen.

Ronja heeft een spierblessure opgelopen aan een van haar achterpoten en ik vraag me af of het mogelijk is om een menu samen te stellen waarop de kans op een te snelle groei minimaal is. Er zijn röntgenfoto’s genomen en een blessure aan haar gewrichten en groeipijn zijn uitgesloten. Het kwetsuur zit in haar spieren en daar geven we ontstekingsremmers voor. Daarnaast moet ze de aankomende 3 weken flink rust houden, moet ik daardoor minder voer geven?

De percentages van het menu volgens mijn berekeningen:
45,77% Vleesbot
23,88% Spiervlees
9,95% Orgaan (200g nier, 100g lever en 400g hart per week)
9,95% Pens
4,98% Groente
5,47%Vis
100% Totaal

Ze krijgt 1005g per dag wat 2,4% is van haar gewicht. Ze krijgt nu ongeveer 900g Carnibest per dag en blijft daar mooi schraal op. Bijna al het vlees zal besteld worden via Degomeat/Natuurlijk Rauw Voer. Omdat het I.C. voor mij met de metro bereikbaar is zal ik daar ook het een en ander bestellen.

Maandag:
350 Kip karkas
420 Hert spiervlees
50 Groente
190 Sardine
1010 Totaal

Dinsdag:
460 Eend rugstuk
150 Rund hart
100 Lam nier
50 Groente
240 Lam pens
1000 Totaal

Woensdag:
500 Kwartel karkas
420 Paard vlees
50 Groente        
970 Totaal        

Donderdag:
560 Kip karkas        
100 Lam hart        
100 Eend lever        
50 Groente        
230 Rund pens        
1040 Totaal

Vrijdag:
500 Kip karkas        
420 Rund vlees        
50 Groente        
970 Totaal

Zaterdag:
510 Eend karkas
150 Eend hart        
100 Lam nier        
50 Groente        
230 Geit pens        
1040 Totaal

Zondag:
340 Parelhoen karkas
420 Konijn vlees
50 Groente        
195 Sardine
1005 Totaal

Totaal aantal gram per week: 7035
Aantal diersoorten per week: 9

Aantal dagen vleesbot: 7
Spiervlees: 4
Orgaan: 3
Pens: 3
Groente: 7
Vis: 2

Alvast bedankt voor de hulp!
Laatst gewijzigd door Lara_vds op za 27 okt 2012, 05:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2494021
Lara_vds schreef: Hallo iedereen,

Even een korte introductie voordat ik mijn menu aan jullie voorleg. Ik ben Lara, 22 jaar, woonachtig te Rotterdam en baasje van Ronja.

Ronja is een Leonberger teefje van 8 maanden oud en ze weegt 42,5kg. Ze krijgt tot nu toe KVV, bij de fokker is ze afgespeend op AHV Breda en bij ons krijgt ze voornamelijk Carnibest Natuur en af en toe Darf Eko.

Ik ben me aan het verdiepen in Barfen en heb hopelijk genoeg informatie verzameld om een redelijk eerste menu op te zetten. Ik heb het boek ‘Raw Dog Food’ van Carina Beth MacDonald besteld om me iets meer in de materie te verdiepen maar ik heb hopelijk genoeg informatie op deze site gelezen want ik wil graag beginnen.

Ronja heeft een spierblessure opgelopen aan een van haar achterpoten en ik vraag me af of het mogelijk is om een menu samen te stellen waarop de kans op een te snelle groei minimaal is. Er zijn röntgenfoto’s genomen en een blessure aan haar gewrichten en groeipijn zijn uitgesloten. Het kwetsuur zit in haar spieren en daar geven we ontstekingsremmers voor. Daarnaast moet ze de aankomende 3 weken flink rust houden, moet ik daardoor minder voer geven?

De percentages van het menu volgens mijn berekeningen:
45,77% Vleesbot
23,88% Spiervlees
9,95% Orgaan (200g nier, 100g lever en 400g hart per week)
9,95% Pens
4,98% Groente
5,47%Vis
100% Totaal
Hoi Lara, welkom op Barfplaats.
Begrijpen waarom je haar zo min mogelijk wil laten groeien doe ik niet echt... Is dat omdat ze zo weinig beweging mag?
Hoe dan ook, als je de groei wil beperken, zou ik tijdelijk minder vleesbot geven, meer pens en meer groenten. Dus qua vleesbot tijdelijk even 35% (dit moet wel weer omhoog, vind ik, naar 45%), mager spiervlees, mager orgaanvlees en 15% a 20% pens, 15% groenten. En als extra's vette vis, rauwe eieren.

Ik vind trouwens Carnibest Natuur en Eko DARF behoorlijk eenzijdige voeding, te weinig diersoortafwisseling, zeg maar.
Ze krijgt 1005g per dag wat 2,4% is van haar gewicht. Ze krijgt nu ongeveer 900g Carnibest per dag en blijft daar mooi schraal op. Bijna al het vlees zal besteld worden via Degomeat/Natuurlijk Rauw Voer. Omdat het I.C. voor mij met de metro bereikbaar is zal ik daar ook het een en ander bestellen.

Maandag:
350 Kip karkas
420 Hert spiervlees
50 Groente
190 Sardine
1010 Totaal

Dinsdag:
460 Eend rugstuk
150 Rund hart
100 Lam nier
50 Groente
240 Lam pens
1000 Totaal

Woensdag:
500 Kwartel karkas
420 Paard vlees
50 Groente        
970 Totaal        

Donderdag:
560 Kip karkas        
100 Lam hart        
100 Eend lever        
50 Groente        
230 Rund pens        
1040 Totaal

Vrijdag:
500 Kip karkas        
420 Rund vlees        
50 Groente        
970 Totaal

Zaterdag:
510 Eend karkas
150 Eend hart        
100 Lam nier        
50 Groente        
230 Geit pens        
1040 Totaal

Zondag:
340 Parelhoen karkas
420 Konijn vlees
50 Groente        
195 Sardine
1005 Totaal

Totaal aantal gram per week: 7035
Aantal diersoorten per week: 9

Aantal dagen vleesbot: 7
Spiervlees: 4
Orgaan: 3
Pens: 3
Groente: 7
Vis: 2

Alvast bedankt voor de hulp!
Qua diersoorten en qua wat je hond allemaal nodig heeft ziet dit er zeer goed uit!
Door Lara_vds
#2494293
Hoi Lizzy,

Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord!

Het idee om haar langzamer te laten groeien komt van de orthopeed af. Bij nader inzien ga ik dat maar even links laten liggen. Ik begin gewoon met deze percentages en indien ze "te snel groeit" (wat dat volgens hem ook moge zijn) schroef ik het percentage vleesbot tijdelijk omlaag.

Fijn dat het menu er goed uitziet, dan ga ik beginnen met Barf. Goodbye KVV  :).

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Door Manon
#2494534
[quote="Lara_vds"]
Hoi Lizzy,

Hartstikke bedankt voor je snelle antwoord!

Het idee om haar langzamer te laten groeien komt van de orthopeed af. Bij nader inzien ga ik dat maar even links laten liggen. Ik begin gewoon met deze percentages en indien ze "te snel groeit" (wat dat volgens hem ook moge zijn) schroef ik het percentage vleesbot tijdelijk omlaag.

Fijn dat het menu er goed uitziet, dan ga ik beginnen met Barf. Goodbye KVV  :).

Nogmaals bedankt!
[/quote]

Nog een tip als je bij degomeat besteld;
bestel ook de kalkoenfilet mee; kost nu 2 euro per kg en is erg mooi vlees ;)
Door Lara_vds
#2494616
[quote="Manon"]
Nog een tip als je bij degomeat besteld;
bestel ook de kalkoenfilet mee; kost nu 2 euro per kg en is erg mooi vlees ;)
[/quote]

Dankjewel voor de tip Manon! Helaas heb ik de bestelling al geplaatst  :-\... Hopelijk blijft het even in de aanbieding en kan ik het bij de volgende ronde mee bestellen.
Gebruikersavatar
Door Manon
#2495491
Je kunt je bestelling gewoon wijzigen tot de dag voordat het is bezorgd.
Ik spreek uit ervaring en daarom zal de eigenaar (henk) misschien niet altijd even blij met mij geweest zijn.
Maar hij heeft het altijd gedaan (en nooit wat van gezegd) ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door