Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2494291
Hallo,, ik heb een golden die na zijn rc brok ellende over is gegaan naar barf. Hond happy, wij happy. Door omstandigheden hebben we er nu 2 noorse boskatten bij (smolke brok). Nou willen wij als we weer een andere camper hebben (de oude is aangestoken 2,5 week geleden) toch regelmatig een weekendje weg. Tuurlijk heb ik al stiekum zitten denken om die 2 brokmonsters over te zetten naar barf :biggrin2:. Maar nu is het zo dat als we een weekend weggaan ik een paar bakken brok neerzet en overal wat water.. :-\ . Het lijkt me niet zo'n goed idee om overal maar wat vlees neer te leggen, dus vandaar mijn vraag ,, hoe doen jullie dat?


groetjes sylvia
owja,,, er is niemand anders die voor de katten kan/wil zorgen in t weekend.
#2494313
2 dagen laten liggen kan echt alleen met prooi, andere dingen gaan veel eerder stinken en dan lusten katten ze ook niet meer.

Als je ze dus niet op prooi krijgt, moet je ze denk ik mee gaan nemen of iemand gaan betalen om te voeren (als ze verder goed alleen kunnen en gezond zijn kam dat denk ik ook een scholier zijn en niet per se een echte kattenoppas).
#2494315
fem fatale schreef: 2 dagen laten liggen kan echt alleen met prooi, andere dingen gaan veel eerder stinken en dan lusten katten ze ook niet meer.

Als je ze dus niet op prooi krijgt, moet je ze denk ik mee gaan nemen of iemand gaan betalen om te voeren (als ze verder goed alleen kunnen en gezond zijn kam dat denk ik ook een scholier zijn en niet per se een echte kattenoppas).
Meenemen zou voor de ene kat geen probleem zijn.. voor de ander wel, dus ze blijven samen thuis. Is het mogelijk om bv kvv/barf door de week en de weekenden dat we weg zouden zijn brok geven een optie.. of zit ik dan steeds met diaree/problemen? Heb geen idee hoe dat met katten zit, en ben net blij dat ik er met de hond uit ben met zn barf .. :-\
#2494409
syiryo schreef: Meenemen zou voor de ene kat geen probleem zijn.. voor de ander wel, dus ze blijven samen thuis. Is het mogelijk om bv kvv/barf door de week en de weekenden dat we weg zouden zijn brok geven een optie.. of zit ik dan steeds met diaree/problemen? Heb geen idee hoe dat met katten zit, en ben net blij dat ik er met de hond uit ben met zn barf .. :-\
extra brokken en water kan, maar zet je ook extra kattenbakken neer?? 2x op eenzelfde bak is vaak een no no, dan gaan ze echt alleen bij hele hoge nood en dat is ook niet goed en kan behoorlijke (voor mens vaak onzichtbare) stress opleveren.

Ik heb een voederautomaat met 2 bakjes en 2 timers (24h dacht ik) van zooplus waar een koelelement onderin kan. Gaat de timer af, dan gaat het klepje open.
Stel je vertrekt vrijdagavond, dan voer je dan zelf, voor de zaterdagochtend leg je bevroren eten op een schotel oid, zaterdagavond en zondagochtend bevroren in een bakje met timer en zondagavond zelf weer voeren.
Voor de zondagavond kan je vrijdagavond bevroren porties achterin je koelkast zetten, dan is dat zeker nog wel goed.

Het kattenbakken probleem kan je oplossen door verschillende bakken, wat je ook over hebt, zelfs karton met puppytrain kleedje onderin en korrels erop werkt, door het hele huis te plaatsen.
Ik zal minimaal 3 bakken per dag per 2 katten, dus 6 in totaal, weg zetten.

Wel erg vervelend dat je niemand hebt die voor jouw katten wilt zorgen, kan mij voorstellen dat je ook niet een scholier voor een paar euro toegang tot jouw huis gaat verlenen...
Door Martine-Tom
#2494426
*Flip* schreef: extra brokken en water kan, maar zet je ook extra kattenbakken neer?? 2x op eenzelfde bak is vaak een no no, dan gaan ze echt alleen bij hele hoge nood en dat is ook niet goed en kan behoorlijke (voor mens vaak onzichtbare) stress opleveren.

Ik heb een voederautomaat met 2 bakjes en 2 timers (24h dacht ik) van zooplus waar een koelelement onderin kan. Gaat de timer af, dan gaat het klepje open.
Stel je vertrekt vrijdagavond, dan voer je dan zelf, voor de zaterdagochtend leg je bevroren eten op een schotel oid, zaterdagavond en zondagochtend bevroren in een bakje met timer en zondagavond zelf weer voeren.
Voor de zondagavond kan je vrijdagavond bevroren porties achterin je koelkast zetten, dan is dat zeker nog wel goed.

Het kattenbakken probleem kan je oplossen door verschillende bakken, wat je ook over hebt, zelfs karton met puppytrain kleedje onderin en korrels erop werkt, door het hele huis te plaatsen.
Ik zal minimaal 3 bakken per dag per 2 katten, dus 6 in totaal, weg zetten.


Wel erg vervelend dat je niemand hebt die voor jouw katten wilt zorgen, kan mij voorstellen dat je ook niet een scholier voor een paar euro toegang tot jouw huis gaat verlenen...
Echt?
Goh dan hebben die van mij het slecht zeg ;D
Thuis hebben ze met zijn tweetjes 3 bakken die ik 1 keer per dag uitschep, nu we op vakantie zijn hebben ze samen 1 bak die ook gewoon 1 keer uitgeschept word, gaat prima :)

Ik zou ze sowieso geen 3 dagen zonder toezicht durven laten als ik eerlijk ben...
Voor 1 dag zet ik gewoon smorgens hun eten neer en voor ik wegga een bevroren portie en dat werkt prima, langer laat ik ze niet alleen, of er komt oppas of ze gaan mee...of ik ga gewoon niet weg :P
#2494432
Ook niemand tegen betaling?
Ik zou er echt geen fijn gevoel bij hebben...straks is er iets met 1 van je katten.... :-[ niemand die het opmerkt, niemand die naar de DA er mee gaat...
Voor de honden zoek ik nu ook iemand die ze op kan vangen, indien nodig. (buiten familie om).
#2494461
Ik zou katten echt niet langer dan 1 dag alleen durven laten, dus ik heb dat probleem met voeren niet zo  :-\

In welke regio woon je? Bijna overal zijn wel kattenoppassers die tegen betaling 1 of 2x per dag langskomen.
#2494572
Ik durf dat ook niet. Het voer vind ik het minst erg, daar is altijd wel een oplossing voor te vinden, maar de controle vind ik veel belangrijker. Doen ze het nog, zitten ze niet in de problemen en mankeren ze niks. Als ik weg ben dan zorg ik dat er twee keer per dag iemand gaat kijken en voeren.
#2494583
Ik denk dat het geen kwaad kan gewoon een grote dispenser (of twee) goed volgooien met brok en een grote bak met water, of meerdere bakjes.
Ik doe het ook, katten hebben geen problemen met wisselen barf/brok. Wèl komt zoon af en toe kijken hoe het met ze is.
Maar zij leven buiten.
Verder lijken mij de tips van @Flip heel goed.
#2494794
Voor Sanne is er oppas, dus ik heb zelf met dit probleem gelukkig niet te maken, maar ik zou niet voor 3 dagen vers neer zetten, dat blijft onvoldoende 'vers'..
Maar misschien nog niet tobben over hoe dat op te lossen, maar eerst proberen of je ze er toe kunt bewegen vers te eten? En zo ja, wat ze wel/niet eten?
Ik denk dat ik onder de omschreven omstandigheden - vers etende katten, zelf enkele dagen van huis gaan zonder katten en niemand kennen die ze wil voeren - die dagen brok zou geven. De combinatie hoeft absoluut geen probleem te zijn voor maag/darmen. Menig brok-etende kat vangt buiten met regelmaat e.e.a. Mijn eigen katten in de tijd dat ze brok aten niet in de laatste plaats. Ik heb/ken geen ervaringen over diarree daardoor.
#2494803
Ik durf ze rustig een weekend alleen te laten. Hier hebben ze met zn 2 een hele grote bak staan, en dat geeft geen probleem.  Het probleem van weggaan met brok is er niet.. overal bakjes en water, ze overeten zich niet, kunnen door het kattenluik naar buiten maar niet de tuin uit want die is afgezet( ren met afdak).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door