Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2494472
Ik zat vandaag oude topics door te spitten betreffende percentage vleesbot, want ik zit toch altijd te twijfelen of ik het wel goed doe met mijn percentages.
Ik geef 65% vleesbot, met 5% spier en 10% groenten. (Plus de rest, maar dat doet er even niet toe geloof ik)
65% omdat het vleesbot hier echt heel rijk bevleesd is.

Nu lees ik in het topic van 2010, Re: Iedereen een andere mening over percentages?
Citaat van: wendy71 op 18 augustus 2010 om 14:14:47
Zo zie ik het ook.
Als ik mijn honden 45/50% vleesbot voer, zit ik binnen no time bij de da met verstopte honden.
Ik kijk naar mijn honden, wat kunnen ze verdragen qua bot en daar anticipeer ik op.
Ze doen het meer dan prima op max 30% vleesbot, geef ik meer(vleesbot) geheid dat ze niet of zeer slecht ontlasten.
Iedere hond heeft zijn eigen behoefte's, dat vind ik juist het mooie van rauw voeren , je kan niet stellen dat 1 manier dé beste manier is voor alle honden.

Antwoord Lizzy:
Jij voert ook geen groenten, toch? Ik begin zowaar te geloven dat dit nogal verschil uit maakt. De meeste honden waarvan ik weet dat ze moeite hebben met een hoger percentage bot, die eten geen groenten. En de meeste honden die moeite hebben (aan de slinger gaan) van 30% vleesbot, die eten wel groenten.

Door deze laatste zin die ik in dik heb gezet ben ik mij af gaan vragen of Yuma (afgezien van de Giardia etc) misschien heftig reageert op de groentes en daarom misschien zo lang last heeft gehad van te dunne poep. (Ook om deze reden verhoogde ik het vleesbotpercentage.)

Zou het misschien raadzaam zijn de groentes eruit te halen, het percentage vleesbot te laten zakken naar 45-50% en spiervlees naar 25-20%? Ik ben toch altijd bang dat zij teveel Calcium krijgt met de huidige percentages.
Wat denken jullie ervan?
#2494479
Mijn hondje gaat ook aan de race van zo weinig vleesbot. Ik voer wel groente maar voor alleen obstiperende groenten, dan gaat het hier wel goed op 50% vleesbot. Wellicht is het een idee om eens te kijken naar welke groente je voert en kun je hier nog eea in aanpassen??
#2494568
Badu krijgt 40% vleesbotten met groeten en kan nog steeds moeilijk ontlasten. Ik ga nu toch naar 30% en kijken of het beter wordt.
Wat lizzy zegt geldt dus niet voor mij hond want ze krijgt dagelijks een flinke portie groeten. Het is wel zo dat als ze geen groenten krijgt de ontlasting nog harder is...
#2494586
Cupcake schreef: Mijn hondje gaat ook aan de race van zo weinig vleesbot. Ik voer wel groente maar voor alleen obstiperende groenten, dan gaat het hier wel goed op 50% vleesbot. Wellicht is het een idee om eens te kijken naar welke groente je voert en kun je hier nog eea in aanpassen??
Obstiperende groentes zijn de groentes die onder de grond groeien, toch?
Hm ja, gekookte pompoen zou ik inderdaad eens kunnen doen. Nu was hier iets mee, moet het ff na gaan zoeken. Iets wat Mevroi Kruim had geschreven over pompoen.
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op za 27 okt 2012, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#2494767
Ik zou zeggen: Probeer het gewoon. Dat is nou het mooie van zelf samenstellen. Je kunt net zo lang proberen tot je de juiste verhoudingen hebt gevonden. Overigens dacht ik dat jij vleesbotten voerde die aanzienlijk meer vlees dan bot bevatten?
#2494802
Lizzy schreef: Ik zou zeggen: Probeer het gewoon. Dat is nou het mooie van zelf samenstellen. Je kunt net zo lang proberen tot je de juiste verhoudingen hebt gevonden. Overigens dacht ik dat jij vleesbotten voerde die aanzienlijk meer vlees dan bot bevatten?
Ja Lizzy, dat klopt ook inderdaad. Vandaar dus die 65% vlb, 5% sp, 10 + 10% org/ps en 10% gr. En op deze percentages gaat het ook goed, prima poep. Yuma ziet er fantastisch uit, is actief, groeit regelmatig, ik heb niets te klagen.

Maar tja, twijfel over verhouding Ca/F blijft hangen, te meer daar het een pup betreft. Dus dan ga ik al jouw artikelen en topics hierover weer afstruinen.
Aan de andere kant: ik geef kip, konijn, kwartel, parelhoen, eend, lam en kalkoennek als vleesbot. Allemaal nogal veel heel jonge dieren, dus misschien valt het dan nogal mee wat het Ca. gehalte betreft. Dat is mijn grote zorg.
#2494810
Annemarie Rijnveld schreef: Ja Lizzy, dat klopt ook inderdaad. Vandaar dus die 65% vlb, 5% sp, 10 + 10% org/ps en 10% gr. En op deze percentages gaat het ook goed, prima poep. Yuma ziet er fantastisch uit, is actief, groeit regelmatig, ik heb niets te klagen.

Maar tja, twijfel over verhouding Ca/F blijft hangen, te meer daar het een pup betreft. Dus dan ga ik al jouw artikelen en topics hierover weer afstruinen.
Aan de andere kant: ik geef kip, konijn, kwartel, parelhoen, eend, lam en kalkoennek als vleesbot. Allemaal nogal veel heel jonge dieren, dus misschien valt het dan nogal mee wat het Ca. gehalte betreft. Dat is mijn grote zorg.
Maar je hebt dan toch ook gelezen dat calcium ook door een pup gewoon wordt uitgescheiden, als het calcium afkomstig is van bot?

Als je nou eerlijk naar de vleesbotten kijkt die je per week voert, hoeveel % bot en hoeveel % vlees is dit dan? Want geef je 65% vleesbot dat voor 70% uit vlees bestaat en voor 30% uit bot, dan voer je toch rond de 21% kaal bot, dat is toch prima?

Kijk, als je verhouding vlees:bot in totaal anders ligt, zeg de helft bot en de helft vlees, dan zou ik zo ook niet doorgaan, want dan voer je gewoon ruim 32% bot en dat is wel erg veel. Maar als je verhouding 70:30 (vlees:bot) ligt, maak je je zorgen voor niks.
#2494897
Lizzy schreef: Maar je hebt dan toch ook gelezen dat calcium ook door een pup gewoon wordt uitgescheiden, als het calcium afkomstig is van bot?  
Ja, over de uitscheiding van een teveel heb ik gelezen. En dat geeft dan weer een goed gevoel. En ook krijgt ze genoeg aanhangend vlees, dus dan ook het fosforgehalte moet eigenlijk goed zitten.
Lizzy schreef: Als je nou eerlijk naar de vleesbotten kijkt die je per week voert, hoeveel % bot en hoeveel % vlees is dit dan? Want geef je 65% vleesbot dat voor 70% uit vlees bestaat en voor 30% uit bot, dan voer je toch rond de 21% kaal bot, dat is toch prima?
Ik denk dat ik de kwartels zeker wel als 20/80 zien (dus 20% bot 80% vlees) of misschien zelfs wel 15/85.

De eend bijvoorbeeld geef ik in zijn geheel over 2 dagen verspreid, de ene dag de romp met de orgaantjes (die ik niet meetel) + pens/organen enz, en dan de volgende dag de poten, kop en vleugels.
Eender doe ik vaak met konijn en de parelhoen.
Het zijn allen vleesjes voor menselijke consumptie, en volgens mij zeker als 30% vleesbot en 70% spier. 
Maar als ik dan weer de kip bekijk, het karkas zit veel vlees aan, maar die is dan meer 50/50, de dijen zijn echt behoooorlijk dikke kluiven. De vleugels zijn ook geen armetierige dingen. Ik vind die ook 70/30.
Ja, ik vind echt dat bijna alles wat ik aan vleesbot geef, zeker 70/30 is.

Eeumm, ik snap het weer even niet: citaat Want geef je 65% vleesbot dat voor 70% uit vlees bestaat en voor 30% uit bot, dan voer je toch rond de 21% kaal bot, dat is toch prima?
Hoe bedoel je dit? Ik dacht dat 65% vleesbot gezien als 70/30 of 80/20 betekende 70 procent vlees en 30 procent kaal bot?
Oh ok, na lang nadenken moet ik het misschien zo zien: 65% rijk vleesbot (70/30) plus de 5% vlees, dat is hetzelfde als totaal 70% vlees. Blijft staan die 30% bot, die zich dan verhoudt als 21% op het totaal van 70% vlees. Zoiets?

Heb maar alsjeblieft een beetje geduld met mij Lizzy, rekenen is niet mijn sterkste kant :D
#2494933
Hahaha, de mijne ook niet ;D ;D ;D

Maar wat ik dus bedoel is het volgende (volgens mij snap je het al maar voor de zekerheid!):

Ik voer 45% vleesbot op het totaal. Ze zijn ongeveer 50/50 in de verhouding vlees/bot. Dus 45 gedeeld door 2 = 22,5% is kaal bot dat ik voer. Op het totaal van alles dat ik voer. Gemiddeld genomen voeren we tussen de 40% en 50% vleesbot op het totaal. Dat is dus 20% a 25% kaal bot. Op het totaal En dat is allemaal prima.

Jij voert 65% vleesbot. Echter, jouw vleesbot bestaat niet voor de helft uit vlees en de helft uit bot, maar eerder voor 70% uit vlees en 30% uit bot. Volgens mij berekeningen ( :biggrin2:) voer jij daarmee zo'n 21% kaal bot op het totaal. En dat is in mijn ogen een uitstekend percentage kaal bot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door