Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Whisker
#2491283
Welke middelen zetten jullie in bij angst voor vuurwerk bij honden/ katten en
wat is jullie ervaring?


groeten Whisker
Door Henny V.
#2491632
Ik gebruik de rust compositum en  ::) nog iets, met de bach remedy rescue.
Is zo'n totaal pakketje wat je kan kopen voor vuurwerkangst.
Ik begin al in November met geven.
De avond zelf krijgen ze om half 12 wat te kluiven waar ze tot een uur of half 1 mee bezig zijn.
Zo is het goed te doen.
Door Elvira
#2491634
thundert shirt schijnt ook wel te helpen.  Ik deed zingaro zijn medical pet t-shirt aan van een operatie en ik had het idee dat het hielp
Door Whisker
#2492413
okay  bedankt voor de tips Elvira en Henny V.  denk misschien ben ik wel te vroeg maar zag nadat ik deze geplaatst had dat een ander ook al over dit topic was begonnen. Zo zie je maar weer je kan er beter maar op tijd bij zijn. Ik zit nu in de eerste instantie voor de kat te kijken weet niet of er een thundershirt voor katten is ...lijkt me meer idd voor de hond, goed om te weten dat het er is, kende ik niet.  ik ken nog een angsthaas die het misschien wel kan gebruiken dus nogmaals bedankt voor de tip Elvira.
de compositum.. ik heb nog rust gevonden dat kan ook voor de kat en idd staat erbij vroeg beginnen dus daar ga ik dan voor. worden ze er niet suf/slap van ? wat is je ervaring Henny V.?

zijn er nog andere die hier ervaring willen delen?
Door Limpy
#2492428
Thundershirts zijn er ws ook wel in kleinere maten (mijn katten zouden het vreselijk vinden)
Hier begin ik meestal even voor oud en nieuw met bach rescue remedy, dit doe ik in een extra waterbak (zet ik naast de gewone waterbak) zodat ze zelf kunnen kiezen of ze het nodig hebben en ja, er wordt van gedronken ondanks dat ze hier alleen wat schrikkerig zijn.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2492466
Ik weet ook niet of een thundershirt bij katten nu wel zo succesvol zou zijn. Heb je wel een geprobeerd de kat een jurk aan te doen? Daar gaan ze ook heel raar van doen en dat lijkt me icm eng vuurwerk niet zo ideaal.
Ik geef mn katten niets met oud en nieuw en met reden. Veel middelen zijn voor honden, te sterk voor katten, middelen waarbij ze wel alles ervaren maar niets kunnen uiten, al een gevecht om in de kat te stoppen, etc. Voorgaande jaren zaten Ot en Sien voor de feestdagen gewoon in A'dam en kwamen we vlakvoor kerst in BoZ aan. In A'dam zijn ze erg beschaafd met knallen, dus waren ze niets gewend. In het zuiden is het een stuk extremer, want vlak bij de grens en daardoor meer (illegaal) vuurwerk. En meneer koekje heeft enkel glas ipv dubbel, dus knallen hoor je beter. Nu zitten ze er al een hele tijd en hoor je al af en toe eens een stijker of rotje.

Mijn katten zijn bang voor vuurwerk. Ot kan niet goed horen en wat ze wel hoort is in zulke gevallen eng. Sien mist dan haar voorbeeld voor enge situaties en stresst dan mee. Sien is wel redelijk purr en rustig als ik erbij kom zitten, maar wij zijn altijd de hort op voor 12 uur. Jaar in en uit doen wij altijd hetzelfde en ze kennen het regime: katten gaan voor 9 uur naar boven, met de deur dicht. Boven is alles netjes en oprgeruimd en de kattenbak redelijk schoon (niet helemaal systematisch uitgesopt, het moet nog wel naar hunzelf ruiken). Voor die tijd mogen ze beneden iets leuks om aan te ruiken ofzo, matatabistokje (kattenjoint) of speeltje met valeriaanwortel. Het avondeten is licht en makkelijk en snel verteerbaar en erg op tijd. En als er al vroeg veel wordt geknald, dan geen avondeten (wel uitgebreide brunch bv). Boven zijn alle gordijnen dicht en het licht aan. Ook zet ik extra waterbakken neer. Er wordt van te voren extra onder het bed gestofzuigd.
Als ze naar  boven gaan, dan daar nog even extra spelen (hebben ze meestal geen zin in) en aaien en dan gaan wij de deur uit. De kliko wordt in de gang gezet en de brievenbus afgeplakt.
Wanneer wij weer thuiskomen, liggen ze onder en op het bed te slapen en zijn ze weer purr. Meestal krijgen ze dan een klein hapje eten als wij er een litertje water bij onszelf doorgooien en daarna ook weer plat gaan. Op 1 januari slapen we allemaal verplicht uit.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2492474
Wat is het een genot om 2 jachthonden in huis te hebben. Mijn beide honden doen die dagen niet anders dan de hemel bekijken waar de eend zal vallen.
Ik zet oudejaarsdag wel het kattenluikje dicht, hoewel onze katten niet de minste interesse hebben om naar buiten te gaan met die herrie op straat vind ik het een naar idee dat ze in de stress kunnen schieten op straat en ons huis niet meer kunnen vinden. Onze 2 katten kruipen bij ons op de bank of zoeken steun bij de honden. Geen centje pijn.

Ik wens iedereen al maar vast succes met een huisdier met vuurwerkangst.
Door Henny V.
#2492699
Whisker schreef: okay bedankt voor de tips Elvira en Henny V. denk misschien ben ik wel te vroeg maar zag nadat ik deze geplaatst had dat een ander ook al over dit topic was begonnen. Zo zie je maar weer je kan er beter maar op tijd bij zijn. Ik zit nu in de eerste instantie voor de kat te kijken weet niet of er een thundershirt voor katten is ...lijkt me meer idd voor de hond, goed om te weten dat het er is, kende ik niet. ik ken nog een angsthaas die het misschien wel kan gebruiken dus nogmaals bedankt voor de tip Elvira.
de compositum.. ik heb nog rust gevonden dat kan ook voor de kat en idd staat erbij vroeg beginnen dus daar ga ik dan voor. worden ze er niet suf/slap van ? wat is je ervaring Henny V.?

zijn er nog andere die hier ervaring willen delen?
Nee, totaal niet.
Je merkt ook niets aan ze verders.
Ze blijven ook wel angstig maar de scherpe randen zijn er van af.
Het is wel zo dat Diesel nu minder angstig is voor harde geluiden dan voorheen en onweer doet hem nu ook bijna niets meer.
Ik moet er wel bij zeggen dat het helpt dat ze vanaf half 12 ongeveer tot half 1 wat te kluiven hebben en dus afgeleid worden.
Het is niet zo dat je het gebruikt en met oud en nieuw liggen ze rustig op de banken niks meer in de gaten hebben.
Zo is het niet.
Door Mevroi Kruim
#2493005
Dat is ook mijn ervaring met RC. Kátur is heel erg bang voor vuurwerk, die krijgt al een aantal jaren vanaf half november RC en tegen oud en nieuw ook nog Puur Nervositeit. De eerste keren reageerde hij heel duidelijk op de RC, hij werd er zeer zen van  :D nu is het effect wat minder uitgesproken. Het haalt idd de scherpe kantjes van de angst af, hij blijft bereikbaar en raakt niet in totale paniek. Hij kan ook wat eten dus een lekkere kluif werkt ook, itt zonder de RC, dan is het hijgen, kwijlen, janken, proberen een gat in de vloer te graven en absoluut onaanspreekbaar.
Vorig jaar zijn we voor het eerst met oud en nieuw naar een vuurwerkvrij bungalowpark geweest en we hebben gelijk voor dit jaar geboekt. Ook daar hoor je in de verte nog wel knallen maar niet te vergelijken met hier in het dorp. Ook voor Logi en de katten was het een uitkomst.

Overigens zijn er ook goed werkende reguliere middelen die je tijdens de ergste knal-periode kunt toepassen voor panische dieren. Liever een paar dagen een tranquilizer dan dagenlang totale afschuwelijke paniek vind ik dan.
Door nicolette
#2493018
Vraag mij af zou je ook oordoppen kunnen gebruiken met lekkere harde muziek op de avond. Horen ze toch veel minder van de harde knallen.

Ben benieuwd vorig jaar stond mijn hond nog vol bewondering buiten mee te kijken. Wel met verder niemand in de buurt en alleen vuurwerk hoog in de lucht.

Gr. Nicolette
Door Mevroi Kruim
#2493927
Gordijnen gaan hier sowieso dicht, TV aan met volume vrij hoog en dat scheelt idd. In de vuurwerkvrije bungalow is de herrie zo ver weg dat we niks bijzonders doen. De katten en Logi gaan zelfs vuurpijlen kijken, Kátur ligt gewoon te slapen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2494415
Mevroi Kruim schreef: Gordijnen gaan hier sowieso dicht, TV aan met volume vrij hoog en dat scheelt idd. In de vuurwerkvrije bungalow is de herrie zo ver weg dat we niks bijzonders doen. De katten en Logi gaan zelfs vuurpijlen kijken, Kátur ligt gewoon te slapen.
Mijn collega gaat ook weer de jaarwisseling vieren bij Landal, hele goede oplossing voor hele bange honden.
Door smulpaap
#2496498
Hier werkt een ""donker veilig hol "" goed . Ik leg een groot donker fleecekleed over de benches heen en daar lopen ze zelf lekker in als ze daar behoefte aan hebben . Ze zijn dan erg rustig en gaan slapen heen .
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door