Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ellis1
#2493173
Dag leden van het forum,

Ik ben nieuw op het forum, maar volg al een tijdje de berichten en wetenswaardigheden m.b.t. barfen. Wij hebben sinds april jl. een ruwharige Jack, ze is nu 8 maanden. Ik heb haar vanaf het begin rauw voer gegeven, begonnen met kvv van Carnibest. Het ging er in als koek, ze danste de kamer door als het bakjestijd was....
Helaas is daar nogal iets in veranderd. Wij zijn met de boot op vakantie geweest en in deze periode heb ik K9 gegeven. De rund van K9 ging goed en toen die op was heb ik afgewisseld met lam. Dat vond ze geen goed idee en stopte met eten. Dat vond ik nogal verontrustend want ze was toen tegen de 4 maanden. Onderweg hebben we smuldier gekocht om haar weer aan het eten te krijgen en dat ging redelijk. Vanaf het moment dat we thuis waren en ik de Carnibest serveerde at ze dat met lange tanden. Vanaf toen heb ik alle merken kvv in huis gehad en elke keer at ze de diverse smaken 1 keer graag en daarna liep het terug en hoefde ze het niet meer. Ik heb kilo's weggegooid....Toen ben ik gaan overwegen te gaan barfen en heb wat vlees, orgaan, bot enz gekocht en volgens de rekenhulp van deze site gevoerd. Dat ging erg goed, ze vond het heerlijk.
Tot nu, ze begint weer slecht te eten, vooral orgaan gaat er moeilijk in. Ik heb de porties zo verdeeld dat ik voor twee dagen vlees en orgaan in verhouding ontdooi. Wat nu gebeurt is dat ze de ene keer het vlees niet eet en de andere keer het orgaanvlees. Ik heb een mix lever, nier en milt (rund) gemaakt van de laatste aankoop en dat doe ik nu even in een pannetje om het aan te 'zweten'. Anders eet ze het sowieso niet! Alleen lamshart gaat nog en pens wisselend. Mijn zorg is nu dat de verhoudingen helemaal overhoop liggen, omdat ze dan het een en dan het ander laat staan. Ik voer verder aan bot eendennekken, konijnenbout, patrijsbout, zalmkop, konijnenkopjes (joepie), biologisch kipkarkas, haaskarkas, lams- en kalfsrib. Ik heb (oa) bij Prooidier in Hilversum een goed adres gevonden met veel gevarieerd aanbod. Als vlees voer ik rund, lam, ree, haas en geit. En natuurlijk groenten volgens de rekenhulp. Ook eitjes en visjes als tussendoortje.
Misschien is dit een hopeloos verwend hondje! Ik ben deze week overgegaan op twee maal daags voeren, ze laat gewoon teveel staan. Ze eet soms een dag nauwelijks iets.... Ze ziet er goed uit en is levendig, haar vacht glanst mooi. Erg fijn lief hondje!
Hoe zien jullie dit?
Groet van Ellis (en Boukje natuurlijk)
#2493414
Welkom op bp!

Klinkt alsof je lieverd jou goed onder de duim heeft! ;D Ze is natuurlijk jong, en het is een jee-erretje, en zoals wij allen weten zijn dat bijzonder inschikkelijke hondjes die nóóóit iets ter discussie stellen... :P

Ik denk dus dat ze je aan het uitproberen is - en met veel succes - en dan helpt eigenlijk maar één ding: de strenge mama uithangen. Eten voor d'r neus neerzetten. Als ze niets eet, of als ze iets overlaat, gewoon na vijf minuten de bak weghalen en welterusten wensen. De volgende dag zet je rond etenstijd dezelfde bak met hetzelfde voer weer voor d'r neus. Niet eten? Na vijf minuten joep doei en tot de volgende keer. Die volgende keer zet je dus wederom dezelfde bak met hetzelfde voer neer. De meeste honden hebben het kwartje dan wel horen vallen en eten gewoon lekker alles op. En daarna eten ze vervolgens altijd alles lekker op. Gewoon even een kleine battle of the wills.

Een hond kan best tegen een paar daagjes vasten, zeker als ze daar zelf voor kiezen. Als ze niet gezond was, of als ze het eten weer uitkotste of anderszins symptomen had, is het een ander verhaal, maar dit klinkt alsof ze jou aan het trainen is om alleen het allerlekkerste voor te zetten...
Over de verhoudingen hoef je je niet zoveel zorgen te maken; als ze nou maandenlang volledig uit balans at was het iets anders, maar ik denk dat je haar, door streng te zijn, zó op de rit hebt, en dan krijgt ze weer alles wat ze nodig heeft binnen.

Succes!

O, en de bak met voer natuurlijk wel in de koelkast bewaren...
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2493584
welkom  8)
tja dat duimpje he  :biggrin2:
denk dat de hoeveelheid eten teveel is geweest plus het 3x voeren op een dag , dan zijn ze nog te verzadigd en eten ze alleen wat ze heel lekker vinden
persoonlijk zou ik wat minder voeren zodat ze honger heeft naar dr eten ...
en inderdaad voorlopig de komende dagen het eten weg halen na een bepaalde tijd al ze niet wil eten ;)
en ik kan je vertellen het is als baasje in het begin niet gemakkelijk , hier heeft een dame het 4 dagen volgehouden na de ontdekking dat ze al dr verstopte botjes aan het op peuzelen was  :biggrin2:
ff volhouden dus  :)
succes....
Gebruikersavatar
Door Thea
#2493675
Weet niet hoe vaak je per dag voer.
Maar probeer het eens naar 1x per dag en dan niet de hoeveelheid die ze mag per dag maar wat minder. ;)
Zo heeft ze de volgende dag mss alweer meer honger. ;)
Kijk wat voor de ene hond volgens de rekenhulp nog te weinig is kan voor een andere veels teveel zijn.
De percentages zijn richtlijnen.

Maar ik snap jou helemaal want heb hier ook een lastige eter. En ik ben zo soft :-[ dat ik geen dag voorbij wil laten gaan met eten. :-\
hier heeft ook net 1 met lange tanden dan toch maar zijn bak leeggegeten. Maar als blikken konden doden had ik dit niet meer kunnen typen ;)
Door Ellis1
#2494134
Dank voor jullie antwoord! Ik ga wat strenger worden en kijken hoe het dan gaat. Tot vorige week voerde ik haar drie maal daags, maar stap over op twee keer. Dat wil ik eigenlijk wel zo houden. Boukje is idd een eigenwijs dametje, ze is nu voor het eerst loops en oh oh wat een pubertje. Ze probeert weer alles opnieuw uit. Misschien ook wel met het eten. Ik ga er mee aan de slag, dank en groetjes!
Ik zou graag een foto plaatsen maar weet niet goed hoe dit moet.
Groet uit Zeewolde!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door