Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2492293
Hallo allemaal,

Ik heb hier al veel gelezen op het forum en ben al een hoop wijzer geworden. Toch besloot ik me aan te melden omdat ik misschien wel een apart verhaal heb, waarbij ik veel hulp kan gebruiken. Ik probeer het zo kort mogelijk te omschrijven.

Ik heb een berner sennen hond een reu van 2 jaar en 3 maanden hij heet Macho.
Macho heb ik vermoedelijk veel te vroeg uit het nest meegekregen. De afgelopen 2 jaar waren enorm veel bezoekjes aan de dierenarts heb er inmiddels alles bij elkaar opgeteld 7 gezien.
Macho moest als pup veel overgeven en aan de diaree. Iedere dag overgeven tot wel 3x per dag. Standaard. Dan ging het weer goed, weer ander voer, dan weer slechter, weer andere brokken. Hij kreeg brokken omdat ik nog nooit over kvv of barf gehoord had.
Hoe ouder hij werd hoe moeilijker hij deed met eten. Na vele onderzoeken en dierenartsen verder was macho afgevallen van 49 kilo naar 39 in 3 weken tijd. Hij ging razend snel achteruit en hij at maar niet, niks! Geen rijst met kip, geen brokken en zelfs overgestapt op vers vlees van lotgering maar ook na een tijdje wilde hij dit niet meer hebben. Ben toen naar een dierenkliniek in wageningen gegaan, daar schijnt een dierenarts te zitten die veel van Berners af weet.
Hij adviseerde om een scopie te laten doen zodat alles goed bekeken werd. Daar kwam uit dat Macho de ziekte van chrone heeft. Waarschijnlijk ook een voedsel allergie. Er werd geadviseerd hem paardenvlees te geven met aardappelen. Wat denk je? paard at hij op maar de aardappelen niet. Terug in tilburg een nieuwe dierenarts gevonden. Die heeft in overleg met de dierenarts in wageningen besloten dat macho aan de prednison moet een injectie moet krijgen en over moet op hypoallergene brokken van de dierenarts a 95 euro per zak! Zo gezegd zo gedaan, dit moest hij 8 weken krijgen om alle darmen rustig te krijgen.
Macho kwam weer goed aan, at goed, poepte goed. gaf niet meer over en geen diaree.
Toch wil ik graag terug op KVV vlees en gaan elimineren om te kijken waar Macho nu echt allergisch voor is.

Inmiddels heb ik er een berner pup bij, Hugo van nu 23 weken jong. Dit is een alles eter. (tot nu toe)
Omdat we het niet meer zo breed hadden en die hypoallergene brokken te duur werden,waar hij ook een enorm slecht gebid van kreeg! Wilden we het anders aanpakke. We gingen dus over op een goedkopere brok zonder granen en gluten dat beide honden even kunnen eten. Dit gaat al 2 maanden goed!
Met dierendag heb ik een pakket gewonnen van barfmenu. Ik kreeg 5 kilo vers vlees van merk TinLo. Ik dacht goede timing om nu beide honden over te zetten op kvv en misschien na een tijdje op barf.

Ik schotelde het voor om de reactie te peilen, Macho keek me aan alsof ik gek was en Hugo dook erop af en at alles in een keer op!
Heb het later nog geprobeerd met macho een beetje vlees door de brokken, dan laat hij alles staan, geprobeerd om warm water over te doen.
Nee hoor, zolang er maar iets van vlees in zit laat hij het staan.

Hugo daarintegen gaat als een speer en die is nu over op kvv voer van TinLo.

Ik wil graag dat Macho ook op kvv gaat, zijn gebid is slecht, zijn vacht is dof, haar valt uit, hij heeft weer allergie plekjes op zijn buik ofterwijl het gaat niet goed met hem.

Kan iemand mij helpen hoe ik Macho over zet op kvv? en hoe ik moet gaan elimineren? Heeft er iemand alsjeblieft tips? Ik ben al 2 jaar aan het sukkelen en heb Macho al bijna moeten afgeven, ik wil niet weer op dat punt belanden. :'(
Als er nog vragen zijn of ik ben iets vergeten, zeg het me en ik geef antwoord. Wil zo graag dat mijn beer weer gezond word!

alvast bedankt!

Groetjes,

Noortje
Macho & Hugo


p.s. Het liefst wil ik dat beide honden ook brok eten, voor hugo ben ik niet bang die eet alles. Maar wat is de beste brok die ik dan voor Macho kan geven met zijn huidallergie, voedselallergie en ziekte van chrone? Reden hiervoor is trouwens dat we regelmatig weekendjes weg gaan en het dan makkelijker is om brokken te geven omdat er bijna nooit een grote vriezer aanwezig is..
Laatst gewijzigd door BernerBeren op do 25 okt 2012, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#2492352
Oef, wat een verhaal joh! Telkens als ik over zulke ervaringen lees, knijp ik me in m'n handjes dat ik van die ongecompliceerde honden heb (en dat terwijl onze husky ook al met 5 weken bij z'n mama is weggehaald).

Scotch heeft in het begin ook geen vers willen eten, vond dat vreselijk en kotste demonstratief al het eten weer uit nadat hij het met lange tanden naar binnen had gewerkt. Ik heb er acht maanden voor nodig gehad om hem helemaal op barf over te zetten...

Je zou kunnen proberen het vlees met iets te mengen wat hij heel lekker vindt. Heb je al eens pens geprobeerd? Of vis uit blik? (Wel even afspoelen dan, want vis uit blik is vaak heel zout.) Onze Scotch was dol op groente; met groentemix erdoor at hij het na een tijdje wel beter, al was het ook dan vaak een combinatie van gemalen voer met heet water overgoten, vis uit blik, een eitje en groente die er het beste in ging.

Wat bij Scotch uiteindelijk het beste heeft geholpen was: zijn eten drogen. Dat was na acht maanden dus, toen ik die briljante ingeving kreeg na een tip op bp. Paar eendennekjes in de droogmachine gedaan (die zijn er al vanaf een euro of 40), niet helemaal door en door laten drogen maar wel zo dat de buitenkant een beetje krokant is, en toen ik die voor zijn neus hield, was hi niet meer te houden! Twee dagen later at hij zijn eendennekjes ook rauw, en al het andere ook. Misschien vindt je hond het rauwe gevoel niet prettig, en helpt drogen dan.

Toch denk ik dat je hond misschien een spelletje met je speelt, omdat hij destijds het paardenvlees wel at en de aardappelen liet staan. Hij vond het vlees dus wel eetbaar toen. Misschien moet je dan gewoon keihard voor je hond zijn. Zet zijn eten voor hem neer. Eet hij binnen vijf minuten niet, haal je de bak weg en geef je hem niets anders. De volgende dag rond etenstijd zet je weer zijn bak met kvv voor hem neer. Vijf minuten niets eten = bak weghalen en niets geven tot de volgende dag rond etenstijd. Beetje psychologische oorlog met je hond voeren, zeg maar. :biggrin2: Veel honden geven na een dag of drie de strijd op en beginnen dan te eten, en blijven dan ook eten, want dan blijkt vers voer toch wel heel lekker te zijn... Maar voor deze methode moet je dus wel stevig in je schoenen staan, en consequent en zijn en je hond ook écht niets anders geven. Zelf ben ik daar te week voor, dus vandaar dat ik er acht maanden over heb gedaan om Scotch over te zetten. ;D

Overigens weet ik niet of je die strenge methode ook kunt toepassen bij een hond met die ziekte. Dat zou je nog even moet navragen.

Succes!
#2492360
Ik weet niet of ik op deze manier goed reageer.. even testen dus.


Bedankt Anne voor je reactie!
Wat het probleem met Macho is, is dat als je hem een brok of vlees geeft wat hij eet, dan denk je goh dit gaat goed dit blijven we geven.
Maar na paar maanden heeft dit voer zijn darmen zo danig aangetast dat hij langzaam aan steeds minder eet, steeds slechter eet, steeds minder behoefte en dan opeens alles laat staan. De harde methode van 5 min neer zetten en weghalen hou ik 3 weken vol! na 3 weken eet hij dan nog steeds niks!! geen koekje, geen brokje NIKS! probleem is dus dat hij dan ontzettend snel afvalt en enorm ziek word. en dus weer ander voer moet geven.

Nu krijgt hij deze brokken 2 maanden en proses begint weer. Minder eten, minder snel eten, eten laten staan tot weigeren.
Ben nu dus bang dat zijn darmen weer zijn aangetast en hij daar weer last van heeft. (waarschijnlijk ook omdat ik slechte brokken geef! weet niet goed welk merk wel goed is, in deze situatie)

Het liefst wil ik gewoon kvv rollen geven van tinlo omdat ik echt niet bekend ben met barf en ook echt niet weet waar ik dit zou moeten halen en wat ik uberhaubt moet halen. Of zeggen jullie dat het toch beter te proberen is om barf te geven inplaats van vers vlees van tinlo? Zo ja, wat moet ik dan aanschaffen om te proberen? droogmachine aanschaffen is ook geen probleem. Doe momenteel alles voor Macho. Als hij maar goed gaat eten en weer gezond word.
Laatst gewijzigd door BernerBeren op do 25 okt 2012, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#2492447
Hm, omdat hij de ziekte van Crohn heeft, durf ik hier niet zoveel over te zeggen. Over het algemeen kun je stellen dat barf (oftewel zelf samenstellen) beter is dan kvv omdat je bij barf op de gram af weet wat je in je hond stopt: hoeveel spiervlees, hoeveel vet, hoeveel orgaan etc. Bij kvv blijft het gokken wat de kwaliteit van het vlees is geweest dat erin zit, hoeveel orgaan precies en welk orgaan. Dus in dat opzicht zou je beter kunnen gaan barfen.

Typ in de zoekfunctie (vind je boven aan de pagina: Zoeken) eens "Crohn" in. Dan komen er behoorlijk wat topics naar boven over honden met hetzelfde probleem. Effe opletten: als het topic begint met "Bar-plaats:", dan gaat het over Crohn bij mensen, dus daar moet je niet zijn. Topictitels die beginnen met "Vragen en problemen gezondheid" gaan over honden, en daar kun je het een en ander lezen. Kijk daar eens bij, en open eventueel zelf een topic in de rubriek "Vragen en problemen gezondheid". Je zult zien dat er veel nuttige reacties op komen!
#2492651
Maar ondanks zijn ziekte hoe kan ik hem het beste introduceren met kvv? Of wat kan ik geven aan barf? Puur om te proberen en waar kan ik bestellen? pfff heb zoveel vragen, kom er maar niet aan uit. Heb vanavond kvv laten ruiken van de smaak makreel. later heet water erover gegoten over klein beetje en dat gegeven, uiteindelijk heeft hij dat wel geproeft. Probeer het maar op die manier, steeds beetje bij beetje. Weet het anders ook niet.

via de zoek functie krijg ik weinig topics tot geen over crohn..
#2492705
BernerBeren schreef: Maar ondanks zijn ziekte hoe kan ik hem het beste introduceren met kvv? Of wat kan ik geven aan barf? Puur om te proberen en waar kan ik bestellen? pfff heb zoveel vragen, kom er maar niet aan uit. Heb vanavond kvv laten ruiken van de smaak makreel. later heet water erover gegoten over klein beetje en dat gegeven, uiteindelijk heeft hij dat wel geproeft. Probeer het maar op die manier, steeds beetje bij beetje. Weet het anders ook niet.

via de zoek functie krijg ik weinig topics tot geen over crohn..
Introduceren kvv: zoals ik hierboven al schreef. Opleuken met dingen die een sterke geur hebben, zoals pens en vis in blik. Groente malen en die erdoor doen met een eitje. Heet water erover om het rauwe ervanaf te halen.

Wat je aan barf wilt geven, mag je helemaal zelf weten. Het makkelijkst is het om een menuutje te maken voor een week of veertien dagen. Ik heb dat ooit een keer uitgelegd voor iemand met twee beagles, ik zal je die tekst even via een persoonlijk bericht toesturen (kun je rechtsboven op de pagina op klikken).

Bestellen kan op heel veel plaatsen, ook op internet. Je kunt om te beginnen ook bij een poelier in de buurt vragen om dingen als kippennekjes en -karkassen, misschien heeft ie ook konijn liggen. Orgaan is bij een poelier ook vaak goed te krijgen.

Bestellen op internet: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html voor kvv, en

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 825.0.html voor barf en bij jou in de buurt.

Hou er rekening mee dat je, om serieus te kunnen barfen, een flinke diepvries nodig gaat hebben bij twee Berners (tenzij je iedere dag vers gaat halen bij de poelier, maar dan wordt barfen wel vrij duur denk ik :biggrin2: ). Maar als je een vriezer hebt, kun je ook met andere bp-leden meebestellen, en dan wordt het meteen een stuk voordeliger, dat barfen.
Je kunt eventueel wel beginnen met spullen uit de supermarkt of de poelier, totdat je een idee hebt van hoe je menu eruitziet en wat je wilt gaan bestellen. Dat maakt de overstap net even iets makkelijker (want er komt nogal een berg informatie op je af, zo in het begin!)


En stel ivm de Crohn anders even een vraag in de medische hoek (Vragen en problemen Gezondheid); leg je verhaal van hierboven nog een keer uit en vraag naar specifieke dieettips voor een hond met Crohn.
#2492708
BernerBeren schreef: p.s. Het liefst wil ik dat beide honden ook brok eten, voor hugo ben ik niet bang die eet alles. Maar wat is de beste brok die ik dan voor Macho kan geven met zijn huidallergie, voedselallergie en ziekte van chrone? Reden hiervoor is trouwens dat we regelmatig weekendjes weg gaan en het dan makkelijker is om brokken te geven omdat er bijna nooit een grote vriezer aanwezig is..
zou zelf nooit meer brokken geven aan een hond met darmproblemen. In alle brokken zitten gewoon koolhydraten en dat is voor zieke darmen niet goed. Zelf heb ik Coeliakie en moet ook altijd rekening houden met mijn eten. Kan niet zomaar ergens aanschuiven, maar overal is een oplossing voor te vinden.

Voor een lang weekend kun je gewoon KVV in een (electrische) koelbox meenemen. Het blijft dan echt wel lang bevroren.

Zou dus eerst voor KVV gaan zonder granen en geen hondenkoekjes ect. geven. Misschien uit je hand laten eten om te wennen. Wat bouillon erover (getrokken van bijv. soepvlees) voor extra smaak is misschien ook een optie. Eerst moeten de darmen helemaal weer rustig worden en genezen. Probiotica kan naderhand ook helpen. Weet niet of je dat al gelijk kunt geven.

gr. Nicolette
#2493060
Hoi Nicolette,

Je hebt eigenlijk wel een punt over de brokken, ik dacht puur uit gemaks zucht. Maar nu ik zie dat hij alles weigert heb ik zoiets van dan maar moeilijk doen, als hij maar weer gaat eten en gezond wordt.
Heb nu KVV van Tinlo, maar de kwaliteit van het vlees ben ik niet zo over te spreken. Het is ontzettend papperig en waterig. Is dit niet het juiste merk?
Ik zit ontzettend te twijfelen of ik niet moet beginnen aan barf, bv niertjes of kippennekken, misschien drogen? zodat hij het wat lekkerder vind en langzaam kan wennen?

Kvv is voor alsnog lastig, hij wil het echt niet, maar kijkt wel jaloers naar Hugo als die aan het smullen is van dit voer.
Mijn twijfel is nu dus vooral of ik KVV moet bestellen van ander merk en dan even goed uitzoeken dat het 1 diersoort is (ivm allergie) en graanvrij.
en misschien toch als snackje die nekjes en niertjes proberen? Wil gewoon dat hij weer gaat eten.

alvast bedankt weer.

@ Anne
Ik heb je berichtje gehad! dank je wel! zal dit toch even goed moeten uitzoeken, vind het nog best lastig, maar dat zal het begin wel zijn.
#2493076
Als hij paardenvlees destijds wel at, kun je hem dat weer eens geven; misschien herinnert hij zich dat hij het lekker vond! :biggrin2: En als je naar barfen neigt (ipv naar kvv) dan zou ik dat zeker doen. Nogmaals: bij barf weet je precies wat je in je hond stopt, welke kwaliteit, welke soorten vlees.

Probeer het eens met paardenvlees, kippennekjes en wat orgaan. Let er bij de kippennekjes op dat er geen graantjes meer aan vast kleven; dat wil nog wel eens voorkomen, en honden met een gevoelige maag zijn vaak allergisch voor granen.

Als je hulp nodig hebt bij het rekenen, dan geef maar een gil. Het enige wat je moet weten is het gewicht van je hond en het percentage dat wilt voeren. Vervolgens ga je naar http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp, en daar vul je je gegevens in. De rekenhulp geeft dan een indicatie van wat je bij dat gewicht en het gewenste percentage moet voeren, en als je zover bent, hoef je alleen nog maar te bepalen wát je wilt voeren - welke botsoorten, welke spiervleessoorten, welke organen. Izza iizi!
#2493084
Menu voor een Berner Sennenhond, reu, 2 jaar oud, 50 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 50 kilo = 1000 gram per dag / 7000 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 500 gr.
Groentes 10% : 100 gr.
Orgaanvlees 15% : 150 gr.
Spiervlees 25% : 250 gr.



Dit komt er uit.. Denk niet dat het gaat lukken om Macho gelijk een menu voor te schotelen. Wil hem graag eerst even kennis laten maken.
Ik weet dat hij allergisch is voor eend, dus dat kan soieso niet.
Heb nu op http://www.natuurlijkrauwvoer.nl in mijn winkelwagentje:
Kippen nekken (deze kunnen ook gedroogd worden toch?)
Sardientjes
zalmkarkas
kip/pens mix
konijn orgaan
Paardenvlees zonder bot.

Misschien dat dit goed is om mee te beginnen? Zo kan ik ook de pup hieraan laten wennen.
Is dit trouwens een goede site of moet ik een andere hebben?
Heb nu volgens mij geen bot op kippennekken na, maar dit hebben ze ook nog nooit op. Kippennek kan ik gewoon als bot rekenen?

Heb gelukkig 1 grote vrieskist, kleine vrieskist en grote vrieskast combinatie, dus daar geen gebrek aan.
Wil graag ook een droogmachine aanschaffen, heb begrepen dat als ze het rauw niet lusten je het kan drogen en dat ze het dan vaak wel opeten?

Bedankt voor de hulp!
#2493090
Als je hond absoluut geen granen mag dan weet ik niet of ik, als ik in jouw schoenen stond  ;),
het zou aandurven om kip/pens mix te kopen. Voor hetzelfde geld zit er toch hier en daar een spoor van
granen in  :-\ of er moet bij staan dat het absoluut graanvrij is?!
Je zou de pens los kunnen kopen en de kip ook, dan weet je zeker dat er bij de kip geen graantjes mee gaan in
de voerbak  ;) En de losse pens kun je bij alle vleesjes een nacht laten "marineren" zodat je hond het wellicht
meer met smaak eet.

Ja kippennekken kun je drogen, ze moeten wel heel lang drogen maar het kan.

Misschien een idee om naast de kippennekken iets van echt bot te geven? Nekken zijn meen ik vooral kraakbeen.
Wellicht hebben ze ook kippenvleugels of kippenruggen?

Succes!  :)
#2493091
Die kip/pens mix is meer voor de pup, die wel overal tegenkan (tot nu toe haha)

Via de site waar ik aan het bestellen ben kan ik geen losse pens vinden?
Misschien andere sites dat ik wat meer kan uitzoeken?
Zal ook even kijken naar kippenvleugels en ruggen, maar kan dit wel bij een pup en volwassen die nooit bot op hebben?

Macho de oudste heeft nu al 4 dagen last van diarree, moet ik hier nog rekening mee houden in de zin van wat het beste is om dit te verminderen?
#2493096
Die site is prima.

Ik heb hier ook een slechte eter. Die heel moeilijk is gaan barfen omdat meneer alles wat je niet ken ook niet moet eten denkt.
Nu lust hij gelukkig best veel. Wat heb ik gedaan om hem zover te krijgen.
Ik leukte het eten op met bv wat yoghurt,groente verkruimde cracker (maar dat kan jij dus niet doen)of een eitje.
En konijn en parelhoen heb ik een tijdje 30 sec in de koekenpan gewarmd. Dan is het glibberige er van af krijg het meer geur.
Soms moet ik het nog wel eens doen :-\ Volgens mij weigerd hij dan gewoon omdat ie weet dat ik dat dan doe en hij vind het lekkerder.
Ik weet is helemaal fout. :-\ Maar ik wil niet dat hij een dag niet eet. ;)
#2493101
BernerBeren schreef: Die kip/pens mix is meer voor de pup, die wel overal tegenkan (tot nu toe haha)

Via de site waar ik aan het bestellen ben kan ik geen losse pens vinden?
Misschien andere sites dat ik wat meer kan uitzoeken?
Zal ook even kijken naar kippenvleugels en ruggen, maar kan dit wel bij een pup en volwassen die nooit bot op hebben?

Macho de oudste heeft nu al 4 dagen last van diarree, moet ik hier nog rekening mee houden in de zin van wat het beste is om dit te verminderen?
Oh sorry, dacht dat het voor je hond van 2 jaar was  :-[  Als je pup niet alergisch is kun je het gewoon geven natuurlijk.

Ik zou de beginnershandleiding aanhouden en het de eerste tijd even "plat"meppen voordat je het geeft en een vleugel ook "inknippen".

Tsja ... orgaan en groente laxeren dus als je hond aan de diaree is dan zou ik daar op dit moment niet teveel van geven. Omdat je hond zo
gevoelig is is het wellicht een idee om het rauwe vlees de eerste paar dagen te overgieten met heet water om de overgang wat minder plots te
maken?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door