Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door saiko
#2492221
Sinds enkele weken, zijn mijn honden 's nachts plotseling niet meer zindelijk
Ze poepen in de bench  :-\ ze hebben dit nog nooit gedaan, en nu is het om en om
Elke ochtend schoonmaken, mijn vriend word er gek van en zegt dat het door het vlees komt
Ik ben al begonnen met alleen 'sochtends te voeren
Ze krijgen nog dezelfde beweging als altijd(fietsen, kanaal,rondes lopen, training enz)
Alleen paar weken terug wat minder ivm kennelhoest, maar toen was het probleem er al
Ook vind ik dat ze veel moeten poepen bijna elke ronde wel
Wat doe ik niet goed?

Snap er niks van met KVV/ af en toe barf poepte ze heel weinig
Komt het door alle nieuwe vleessoorten of het tijdstip van voeren
De samenstelling? Ze krijgen 2% van hun lichaamsgewicht
En alles netjes verdeeld via de BARF rekenhulp
Poep is normaal, soms dun, dan word het bot iets opgeschroefd
Is verder ook niets medisch, ze zijn niet ziek, ook niet oud(7.5/5.5/4.5 en 14 maand)
Door MarijedeG
#2492255
Wow, dat is vervelend! Doen ze het alle 4?
Hoe ziet de ontlasting er uit, is dat normaal of heel anders? Heb je veel wijzigingen in je voer gehad?
Door saiko
#2492332
Ik geef nu wel meer dier soorten sinds een paar maand
Zoals bijv haas en eend
Het menu is per hond qua kilo's iets verschillend
250 gram vleesbot
75 gram orgaanvlees
125 gram spiervlees

Om de dag groente fruit zuivel of ei
Vleessoorten heb ik lam,geit,rund,paard, konijn en antilope
Bot heb ik rund,kip,eend,paard,kalkoen,lam
Orgaan heb ik pens,hart,lever,nier,strot,long,tong van diverse diersoorten

Ik wissel de diersoorten af, is de ontlasting wat dun, krijgen ze iets meer bot, is het wat te dik iets meer orgaan, heb het volgens mij nu redelijk op de rit
Gisteren hebben er 2 lamskop gehad, die hadden wat dunne ontlasting en geel van kleur
Maar snap het gewoon niet dat ze zoveel ontlasting hebben nu
En met KVV waren het mooie bescheiden kleine hoopjes, nu is het veel en vaak
Door MarijedeG
#2492436
En als je nu eens terug gaat naar je oude menu? Om te kijken hoe dat gaat?
Dan kun je misschien de oorzaak achterhalen...

Heb je ze al op wormen laten testen en/of behandeld?
Door saiko
#2492451
Ze zijn behandeld
Bedoel je met terug gaan naar oude menu weer naar KVV?
Vind het zo vreemd dat ze het allemaal doen
Ligt het niet aan het tijdstip van het voeren? Al lijkt min dat als je smorgens geeft dat snachts de darmen wel leeg moeten zijn?
Met 1 keer daags voeren wat is dan het handigst sochtends of Savonds later?
Door Lizzy
#2494019
Wanneer zijn ze tegen wormen behandeld?

Hebben ze AB gekregen voor de kennelhoest?

Zowel wormbestrijdingsmiddelen als AB hebben grote invloed op de darmflora. 
Door saiko
#2494284
Lizzy schreef: Wanneer zijn ze tegen wormen behandeld?

Hebben ze AB gekregen voor de kennelhoest?

Zowel wormbestrijdingsmiddelen als AB hebben grote invloed op de darmflora.
Maand of 6 geleden voor wormen(doe ik ong 2 keer per jaar)
AB heeft alleen mijn oudste teefje gehad omdat ze erg lusteloos was en niet wou eten(spuit en kuur) de kuur heb ik niet gedaan omdat ze de dag erna alweer beter was(dit is nu 3 weken geleden)
Vandaag was er niet gepoept in de bench :biggrin2:
Misschien dat het inderdaad de nieuwe vleessoorten zijn?
Dat ze er toch aan moeten wennen?
Ze poepen inderdaad veel vergeleken bij de KVV, maar wel minder als bij brokken
Kijk het nog even aan hoe en wat. (Mijn vriend zei gister zet ze maar weer op brok, maar dit wil ik absoluut niet, zal wel bijhouden wanneer het precies gebeurt en bij welke vleessoorten)
Door Lizzy
#2494776
saiko schreef: Maand of 6 geleden voor wormen(doe ik ong 2 keer per jaar)
AB heeft alleen mijn oudste teefje gehad omdat ze erg lusteloos was en niet wou eten(spuit en kuur) de kuur heb ik niet gedaan omdat ze de dag erna alweer beter was(dit is nu 3 weken geleden)
Vandaag was er niet gepoept in de bench :biggrin2:
Misschien dat het inderdaad de nieuwe vleessoorten zijn?
Dat ze er toch aan moeten wennen?
Ze poepen inderdaad veel vergeleken bij de KVV, maar wel minder als bij brokken
Kijk het nog even aan hoe en wat. (Mijn vriend zei gister zet ze maar weer op brok, maar dit wil ik absoluut niet, zal wel bijhouden wanneer het precies gebeurt en bij welke vleessoorten)
Ja, het is wel handig om even een dagboekje bij te houden. En misschien tijdelijk wat probiotica, om de darmen te boosten.

Ik kom op uit percentages van 55% vleesbot, 27% spiervlees en 18% orgaanvlees. Daar is op zich niks mis mee, maar ik zou juist toch wat minder vleesbot gaan geven. Zo'n 50%. En dan iets meer orgaanvlees (10% pens en 10% andere organen) en de rest spiervlees. Ik zou yoghurt en fruit even niet geven. En ei: rauw ei laxeert. Dus geef je dat in een maaltijd waar al meer laxerend orgaanvlees of vette vis in zit, heb je dikke kans dat ze er flatsen van krijgen. Dus, ik zou even een paar weken geen ei geven en dan weer langzaam 1 ei per week toevoegen bij een maaltijd waarbij ze alleen makkelijk (klein/zacht) vleesbot krijgen en spiervlees, zonder orgaanvlees.

En ik zou stoppen met "preventief" te ontwormen, want zoiets bestaat niet maar je geeft wel de darmflora een optater met die ontwormtroep. Alleen ontwormen als er wormen zijn! Zie http://www.wormbestrijding.nl/

En jammer dat je vriend niet het geduld heeft om dit uit te knobbelen.... En wat ik al helemaal niet snapt is dat hij dan roept dat je terug moet op brokken terwijl ze het op KVV wel perfect deden. Snapt hij nog niet zoveel van voeding? Misschien moet je hem wat artikeltjes laten lezen, zodat hij begrijpt dat rauwe/verse voeding echt heel veel gezonder is voor zijn honden dan die doodgekookte brokkenmeuk.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 28 okt 2012, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door saiko
#2496070
haha nou mijn vriend vind het vlees(kvv en vers ) gewoon beide niet zo veel, heb hem alles wel uitgelegd hoor, maar het is niet "zijn ding" om het verder maar zo te noemen :-[ (verder is hij wel lief hoor haha :biggrin2:)

het ontwormen zal ik eens even helemaal doorlezen, was me al in het verdiepen in het enten, maar vind dat persoonlijk toch wel weer spannend allemaal(vooral omdat ik nu heb gemerkt, dat ik in 7.5 jaar enten nooit kennelhoest heb gehad, en nu laatst niet geent heb tegen kennel hoest, en alles het wel kreeg :-\)

het weekend is het goed gegaan, nu hebben ze gisteren eendkarkas, paardvlees en kalkoenmaag gehad en nu was het vannacht weer mis.

probiotica ga ik eens proberen, en het ei, yoghurt en fruit even achterwege laten.

ga de percentages ook even aanpassen. De gewichten had ik genomen van de degene die op gewicht is, de rest krijgt wat minder of meer.

mijn reu saiko van 7.5 jaar weegt 24.8 kilo en mag iets zwaarder worden
mijn teef züri van 5 weegt 25 kilo en is goed op gewicht
mijn teefje ziva van 4 weegt 22.7 kilo en mag iets minder wegen
jongste reu woezel van 14 maand weegt 25 kilo maar mag wel wat zwaarder worden, weet dat hij nog jong is en uit moet zwaren, maar hij is momenteel te mager.

bedankt voor de tips, ik ga me er nog even wat verder in verdiepen
Door saiko
#2496219
zat de site door te lezen, onderstaand stukje vond ik daar ook;

Honden en katten moeten commercieel voer krijgen, of voer dat voldoende is gekookt, om zo infectie door ongekookt vlees te voorkomen. Huisdieren mogen geen toegang krijgen tot dode knaagdieren, karkassen, nageboortes of afgedreven foetussen van schapen of runderen
Door conleeuw
#2496244
ik vraag mij af of het niet als gevolg van té veel voeding komt, als alle honden het doen. Ik zou proberen om iets minder te voeren, kijk wat dat oplevert, en indien het goed gaat de gewicht van de honden in de gaten houden kijk of ze op gewicht blijf. Bij overvoeding krijg je soms dat de ontlasting dun wordt. Het is maar een idee, verder kom ik even niet ;)
Door Lizzy
#2497497
saiko schreef: zat de site door te lezen, onderstaand stukje vond ik daar ook;

Honden en katten moeten commercieel voer krijgen, of voer dat voldoende is gekookt, om zo infectie door ongekookt vlees te voorkomen. Huisdieren mogen geen toegang krijgen tot dode knaagdieren, karkassen, nageboortes of afgedreven foetussen van schapen of runderen
Ja, en hier zeg ik dan op "bla bla bla". Kan jij niks aan doen maar negeer zulke domme statements gewoon.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door