Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Drijver
#2492898
Mijn Maltezer van 15,5 jaar is nu voor de tweede keer ziek geworden. Beide keren is ze opgenomen, onderzocht en aan het infuus gelegd. Ook deze keer lijkt ze het weer te redden.
De vorige keer zijn haar bloedwaarden onderzocht en waren er twee waarden van haar lever wat verhoogd, maar niet iets om ongerust over te worden. Nu zijn diezelfde waarden zeer verhoogd. Ik weet even niet welke het zijn maar eentje ervan mocht tot 100 zijn en is 600. De ander is procentueel evenredig verhoogd.
Er gaat nu een echo van haar lever gemaakt worden en aan de hand daarvan gaan we verder.

Ze kreeg Haaks Barf omdat ze toch wat oud wordt om de barf weg te werken. Maar helaas heb ik geen kvv kunnen vinden die een leverdieet in zijn assortiment heeft.
Dus heb ik hier lopen spitten en wil het volgende doen:

50% vlees en vleesbot van kip, kalkoen, parelhoen zonder vel, witvis en konijn. Ei, geitenyoghurt en hutenkase.
30% havermout.
20% groenten waardoor ook knoflook en zeewier.
Elke dag Mariadistel ter ondersteuning.

Het probleem is dat ik geen maler heb voor de botten. Ik wil dus een aantal kilo's kale kipkarkassen laten malen voor de botbasis en dat elke dag aanvullen met vlees van andere dieren zoals hier boven beschreven.
Kan dit zo?
Door Lizzy
#2492904
Ik zou denken van wel. Het merk KVV dat je geeft is natuurlijk een van de uitzonderingen, qua afwisseling in vleesbot. De meeste bevatten alleen gemalen kippenbot. En daar doet de gemiddelde hond het prima op. Ik zou mij er geen zorgen om maken.

Wel ontzettend vervelend zeg, voor je Maltezertje :'(. Ik hoop dat ze gauw weer opknapt. En ik hoop dat ze op de echo geen rare dingen vinden en je nog lang mag genieten van haar!
Door Lizzy
#2493201
Drijver schreef: Dank je wel Lizzy.
Oh, en nog wat: moet de havermout gekookt worden? Ja, denk ik?
Ja, die moet wel gekookt worden.
Door Drijver
#2493264
Voor de liefhebber.

Bepaling                      Uitslag                    Ref.waarde    Eenheid   



KLINISCHE CHEMIE


Calcium                        2.61                      1.98-2.97    mmol/L     



Galzuren                    H  61                        <10          µmol/L     

Bilirubine direct              <1.7                                    µmol/L     

Bilirubine indirect            Niet te berekenen.                                 

Bilirubine totaal          H  4.3                        <3.4          µmol/L     



Totaal eiwit (hep)            68                        55-72        g/L       

Albumine (hep)              L  25                        26-37        g/L       

HEMATOLOGIE


Hematocriet                L  0.41                      0.42-0.61    L/L       

MCV                            66.7                      63.5-72.9    fL         

MCH                            1.42                      1.37-1.57    fmol       

MCHC                          21.3                      20.5-22.4    mmol/L     

Leucocyten                  H  15.6                      4.5-14.6      x10^9/L   

Lymfocyten                  H  6.1                        0.8-4.7      x10^9/L   

Monocyten                      0.6                        0.0-0.9      x10^9/L   

Blasten                        0                          <0.0          x10^9/L   

Staafkernigen                  0                          0.0-0.3      x10^9/L   

Segmenten                      8.7                        2.9-11.0      x10^9/L   

Eosinofielen                  0.1                        0.0-1.6      x10^9/L   

Basofielen                    0.0                        0.0-0.1      x10^9/L   

Normoblasten                  0                                                   

Opmerking (diff)              -                                                   
Gebruikersavatar
Door choopy
#2493275
Drijver schreef: Ik was een keer of 3 per dag van plan te voeren. Dat kan wel toch?
Weet niet of ze ook misselijk is? Zo ja, dan zou ik in het begin echt kleine beetje om het uur/ om de 2 uur aanbieden.
Ik zat bij Djilly eerste keer met acute leverontsteking op zo'6x per dag minimaal.
De 2e keer een half jaar later was ze er niet misselijk van en kreeg ze gewoon 2x per dag ipv 1x per dag.
Door Drijver
#2493497
Ze is niet meer misselijk. Woensdagavond heeft ze overgegeven, dus was ze toen wel misselijk.
Gisteren en vandaag bij de DA geweest aan het infuus en ze heeft daar niet overgegeven.
Gelukkig is ze (voorlopig) weer zo bij de pinken dat ze mijn Cattle reu uitdaagt voor een spelletje  :D
Maar ik neem je advies zeker ter harte. Beter vaker voeren dan te weinig.
Door Drijver
#2493519
Ik  heb nog geen gemalen vleesbotten in huis, die komen volgende week. Tot dan moet ik het doen met eierschaalpoeder. Maar hoe zat dat ook al weer? 1 theelepel op een pond vlees?
Door Lizzy
#2494016
Drijver schreef: Ik  heb nog geen gemalen vleesbotten in huis, die komen volgende week. Tot dan moet ik het doen met eierschaalpoeder. Maar hoe zat dat ook al weer? 1 theelepel op een pond vlees?
Ja, dat is de correcte hoeveelheid.
Door Drijver
#2494245
Thanx. Heb nu de variant met witvis gemaakt en eierschaalpoeder.
Ze vreet als een dijkwerker  :D
Door Lizzy
#2494768
Drijver schreef: Thanx. Heb nu de variant met witvis gemaakt en eierschaalpoeder.
Ze vreet als een dijkwerker  :D
Goed zo!!!
Door Drijver
#2496137
Ik heb nu Mariadistel van een ander merk: BuurManns.
1 tablet bevat 300 mg. Meesie weegt nog geen 4,5 kilo. Is een halve genoeg voor haar of geef ik haar liever een hele?
Achter de vitamine B complex ga ik morgen aan. (Zal ik ook wel weer vragen over hebben  ???. Sorry).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door