Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#2491354
Falco eet poep van soortgenoten, maar eigenlijk alleen in de winter. Dat is gewoon opvallend. Dus nu is mijn idee dat ie misschien wat vit D (en/ of omega 3) te kort komt, en wil ik gaan proberen of dat verschil zou maken als ik hem dat wat bij gaf.
Hij is allergisch voor vis.
Hij krijgt al twee eitjes in de week, ik voer zoveel mogelijk wild, maar dat is meestal (vrij mager) vleesbot. Ik kan wat walnoten malen maar ik weet niet of dat gaat voldoen. Als ik wat bij wil suplementeren, waarmee dan het beste?
Door Lizzy
#2491365
Als hij niet tegen vis kan, dan wordt het lastig. Qua omega 3 zou je chlorella en chiazaad kunnen proberen (waarbij dan gezegd moet worden dat chiazaad een niet-actieve omega 3 is). Vitamine D zul je dan toch uit de zon moeten halen (de zomer is meestal genoeg om de winter door te komen) of moeten supplementeren.

Is hij al begonnen met poep eten?
Door Juul
#2491953
Ja, sinds kort. En best fanatiek :-X.
Nu heb ik begin deze week twee keer AH vers voer uit nood moeten geven. (En dat doe ik nooit weer, want dat is echt meuk, de pup schijt er grijze bagger van), en nu kijkt ie weer niet naar drollen om.
Dus ik heb echt het idee dat ie op mijn menu iets tekort komt.
Vis kan echt niet, helaas, ik had voor de pup vorige week een stukje zalm fijngesneden, en had Falco bij wijze van test de plank laten aflikken. 's middags komt er dan een hoop darmslijm met de ontlasting mee, dus vis durf gewoon niet.

Levertraan had ik aan gedacht nog, ik dacht dat dat van walvissen was,dus zoogdier, hoezeer me dat idee ook tegenstaat. Maar dat blijkt dus van kabeljauw enzo te zijn.

Chlorella kan ik proberen. Hij weegt 38 kilo, hoeveel tabletjes zou ie dan mogen hebben?
Door Cindy de Wolf
#2492019
Als je echt denkt richting omega 3, zou je kunnen overwegen om Doils http://www.doils.net/v1/producten/produ ... anguage=nl te geven. Niet goedkoop maar je hebt er ook maar een klein beetje van nodig 1ml per 10kg, hier meer dan goede ervaringen mee zowel met de senior als de joint.
Verder zit er zover ik weet in wild veel omega 3 dus wellicht kijken of je dat nog meer in je menu kunt inpassen. Bij degomeat.nl hebben ze nu kangoeroepellures en het hertenvlees is van echte wilde herten en haasrugkk is nu ook weer leverbaar, ze hebben daar ook haasorgaan = hazenlever. Ook krijgen ze vanaf volgende week weer wilde konijn binnen, zijn hele wilde konijnen wel zonder vacht dus dik bevleesd, het konijnenvlees daar is ook van wilde nijn.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op wo 24 okt 2012, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Juul
#2492028
Even gekeken, maar doils heeft ook visolie als basis. Ik denk eerder richting vit. d overigens, als ie echt omega 3 tekort kwam (en het daar dan aan zou liggen) zou ie eigenlijk het hele jaar door wel str*nt eten, lijkt me.
Door Cindy de Wolf
#2492036
Heb je al eens Ijslands zeewier gegeven? Die van mij krijgen dat met name in de winter, dan blijft de vacht ok.
Dit zit boordevol sporelementen en vitaminen/mineralen.
Door Juul
#2492038
Nee, wel af en toe chlorella en schindele's mineralen, maar heb je daar ook een linkje van? Hier nooit vachtproblemen trouwens.
Door Cindy de Wolf
#2492046
jalukrifa schreef: Nee, wel af en toe chlorella en schindele's mineralen, maar heb je daar ook een linkje van? Hier nooit vachtproblemen trouwens.
Het wordt veel gegeven in de rui dus overgang zomer/winter maar voor jouw woef eerder geschikt vanwee het boordevol zitten met vitaminen e.d. Zelf heb ik die meestal van Sanavesta of van de De-dierendrogist.

Van Sanavesta;
Zeewier bevat:
Vitamines: A, B1, B2, B6, B12, C, D, E, K.
Mineralen: jodium, sulfaten, fosfaten, chloor, natrium, kalk, magnesium, aluminium, ijzer, mangaan, koper, selenium, kalium.
Ruw eiwit 10%, ruwe celstof 3,8%, ruw vet 2,4%, ruwe as 25%

Noors Zeewier bevordert de aktiviteit van de darmflora en zorgt hierdoor voor een betere voedselopname. Wordt vooral gegeven voor een betere pigmentatie(kleur) van de vacht en heeft een positieve werking op de vruchtbaarheid van de melkproduktie. Ook blijkt bij gebruik van zeewier de vatbaarheid voor parasieten af te nemen.

Dosering
dagelijks (afhankelijk van de grootte van de hond) 7-15 gram door het voer mengen.

Van de dierendrogist;
http://www.de-dierendrogist.nl/index.ph ... 67&lang=NL
Door Lizzy
#2492068
jalukrifa schreef: Even gekeken, maar doils heeft ook visolie als basis. Ik denk eerder richting vit. d overigens, als ie echt omega 3 tekort kwam (en het daar dan aan zou liggen) zou ie eigenlijk het hele jaar door wel str*nt eten, lijkt me.
Tja, dat zeg jij nou maar mijn hond eet in de winter ook meer hondenpoep (en ze is eergisteren weer begonnen) en ik heb het idee dat ze de poep dan gewoon lekkerder vinden, op die temperatuur :-X. En waarom zou hond 1 wel tekort aan vitamine D hebben en hond 2 niet? Ze eten hetzelfde. En ze eten hier genoeg vette vis dus hier hebben ze zeker geen tekort aan vitamine D......

Overigens kun je bij een vis allergie in mijn ogen ook geen levertraanolie geven.
Door Juul
#2492172
Die levertraan was een vage gedachte van mij. Ergens hing me bij dat dat van walvis was en walvis is zoogdier. Maar dat is dus niet zo en hoef ik dat ook niet te proberen.

Maar interessant dat één hond het bij jou ook doet als het herfst/winter is. En de andere niet, so much voor mijn theorie dan, op de individuele verschillen per hond na dan. Falco doet het in de zomer en lente dus echt helemaal niet.
Ook niet op koele dagen of koudere zomers. Ik vond dat wel opmerkelijk en dan samen met het feit dat hij geen vis mag en dus wel een belangrijk element mist, dacht ik het gevonden te hebben.

Ik ga iig dat ijslands mos eens proberen, kijken of dat nog verschil maakt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2492431
Ik weet niet of geen vis eten voor directe tekorten zou zorgen (natuurlijk vast wel, maar in de zin dat je er echt direct iets van merkt).
Ot eet ook geen vissen. Niet omdat ze er allergisch voor zou zijn, maar ze moet het gewoon niet. Heel af en toe eet ze 2x per jaar een muizenhapje makreel uit blik van Sien. Ik geef Ot geen visolie, want ze moet haar gewone eten niet meer als ik dat over haar voer zou doen. Een hele capsule in haar keel duwen vind ik zielig.
Dus eet Ot geen vissen en ik bied het ook niet eens aan.  Wel eet ze kuikentjes en af en toe een muis of een ratje (wild moet ze ook al niet). Zaken als zeewier en allerhande supplementen stop ik liever niet in een kat.
Ot is in geweldige conditie, heeft een mooie satijnachtige konijnenvacht, kakt mooi etc. Als ik ziektes in huis heb, is Sien altijd de eerste en wordt Ot door Sien pas aangestoken. Ot eet ook geen drollen. Als binnenkat komt Ot niet buiten, wel zit ze vaak voor het raam.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door