Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Zwerver
#2490375
Hoi allemaal

Ik ben Petra, woon samen met man, 2 kids, 5 honden en 5 katten.  :)
Afgelopen week hebben we de hele beestenboel in een keer overgezet naar Barf (van brokken) en ze vinden het geweldig, ze vinden ook alles lekker.
Gisteren een serieus menu gemaakt, voor de 3 grote katten 4 kilo en 3% aangehouden, voor de kleine pers en de kitten van ong. 15 weken 2 kg en 3%. Is dit voor de kitten ook genoeg? Hij eet nl. ook rustig net zoveel als de grote katten. En ik heb volgens mij ergens gelezen dat katten 2 keer per dag moeten eten, klopt dat? Ze eten nu alles in 1 keer op, afgelopen week heb ik ze `s avonds nog wat brokjes bijgedaan. Hebben ze dan wel genoeg aan wat ze nu krijgen of moet ik ze dan meer eten gaan geven? En de kitten, kan die ook 2 keer per dag eten of moet die nog vaker?
Ze eten nu kippenekken en eendenekken, helemaal platgeslagen en in stukjes gesneden, verder kipsnippers of een beetje rundvlees en wat orgaanmix erbij. Wanneer kan ik de nekken heel laten? En wat kan ik als volgend bot gaan geven? Heb fazant en eendkarkas in de vriezer, welk deel kan ik voor de katen gebruiken? En welke vis, beginnen met sardientjes net als bij de honden?

groetjes Petra
Gebruikersavatar
Door koekje
#2490406
Voor een pup is 2% te weinig, voor een kitten natuurlijk ook.

De meeste kittens eten ongeveer 10%, of naar behoefte. 2x per dag voeren voor kittens is ook te weinig; ze hebben kleine maagjes en daar kan per keer niet zoveel in. Bij 15 weken raad ik minimaal 4x per dag eten aan, maar liever meer. Vanaf 6 maanden kan je meestal het percentage wat verlagen en de hoeveelheid eetmomenten ook, met een jaar kan je dan gemiddeld op 3% en 2x per dag gaan zitten. Hou er rekening mee dat er ook genoeg volwassen katten zijn die meer dan 3% eten, of toch liever een extra eetmoment erbij hebben. Het is allemaal kat-afhankelijk.
Net als bij honden is afvallen meer

Vleesbot hoef je niet meer te hameren als ze er zelf gewoon op gaan knagen. Eendennekken blijven grote kluiven voor katten uiteraard, hou rekening mee dat een kat kleiner is en ook een kleinere bek heeft. Voor katten hoef je je weinig zorgen te maken over de geschiktheid van botten vooraf: als het te hard is, laten ze het gewoon liggen. Als je consequent te hard bot voert, zullen ze ook consequent de te harde botten laten liggen en dan krijg je natuurlijk wel een incompleet menu.
Kittens zijn meestal met 6 maanden wel ongeveer uitgewisseld, dan zou je theoretisch niets meer hoeven te hameren met geschikte botten. Desondanks zijn er genoeg katten die weigeren te knagen of alleen zachte botjes willen knagen. Dit is ook weer katafhankelijk.
Er zijn maar weinig katten die fazant lekker vinden, maar die van jou misschien wel. Probeer het eens uit. Als ze het niet lusten, kan het altijd nog in de klikohond.

Vette vis hoef je niet perse met sardientjes te beginnen, mag wel als je die nu eenmaal al in huis hebt. Niet alle katten zijn gecharmeerd van visingewanden, maar daar kom je vanzelf ook wel achter. Een kat krijgt een zalmkop niet weg, maar zalmkarkas wel. Er zijn ook katten die alleen dure vis-spiervleesjes wensen te eten. Sien van mij is er daar 1 van (Ot moet helemaal geen vissen); die lust alleen zalmfilet uit de vriezer van de supermarkt. En blikvis, maar dat voer ik misschien 2x per jaar.

het kan ook zijn dat de pers niet helemaal goed kan barfen. Perzen hebben platte neuzen en daardoor een plat gezicht. De tanden en kiezen en kaken zijn daardoor anders gevormd dan bij een gewone kat en dit kan zeker effect hebben op de barftechniek.
Door Zwerver
#2490423
De kitten krijgt nu 3% van 2 kg, maar dat weegt hij nog niet. Maar als hij tot 10 % of naar behoefte mag hebben dan zal ik hem zeker wat extra geven. De andere katten eten de 3% van hun lichaamsgewicht in 1 keer weg, zouden zij dan ook maar wat extra moeten?
De Pers is veel te ver doorgefokt, ze heeft een kuiltje ipv. een neus. :-\ Ze kan dus idd. niet goed barfen, ik heb haar eerst KVV gedaan en vanmorgen helemaal platgeslagen kippenek in hele kleine stukjes gesneden, dit eet ze nu wel, al is het een stuk langzamer dan de rest.
Zal voor de rest de nekken eens kraken met de snoeischaar, kijken wat ze er dan mee doen. De eend vonden ze idd. wel vrij hard, maar goed platgeslagen ging het wel.
Wat vinden katten dan wel lekker, konijn, kwartel?
Of ze vis en fazant lusten weet ik niet, ga ik eens uitproberen. Voorlopig jatten ze de nekken onder mijn handen vandaan, eten ze de orgaanmix zo uit het bakje en likken ze na die tijd het hakblok helemaal schoon  :D Als ik nu de keukendeur open doe staan zowel de honden als de katten gelijk achter me, of het nou etenstijd is of niet  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#2490438
Mijn ervaring is dat in het begin de katten een soort atkins-effect krijgen. Dus enorme honger, veel eetbehoefte en toch afvallen. Dit hou je een beetje in toom door in het begin gewoon wat meer te voeren. Na een tijdje zal het zich vanzelf wel stabiliseren.
Het is net als bij honden: als ze afvallen, voer je meer. Komen ze teveel aan, voer je minder. Katten horen overigens niet schraal te zijn en mogen niet vasten.

Konijn en kwartel is hier helemaal feest, net als bij meer kattenhuishouden. Nu zijn mijn katten redelijk extreem qua smaken; ze lusten hier geen wild. Er zijn wel katten die wel wild lusten.
Door Zwerver
#2490443
Goed om te weten, we gaan het eens uitproberen. En dan maar een nekje `s avonds voor de honden, want als die de bakken horen rammelen is het ook feest  :biggrin2:
Ga kwartel en konijn bestellen, iemand nog andere suggesties?
Door Mowgli
#2490487
Mowgli kreeg minimaal 4 keer per dag te eten toen hij nog kitten was. Per keer was dat 50 gr. Zodra hij honger had, uitte zich dat in agressief spel, dan wisten wij dat we weer wat moesten neerzetten voor hem. Voor de nacht of vroege ochtend namen we een tupper bakje mee naar de slaapkamer, waarin 's nachts 2 porties voer aan het ontdooien waren. Dat zetten we dan neer zodra hij begon met terroriseren 's morgens vroeg (met pech was dat al om 5 uur).
Door Zwerver
#2490963
Voor de katten ook maar eens een menu helemaal uitgeschreven

ma
60 gr. eendenek
24 gr kipsnippers
42 gr orgaan hart lever nier, heb nu rund en schapenlever

di
60 gr eendenek
24 gr rundvlees (wil dit nog vervangen door iets dat katten van nature eten, maar heb nu alleen nog maar rund, kip en geit)
42 gr. bijproducten ei en yoghurt?

wo
60 gr fazantkarkas
24 gr kipsnippers
42 gr vis krijg deze week zalm, heb nog sardientjes in blik op waterbasis

do
60 gr kippenek
24 gr geitevlees (ook dit wil ik vervangen door iets anders)
42 gr. orgaan

vr
60 gr eendkarkas
24 gr kipsnippers
42 gr bijproducten ei en yoghurt

za
60 gr kippenek
24 gr rundvlees
42 gr orgaan

zo
60 gr kipkarkas
24 gr rundvlees
42 gr bijproducten ei en yoghurt

De porties gaan dus nu verdeeld worden over 2 keer en voor de kitten nog wat vaker. Deze portie in 2en eet ook de kitten overigens met gemak weg hoor.  :biggrin2: Hij gaat daarna alle andere bakjes nog langs om te kijken of daar nog iets in zit. Toch is hij niet mager, maar natuurlijk wel heel actief.
Ik wil nog wat meer gaan varieren in vlees en karkas, eind november krijg ik in ieder geval kalkoen en parelhoen binnen, van de week nog haas en ik kan ook aan konijn komen zeer binnenkort. Maar dit is allemaal vleesbot, iemand nog suggesties voor gewoon vlees?
En wat valt bij katten verder nog onder bijproducten?
Klopt het menu dan zo een beetje?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2490995
Ik heb je menu niet nagerekend, dat kan je vast zelf ook.
Qua diersoortenn is het nog een beetje weinig, maar dat wordt vanzelf dus meer. Voor katten wordt minimaal 5 en dan ook nog vis erbij aangehouden. Kalkoenbot is te hard voor katten.

Ik doe voor de kat niet aan bijproducten en zuivel, of ik bereken het niet. Mijn menu voor Sien is 50% heel goed bevleesd vleesbot, ruime 15% orgaan, 35% spiervlees. Sien krijgt geen zuivel erbij. Wel eendagskuikens (ei met donsje), maar die bereken ik niet extra in het menu. Ik hou qua kuikens wel rekening met het gewicht uiteraard.
Ik geef mijn katten rundvlees. Ze vinden het lekker en ik kan aan mooi spul komen. Wel wissel ik af met kalkoenvlees en wat andere dingen. Mijn grootste variatie zit in vleesbot, maar dat maakt ook het grootste deel uit van het menu. Ik neem ook meestal vleesbot met veel vlees eraan en vaak zo bevleesd, dat ik het als vleesbot en spiervlees in 1 kan zien.

Ik zie 3x orgaan staan in je weekmenu. Ik zou dat gewoon opdelen in de ene keer hart, de andere keer lever en de keer erop maag of nier. Of ze moeten orgaan echt heel vies vinden en dat je daarom al het orgaan maalt.
Door Zwerver
#2491015
Ik maal het orgaan niet hoor, ik heb het nu per soort in dagporties verpakt. Dus alles wat ik op 1 dag nodig heb voor alle dieren in 1 zakje. Dan moet ik het nog wel afwegen maar nu kan ik wel zien wat ze wel of niet lekker vinden. En ik kan rund met geit mengen als het me beter uitkomt, vandaar.

Ik zal kijken of ik van de kalkoenbotten wat vlees af kan snijden voor de katten, de honden kunnen dan het bot met wat extra rundvlees of zo krijgen. Het waren dikke vleugels, dus met flink wat vlees, dus dat moet lukken. ;)
Door Too
#2491623
Welkom!!

Gewoon in 1 keer over........... 5 katten........ t is een wonder ;D
Hartstikke goed dat iedereen t zo smakelijk vindt
Mijn dames zeuren zelden over t eten en vinden ook wild erg lekker
[al besloten ze laatst om wilde eendjes te weigeren]
Het blijft een beetje zoeken wat ze lekker vinden maar
kwartel, konijn een eend worden over t algemeen goed gegeten net als kalkoen- en paardenvlees
Hier vinden ze haas ,wild konijn, en fazant, eend, parelhoen en kwartel erg klekker, patrijs wisselt net als houtduif
Qua spiervlees ben ik nog geen weigeringen tegengekomen : koe, schaap, geit, paard, kalkoen, hert/ree, haas... allemaal lekker
Door Zwerver
#2491715
He'Yvon

Ja gezellie, jou was ik hier nog niet tegen gekomen. Dus Thomas krijgt ook Barf? Gaat goed met hem nu las ik? Houen zo.

groetjes Petra
Door Doresa
#2491811
Yep, kleine Thomas eet ook barf ;D
En hij vind het helemaal geweldig, en het gaat goed met hem .
Vind het wel heel knap van jouw katten dat ze barf eten, hier helaas niet , ik heb muts katten........... :-[
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door