Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wolfdolf
#2490098
Voor mijn hond geef ik Naturis en Dinapet Barf.
Als ik binnekort een kat koop, kan ik die dan hetzelfde geven?
Waarom wel/niet?
In Dinapet barf zit zeer fijngemalen kippenbot.
Het bot in Naturis is voelbaar maar nog steeds zeer klein.
Ik zou hetzelfde willen geven als voor m'n hond om de prijs te drukken, ik woon in Belgie....

Bij lupa vind je verschillende prooidieren geschikt voor katten. Kan ik die zonder probleem geven of moet ik int begin, zoals bij honden, opletten ivm maagzuur-sterkte?
Door *Flip*
#2490174
je kan een kat niet alleen hondenKVV geven. Er zijn een aantal essentiele stoffen die de kat niet zelf aan kan maken en dus met de voeding binnen moet krijgen, deze zitten in de kattenKVV.
In hondenKVV zit ook pens, de meeste katten blieven dat niet. Als ze het wel eten heeft het weinig waarde, want katten kunnen niet veel met de pens inhoud, in tegenstelling tot de hond.
Af en toe een een hondenKVV zal geen ramp zijn, maar als hoofdmoot toch echt een kattenKVV voor de kat.

Als je een volwassen kat koopt zal het maagzuur verhaal het laatste probleem worden, krijg die eerst maar eens van brok naar vers ;) Dat kan je best doen door blikvoer te mengen met KVV, maar hier zijn heel veel verhalen/tips/tricks over te vinden in de zoekfunctie

Een kitten kan je gewoon KVV voeren, liefst wel paar uur na de laatste brokkenmaaltijd.
De pH van een lege maag (hond/kat) is hetzelfde, 1-2, bij een brok als vers gevoerde, alleen bij de vertering van brokken stijgt de pH richting 6, terwijl die bij vers niet boven de 3-4 uitkomt. Met een pH van 6 worden botten niet goed verteerd, maar gezien jij gemalen voert zal dat al minder problemen geven.
Bij prooidieren moet je hier dus wel echt rekening mee houden.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2490256
En als de overstap naar vers eenmaal is gelukt, wil dat niet zeggen dat de kat alles gaat eten. Er zijn best wat katten die hele prooidieren (muizen, ratten, gerbils, duiven, kwartels, etc) echt niet lusten of maar een aantal. Als je eenmaal katten hebt, zal je zelf moeten bekijken wat deze allemaal willen eten en binnen dat segment een goed menu samenstellen. Of een variatie van verschillende kvv's die wel worden gegeten.
Door fem fatale
#2490320
[quote="koekje"]
En als de overstap naar vers eenmaal is gelukt, wil dat niet zeggen dat de kat alles gaat eten. Er zijn best wat katten die hele prooidieren (muizen, ratten, gerbils, duiven, kwartels, etc) echt niet lusten of maar een aantal. Als je eenmaal katten hebt, zal je zelf moeten bekijken wat deze allemaal willen eten en binnen dat segment een goed menu samenstellen. Of een variatie van verschillende kvv's die wel worden gegeten.
[/quote]
Maar, om het makkelijk te houden, andersom komt ook voor, katten die wél prooidieren eten maar geen kvv. Of zoals de mijne, die best KVV eten als het er is, maar niet als het samengesteld is uit meerdere diersoorten.

Omdat hondenKVV best wel voor een keertje kan (ik ken deze twee merken ook niet, je zou kunnen kijken wat de samenstelling is qua spiervlees-bot-orgaan en die vergelijken met de ideale verhouding voor katten, die weet ik niet uit mijn hoofd, maar die is hier wel te vinden - als het dicht bij het ideale zit, dan kan het volgens mij ook als kattenvoer, want dan zitten alle voedingsstoffen er gewoon in in ongeveer de juiste verhouding) kun je wel met dit voer al eens kijken of je kat dit lust. Maar als dat niet zo is, betekent het dus niet per se dat je kat niet van rauwvoer in het algemeen houdt, en moet je ander voer uitproberen.
Door wolfdolf
#2490419
hm, ik vind voor kat en hond dezelfde percentages...? (logisch vermits het beide vleeseters zijn)
Behalve het ontbreken van groente en pens, zie ik geen verschil.
Door Zwerver
#2491566
En katten aan vers vlees krijgen hoeft ook geen probleem te zijn hoor, die van mij hebben altijd brokken gehad, krijgen sinds 1,5 week vers en lusten tot nu toe alles. ;)
Door Too
#2491631
[quote="wolfdolf"]
hm, ik vind voor kat en hond dezelfde percentages...? (logisch vermits het beide vleeseters zijn)
Behalve het ontbreken van groente en pens, zie ik geen verschil.
[/quote]

En dan is t [dus] de vraag hoeveel pens en groen er verwerkt is.... 10% pens past best in een hondenmenu, een kat komt dan toch echt [hoogwaardig] spiervlees tekort
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2492852
[quote="wolfdolf"]
hm, ik vind voor kat en hond dezelfde percentages...? (logisch vermits het beide vleeseters zijn)
Behalve het ontbreken van groente en pens, zie ik geen verschil.
[/quote]

Er zijn toch echt wel verschillen.
Katten hoeven minder bot om te beginnen.  In de praktijk toch, krijgen de meeste katten iets minder bot, maar net als bij honden geldt dat je moet uittesten waar jouw kat het goed op doet.
Verder wordt de pens bij een kat vervangen door het ander orgaan, al geef je vaak iets minder dan bij honden, zo'n 15-20% orgaan.  Dit orgaanpercentage ligt dus hoger dan bij honden waar de hart-lever-nier maar 10% van het menu uitmaakt. 
Verder hebben katten een hogere nood aan kwalitatief goed spiervlees. Minstens 30%.  Terwijl vele honden minder krijgen dan dat.  Groenten wordt dus vervangen door spier, als je het een beetje eenvoudig wil stellen.

Daar zijn de verschillen.
Verder is het hetzelfde, alleen kan je katten ook eieren in vacht geven, zoals Koekje dat steeds zo mooi zegt. Kuikens dus. 1-2 per week per kat.
Vis mag je evenveel geven als bij honden: een keertje in de week.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door