Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
#2489187
Ongeveer 2 weken geleden heeft Ricky z'n apk en inenting gehad en toen ik em woog schrok ik me lam  ;D Hij is 5,3kg en van de dierenarts mag er wel wat af  :(

Hoe kan ik hem nou het beste op dieet zetten? Gewoon van alles minder geven of minder spiervlees geven en wat meer bot?
Door Limpy
#2489213
Zou gewoon met alles minderen anders trek je de verhoudingen krom.
Hoeveel krijgt hij nu?
Door Hilde__
#2489223
Ongeveer 130g per dag, soms iets meer soms iets minder, maar 130g is de richtlijn. Dat is als ie dus niks pikt van de anderen, maar dat hou ik nu wat beter in de gaten  ;D

Vanmorgen had ie zo'n honger dat ie blaadjes begon te eten, zielig hè  :(  ;)
Door Limpy
#2489229
Zal het aan de kleur liggen?  ;D mijn pekke is ook zo´n jatter....
Die krijgt 90-100 gr per dag en snoept soms wat mee met de anderen.
Door *Flip*
#2489238
is het een binnenkat? Dan zou je hem misschien wat meer beweging kunnen geven of met hem gaan clickeren, denken verbruikt ook veel energie en iets goed doen geeft een verzadigd gevoel.
In de veronderstelling dat je barft, minder eten = minder knagen = minder te doen/minder verzadiging, dus die tijd en energie moet anders in gevuld worden.

WB de voeding, wat minder geven 100gr per dag ofzo en dan wel de zelfde percentages aanhouden, want van meer bot/minder spiervlees krijg je krijtjes poep ;) Van kip, konijn en eend zou je de huid eraf kunnen halen, dat is namelijk het vetste. Vette vis wel gewoon blijven voeren, dat zet niet veel aan en is wel gezond.

Let wel op dat hij niet te snel te veel afvalt, denk dat 20gr per week wel voldoende zal zijn. Verliest hij meer met 100gr per dag, dan tijdelijk 110gr per dag en langzamer afbouwen.
Je kan de kat gemakkelijk wegen door met hem op de weegschaal te gaan staan en dan je eigen gewicht eraf te trekken (jezelf dus ook steeds wegen ;) )
Door Hilde__
#2489249
Ja is een binnenkat, maar wel een hyperactieve. Hij is nu ook al de hele ochtend aan het rennen en stoeien met Thomas. Elke avond speel ik nog met het laserlampje en de echte kauwenverenhengel (zijn die piepbeesten toch nog nuttig voor iets  :biggrin2:). Dan vliegt ie door het hele huis, dus op zich denk ik wel dat ie genoeg beweegt.

Ik ga in ieder geval wat minder voeren en nog beter m'n best doen dat ie niks jat (wat heel moeilijk is want hij is ontzettend snel met pikken)....
Door Hilde__
#2489251
Limpy schreef: Zal het aan de kleur liggen? ;D mijn pekke is ook zo´n jatter....
Die krijgt 90-100 gr per dag en snoept soms wat mee met de anderen.
Tja wie weet ;D al kan Oscar er ook wat van hoor ;)
Door Marije Lei
#2489583
Even off topic, de katten barfen nog niet zo lang, ik lees hier 100-130 gr. per dag. Hier zitten de poezels op min. 150gr per dag en wegen allebei rond de 4,5 kilo. Voer ik ze nu veel te veel? (vind het al zo'n klein beetje :))
Komt wel bij dat het buiten katten zijn en ook graag hun eigen barf hapje bij elkaar scharrelen.......
Gebruikersavatar
Door koekje
#2489620
Ot en Sien zijn binnenkatten, maar eten wel meer dan 100-130 gram per dag per kat. Het hangt volledig van de kat af welke hoeveelheid precies de juiste is. Voor buitenkatten vind ik een daggewicht vanzeker 150 gram niet als teveel klinken.
Door Marije Lei
#2489727
koekje schreef: Ot en Sien zijn binnenkatten, maar eten wel meer dan 100-130 gram per dag per kat. Het hangt volledig van de kat af welke hoeveelheid precies de juiste is. Voor buitenkatten vind ik een daggewicht vanzeker 150 gram niet als teveel klinken.
Dank voor je reactie! Ik ben weer gerustgesteld :)
Door Parelridder
#2489830
Marije Doedens schreef: Even off topic, de katten barfen nog niet zo lang, ik lees hier 100-130 gr. per dag. Hier zitten de poezels op min. 150gr per dag en wegen allebei rond de 4,5 kilo. Voer ik ze nu veel te veel? (vind het al zo'n klein beetje :))
Komt wel bij dat het buiten katten zijn en ook graag hun eigen barf hapje bij elkaar scharrelen.......
Sanne krijgt een ons per dag. Ze weegt ca. 4 kilo. Sanne is 11 jaar en gecastreerd, maar gaat nog wel elke dag buiten op sjouw. Als ik wat meer geef wordt ze stevig. Zeker in het najaar en winter, want dan ligt madame graag boven de verwarming en avonturiert wat minder.
Als ik de porties maak denk ik altijd weer "Wat een klein beetje!!" maar als ik het op een schoteltje uit spreid valt het wel mee. Ik let wel erg op vet in Sannes hapjes: mager spiervlees, het vet van de konijnniertjes verwijderd en geen karkas met dik vel. Zodat ze wel zo veel mogelijk kan eten.
Gewoon proberen wat voor jouw poezels een goede portie is, de een verbruikt meer dan de ander. Je kunt zo nodig altijd bij sturen ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2492853
Mijn dikkertje van 6kg, krijgt nu ook 110gr en valt daarop eigenlijk mooi af.
Je ziet er nog wel wat af gaan, maar de weegschaal gaat daar nog niet in mee. Die is natuurlijk niet heel erg precies... :P
Maar hij valt dus zeker niet te snel af.
Ik was begonnen op 150gr voor hem, maar daar viel hij niet op af. Kwam ook niet echt bij, maar viel zeker niet af. En dan via 130 naar nu 110 en pas nu merk je dus dat er wat af gaat.
Er kan soms veel verschil op zitten, maar ik vind 110gr toch ook zielig voor zo'n kat. Er zijn genoeg katten die maar dat mogen hebben, maar gevoelsmatig, als ik in het potje kijk, vind ik dat ook erg weinig... :-\
Zeker als je dan de pot van Luis ernaast ziet staan, die gewoon dubbel zoveel krijgt en minder weegt... Het leven is soms echt oneerlijk... :-[
Door Hilde__
#2492856
Ondertussen gaat het wel goed met dieten  ::) Ik blijf er nu bij als ze eten krijgen, zodat ik Ricky (en Oscar  :P) bij Femke & Thomas weg kan houden. Thomas en Femke eten nooit alles achter elkaar op dus als ze weglopen doe ik hun bordjes in de koelkast (normaal at Ricky dat dus mooi allemaal op ben ik nu achter  ;D). Maargoed...denk je dat het veilig staat in de koelkast?? Toen ik wat later naar de keuken liep stond de koelkast open, de bordjes waren leeg en Ricky stond er wassend naast (hoe onschuldig  :-*).
Door Limpy
#2493225
Proest, dat hebben mijn hufters zelfs nooit gepresteerd!  ;D

Tip van een vriendin die ook koelkast-terroristen had:
fiets-spin op de deurhendel vastklikken en het andere eind aan frame aan achterkant.
Haar terroristen kregen de deur hierdoor echt niet meer open...
(mits ze er aan dacht dat ding erop te doen  ::) )
Gebruikersavatar
Door koekje
#2493229
Sien heeft ook wel eens een poging gedaan. Een koelvriescombi waar de vries beneden zit, helpt. Dan kom je als kat namelijk, vooral als kortpotige,  toch meestal een stukje tekort om goed kracht te kunnen zetten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door