Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2487944
Vanmiddag is mijn bestelling lamsnek en konijnvoetjes met vacht binnen gekomen.
De lamsnekken zijn loeihard, dus ik heb het vlees er van afgehaald en in de vriezer gedaan.
Maar wat kan ik met de rest van het bottenwerk doen? Ik dacht er bouillon van te trekken, maar kan ik dat inderdaad wel gebruiken voor hond of kat? Is het misschien te vet?

En de nijnvoetjes, hier heb ik mij een beetje op verkeken, ik dacht dat een zo'n ding 800 gram zou wegen, maar het is een pak van 800 gr. met ik weet niet hoeveel voetjes en hier heb ik er nu 5 van. Yuma kan dus de eerste jaren er wel op voort.
Deze voetjes, worden die alleen als snack gebruikt of kan ik ze ook als vleesbot door het voer doen?

Het feit dat ze bevacht zijn, is dat een probleem als ik het door het eten doe? Eventueel dan geen groenten erbij geven?

Alvast bedankt voor de tips.
#2487964
Konijnenvoetjes geef ik soms als snackje, en soms doe ik ze als vleesbot mee in de bakken, als ik bv. net iets te weinig vleesbot heb ontdooid. Dat behaarde is helemaal prima, dat veegt de darmen mooi schoon! Schrik niet als je hond de volgende dag behaarde keutels heeft, want haar verteert natuurlijk niet!

Wat je met die harde lamsnek moet doen... tja, weet ik niet. Bouillon van koken (ongezouten) en bv. gebruiken voor je groentenmix (ipv water, om de harde groenten smurriebaar te maken). Of je geeft hem aan je hond en gaat erbij zitten terwijl hij het restvlees eraf knabbelt; kan de hoektandjes mooi schoonmaken. Wel opletten dan dat hij niet probeert er een stuk af te kraken met zijn kiezen.
#2488634
Annemarie Rijnveld schreef: OK, bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb inmiddels maar bouillon getrokken van de nekken. Komt altijd wel van pas.
De voetjes wegen ècht niets per stuk, ik schat zo'n gram of 10. Dus als aanvulling op eventueel te weinig vleesbot, hmm, kweenie. Ik houd ze maar als snack, en zal eens kijken wat de poezels ervan zeggen.
Het weegt inderdaad niets maar het is volgens mij vooral veel bot en vacht en weinig vlees; als ik ze erbij geef, vul ik dan ook niet aan tot het gewicht van het vleesbot dat ik normaal zou voeren, maar gewoon een stuk of wat pootjes erbij. Het hoeft immers niet helemaal pietjeprecies iedere dag het juiste gewicht te zijn.
#2488700
Annemarie Rijnveld schreef: Ja, het leek mij ook al weinig vlees en heel veel vacht.
Zou het kwaad kunnen als ik iedere dag 1 pootje geef? Ik heb er namelijk zeker 100 :-\
Volgens mij niet hoor. Je hebt nou ook weer geen Pekinees, en dat beetje bot extra zal je hond geen kwaad doen, terwijl de vacht dus juist lekker de darmen reinigt. Als ik honderd pootjes had liggen, kregen ze er ook iedere dag eentje!
#2488822
nicolette schreef: Een Indianen geluksketting gaan maken, dan raken de pootjes ook op.

Gr. Nicolette
:D :D
Leuk idee. Wel een beetje bloederig, maar misschien helpt het dan beter?
OT: Ik heb trouwens het Keltische zout gevonden hoor. Het zal wel niet bio zijn, maar dat geeft niet, het komt wel uit Bretagne.
Ik vind het wel lekker zo door het eten, maar de rest van de familie vindt het maar niets.
#2488877
Aan het zout wordt verder niets meer gedaan, dus lijkt mij best bio.

Waarom vinden ze het vies?? Te zout of juist niet. Ik strooi en het zout niet over het eten, maar kook er aardappels, groenten etc mee. de korrels zijn een beetje te groot en dan heb je echt een hap zout.

En die pootjes moet je eerst drogen en dan om je nek hangen.
Had verleden keer geiten nek besteld en dit vind ik ook veel te hard. Laat hem er even het vlees vanaf kluiven en gooi en dan weg.

Gr. Nicolette
#2488984
nicolette schreef: Aan het zout wordt verder niets meer gedaan, dus lijkt mij best bio.

Waarom vinden ze het vies?? Te zout of juist niet. Ik strooi en het zout niet over het eten, maar kook er aardappels, groenten etc mee. de korrels zijn een beetje te groot en dan heb je echt een hap zout.

En die pootjes moet je eerst drogen en dan om je nek hangen.
Had verleden keer geiten nek besteld en dit vind ik ook veel te hard. Laat hem er even het vlees vanaf kluiven en gooi en dan weg.

Gr. Nicolette
Nee zij vonden het niet vies, maar zoutloos!! Ik had er de aardappels mee gekookt, met de korrels (doe ik ook met het ''gewone'' gejodeerde zout), maar misschien ben ik inderdaad wel wat voorzichtig geweest.

Ik zal de nijnpootjes in mijn oren stoppen, wanneer men aan tafel weer eens wat te klagen heeft.

Ik zat te twijfelen of ik Yuma de nekken af zou laten kluiven, maar vond toch het risico te groot. Heb een mail erover gestuurd naar de leverancier, maar even afwachten wat zij mij gaan antwoorden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door