Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DiNero
#24859
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw hier en kom gelijk maar even binnenvallen met wat vragen. Mijn honden zijn echte brokkenhonden (ja ik weet het, maar je blijft leren he). Ik ben dus nu begonnen met het introduceren van kippennekken en gf-mix met pens(diepvries). En dan de gf mix met maar 2 soorten groenten/fruit. Omdat het nog maar introductie hapjes zijn krijgt Nero (DD-pup) nog zijn 3 brokkenmaaltijden erbij en sarah (8 jaar) wel minder brokken. Ik wil nu eigenlijk de avond brokken gaan vervangen door de ene dag RMB en de andere dag GFmix en eens zien hoe dat gaat.
Als ik het goed heb mag de GFmix uit 50% groente en fruit bestaan en 50% vlees of vis?
Hoe komen jullie trouwens aan goede botten? Ik heb vandaag alle slagerijen en twee slachthuizen gebeld en ze konden me niks verkopen. Uiteindelijk heb ik een boer gevonden die eigen vee slacht en verkoopt in zijn slagerij. Maar die heeft alleen rund. Dinsdag kan ik wat komen ophalen tot die tijd heb ik alleen dus nog kippennekken.
Ik hoop dat het niet een al te vaag verhaal is geworden en alle advies is welkom!
groetjes, linda
ps. Alle maaltijden zijn trouwens goed 'gevallen' bij de honden. Sarah eet haar brokken altijd met lange tanden en genoot nu echt van het eten, heerlijk om te zien. Nero is gewoon een schrokop!
Door Janet
#24866
Hoi Linda, is het niet beter om de brok- en vleesdagen af te wisselen in plaats van brok én een vlees-bot-maaltijd op één dag?
Als je goede botten zoekt én je hebt een fijne islamitische slagerij in de buurt hebt: zoek naar spare ribs van lam en kalf, wild- en gevogeltekarkas van een goede poelier (markt?) etc.
Misschien ten overvloede, maar lees wel even het geven van botten bij 'informatie', zéker als het echte brokkenhonden zijn. Want anders komen er misschien brokken van ;D.
Door DiNero
#24882
Hmm, ja daar heb ik ook al aan zitten denken een paar dagen aaneensluitend, is misschien wel beter ja. Het bottendocument heb ik goed doorgelezen. En bij de poelier hier kan ik alle 'kippespullen' bestellen. Maar Nero slikte ze de eerste keer in 1x zonder kauwen door, schrok me een hoedje! Maar alles was verteerd, ik heb er niks van weergevonden. Maar omdat hij zo schrokt durf ik niet zo goed vleugels ofzo te geven(tja, ik moet ook even wennen..)l
Islamitische slagerijen heb ik nog niet naar gezocht, ga ik zeker doen.
Als ik BARF dagen ga aanhouden, hoe gaat het dan met de drie maaltijden van de pup? Extra RMB of gf-mix?
bedankt, linda
Door Janet
#24896
Als je hond een schrokker is, houd dan de botjes even vast (of knip ze in met een keukenschaar).
3 maaltijden voor de pup? 's morgens een lekker ontbijtje (gf-mix met yoghurt of een eitje, beetje pens etc). 's middags een lekkere vlees/botmaaltijd en 's avonds idem. De hoeveelheid voor 1 dag verspreid je gewoon over 3 maaltijden, niets extra's geven.
Door Lizzy
#24975
Linda.B schreef: Hallo iedereen,
Ik ben nieuw hier en kom gelijk maar even binnenvallen met wat vragen. Mijn honden zijn echte brokkenhonden (ja ik weet het, maar je blijft leren he). Ik ben dus nu begonnen met het introduceren van kippennekken en gf-mix met pens(diepvries). En dan de gf mix met maar 2 soorten groenten/fruit.
Twee soorten fruit is prima hoor. Honden hebben fruit niet persee nodig.
Omdat het nog maar introductie hapjes zijn krijgt Nero (DD-pup) nog zijn 3 brokkenmaaltijden erbij en sarah (8 jaar) wel minder brokken. Ik wil nu eigenlijk de avond brokken gaan vervangen door de ene dag RMB en de andere dag GFmix en eens zien hoe dat gaat.
Om je eerlijk de waarheid te zeggen begrijp ik deze niet zo goed. Wil je de ene dag GF mix met vlees geven en de andere dag alleen een Raw Meaty Bone? Dat kun je wel doen, maar dan moet je wel zorgen voor botten waar 50%, maar liefst meer, vlees aan zit. En, je moet de percentages ook proberen een beetje in de gaten te gaan houden. Ian B. schrijft 60% RMB's voor (die voor 50% bestaan uit bot en 50% uit vlees). Ik vind dat persoonlijk veel te veel en geef zelf niet meer dan 40% RMB's en 15% tot 20% fruit en groente en 10% tot 15% orgaanvlees. Die 20% die bij mij dus overblijft omdat ik geen 60% vleesbot geef, dat geef ik als vlees.
Als ik het goed heb mag de GFmix uit 50% groente en fruit bestaan en 50% vlees of vis?
Ik begrijp niet wat je hier mee bedoelt.... Sorry... Voor mij bestaat GF mix uit 100% groente met fruit. De meeste van ons geven de mixen met vlees, omdat de hond het anders niet eet. Maar het percentage 50% GF en 50% vlees ken ik niet. Ik ken alleen de percentages vlees/bot en groente.
Hoe komen jullie trouwens aan goede botten? Ik heb vandaag alle slagerijen en twee slachthuizen gebeld en ze konden me niks verkopen.
Slachthuizen mogen niet aan particulieren verkopen.
Uiteindelijk heb ik een boer gevonden die eigen vee slacht en verkoopt in zijn slagerij. Maar die heeft alleen rund. Dinsdag kan ik wat komen ophalen tot die tijd heb ik alleen dus nog kippennekken.
Runderbotten zijn absoluut veel te hard. Daar heb je echt niks aan. De honden kunnen daar ook niets mee, maar het veroorzaakt wel slijtage aan het gebit. Ik zou ze zelf niet op gaan halen. Zonde van je geld. Ik zou zelf toch proberen om aan kalfs en lamsbot te komen. Vraag het bij Islamitische slagers of gewone slagers. Misschien moeten ze ze ergens bestellen, maar de meeste kunnen er wel aan komen. Vraag bij de gewone slager of hij aan bijv. ribben, nekken, halswervels, heupen-botten van kalf of lam kan komen of dat hij ze kan bestellen. Vraag aan de Islamitische slager of je hij kale botten voor je heeft van lam of kalf van delen die geen gewicht hebben gedragen (het afval zullen we maar zeggen). Bij de Islamiet is dat soms moeilijk want zij verkopen veel botten met vlees aan de klanten. Je zou altijd lamsribben bij de Islamiet kunnen kopen (de spareribs, zeg maar) maar deze zijn gemiddeld zo'n 6 a 7 euro de kilo (beetje duur! Deze krijgen ze bij ons 1 maal per week maximaal). Deze botten bevatten wel meer dan 50% vlees en vandaar dat ik er zelf ook erg gecharmeerd van ben. Ik geef ze hier lams en geitenribben (spareribs).
Ik hoop dat het niet een al te vaag verhaal is geworden en alle advies is welkom!
groetjes, linda
ps. Alle maaltijden zijn trouwens goed 'gevallen' bij de honden. Sarah eet haar brokken altijd met lange tanden en genoot nu echt van het eten, heerlijk om te zien. Nero is gewoon een schrokop!
Nou, niet vaag hoor, maar desondanks snap ik sommmige dingen die je vraagt niet. Kan heel goed aan mij liggen! Ik zou je aan willen raden om ook even het botten document in de bieb te lezen en misschien ook even door de menu's te speuren! Da's best heel leerzaam en leuk. En, als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust hoor!
Groetjes, Lizzy
Door geer
#24985
Ik zou de slagerijen ook niet bellen, maar gewoon langsgaan... Als je belt denken ze algauw "Pffff, wat een gehannes, daar begin ik niet aan"...als je gewoon aan de toonbank staat en vraagt om wat botten voor de hond zeggen ze bijna nooit nee ;D
Door DiNero
#25211
Hoi,
Iedereen bedankt voor de reacties!
Om te beginnen: Ik heb die boer nog gebeld en hij zorgt voor zachte, niet dragende boten van een kalf.
Over de gfmix, ik zit te twijfelen over de hoeveelheid, of ik dat wel goed heb. Als Nero (de duitse dog pup) brokken krijgt, zit hij al gauw op zo'n 600 gram per dag en dan nog ziet hij er mager en knokig uit! Ik denk dan toch al aan een bak vol gf-mix en ik heb het idee dat het vlees dan wat meer 'vult'.
De eerste kippennekken heb ik idd vastgehouden, maar werden zo naar binnen 'geslurpt', vandaar dat ik misschien het gevoel heb hem misschien liever wat groters te geven dan bv. vleugels, ook al zijn ze ingeknipt. Maar misschien is dat meer mijn (misschien niet nodige) angstgevoel dan realiteit?
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is en anders hoor ik het graag!
Door Janet
#25233
Grotere botten (kalfsribben, grote geitenribben) kunnen ook. Ook dan moet je wel goed opletten dat ie niet hele stukken tegelijk naar binnen werkt, maar wel knaagt.
Door Lizzy
#25464
Je kunt natuurlijk ook hele kippen, konijnen, paroenhoenen en dergelijk geven.... Want inderdaad, een grote hond heeft grote RMB's nodig. Kippennekken kunnen weinig kwaad wanneer ze zo naar binnen worden geslurpt omdat ze vrij zacht zijn, maar vleugels moet echt op gebeten worden en vleugels stellen voor jou hond niks voor. Hij stopt ze in z'n holle kies...!

Een bak gfmix: ik denk eerlijk gezegd dat zo'n 200 gram groente en fruit mix per dag meer dan genoeg is. 250 gram maximaal. Volgens mij! Maar goed, aan de hand van wat eenvoudige rekensommen zou je dat zelf uit kunnen rekenen. Van de totale hoeveelheid voedsel zou ongeveer 15% tot 20% maximaal uit groente en fruit moeten bestaan. Tja, wat zal hij in totaal aan voeding moeten hebben (aan gewicht)? Ehhh. Mijn hond weegt 30 kilo en eet bijna 1 kilo voeding per dag... En, ongeveer 100 tot 150 gram daarvan is groente/fruit.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door