Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ineke
#248632
Mufasa heeft weer of eigenlijk nog een oorontsteking aan beide oren.
Dit is nu al vanaf juli en ik vermoed zelfs al heel ver daarvoor. Hij heeft altijd hele gevoelige oren gehad namelijk.
Mufasa heeft een donkere huid in zijn oren, dus het is moeilijk te zien of er een beginnende ontsteking is en de onsteking is al behoorlijk hevig voordat het dus opgemerkt wordt.
Ik trek toch dagelijks die flappers op om te kijken.

Ik krijg altijd Otifin van mijn DA, maar wilde nu dus iets anders. Een hele jonge vrouwelijke DA wilde tóch weer met otifin behandelen ::), maar dan het hele oor echt volspuiten. Dat gaat dus 1 tube per twee dagen kosten :o
Mufasa blijkt hele diepe gehoorgangen te hebben en de zalf/olie zou normaal dus niet diep genoeg komen om de gehele ontsteking te genezen. (Nu snap ik ook waarom hij zo slecht luistert ;D)
Ik heb nu direct maar om een kweek gevraagd, want ik ben het nu goed zat.
Als je naar zijn oren wijst kruipt hij al in elkaar. Het arme beest.

Dan nu toch maar mijn vraag ;D

Tot er iets van de kweek bekend is wil ik toch eens kijken wat ik met oordruppels en zilverwater kan doen (eventueel met oorcleaner, maar dat lijkt me gevoelig met die aangetaste huid). De Otifin laat ik maar even liggen :-\

Ten eerste: Kan/mag ik zilverwater met Prodier oordruppels combineren of heeft dat geen zin. Bijv elke 2 uur het een of het ander?

Ten tweede: mag ik de dosering van de oordruppels verhogen? Max is 3x daags 10 druppels. Zou ik daar 4x daags van kunnen maken of 15 druppels of een combinatie daarvan? Dit omdat hij dus hele grote diepe oren heeft. Ik zuig het al op in een spuitje om he twat verder in zijn gehoorgang te krijgen. Zo ook met het zilverwater.
Door Lizzy
#248648
Verstandig dat je er een kweek van hebt laten maken! En tja, het hangt er ook een beetje af van wat daaruit komt. Als er bijv. een pseudomonas bacterie in zit (dat had Whoofer), dan helpt daar geen prodier nog zilverwater tegen.....

Het nadeel van zilverwater vind ik dat het oor zo nat blijft. En een vochtig oor is volgens mij weer een 'broedplaats' voor bacterieen. Ik weet niet, gevoelsmatig vind ik het niet zo'n goed plan maar misschien ligt het aan mij.... Misschien kun je zilverwater ook inwendig proberen?

De prodier oordruppels kun je zonder bezwaar verhogen hoor. Ik kieperde erook meer in.
Door Ineke
#248660
Ik zal de prodier verhogen naar 4x daags 2-2,5 ml (10-15 druppels). Lijkt mij voor ca een weekje of twee geen kwaad kunnen. Helpt in iedergeval voor de jeuk.
Zilverwater inwendig zal ik even uitzoeken ivm de dosering voor 62 kg hond.

De DA is in afwachting van Panolog (neomycine). Dit zou nog wel eens kunnen helpen tegen Pseudomonas.

Er is echter heel moeilijk aan te komen. In afwachting daarvan wil ik maar even met prodier aan de slag.
De otifin kan ik namelijk terug brengen als de Panolog er is of als blijkt dat het niet met otifin is op te lossen.

We tobben weer rustig verder ;D Er zijn ergere dingen, toch?
Door danielle1980
#248806
ik heb er geen verstand van die smanestelling,
maar wil even zeggen dat ik het erg vervelend vind dat het nu nog niet opgelost is :'(
hopelijk is het nu wel snel op te lossen.
geef m maar een dikke knuf :-*
Door Ineke
#248813
Dank je Danielle, maar aan knuffels heeft hij geen tekort.....

Nou vooruit dan, die van jouw kan er nog wel bij ;D

Ik schrok toen ik net thuis kwam behoorlijk. Mufasa's oren waren knalrood van binnen en maar schudden met die kop :(
Ik zal vandaag 3x oordruppels geven en kijken hoe het morgen is. Bij Bas werd het met otifin ook eerst erger. Misschien een reactie op de druppels of het nemen van het oorsmeermonster van gisteren.
Is het morgen niet beter, dan toch maar aan de slag met otifin. Het heeft tot nu toe wel een beetje geholpen.

Otifin zou trouwens ook tegen Pseudomonas werken :-\

Zou ik het oor vóór het zalven eerst met cleaner behandelen of is dat een beetje te pijnlijk met zo'n geirriteerd oor?
Laatst gewijzigd door Ineke op do 27 jan 2005, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#248826
Met het risico op.... ::) heb je haar weer......

oorcleaner van specicare, onze afghaan heeft ruim een jaar of 6 met chronische ooronstekingen gelopen, echt zo erg dat het bloed er bij tijd en wijlen uitliep. Ondanks alle zalfjes, poeders, druppels AB kuren niets hielp wij hadden het op een gegeven moment geaccepteerd, de hond gaf geen eens meer aan dat ze oorpijnhad zo gewoon was het voor haar, totdat ik een flesje specicare kreeg van iemand ...en nadat ik in een weekend dus zonder spullen zat en het bloed uit haar oren liep toen heb ik het gebruikt. Het is de laatste keer geweest dat ze ooit in haar leven een onsteking in haar oren heeft gehad en ze is ruim 15 jaar geworden.
Bij mijn eerste amerikaan kwam de fokster ook met een flesje aan met de mededeling dat ze alleen garant stond voor de oren als ik dit middel ging gebruiken, nou dat was dus geen probleem ik was al een tevreden klant. Mijn spaniels hebben nooit geen oorproblemen gehad, mijn pups die het bij hun eigenaren wel last van de oren kregen bleken allemaal een ander middel te gebruiken, de pups die op specicare stonden hebben ook nooit enig oorprobleem gehad en dat voor spaniels "de uitvinders" van de ooronsteking.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 27 jan 2005, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
#248833
sylvia schreef: Met het risico op.... ::) heb je haar weer......
Ik ben er wel blij mee, dat je er wéér bent..... ;D

Ik zal die oorcleaner dan gebruiken vóór ik ga zalven.
Als ik met de zalf begonnen ben is het, denk ik, niet zo handig om elke keer eerst de zalf uit de oren te spoelen.... De zalf is bacterie dodend.

10 druppels voor een leonberger oor lijkt me ook wat weinig. Hoeveel zal ik in het oor gieten dan?

Hoevaak per week/maand is het verstandig specicare oorcleaner te gebruiken voor onderhoud?
Laatst gewijzigd door Ineke op do 27 jan 2005, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#248841
Ineke schreef: Ik ben er wel blij mee, dat je er wéér bent..... ;D

Ik zal die oorcleaner dan gebruiken vóór ik ga zalven.
Als ik met de zalf begonnen ben is het, denk ik, niet zo handig om elke keer eerst de zalf uit de oren te spoelen.... De zalf is bacterie dodend.

10 druppels voor een leonberger oor lijkt me ook wat weinig. Hoeveel zal ik in het oor gieten dan?

Hoevaak per week/maand is het verstandig specicare oorcleaner te gebruiken voor onderhoud?
Ik gebruik het bij mijn honden 1 keer per week en ik doe niet aan druppels, ik doe het tuutje in het oor en geef een kneep in de fles zodat er een goeie scheut inzit (het oor omhoogtrekken) dan masseer ik het oor zodat het goed sopt, andere oor en daarna laten kopschudden , ik heb er 1 bij die schud pas als ik eerst laat zien dat ik bedoel schudden door zelf even te schudden....en daar bij het geluid maken van schuddende spanielenlippen ::) ::) ::) (gelukkig ben ik altijd alleen als ik de oren doe ;D ;D ;D )
Daarna droog ik de oorschelpen af met watten of een schoon doekje.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 27 jan 2005, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#248867
sylvia schreef: Ik gebruik het bij mijn honden 1 keer per week en ik doe niet aan druppels, ik doe het tuutje in het oor en geef een kneep in de fles zodat er een goeie scheut inzit (het oor omhoogtrekken) dan masseer ik het oor zodat het goed sopt, andere oor en daarna laten kopschudden , ik heb er 1 bij die schud pas als ik eerst laat zien dat ik bedoel schudden door zelf even te schudden....en daar bij het geluid maken van schuddende spanielenlippen ::) ::) ::) (gelukkig ben ik altijd alleen als ik de oren doe ;D ;D ;D )
Daarna droog ik de oorschelpen af met watten of een schoon doekje.
;D ;D ;D ;D
dat zou ik wel eens willen zien ;D ;D ;D

maar ik gooi ook altijd wat erin van de specicare.
doe niet aan druppels,
gooi gewoon wat erin.
laat t erin lopen,
hou oor omhoog, neus naar beneden, masseer het oor ong 3 minuten en schudden maar ;)
gelukkig hoef ik het niet voor te doen ;D ;)
Door Ineke
#248886
;D ;D
Met zalven moet ik het ene oor dichthouden terwijl ik het andere oor zalf. Dan met beide oren dichtgeklapt aan zijn kop naar buiten trekken. Snel wegspringen en schudden maar ;D ;D

Ik doe het meestal voor ik ga wandelen, dan kan hij onderweg lekker schudden. Zijn poten komen soms los van de grond ;D

Ik ga het zeker proberen met Specicare.

Is het nog zinvol om te cleanen 's ochtends vóór ik de Prodier oordruppels er in doe of verminder ik dan de werking van de vloeistof die er nog in zit van de vorige dag?
Of is het pas zinvol om te gaan cleanen als het oor uitbehandeld is?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#248934
ik zou niet en prodier en specicare bij elkaar gebruiken.
Gewoon eerst cleaner en als het oor goed uitgeschud is pas zalven (dus even een uurtje ofzo ertussen laten zitten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door