Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door diana825
#2486041
Ik wil al een tijdje overstappen op Barf maar heb een probleem.
Namelijk dat kvv gewend zijn en als ik ze dan vlees klein maak dat willen ze nog wel eten,
Maar als ik een konijnenkarkas voor leg kijken ze erna en doen er niets mee.
Heeft iemand tips voor mij?
Het is namelijk ook nog zo dat ik vrij beperkt ben omdat we met een allergie te maken heb.
Hij mag alleen konijn, paard en hert.
Heeft er iemand tips voor mij???
Door Brigitte
#2486196
Klein hakken of snijden, en van lieverlee iets groter laten, ik probeerde vanavond nog een konijnkarkas, maar dan staan ze er allebei naar te staren, ze snappen er niets van, pas als ik het in een paar stukken hak, eten ze het op, dan maar zo inderdaad  ;)
Door diana825
#2486480
Brigitte schreef: Klein hakken of snijden, en van lieverlee iets groter laten, ik probeerde vanavond nog een konijnkarkas, maar dan staan ze er allebei naar te staren, ze snappen er niets van, pas als ik het in een paar stukken hak, eten ze het op, dan maar zo inderdaad  ;)

oké, ga het proberen!
Hier ook als ik gewoon een konijnkarkas geef dan kijken ze erna slepen er mee rond maar eten vergeet het maar.
Door Lizzy
#2487010
Ongemalen konijn is ook wel een redelijk moeilijk diersoort hoor, niet iedere hond vindt dit lekker. Heb je wild of tam konijn? Wild konijn weigeren ze hier helemaal categorisch! Tam gaat dan nog wel.

Heb je een eliminatie dieet gedaan, waaruit is gebleken dat hij alleen deze diersoorten kan eten?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 18 okt 2012, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door diana825
#2487359
Lizzy schreef: Ongemalen konijn is ook wel een redelijk moeilijk diersoort hoor, niet iedere hond vindt dit lekker. Heb je wild of tam konijn? Wild konijn weigeren ze hier helemaal categorisch! Tam gaat dan nog wel.

Heb je een eliminatie dieet gedaan, waaruit is gebleken dat hij alleen deze diersoorten kan eten?
Ik weet het niet, ben er nog niet zo in thuis.
Heb het vlees en de karkassen via barfplaats.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2487361
Vind hij het orgaan van konijn wel lekker?
Konijnnier vb? Hart?

Dan zou ik dat orgaan in het karkas verstoppen.  Misschien karkas over de ruggengraad in 2 knippen omdat dat eenvoudiger weg te knagen is (anders werkt de vorm nogal tegen). Als er iets in zit dat ze als eten herkennen, of bovenop ligt, kan ook al voldoende zijn, kan het kwartje wel eens gaan vallen dat het ook om op te eten is.
Geef je ook gewoon konijnvlees?
Dat kan je er ook bij leggen natuurlijk.
Misschien dat hij het zo gaat snappen.

Als je een vleesmolen zou hebben zou ik het eerst gemalen geven, dan gemept (voor zover dat lukt met een konijnkarkas) en zo afbouwen tot in zijn geheel.

Kauwt hij trouwens wel op een serieuse lap vlees, of moet je dat ook klein maken? Anders zou ik beginnen met te trainen op vlees en dat stuk steeds groter maken zodat hij leert kauwen.  Meteen op bot is misschien een stap teveel, dan is op grote stukken vlees of vb pens een mooie tussenstap.
Door diana825
#2487875
pearlsofpassion schreef: Vind hij het orgaan van konijn wel lekker?
Konijnnier vb? Hart?

Dan zou ik dat orgaan in het karkas verstoppen.  Misschien karkas over de ruggengraad in 2 knippen omdat dat eenvoudiger weg te knagen is (anders werkt de vorm nogal tegen). Als er iets in zit dat ze als eten herkennen, of bovenop ligt, kan ook al voldoende zijn, kan het kwartje wel eens gaan vallen dat het ook om op te eten is.
Geef je ook gewoon konijnvlees?
Dat kan je er ook bij leggen natuurlijk.
Misschien dat hij het zo gaat snappen.

Als je een vleesmolen zou hebben zou ik het eerst gemalen geven, dan gemept (voor zover dat lukt met een konijnkarkas) en zo afbouwen tot in zijn geheel.

Kauwt hij trouwens wel op een serieuse lap vlees, of moet je dat ook klein maken? Anders zou ik beginnen met te trainen op vlees en dat stuk steeds groter maken zodat hij leert kauwen.  Meteen op bot is misschien een stap teveel, dan is op grote stukken vlees of vb pens een mooie tussenstap.
Het vlees moet ik ook in het begin klein snijden, en naar een paar kleine hapjes eet hij ook grotere stukjes vlees.
Is een vleesmolen duur?
KVV eet hij als geen ander, ik zal eerst trainen met grotere stukken vlees!
Bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2488188
Een westmark is niet zo duur (40 euro), maar daar zitten enkel kleine snijschijven bij. Als je nog een snijschijf bij wil, zodat het iets grover gemalen is, zit je denk ik aan het dubbele. Ben niet zeker, ik heb de mijne overgekocht met extra snijschijf erbij.
Dat is dan een handmolen.

Een electrische molen is natuurlijk gemakkelijker in gebruik en minder vermoeidend. Als je veel moet malen, maakt dat wel veel verschil.  Daarin zijn er goede ervaringen met de Kenwood heb ik gelezen. Maar dat zou wel een kleine investering worden.


Je kan ook inderdaad eerst grotere stukken vlees geven en het vleesbot helemaal plat meppen en dan in stukjes. Dat is bijna zo goed als gemalen, alleen gaan de ribbetjes niet goed stuk (met een hakmes wel natuurlijk, maar niet met een hamer).  Maar zo kan je het eenvoudig steeds groter maken en steeds minder meppen.
Ik weet natuurlijk niet wat bij je hond gaat werken...
Door diana825
#2489040
diana825 schreef: Ik weet het niet, ben er nog niet zo in thuis.
Heb het vlees en de karkassen via barfplaats.
Ik ben bezig met een elementair dieet met konijn en paard gaat het goed ben nu begonnen met hert.
Door diana825
#2489041
pearlsofpassion schreef: Een westmark is niet zo duur (40 euro), maar daar zitten enkel kleine snijschijven bij. Als je nog een snijschijf bij wil, zodat het iets grover gemalen is, zit je denk ik aan het dubbele. Ben niet zeker, ik heb de mijne overgekocht met extra snijschijf erbij.
Dat is dan een handmolen.

Een electrische molen is natuurlijk gemakkelijker in gebruik en minder vermoeidend. Als je veel moet malen, maakt dat wel veel verschil.  Daarin zijn er goede ervaringen met de Kenwood heb ik gelezen. Maar dat zou wel een kleine investering worden.


Je kan ook inderdaad eerst grotere stukken vlees geven en het vleesbot helemaal plat meppen en dan in stukjes. Dat is bijna zo goed als gemalen, alleen gaan de ribbetjes niet goed stuk (met een hakmes wel natuurlijk, maar niet met een hamer).  Maar zo kan je het eenvoudig steeds groter maken en steeds minder meppen.
Ik weet natuurlijk niet wat bij je hond gaat werken...
Ik ga me eens orienteren voor zo'n molen, maar gesneden vlees (hert en paard) eet hij als we hem kleine stukken snijden. Morgen eens alleen konijnenvlees proberen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door