Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2487032
Ik weet niet of het hier goed staat anders verplaatsen jullie het maar.

Onderstaand las ik op facebook en zat het met open mond te lezen.

Ben helemaal verdrietig, bij een kennis van mij is de golden retriever gestorven aan de gevolgen van een darmperforatie, de derde al, ze is twee maal geopereerd en nu waren ze te laat. Ze kreeg altijd vers voer te eten en de botten daarvan zijn haar fataal geworden . Twee maal eerder gebeurde dit door een stuk bot en nu is ze er niet meer.............ik vind dit zo verschrikkelijk. het vrouwtje voelt zich zo verantwoordelijk nu en naar mijn mening is dat terecht. Dit had voorkomen kunnen worden door haar gewoon voer te geven, ik voel me verdrietig, machteloos en boos, arme Amber, je was pas 3 jaar

Ik barf nog niet zo lang, pas 1 jaar. Maar hier schrik ik toch wel van. En vraag me af hoe dit kan en hoe je dit kan voorkomen. Ik realiseer me natuurlijk ook dat er genoeg honden zijn die er oud op worden. En zoals bij mijn eigen hond waarbij zijn gezondheid veel beter is geworden.

Jullie zullen ook begrijpen dat hierna de ene negatieve na de andere negatieve reactie op komt. Ik heb er natuurlijk niet op gereageerd, want ik vind dit niet het moment en de manier. Helemaal niet als iemand verdriet heeft.

Maar ik ben wel heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden.
Gebruikersavatar
Door nova
#2487046
Hier nog een hond die een paar maal  verstoppingen heeft gehad, en  niet alleen van botten.
Maiskolven en kerstversieringen zijn nu eenmaal niet bedoeld voor een hondenbuik.

En ja, het kan fout gaan met botten. Maar welk bot  was het? Een dik stuk runderbot?  Gebakken kippenpoten?  Een kaal bot?

En niet op de laatste  plaats: Hoe snel is  het probleem erkend?
Hoe langer je wacht bij een verstopping, hoe slechter de kansen voor de hond  worden  :-\

Bindi eet nog steeds vers, maar  ze krijgt nu wel gemalen.  Door de ingrepen zijn er darmverklevingen ontstaan, en dat  kan problemen opleveren bij voedselpassage. Blijft het voedsel fijn van structuur, dan  is dat geen punt 
Diva barft gewoon,  en  ik zet Diva ook met haar voer en bak in een bench. Ik hou ze  strikt uit elkaar bij het eten. Verder  krijgt Bindi  maar 30% vleesbot (gemalen) , zodat de ontlasting soepel blijft. Noten en groenten helpen ook bij het zacht houden van  de ontl.asting
Dussss,  laat je niet beinvloeden door dit trieste voorval, misschien is het wel doorslaggevend geweest dat ze te laat was dit keer, we zullen dat nooit zeker  weten.
Laatst gewijzigd door nova op do 18 okt 2012, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miranda 1
#2487049
ja dat soort dingen weet ik natuurlijk niet. Maar ik vraag me idd wel af door wat voor een botten het komt/ kan komen.

Het is alleen wel heel triest dat de hond gestorven is. En dat het barfen op deze manier weer heel slecht genoemd wordt.
#2487057
Het is natuurlijk verschrikkelijk om een hond op die manier te verliezen, maar als ik zo'n bericht lees, stel ik me altijd eerst een paar vragen:

1- Wat voor bot heeft de hond gegeten? Helemaal als het de derde darmperforatie was, zou je denken dat de hond veel te grote, veel te zware botten heeft gehad - type runderpoot. Zulke botten worden hier op bp categorisch afgeraden!

1a- Was het kaal bot? Dus zonder of met weinig vlees? Was er nog iets bij gegeven, of kreeg de hond alleen dat kale bot?

1b- Was het bot wel rauw? Is de schuldige niet toevallig een gekookte kippenpoot of een gerookt bot uit de dierenwinkel?

2- Waarom verteerde de hond het bot niet? Was ie ziek? Barfte hij nog maar net en kreeg hij een bot dat geen beginnersbot was? Had hij zo'n groot stuk naar binnen geschrokt dat het niet helemaal verteerd uit de maag kwam?

3- Kwam het ook echt door het bot? Sommige honden zijn dol op takken en knabbelen daar graag op. Dat kan ook problemen opleveren.

Ik stel die vragen omdat wij hier met z'n duizenden op bp rondhangen en je bijna nooit iets hoort over darmperforaties, en nog minder vaak dat een hond daaraan gestorven is. En áls dat toch zo is, dan blijkt er meestal sprake te zijn van verkeerd botwerk.
Niemand hier voert z'n honden barf onder het motto: ach, we zien wel. Als de honden bij bosjes neervielen als gevolg van darmperforaties, zouden we onze honden geen hele botten voeren!

Hoe je dit kunt voorkomen, wil je weten: nou, ten eerste door dus geen foute botten te geven. Ten tweede door geen kale botten te geven; er moet flink wat vlees aan zitten, dat pakt de botsplinters in. Ten derde door ervoor te zorgen dat je hond niet schrokt maar goed op zijn botten kauwt. Dat kun je een hond leren.

Natuurlijk bestaat er zoiets als vette pech. Maar nogmaals, als je alles doet volgens de regels die hier op bp gehanteerd worden, is de kans dat dit soort dingen gebeuren echt heel klein.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 18 okt 2012, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#2487062
Miranda 1 schreef: ja dat soort dingen weet ik natuurlijk niet. Maar ik vraag me idd wel af door wat voor een botten het komt/ kan komen.

Het is alleen wel heel triest dat de hond gestorven is. En dat het barfen op deze manier weer heel slecht genoemd wordt.
Kale botten
Veel te harde botten, bijv runderbotten
Botten die verhit zijn geweest

Hier op BP wordt niet voor niks gehamerd op  botten die voldoende bevleesd zijn,  en ook de snoeischaartest is al menigmaal langs geweest  ;) (hardheidtest)
En hoe veilig brokken zijn weten we onderhand ook,  zeker nu meneer Hills plastic in zn brokken gaat stoppen  :-X :-X Alsof  de meuk nog niet kompleet was  :-\ :-\
Gebruikersavatar
Door Thea
#2487074
Hier pas gelezen dat iemand had meegemaakt dat een hond ooit was overleden door dat hij stikte in 1 hondenbrokje  :-\
Dus ja.
Maar idd wat voor botwerk was het.
En als het al de derde x was dan was het mss verstandiger zoals nova ze dan gemalen geven vanwege verklevingen. :)
Gebruikersavatar
Door nova
#2487117
Miranda 1 schreef: Bedankt voor jullie reacties. Wat jullie allemaal schrijven doe ik ook bij mijn honden.
Dan kan er eigenlijk weinig mis gaan.

Misschien kun je aan de eigenaar van de overleden hond eens vragen welk bot de hond  de hond fataal is geworden. Daar ben ik wel benieuwd naar  ;)
En  hoe lang  uitte de hond klachten voordat  er hulp  werd ingeroepen?
Een verstopping is herkenbaar, en al zeker als het niet de eerste keer is  voor de eigenaar
Door Miranda 1
#2487123
Het is de hond van een kennis die dit bericht heeft geplaatst. Dus een beetje lastig om dat aan de eigenaar zelf te vragen.

Maar misschien, kan ik het keer vragen aan degene die dit op fb heeft gezet. Als het wat minder vers is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door