Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2486004
Storm heeft op 3 september een chemische castratie chip gekregen. Wij hebben dit besloten omdat er door verschillende omstandigheden niet met hem gefokt gaat worden. Ik had hier sowieso al m'n twijfels bij omdat ik niet zeker was of z'n gedrag goed zou uitpakken.

Storm heeft nogal last van z'n hormonen en is wat fel aangelegd. Hij loopt borstelend op andere honden af en vertoont vaak dominant gedrag, zoals poot op de rug leggen. Verder staan z'n oren en staart normaal. Hij probeert ons echt constant uit, maar dan ook constant. Ik weet dat dit voor een groot gedeelte de leeftijd is, maar voor mij is de reden om een castratie niet te overwegen weggevallen.
Wat betreft hormonen, staat bij ieder grassprietje te klappertanden en te schuimbekken, kan niet ophouden met edele delen van andere honden (of katten) likken, staat daar ook bij te klappertanden (ook als het een reu is?).

Maar omdat ik nog steeds liever geen castratie doe als het niet nodig is, heb ik besloten eerst een chemische castratie te proberen voordat ik een definitieve beslissing maak, zodat ik kan zien wat de effecten zijn en of het het waard is.

We zijn nu zo'n 6 weken onderweg, en ik merk nog geen verschil. Het klappertanden en schuimbekken is er nog steeds - dat is voor mij de belangrijkste richtlijn om aan te nemen of de chip is gaan werken of niet, want dat is m.i. echt hormonaal. Als ik me vergis hoor ik dit graag :P
Want het gedrag kan natuurlijk ergens anders wegkomen, daar heb ik direct rekening mee gehouden vandaar o.a. eerst ook chemisch.

Het enige verschil wat ik wel heb gemerkt is dat hij wat vaker lekker rustig gaat liggen in huis en z'n rust wat beter vindt, maar ook dat verschil is minimaal en wijt ik eerder aan de leeftijd.

Omdat we al zo'n 6 weken verder zijn, ga ik me toch afvragen of de chip wel aanslaat. De dierenarts zei dat het sowieso een week zou duren, van andere mensen hoor ik dat ze eerst 4 weken een stuk vervelender zouden worden. Beide richtlijnen zijn we al ruim gepasseerd.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met een chemische castratie, bij wie het zo lang geduurd heeft? Of kan ik ervan uitgaan dat de chip niet aanslaat? Wat is dan een handig plan van aanpak, om erachter te komen of Storm baat heeft bij een castratie??
#2486070
Bij Bob ging het ook pas echt werken na 6 weken. En ik weet zeker dat het nu werkt, zijn ballen zijn ieniemienie geworden, geen mot meer met reuen, geen groene spetters meer, dik geworden en bespiering weg. Maar hij schuimt en kwijlt nog als een idioot.

Bob had moeite met ongecastreerde reuen en dat was voor mij de reden. En het is dus zeker hormonaal, want heeft geen mot meer gehad. Al ben ik niet zo blij met de neveneffecten... Dus voor hem geen echte castratie.

Was trouwens ergens begin augustus toen hij de chip kreeg.
#2486115
Bedankt voor je reactie!

Ik heb even gevoeld  :-[ maar ik kan niet zeggen dat ik het idee heb dat z'n ballen gekrompen zijn. Puspiemel heeft hij ook nog steeds, en hij is ook nog graatmager.
Maar als het bij Bob pas na 6 weken is gaan werken, wacht ik sowieso nog even af.
Werd Bob voordat het goed begon te werken, erg veel vervelender? Ik vind dat heel moeilijk in te schatten, maar zeker in de eerste weken heb ik dat idee wel gehad.

Meer reacties welkom!
#2486161
Hoe lang duurde het bij jou?? Weet je dat nog?
Storm gedraagd zich naar teefjes net zoals naar reutjes, dat maakt voor hem weinig verschil. Maar met reutjes loopt het makkelijker uit de hand, de tegenpartij trekt het zich teveel aan en zet een grote bek op, maar Storm laat zich natuurlijk niet zomaar beledigen, zegmaar.

Pfff ja ik heb er echt heel goed over nagedacht, want er zijn natuurlijk heel veel nadelen aan verbonden naast de (mogelijke) voordelen. Ik weet dus ook gewoon dat als ik direct een "echte" castratie had gedaan, misschien wel heel veel spijt had gehad. Daarom dus eerst chemisch ... de nadelen afwegen tegen de voordelen... is het het wel écht waard.
#2486245
Bob kreeg ook pas pepernootjes na 6 weken. En ze zijn zoooo klein nu :). Het was heel lang normaal formaat, maar echt binnen een paar dagen werden ze heel klein.

En ja, Bob was voor die 6 weken echt vervelend. Niet extra tegen reuen ofzo, maar gewoon als een puber met bananenbomen in zn oren. Kon er wel om glimlachen, wist waar het van kwam. Nu is hij zo braaf, misschien wel te braaf. Doet alles wat ik zeg, en meteen...
#2486254
*Dorothea* schreef: Bij indy waren z'n ballen al formaat pepernoot na 1 week.

Als je geen veranderingen voelt, kan het ook nog zijn dat het implantaat eruit is gegaan na het plaatsen.
De dierenarts kon het implantaat na het plaatsen niet terugvinden onder de huid. Dat alleen kan natuurlijk al mis zijn, maar daar ga ik maar even niet van uit... hij zat dus erg diep. Werkt ie zich dan nog steeds makkelijk naar buiten? Het is in ieder geval wel iets dat veel door m'n hoofd heeft gespeeld, dat hij er misschien weer uit is gegaan.

Veranderde Indy's gedrag ook al na één week of duurde dat langer? Dus zegmaar, z'n ballen krompen na één week en z'n hormonen na zes weken of ging dat gelijk op?
toscak schreef: Bob kreeg ook pas pepernootjes na 6 weken. En ze zijn zoooo klein nu :). Het was heel lang normaal formaat, maar echt binnen een paar dagen werden ze heel klein.

En ja, Bob was voor die 6 weken echt vervelend. Niet extra tegen reuen ofzo, maar gewoon als een puber met bananenbomen in zn oren. Kon er wel om glimlachen, wist waar het van kwam. Nu is hij zo braaf, misschien wel te braaf. Doet alles wat ik zeg, en meteen...

Jouw reacties geven me hoop ;) dankjewel
#2486259
Cizsel schreef: De dierenarts kon het implantaat na het plaatsen niet terugvinden onder de huid. Dat alleen kan natuurlijk al mis zijn, maar daar ga ik maar even niet van uit... hij zat dus erg diep. Werkt ie zich dan nog steeds makkelijk naar buiten? Het is in ieder geval wel iets dat veel door m'n hoofd heeft gespeeld, dat hij er misschien weer uit is gegaan.

Veranderde Indy's gedrag ook al na één week of duurde dat langer? Dus zegmaar, z'n ballen krompen na één week en z'n hormonen na zes weken of ging dat gelijk op?
Het is wel zo dat als ie echt in het vet belandt dat het langer duurt voordat ie werkt. Bij labradors hoor ik dat wel regelmatig dat het lang duurt voordat het werkt. Bij Indy werkte het heel snel, z'n gedrag veranderde de eerste dag al (toen probeerde hij een reu te dekken  :-X ), met een week was hij duidelijk minder aan het snuffelen en markeren.
#2486477
Het kan ook zijn dat hij zich dat likken etc een beetje 'eigen' heeft gemaakt. Heb je al geprobeerd om hem dan iets anders te laten doen? En zie je dan wel verschil?
Misschien moet hij er zelf nog eventjes aan wennen, het is natuurlijk geen wonderchip :).
#2486581
Al sinds dit gedrag begonnen is een ruim jaar geleden probeer ik het te voorkomen, hem te 'corrigeren' zodat hij niet te lang daar blijft staan.

Als hij aan de lijn is trek ik hem keer op keer zonder pardon mee.
Als hij los is, ga ik ertussen staan en stuur hem 'doorlopen' of neem hem aan de halsband en neem hem mee. Maar dan ben ik vaak al laat want hij is los en dus verder van me af (niet per definitie natuurlijk, maar vaak wel).

Ik ben natuurlijk ook niet opeens opgehouden met het aanpakken van het gedrag. Ik heb ook andere methodes geprobeerd zoals afleiden en laten schrikken, maar het helpt niet. Ook probeer ik op mijn houding en stem te letten.

Maar ik heb dit topic niet gestart om te kijken of ik wel genoeg aandacht aan de opvoeding van m'n hondje besteed. Ik wil graag weten of de chip in Storm wel of niet werkt of werken gaat, en of er dus anderen zijn bij wie het lang heeft geduurd, zoals Bob.

Als de chemische castratie niks uithaalt ga ik evt. samen met een professional nog een keer goed naar zijn gedrag en mijn handelen daartegen kijken, maar tot nu toe zou het Storm echt een worst wezen of het wel of niet mag, volgens mij weet hij dat niet eens meer zodra hij zo'n geurtje ruikt want dan is hij binnen een tel van de kaart, zo afwezig en schuimbekken enzo.

Maar geloof me, dat is dus precies de reden dat ik eerst voor een niet-permanente optie heb gekozen. Ik snap natuurlijk ook dat dat geen verschil hoeft te maken, en ben echt niet zo stom om direct z'n ballen eraf te hakken terwijl het misschien niks uithaald, en zeer zeker niet om te denken 'hij is nu toch gecastreerd dus ik hoef er geen aandacht meer aan te besteden'. Ik ben er dag in dag uit mee bezig, maar helaas maakt het geen verschil.

Sorry als ik een beetje sterk verdedig, maar gisteravond op een ander forum (waar ik dezelfde vraag had gepost) werd ik tot in den treure aangevallen over of ik Stormpie wel goed opvoed, nou dan moet je mij niet hebben. Vanaf dag 1 dat ik Storm heb heb ik juist alles gedaan wat ik kon en wist om hem zo'n goed mogelijk op te voeden, en hij luistert verder ook uitzonderlijk goed. Alle cursussen nagenoeg perfect afgerond, altijd goed luisteren, direct doen wat ik zeg - tenzij  hij me zo uitdagend gaat aankijken en heel braaf niet doet wat ik zeg, haha. Wat ik heb beschreven is het enige waar het op mis loopt, voor de rest is hij echt een wonderhondje zegmaar, en al m'n tijd en energie heeft ook echt geloond. Maar net bij dit ene niet.

Maargoed, ik ben natuurlijk ook niet perfect en het zal best dat ik het misschien net niet helemaal op de juiste manier aanpak, bijv. verkeerde houding, ookal probeer ik er wel om te denken. Maar daarom heb ik dus besloten als ik zegmaar heb uitgesloten dat het aan de hormonen ligt, om dan een GT in te schakelen. En met een chemische castratie is er dan gelukkig no harm done. Moet dat stomme ding wel eerst gaan werken :P
#2486597
Oh oh, durf het bijna niet te zeggen  :P

Wil je helemaal niet aanvallen nu hoor.  :biggrin2: zoals ik het lees hebben jullie zelf, en Storm ook echt last van de hormonen, en lijken me oplossingen op hormonale basis ook echt wel op zijn plaats.
Daarom lees ik ook even mee, want ja, met twee reuen, altijd interessant natuurlijk.

Joep doet dat ook zooooooooooooooooooo verschrikkelijk, dat lebberen, ruiken en blijven hangen. Als het aan hem ligt, doen we een uur over een rondje van 10 min. Zelf heb ik het idee dat trekken juist tegen hem werkt, hoe harder ik trek, hoe harder hij moet snuffen. Dus hebben we hier de deal dat als de lijn lang is, en hij 'vrij' heeft, hij mag snuffen zo lang hij wilt. Dan trek ik hem ook niet mee, want als ik dat dan wel doe, gaat hij juist bij het volgende sprietje, nog langer. Tis toch een soort behoefte ofzo. Het geeft hem meer rust als hij het gewoon mag, waardoor hij minder behoefte heeft, lijkt het. Dan nog probeert hij de rest van het rondje ook nog wel hoor, maar dan mag het gewoon niet van mij.

Niet dat ik nu zeg van 'je moet het nu zo doen' en 'je doet het hartstikke fout' en 'je moet niet castreren maar opvoeden'. Want ik hoor ook zo veel positieve verhalen, je denkt er over na, en je probeert. :)
#2486615
Ooooooooooooooooh maar dat bedoel ik niet hoor. Ik bedoel alleen dat het best kan zijn dat de chip wel werkt (je merkt tenslotte wel iets in huis) maar dat het gedrag buiten al meer ingenesteld is dus dat het daarom nog even tijd nodig heeft. Dat kan idd in combinatie met training. Maar daarom vraag ik ook of je nu merkt dat hij wel anders reageert als je hem bv laat doorlopen. Is hij dat gedrag dan eerder 'kwijt'?
En idd of zijn ballen wel/niet krimpen, plus minder pus is vaak een goede aanwijzing dat de chip begint te werken. Gedrag duurt dan soms nog eventjes.
#2486639
eelke schreef: Oh oh, durf het bijna niet te zeggen  :P

Wil je helemaal niet aanvallen nu hoor.  :biggrin2: zoals ik het lees hebben jullie zelf, en Storm ook echt last van de hormonen, en lijken me oplossingen op hormonale basis ook echt wel op zijn plaats.
Daarom lees ik ook even mee, want ja, met twee reuen, altijd interessant natuurlijk.

Joep doet dat ook zooooooooooooooooooo verschrikkelijk, dat lebberen, ruiken en blijven hangen. Als het aan hem ligt, doen we een uur over een rondje van 10 min. Zelf heb ik het idee dat trekken juist tegen hem werkt, hoe harder ik trek, hoe harder hij moet snuffen. Dus hebben we hier de deal dat als de lijn lang is, en hij 'vrij' heeft, hij mag snuffen zo lang hij wilt. Dan trek ik hem ook niet mee, want als ik dat dan wel doe, gaat hij juist bij het volgende sprietje, nog langer. Tis toch een soort behoefte ofzo. Het geeft hem meer rust als hij het gewoon mag, waardoor hij minder behoefte heeft, lijkt het. Dan nog probeert hij de rest van het rondje ook nog wel hoor, maar dan mag het gewoon niet van mij.

Niet dat ik nu zeg van 'je moet het nu zo doen' en 'je doet het hartstikke fout' en 'je moet niet castreren maar opvoeden'. Want ik hoor ook zo veel positieve verhalen, je denkt er over na, en je probeert. :)
Vind ik juist een hele lieve reactie  :-* dankjewel
MarijedeG schreef: Ooooooooooooooooh maar dat bedoel ik niet hoor. Ik bedoel alleen dat het best kan zijn dat de chip wel werkt (je merkt tenslotte wel iets in huis) maar dat het gedrag buiten al meer ingenesteld is dus dat het daarom nog even tijd nodig heeft. Dat kan idd in combinatie met training. Maar daarom vraag ik ook of je nu merkt dat hij wel anders reageert als je hem bv laat doorlopen. Is hij dat gedrag dan eerder 'kwijt'?
En idd of zijn ballen wel/niet krimpen, plus minder pus is vaak een goede aanwijzing dat de chip begint te werken. Gedrag duurt dan soms nog eventjes.

Oh op die fiets. Nee, ik heb niet zozeer de indruk dat hij er nu makkelijker uit komt. Maar omdat z'n ballen nog niet gekrompen zijn heb ik het idee dat de chip nog niet echt werkt, inderdaad. Dat ga ik nu in de gaten houden, want ik had er nog helemaal niet bij stilgestaan dat de ballen ook zouden krimpen natuurlijk.
We hebben in de eerste weken dat de chip gezet is, wel het idee gehad dat zijn uitproberen en klappertanden erger was geworden. Maar dat vind ik ook moeilijk, want je weet dat het misschien erger wordt en je gaat er dus ook op letten. Ik vind het nu na zes weken wel moeilijk om het te vergelijken met voordat de chip werd gezet - of het gedrag nog steeds erger is. Maar als dat inderdaad zo is, heeft hij dus wel effect van de chip en denk (hoop) ik dat hij alsnog zal gaan werken. Ik snap dat dat tijd kost en dat ik niet alle veranderingen in één keer moet verwachten!



Even voor de mensen die er wat aan hebben, het gaat om het Suprelorin 4,7mg implantaat
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door