Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sil61
#2486424
Hallo, ik ben hartstikke nieuw hier. Nou ja, wel vaak meegelezen maar nu heb ik toch wat hulp nodig, dus hier m'n eerste post. Wij zijn kortgeleden naar Texas verhuisd. In Nederland aten mijn hondjes KVV omdat ze maar zo weinig eten dat ik het niet zag zitten om zelf samen te stellen. Voor de verhuizing had ik al opgezocht waar je hier goede KVV kon kopen alleen was ik vergeten op de prijs te letten. Duurder dan een lap biefstuk in Nederland :-[. Vervolgens dus maar een vleesmolen aangeschaft en alles gelezen wat er te lezen viel. Ik wil eigenlijk gewoon KVV zelf maken. Een grote hoeveelheid dus, die ik in vries en waar alles in zit wat ze nodig hebben. Gisteren verschillende winkels afgeweest om een zo groot mogelijke verscheidenheid aan vlees te verzamelen. Helaas was er geen vuile pens te krijgen. Maar goed, mijn KVV ziet er nu zo uit:
580 gram kippenlevers
600 gram kippenmagen
450 gram kalfslever
2 hele kippen (wel schoon maar met bot) samen 3 kilo
2 hele cornish hens samen 1,25 kilo
1 kalkoennek (waar m'n molen bijna in stikte) 450 gram (hier moet ik iets anders voor verzinnen anders sloop ik het masjien)
2 kilo rundvlees
500 gram hele kwartel
900 gram. Lamsvlees
500 gram buffelvlees

Wat denken jullie hier van? Lijkt dit er een beetje op? Is het volledig genoeg en is het van een goede samenstelling?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes, Sil
Door 202Spots
#2486426
Ik denk dat je in verhouding met al de organen en vlees, TE weinig aan bot hebt met alleen de kippenbot en de kalkoen nek
Ik weet niet of je Asian markets in de buurt hebt, die verkopen vaak kip karkas wat je als extra bot er bij kan doen.
En daar kan je ook zalm koppen of andere verse vis  vinden.
Als je Islam markets hebt dan kan je daar lamsribben en nekken kopen, en de meeste gewone U.S supermarkets hebben de pork-necks dat geef ik hier ook.
In Texas zal je de necks ook in de Mexican Markets kunnen vinden,eventueel ook de gewassen pens voor af en toe te geven.
Succes!
Door sil61
#2486428
Bedankt voor je antwoord. Er zit ook bot in van de kwartels en de cornish hens. Enik dacht dat het niet verstandig was om varkensvlees te geven dus dan zouden de pork-necks afvallen. In de gewassen pens zaten dacht ik helemaal geen voedingsstoffen meer. Het gaat juist om de vuile troep die erbij zit en die zo lekker stinkt. Lamsbotten willen niet door mijn machine en mijn honden (maltezers) zijn niet echt van het knagende soort. De botten maal ik dus en het vlees snij ik in stukjes. Kipkarkassen daar heb ik wel naar gezocht maar nog niet gevonden. Ook de mexicaanse winkels hebben het niet.
Dusssss, wat denk je ervan als je de botten van de andere vogelsoorten erbij denkt?
Ik ben trouwens nog wel op zoek naar een jager die misschien zijn afval wel aan mij wil geven. Dan is het nog "eerlijk" vlees ook:-)
Door 202Spots
#2486432
lauraV schreef: wat is cornish hens ?
Zijn kleine kippetjes ;)
@sil61...geef je helemaal geen ongemalen botten?
Ik vind ook met de botten van de kwartles en hens erbij te weinig,
wanneer je alle vlees weegt en dan de verhoudin van de bot erbij neemt, denk ik toch niet helemaal klopt met de verhouding
btw. Ik woon in Calif. en geef 1 x per week gewoon pork necks, maar wanneer je alles wil malen dan zal dat ook niet door de molen gaan.
Tripe heeft evengoed wel protein en calcium waardes hoor en is best lekker om voor de afwisseling erbij te doem
Door nicolette
#2486455
Hoi,

Spannend zo'n verhuizing.

Zie bij het lijstje geen nier staan of zit dit in de hele kippetjes etc.

Je zou de kalkoennekken voordat je ze in de molen doet al kunnen fijn slaan met een zware hamer, zo ook de eventuele karkassen. Is denk ik beter voor je molen als het al murf geslagen is. Gemalen bot is daar niet aan te komen. Slachthuis/poelier misschien bellen voor karkassen.

Veel succes met zoeken.

Nicolette
Gebruikersavatar
Door pike
#2486503
sil61 schreef: Maar goed, mijn KVV ziet er nu zo uit:
580 gram kippenlevers
600 gram kippenmagen
450 gram kalfslever
2 hele kippen (wel schoon maar met bot) samen 3 kilo
2 hele cornish hens samen 1,25 kilo
1 kalkoennek (waar m'n molen bijna in stikte) 450 gram (hier moet ik iets anders voor verzinnen anders sloop ik het masjien)
2 kilo rundvlees
500 gram hele kwartel
900 gram. Lamsvlees
500 gram buffelvlees

Wat denken jullie hier van? Lijkt dit er een beetje op? Is het volledig genoeg en is het van een goede samenstelling?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes, Sil
Welkom!

Ik heb eens zitten rekenen aan jouw lijstje.
Ik ga er van uit dat je 50% bot-20% spiervlees-20% orgaanvlees-10% groente voert (heb geen groente in je lijstje gezien?)

Dan neem ik als uitgangspunt je bottenwerk:

De hele kippen, hennen en kwartel, die wegen totaal 4750 gram. Die complete dieren daar hoeft dus geen spiervlees meer bij. Wel orgaan want dat zit er niet meer in (toch?) Ze maken 70% uit van de 100 dus daar zou je dan nog 1355 gram orgaanvlees bij kunnen doen en 675 gram groentemix.
De kalkoennek van 450 gram vormt 50%, daar hoort dan 180 gram spiervlees en 180 gram orgaanvlees en 90 gram aan groente bij.

je hebt aan spiervlees: 3,4 kg. Je hebt maar nodig 180 gram! Dus je hebt veel en veel te veel spiervlees.
je hebt aan orgaanvlees: 1630 gram en je hebt nodig 1535 gram. Dat is 100 gram te veel valt nog wel mee...
Maar, lever maakt een veel te groot deel uit van je orgaanvlees, namelijk 63%. Dus wel te veel lever.
Wat ik mis is hart. Vind ik toch wel een erg belangrijk ingredient.

Dus je moet ofwel aan meer bot zien te komen, ofwel je mix maken met beduidend minder vlees en ook veel minder lever in je orgaandeel stoppen. Maar wel hart toevoegen aan je menu.
Misschien is eierschaalpoeder nog een optie.
Ik denk dat je hondjes van deze samenstelling met een overdaad aan vlees en lever aan de racepoep gaan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2487141
Ik heb geen idee wat voor winkels er allemaal in de buurt bij jou zitten, maar ik weet wel dat over de hele wereld Chinezen wonen. En Chinezen eten graag bepaalde dingen die menig westerling niet naar binnen wil schuiven. Je kan hier je voordeel mee doen, want een goed gesorteerde Chinese toko levert zo een bron van meer variatie voor hondenvoer op. Misschien allemaal niet zo goedkoop als de barf-prijsjes hier in NL, maar je kan niet alles hebben natuurlijk. En ook logisch, want dat is dan gewoon voor humane consumptie bedoeld.
Chinezen eten pekingeend. Een rauwe pekingeend is gewoon een tamme geslachte eend, net zoiets als een braadkuiken uit de vriezer. In NL haal je die dingen uit de vriezer in de toko. Orgaantjes zitten er meestal niet meer in, maar de rest is allemaal eetbaar voor de hond. Naar wens kan je de filets eraf halen voor eigen gebruik, wat overblijft is dan vleesbot.
Ik heb in A'dam wel eens vaker eendenmaagjes gehaald, ook van de Chinese toko. Wel best duur, maar ook een hele mooie kwaliteit en leuke afwisseling op kippenmaagjes (katten eten geen pens). Een maltezer is ongeveer formaat dikke kat, dus zoveel voer je er ook niet van.

Ik geef geen kalkoenbot aan mn katten. Veel te groot en hard en de molen zal er van kapot gaan als dat erin wordt gestopt. Ik heb gelukkig voldoende andere opties.
Wel heb ik vaker kalkoendrumsticks gehaald. Daar haal ik het botje uit en wat overblijft is mooi spiervlees. Reportage met foto's is te zien bij de handleidingen op de voorpagina.
Er worden genoeg kalkoenen gekweekt in de US, dus moet er theoretisch gezien ook aan orgaan daarvan te komen zijn. Ik zou eens op zoek gaan naar een kwekerij en slachthuis in de buurt en daar navraag gaan doen. Kalkoenhart wordt hier lekker gevonden. Kalkoenmagen kan je pellen en spoelen en zo heb je weer andere orgaandingen.
Door 202Spots
#2487380
Texas heeft waarschijnlijk veel minder verschillende ethnic populatie dan b.v Calif.
En er zullen in Texas meer Mexicans zijn dan Asians.
Misschien dat er in de grote steden wat te vinden is,maar ik zou er echt niet van uitgaan dat alles daar verkrijgbaar is.
Het is ook godsonmogelijk om ergens 'n slachthuis te vinden,en ook al zou er een in de buurt zitten dan is het niet toegestaan om als Jan publiek daar iets vandaan te slepen.
De USDA/warenwet is daar vreselijk streng mee.
Als  hoofdgerecht voor Thanksgiving and Christmas, komt de turkey komt vanaf eind van de maand weer vol op in de winkels,en er zijn goeie aanbieding te vinden.
Ik probeer dan me vriezer vol te proppen met zoveel als er in passen en de hele kalkoen word hier helemaal (in stukken dan) door mijn molen gedraaid.
en ingevroren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2487879
202Spots schreef: De USDA/warenwet is daar vreselijk streng mee.
Ik dacht dat het vergelijkbaar was met de regelgeving in de EU. Jammer.
Door sil61
#2489062
Ja hoor, we hebben racepoep hier. :-\
Meer bot dus. Dat hadden jullie goed gezien. En veel minder lever, plus op zoek gaan naar hart.
Zoals Pike rekent is dat veel makkelijker dan zoals ik zat te klungelen. Weer wat geleerd.
Enne, ik woon in Houston, waar een hele chinese buurt zit. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht had. Daar ga ik binnenkort ook maar eens kijken.
Ik heb geen groenten in de mix gedaan omdat de meningen daar nogal over verdeelt zijn. Volgens sommige theorien hebben de honden dat niet nodig en anderen beweren dat het wel belangrijk is. Kan ik dat beter wel doen?
En jullie rekenen dus voor een hele kip 50% bot en 50% vlees? Dat wist ik ook niet zeker.
Spots, jij zegt dat je kalkoen door de molen doet. Krijg jij er wel de botten doorheen? Wat voor molen heb jij dan?
In ieder geval bedank voor jullie hulp zover.
Gebruikersavatar
Door pike
#2489118
sil61 schreef: Ja hoor, we hebben racepoep hier. :-\
Meer bot dus. Dat hadden jullie goed gezien. En veel minder lever, plus op zoek gaan naar hart.
Zoals Pike rekent is dat veel makkelijker dan zoals ik zat te klungelen. Weer wat geleerd.
Enne, ik woon in Houston, waar een hele chinese buurt zit. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht had. Daar ga ik binnenkort ook maar eens kijken.
Ik heb geen groenten in de mix gedaan omdat de meningen daar nogal over verdeelt zijn. Volgens sommige theorien hebben de honden dat niet nodig en anderen beweren dat het wel belangrijk is. Kan ik dat beter wel doen?
En jullie rekenen dus voor een hele kip 50% bot en 50% vlees? Dat wist ik ook niet zeker.
Spots, jij zegt dat je kalkoen door de molen doet. Krijg jij er wel de botten doorheen? Wat voor molen heb jij dan?
In ieder geval bedank voor jullie hulp zover.
Nee hoor, zeker niet. Véél meer vlees dan bot.
Eerder 25% bot en 75% vlees. In elk geval hoeft er echt geen vlees meer bij.

De gemiddelde barfmaaltijd bevat 50% vleesbot, waarbij dat vleesbot voor de helft uit bot en de helft uit vlees bestaat. Dat is natuurlijk altijd schatwerk, het komt ook niet zo heel nauw, zelf reken ik kippen- en eendennekken, karkassen van konijn, kip, haas, konijnekoppen altijd tot 50/50 bot. Maar bijv. hele bouten van konijn, haas of kip met alle vlees er nog aan die reken ik tot 65/35, dwz 65% vlees en 35% bot. Proefondervindelijk vastgesteld, want als ik mijn honden zo voer poepen ze prima. Een ander moet misschien 75/25 rekenen, net zo goed als dat sommige honden 45% vleesbot krijgen, en andere 55%. Al voerende kom je er vanzelf achter op welk percentage vleesbot je hond het beste reageert.

Overigens is teveel lever niet alleen slecht omdat de hond aan de racepoep gaat, je kan daarmee ook vit. A overdoseren wat bepaald slecht is voor de gezondheid. Bovendien bevat lever, als reinigend orgaan, veel afvalstoffen, en al helemaal veel bij industriedieren.  ;)
Door 202Spots
#2490192
sil61 schreef: Spots, jij zegt dat je kalkoen door de molen doet. Krijg jij er wel de botten doorheen? Wat voor molen heb jij dan?
Ik heb deze bijna 20 jaar en alles van de kalkoen en andere gevogeltje gaat er in.
en ik maal ik ook de zalmkoppen en vis,want de spot die ik nu heb eten 't niet als 't niet gemalen is.
Ik denk dat eend en konijn ook zal lukken,
maar geen ribben of botten van grotere dieren.
http://www.northerntool.com/shop/tools/ ... _200452381
Afbeelding
En jullie rekenen dus voor een hele kip 50% bot en 50% vlees? Dat wist ik ook niet zeker.
Nee echt geen 50-50, de borstvlees haal ik er zowiezo altijd af en gebruik voor ons zelf of om te drogen.
Hier kan je de hoeveelheid vlees en bot zien van 'n kippenpoot,
meer foto's  van andere kip gedeeltes met % vlees en bot op http://s541.photobucket.com/albums/gg395/202spots/BARF/

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door