Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door RoLa
#2478881
Morgen hoop ik de boodschappen te gaan doen voor de groentenmix...
Ik heb t volgende op mijn lijstje gezet:
Spruiten
Andijvie
Sla
Komkommer
Witlof
Wortels
Bietjes
Knoflook

Het word groentenmix voor zowel hond als kat...als ze t willen eten de poezels...
Als je ervan uit gaat dat het 400 gr spruiten worden hoeveel moet ik dan van de rest nemen?
Ik heb een sapmachine dus wil t eigenlijk daarin mikken en daarna weer sap en pulp samenvoegen.
En er was een richtlijn voor knoflook maar die kan ik ff niet meer terug vinden...en ik twijfel in ene ff of de katsels wel knoflook mogen...dacht t niet of heeeel weinig.
Dus dat kan ik er dan beter als laatste doordoen en dan alleen in het deel voor de hond.

Alle tips ed welkom! Thnx!

Grtz Mirjam
Door Lizzy
#2478985
[quote="RoLa"]
Morgen hoop ik de boodschappen te gaan doen voor de groentenmix...
Ik heb t volgende op mijn lijstje gezet:
Spruiten
Andijvie
Sla
Komkommer
Witlof
Wortels
Bietjes
Knoflook

Het word groentenmix voor zowel hond als kat...als ze t willen eten de poezels...
Als je ervan uit gaat dat het 400 gr spruiten worden hoeveel moet ik dan van de rest nemen?
Ik heb een sapmachine dus wil t eigenlijk daarin mikken en daarna weer sap en pulp samenvoegen.
En er was een richtlijn voor knoflook maar die kan ik ff niet meer terug vinden...en ik twijfel in ene ff of de katsels wel knoflook mogen...dacht t niet of heeeel weinig.
Dus dat kan ik er dan beter als laatste doordoen en dan alleen in het deel voor de hond.

Alle tips ed welkom! Thnx!

Grtz Mirjam
[/quote]

Voor katten is knoflook geen goed idee.

Je kunt 1 krop andijvie nemen. En sla zou ik niet doen, dat bevat vrijwel geen voedingswaarde (en wordt wel flink bespoten met gif). Ik zou een zakje waterkers nemen. Je kunt hier 4 tot 8 stronken witlof bij doen. En 1 komkommer. En bijv. 1 courgette. En 1 bos wortelen of 1 zak winterpeen. En 2 bietjes. Bijvoorbeeld.
Door RoLa
#2479374
[quote="Lizzy"]
Voor katten is knoflook geen goed idee.
[/quote]

Had ik dat toch wel ff goed onthouden...van die knoflook en poezels!! :D

Bedankt Lizzy...vandaag zijn de boodschappen mislukt maar dit weekend ligt er zekersss groentenmix in mijn vrieskist!!  :)
en een portie in elk bakkie... :biggrin2:
Door RoLa
#2480695
[quote="Mowgli"]
Bij de katten kun je de groentenmix eigenlijk helemaal weglaten uit het menu...
[/quote]
Ze hebben t in t geheel niet nodig bedoel je?
Het kan ook geen kwaad als ze wel wat mee smikkelen neem ik aan...ALS ze dat doen... :biggrin2:
Heb inderdaad in mijn berekeningen geen groentenmix opgenomen voor de katten  :-\ als ik ze niet mee laat smikkelen kan ik gewoon de knoflook erdoor doen en klaar!! Dussss.... Dan misschien maar helemaal geen groentenmix voor de katsels... :-\
Door Mowgli
#2480992
[quote="RoLa"]
Ze hebben t in t geheel niet nodig bedoel je?
Het kan ook geen kwaad als ze wel wat mee smikkelen neem ik aan...ALS ze dat doen... :biggrin2:
[/quote]Inderdaad, ze hebben het niet nodig.
Meesmikkelen kan geen kwaad als er geen knoflook in zit... Maar de meeste katten deinzen meteen terug als je ze knoflook voorhoudt, dus waarschijnlijk zullen je katten het meesmikkelen zelf wel laten als er knoflook in zit.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2485425
[quote="202Spots"]
Inplaats van witlof kan je ook boerenkool gebruiken,dan heeft meer voedingswaardes  ;)
Makkelijk site om te vergelijken http://www.voedingswaardetabel.nl
[/quote]

Dan zou ik eerder de spruitjes vervangen door de boerenkool anders krijg je teveel kool met de kans op gasvorming.
Mocht je nou heel veel mix gaan maken dan kan je wel 2 soorten kool toevoegen. Het is dus maar net hoeveel andere soorten groenten je erbij gaat doen. Zelf doe ik er ook vaak meerdere soorten kool doorheen maar dan niet teveel van elk en de rest komt toch wel op met bijna 30 cavia's.

De sla zou ik er ook uithalen omdat het idd weinig toevoegd en flink bespoten is en je met de witlof en andijvie wel aan genoeg bladgroenten komt.

Een courgette of zoete bataat zou een mooie aanvulling zijn in je mix en misschien nog wat spruitgroenten zoals alfalfa.
Door RoLa
#2486005
Het volgende is erin gegaan:
Spruiten 400 gr
Andijvie 1 krop
Komkommer 1
Witlof 4 stronken
Wortels 1 bos
Bietjes 2
En de knoflook per portie halve teen toegevoegd, ze krijgt zo'n 3 à 4x in de week groentemix

Waterkers kon ik niet vinden en de courgette ben ik vergeten ???
Ze eet het prima! Zelfs zonder andere dingen erdoor...

[quote="Lucie110"]
en de rest komt toch wel op met bijna 30 cavia's.
[/quote]  :D 30 :D ...Gaaaaaffff! Heb als kind vroeger op mn zesde een cavia gekregen en daar heb ik me uren mee vermaakt!! Fantastisch beestje!! ...en het kriebelt al jaren om er weer 1 (eigenlijk minimaal 2 he...) te nemen!!! Wie weet komt t er ooit toch nog van...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door