Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2484954
Een vraagje aan de boekmaag-experts cq. boerenbedrijfhouders.
Op het barfforum.it wordt mij het probleem voorgelegd betreffende de inhoud van de boekmaag van koeien die niet-biologisch worden gehouden en van koeien die juist wèl biologisch worden gehouden.

Ik weet niet of in Europa de koeien over het algemeen eenzelfde soort voer krijgen, in Italie zouden de koeien gevoederd worden met silosvoer, dat bestaat uit graan, meest mais dat is gefermenteerd met lactobacillen.
Maar...de melkkoeien waarvan de melk wordt gebruikt in de kaasindustrie mogen dit soort silosvoer dan weer niet eten, zij krijgen een ander soort voer.
Ook mag silosvoer niet worden gebruikt om landbouwgrond te bemesten (ik citeer dit letterlijk, wist niet dat dit ook hiervoor werd gebruikt).

Dus de Italiaanse vraagsteller vraagt zich af of het voeren van boekmaag mèt inhoud nu wel zo gezond is, als je niet weet waarmee de koeien zijn gevoederd.

Kan iemand mij helpen met een goed onderbouwd antwoord op dit probleem?
Door Lizzy
#2484969
Een rund eet weidegras, als ie buiten mag komen, kuilgras, snijmais. En daarnaast brok. En dan is er nog een verschil in voer (samenstelling ) van melkvee en vleesvee.

Verhoudingen hoe een biologisch rund gevoerd wordt (volgens mij is dit melk en vleesvee): Het rantsoen voor de biologische runderen moet voor 100% bestaan uit grondstoffen van biologische herkomst. Biologisch geteeld wil zeggen, gecontroleerde teelt zonder gebruik van kunstmest, bestrijdingsmiddelen, genetische modificatie en chemische bewerking. Het rantsoen bestaat uit minimaal 60% biologische ruwvoeders zoals gras, snijmaïs, luzerne, GPS (Gehele Plant Silage - tarwe, gerst, etc) en hooi.

CCM (gemalen maiskorrel), MKS (kolvenschroot), Perspulp, Bierborstel, Aardappelvezel, Grasbrok, Luzernebrok zijn krachtvoeders/brokken.

Niet biologisch rundveebrok bestaat uit (dit is een willekeurig merk):
Samenstelling: maisglutenvoer, maismeel, palmpitschilfers, bietenpulp, rietmelasse, sojaschroot geschild getoast*, kalksteentjes

Toegevoegd/kg (Vitamines)
E672 Vitamin(e) A 6250 IE, E671 Vitamin(e) D3 1250 IE, Vitamin(e) C 25 mg, Vitamin(e) E 50 mg

Toegevoegd/kg (Sporenelementen)
E4 koper (koperchelaat van aminozuren, gehydrateerd) 5 mg, E4 koper (koper(ll)sulfaat pentahydraat) 4 mg, E5 mangaan (mangaanchelaat van aminozuren gehydrateerd) 14 mg, E5 mangaan (mangaan(II)oxide 14 mg, E6 zink (zinkchelaat van aminozuren gehydrateerd) 17 mg, E6 zink (zinkoxide) 17 mg, E1 ijzer (ijzer(II)sulfaat-monohydraat) 38 mg, 3b8.10 selenium (organische vorm CNCM 1-3060 0.05 mg

============

Mjah, je kunt je dus afvragen in hoeverre het boeiend is, het voeren van boekmaag inhoud. Van niet biologische koeien zou ik er al helemaal niet aan beginnen. Ik houd het maar lekker bij een goed groentenmixje. Een hond met een granen allergie, zou ik sowieso geen boekmaaginhoud geven.
Door Lizzy
#2485055
Annemarie Rijnveld schreef: Heel erg bedankt Lizzy voor de, als altijd, glasheldere uitleg.

Ik ga het gelijk even antwoorden op het Italiaanse forum, als jij ermee akkoord bent? (Met vermelding van forum + naam)
Ja joh, tuurlijk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door