Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2484028
Hai hai,

Mijn naam is MarijedeG en ik heb 2 mooie witte herdershonden en een konijn. Naast mijn werk heb ik samen met een vriendin een hondenschool en studeer ik Natuurgeneeskunde voor dieren.

Nu sprak ik laatst een DA die adviseert om teven te laten castreren voor de eerste loopsheid. Het risico op melkkliertumoren is dan een stuk kleiner, wat inderdaad ook klopt. Maar, ik vraag me af welke gevolgen er nog meer zijn.

- Het risico bij de operatie lijkt mij groter omdat je niet weet wanneer ze loops zou zijn geworden en de boel daar dus al heel erg doorbloed kan zijn. Of valt dit wel mee? 
- Oestrogeen speelt toch ook een rol in de bouw van het skelet?
- Ergens heb ik gelezen dat teven die al erg vroeg gecastreerd zijn later meer kans hebben op hartproblemen, waarom zou dit zo zijn?

Dit is echt puur voor mijn eigen interesse, alvast bedankt! Ik ben echt heel erg benieuwd naar jullie meningen.

Groetjes,
Marije
#2484636
http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... +Oncologie

25% van de teven die niet gecastreerd is, ontwikkeld mammatumoren. 80% daarvan is goedaardig, 20% is kwaadaardig. Van die 20% is 10% al uitgezaaid wanneer de tumoren ontdekt worden. En 10% dus niet.

Voor de eerste loopsheid castreren geeft een kans van 0,5% op mammatumoren. Na de eerste loopsheid castreren geeft een kans van 8% op mammatumoren.

Nou zijn wij geen honden he, wij mensen, maar halen wij ook preventief onze organen of lichaamsdelen er maar af omdat we er anders kanker krijgen? Ik vind de kans op borstklierkanker eerlijk gezegd geen argument om je teef dan maar voor de eerste loopsheid te laten castreren. Want voor de eerste loopsheid castreren lijkt wel degelijk de kans op incontinentie te vergroten, is de oorzaak van infantiele vagina's waardoor er meer kans op ontstekingen is in dat gebied, is er een grotere kans op botkanker (waarbij gezegd moet worden dat daarvan de overlevingskans dus minder dan nihil is), vergroot de kans op infantiele honden in karakter, vergroot de kans op vet worden, wat weer als gevolg heeft dat je meer risico loopt op artrose in het bewegingsapparaat. Enzovoorts. Ook een teef heeft niet voor niets hormonen. Die heeft ze nodig om tot ontwikkeling te komen. 
#2484639
Lizzy schreef: http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... +Oncologie

25% van de teven die niet gecastreerd is, ontwikkeld mammatumoren. 80% daarvan is goedaardig, 20% is kwaadaardig. Van die 20% is 10% al uitgezaaid wanneer de tumoren ontdekt worden. En 10% dus niet.

Voor de eerste loopsheid castreren geeft een kans van 0,5% op mammatumoren. Na de eerste loopsheid castreren geeft een kans van 8% op mammatumoren.

Nou zijn wij geen honden he, wij mensen, maar halen wij ook preventief onze organen of lichaamsdelen er maar af omdat we er anders kanker krijgen? Ik vind de kans op borstklierkanker eerlijk gezegd geen argument om je teef dan maar voor de eerste loopsheid te laten castreren. Want voor de eerste loopsheid castreren lijkt wel degelijk de kans op incontinentie te vergroten, is de oorzaak van infantiele vagina's waardoor er meer kans op ontstekingen is in dat gebied, is er een grotere kans op botkanker (waarbij gezegd moet worden dat daarvan de overlevingskans dus minder dan nihil is), vergroot de kans op infantiele honden in karakter, vergroot de kans op vet worden, wat weer als gevolg heeft dat je meer risico loopt op artrose in het bewegingsapparaat. Enzovoorts. Ook een teef heeft niet voor niets hormonen. Die heeft ze nodig om tot ontwikkeling te komen.
Bovenstaand lijkt mij dus ook. Maar het vervelende is dat er heeeel veel onderzoeken zijn waar uit blijkt dat de voordelen van castratie enorm zijn. De nadelen, dus vnml karakter, vind ik nergens wetenschappelijk....
#2484646
MarijedeG schreef: Bovenstaand lijkt mij dus ook. Maar het vervelende is dat er heeeel veel onderzoeken zijn waar uit blijkt dat de voordelen van castratie enorm zijn. De nadelen, dus vnml karakter, vind ik nergens wetenschappelijk....
Vind je botkanker, infantiele vagina, ontplofvacht, incontinentie, artrose voornamelijk karakter?
#2484698
@Marije, ga maar eens zoeken op Google op ''geslachtshormonen'', je krijgt dan heel veel info precies over hetgeen jou zo interesseert: het argument dat een teef de hormonen nodig heeft om goed op te groeien vind ik een heel belangrijk argument. En daar heb ik nog niets over gevonden
Veelal over mensen, maar in mijn ogen maakt het niet zoveel verschil.

Ik redeneer met mijn boerenverstand, aangezien ik absoluut niet kundig ben op dit gebied en de wetenschappelijke artikelen en andere artikelen hierover mij ook verder geen echte uitsluitsel geven:
De hormonen hebben een belangrijke taak, ze zijn niet voor niks aanwezig. Net als de enzymen, de bacterieen, de mineralen, de cellen enz enz.

Ga je een orgaan weghalen, dan zullen er ongetwijfeld neveneffecten zijn, positieve en negatieve. Deze neveneffecten staan ook weer onder invloed van andere factoren, en hier wil ik dan een gezond dieet bij halen.

Waarom een hormoongerelateerd orgaan weghalen? Wordt dat in de eerste plaats gedaan om tumoren en ontstekingen te voorkomen of omdat ongewenste zwangerschappen een probleem kunnen vormen?
Of omdat anders de samenwoning tussen honden van verschillende sexe moeilijk wordt? Of omdat loopsheid lastig is met uitlaten en viezigheid in je huis enz?

Waarom zouden teefjes meer kans hebben op schijnzwangerschappen, ontstekingen en tumoren aan de melkklieren als zij niet worden gecastreerd?
Is dat inderdaad veroorzaakt door de nog aanwezige hormoongerelateerde organen, of moet de oorzaak eerder gezocht worden in het voer, zoals brok waar allerlei troep inzit? De vaccinaties waar men jarenlang zeer kwistig mee omsprong, de ontwormings- en antiparassietprodukten.

Het lijkt mij logisch dat een reu of teef gecastreerd vòòr de lichamelijke en geestelijke volgroeing vroeger of later problemen gaat krijgen, kijk maar eens naar de menselijke tegenhanger, de eunuch.

Ook is over de interactie tussen de hormonen en de rest van het lichaam eigenlijk nog heel erg weinig bekend, dus om dan zo maar organen weg te gaan halen zònder een belangrijke medische indicatie, tja, ik zet daar veel vraagtekens bij.

Ik heb voor mijzelf als voorbeeld mijn eigen hondenervaring:
Hond teckel, nooit gecastreerd, 20 jaar oud geworden op brok, had weleens last van schijnzwangerschappen, zal in al die jaren misschien 3 of 4 keer zijn gebeurd. Op het laatst had zij wel melkkliergezwellen, waarvan niet bekend is of die goed- of kwaadaardig waren, maar toen was zij ook wel heeeeel oud.

Twee katten, 1 kat na zwangerschap gecastreerd (leeftijd onbekend) op oude leeftijd in laten slapen wegens gezwellen
haar dochter is ook gecastreerd, op heeeel jonge leeftijd, op hoge leeftijd in laten slapen wegens gezwellen.
Deze katten waren op gedeeltelijk brok, gedeeltelijk vlees.

Hond teef bastaardje, gecastreerd na zwangerschap, (als ik het mij goed herinner was zij een jaar of 3), had heel af en toe na de castratie last van schijnzwangerschap, is 16 jaar geworden, had ook allerlei gezwellen op het laatst van haar leven, niet bekend of die goed- of kwaadaardig waren. Altijd gevoerd op brok.

Hond reu bastaardje, gecastreerd op ca. 4-jarige leeftijd, dit gaf geen problemen in de al bestaande roedel, maar wèl na verloop van tijd met andere honden buiten, zowel teven als reuen.
Micky werd niet meer herkend als reu kennelijk, en dit wekte agressiviteit op bij de andere honden.


Al met al ben ik van mening dat het voorkomen van tumoren niet zozeer afhankelijk is van vroegtijdig castreren alswel een gezonde levenswijze in al zijn vormen (beweging, dieet, rust enz) en dat een eventuele overweging (voor mij althans) van castratie zich baseren zal enkel en alleen op mijn frustratiedrempel aangaande de loopsheid.
#2484935
Dat incontinentie toeneemt bij castreren voor de 1e loopsheid is helemaal niet bewezen, de enige die dat hard roept is Dr Schaeffer Okkens van het UKG, er zijn echter helemaal geen wetenschappelijke onderzoeken die deze mening hard maken. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat er minder incontinentie optreedt als je voor de 1e loopsheid castreert.
Ik zou mijn hond trouwens nooit voor de 1e loopsheid castreren, gewoon gevoelsmatig. Maar als je dan echt gaat zoeken naar onderzoek dan zijn er niet zoveel bewijzen te vinden.
#2485062
Een gedeelte van een artikel op Internet van Dr. Becker, even stukkie naar beneden scrollen voor het gedeelte over vroegtijdig castreren:
Link: Early Dog Spaying and Neutering Effects
        healthypets.mercola.com/.../hormone... - Stati Uniti - Traduci questa pagina

In the final video of this three-part series Dr. Becker discusses the syndrome known as atypical Cushing’s disease -- its causes, treatments and prevention strategies.

Dr. Becker's Comments:

In parts one and two of this series, I discussed the fact that there are two types of Cushing’s disease, typical and atypical.

Typical Cushing’s occurs when the middle layer of the adrenal gland over secretes cortisol.

Atypical Cushing’s disease involves the outer and innermost layers of the adrenals and occurs when other types of hormones are over produced. The outside layer over secretes aldosterone, the hormone that regulates electrolytes.

More commonly, the inside layer of the gland over secretes sex hormones – estrogen, progesterone and testosterone precursors.

Although we don’t know why animals develop atypical Cushing’s disease, we do have suspicions about what predisposes pets to suffer this particular syndrome.

Early Surgical Sterilization Plays a Role



In my professional opinion, early spaying and neutering of companion animals certainly plays a role in up-regulation of sex hormone production by the adrenal glands.
When a dog is spayed or neutered before puberty, which is generally around six months of age, her endocrine, glandular and hormonal systems have not fully developed.
Removal of the ovaries and testicles, and therefore all the sex hormones they produce, can become a significant problem later in life, because their bodies require a certain level of circulating sex hormones for normal biologic functioning.
Without the gonads (the ovaries and testicles), the adrenal glands are called upon to produce sex hormones because they are the only other source for them in the body. Over time, the adrenal glands begin to over secrete sex hormones to keep up with the body’s demand.
Not all veterinarians will agree this is what’s happening inside your pet’s body, and many vets don’t even believe in treating atypical Cushing’s syndrome.

At Natural Pet Animal Hospital, we treat a lot of patients with atypical Cushing’s because there are many symptoms that crop up from hormone imbalances that affect an animal’s health, comfort and quality of life.

Re-balancing a pet’s hormonal milieu results in not only physiologic improvement, but improvements in mental and emotional status as well.

In my opinion, it is simple common sense to assume that when critical organs like ovaries and testicles are surgically removed, there will be consequences. I believe atypical Cushing’s is a consequence of early sterilization for many animals.


Xenoestrogens and Other Estrogen Mimics

The second factor that can upset hormone regulation in your pet’s body is a substance called a xenoestrogen. Xenoestrogens are chemicals that mimic the effects of estrogen in the body.

Because hormone disruption is a central feature of Cushing’s disease, any substance that affects the body’s hormonal balance must be evaluated.

Xenoestrogens are in fertilizers, pesticides, soil, non-organic meats, and plastics – including perhaps your pet’s food or water bowl.

Your pet is exposed to as many external sources of estrogen mimics as you are. This exposure can negatively influence adrenal gland production of estrogens as well as your pet’s endocrine balance.

If your pet has been diagnosed with atypical Cushing’s, you should give some thought to his potential avenues of exposure to external estrogen-like compounds.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door