Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#248344
Shiba, onze (ooit zwarte ;D) labrador, is intussen 12 jaar en begint stilaan wel wat ouderdomskwaaltjes te krijgen.
Hij heeft al een tijdje arthrose, is wat zwak in de achterhand waar ook duidelijk minder spieren zitten. Hij is zo goed als doof, heeft hier en daar wat vetbultjes maar daar heeft hij geen last van. Ook waarschijnlijk beginnende dementie waarvoor hij een tijd Karsivan heeft gekregen en toen ging het weer iets beter. We roepen hem met behulp van gebaren, wat altijd goed ging, maar nu begrijpt hij soms niet meer wat de bedoeling is, of loopt de andere richting uit. Hij kan soms ook minutenlang ergens naar staan staren. Hij wandelt en apporteert nog wel graag balletjes, en lijkt verder ook wel gezond, maar gisteren maakte ik me toch even heel ongerust. :-\
Hij lag op de bank te slapen en te dromen (wat hij ook steeds meer doet) toen we met de honden de tuin in gingen. Ik riep Shiba, maar zoals wel meer gebeurt kreeg ik geen reactie, waarschijnlijk omdat hij me niet hoorde. Ik liet hem dus nog maar even liggen en ging even later nog eens naar hem toe, riep wat harder, zwaaide met mijn handen voor zijn ogen, maar er gebeurde nog niks. Ik riep nog harder, niks. Ik gaf een paar lichte vingertikjes in zijn ribben, normaal zou hij daarvan wakker worden of zelfs schrikken, maar dat gebeurde dus ook niet. Hij sliep(?) gewoon verder, het leek ook alsof hij nauwelijks ademhaalde dus ik begon me toch aardig zorgen te maken en probeerde de hond wakker te schudden. Ik heb echt secondenlang moeten 'schudden' en roepen voor hij weer reageerde. Toen pas opende hij een beetje verdwaasd zijn ogen, en begon hij even later eindelijk ook weer te kwispelen.
Vandaag gaat het gelukkig weer goed, maar toch... :-\
Hoort dit bij de symptomen van dementie of was hier iets anders aan de hand? ???
(Sorry, beetje lang verhaal geworden :-[ )
Door Lizzy
#248350
Ahhhhh, wat ontroerend...... Als ik heel eerlijk ben he, dan vind ik deze omschrijving eerder passen bij een ouderwordend hondje..... Veel meer en dieper slapen, oppervlakkiger ademhalen, meer dromen, verwardheid... Ja, het hoort er wel bij volgens mij....
Gebruikersavatar
Door Nitus
#248389
Ik heb zelf nog nooit een hele oude hond gehad helaas, maar wat jij beschrijft hoorde ik ook regelmatig van kenissen waarvan de hond een jaar of 12 geworden is, héél diep slapen. Ik denk idd dat het met de leeftijd te maken heeft, maar als je het niet vertrouwd zou ik haar even na laten kijken door de DA.
Kan me wel trouwens voorstellen dat je je rot schrikt op zo'n moment :o.
Door Francisca
#248398
Ik denk ook dat het de leeftijd is. Onze Sunny is 13 geworden en hij kon heel diep slapen het laatste jaar. Het verward zijn had Sunny ook, ouderdoms kwaaltjes.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#248419
Lijkt mij ook meer de leeftijd oude dieren kunnen heel diep slapen ik heb dat hier ook gehad met enkele oudere honden en het is goed voor de hartkleppen....elke keer denkje dat..........en dan zucht nee gelukkig ze doet het nog (in jouw geval hij ;) ;D )
Gebruikersavatar
Door Binno
#248431
sylvia schreef: en het is goed voor de hartkleppen....elke keer denkje dat..........en dan zucht nee gelukkig ze doet het nog (in jouw geval hij ;) ;D )
;D Ja, je schrikt je wezenloos ... heb er nog een tijdje van nagebeefd. Vandaag heb ik 'm maar wat extra knuffels gegeven en zijn lievelingseten... konijn. :D
Binnenkort gaan we sowieso langs de DA voor een algemene controle, als daar dan ook alles goed is kan ik voorlopig weer op beide oortjes slapen. ;)
Door gonny
#248436
wij hadden hier Rakker....we hebben em toen hij 16 was inlaten slapen...hij was doof/blind én dement was iedere keer helemaal de kluts kwijt....hij sliep ook alsof hij onder narcose was...alleen op t laatst schrok hij dan als je naast em was komen zitten, en beet dan naar je...tja met een kindje van 1,5 jaar in huis... :'( :'( :'(
Door youp
#248644
Mijn ouders hebben een bouvier van bijna 11. Hij slaapt ook heel diep. Hij was altijd heel erg waaks en werd overal wakker van. Maar nu wordt hij niet meer wakker als er iemand langs het huis loopt of als er een autodeur dichtslaat. Hij wordt alleen nog wakker als er iemand aanklopt.

Hij wordt ook zwakker in de achterhand. Hij heeft nu pijnstillers omdat zijn ruggewervels een beetje naar elkaar toe zijn gegroeid. Hij rent nu weer als nooit te tevoren.

Ik denk niet dat je je teveel zorgen moet maken. Het hoort er nu eenmaal bij.
Gebruikersavatar
Door Binno
#248750
Na hier op BP een tip gelezen te hebben, heb ik nu
barium carbonicum D6 en plumbum metallicum D12 in huis gehaald.
Kan je hier ook echt verbetering mee verwachten of remt het alleen de verergering af?
Is Karsivan op lange termijn een veilig middel? Is Selgian eventueel een alternatief? Of toch maar liever homeopatisch?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#248802
Binno schreef: Na hier op BP een tip gelezen te hebben, heb ik nu
barium carbonicum D6 en plumbum metallicum D12 in huis gehaald.
Kan je hier ook echt verbetering mee verwachten of remt het alleen de verergering af?
Is Karsivan op lange termijn een veilig middel? Is Selgian eventueel een alternatief? Of toch maar liever homeopatisch?
Mijn shih tzu kreeg in het begin echt dementie aanvallen, dus periodes van angst, de weg kwijt zijn, continu hijgen, aan de deur krabben dat ze eruit wilde en als je de deur opendeed direct weer omdraaien om weer aan de deur te krabben dat ze erin wilde. Als ik dan deze korrels gaf was het vrij snel weer over met die periodes. Het stopt het proces niet maar het vertraagd en verbeterd direct , uiteindelijk ben je het niet voor en haalt het je in, maar bij Sheba heb ik het jaren op een niveau kunnen houden waarbij haar leven waardig te leven was zonder angst en paniek.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 27 jan 2005, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#248949
Binno schreef: OK bedankt, we gaan het in elk geval proberen! Afbeelding
Ik hoop dat het bij jouw hondje ook aanslaat :)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#249500
Cholidin is een voedingssupplement dat cholidine bevat en ook kan helpen. Het helpt de hersenfunstie verbeteren.

Hitam kon op het laatst ook zo diep slapen. Hij heeft me meerdere malen aan het schrikken gemaakt en Huub ook. Dan lag hij met open ogen op zijn zij en zelfs zachtjes aanraken hielp niet. Dan moest je hem echt een beetje schudden voordat hij wakker werd en dan schrok hij zich ook een hoedje.
Gebruikersavatar
Door Binno
#249533
Hitam schreef: Cholidin is een voedingssupplement dat cholidine bevat en ook kan helpen. Het helpt de hersenfunstie verbeteren.
Over cholidine heb ik niks kunnen vinden... :-\
Bedoel je niet choline van de vitamine B groep? En moet je dat afzonderlijk geven of is een vit.B complex ook goed (krijgt hij nu al af en toe)?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#249598
Ik bedoel phosphatidylcholine.
Het heet trouwens Cholodin en er zitten ook B vitamines in. Goed voor de hersenfunctie zijn: 1, 3, 6, 8 en 12.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door