Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2482565
Ik zit te overwegen Yuma te laten steriliseren, maar ik ben er nog niet helemaal uit. :-\
Zij is op dit moment loops, voor het eerst (leeftijd dik 7 maanden) dus naar wat ik heb gelezen zou de operatie in Jan/Feb kunnen plaatsvinden.
Mijn vorige honden waren ook allen gesteriliseerd, en ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad zoals incontinentie of gedragsverandering e.d.

Ik heb totaal geen behoefte aan fokken of showen, en het idee dat ik twee maal per jaar 3 weken lang Yuma niet los kan laten lopen, of continu reuen van haar lijf moet slaan, staat mij ook niet aan.

Maar wat is volgens jullie wijsheid wat de gezondheid nà de sterilisatie betreft? Ik lees hier dingen over, die mij dan toch weer aan het twijfelen brengen.

En àls ik haar laat steriliseren, hoe dan de eerste tijd na de operatie wat het eten aangaat? Alles gemalen, of kan ze gewoon direct al het normale barf bottenwerk verorberen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Later gevonden en nog even toegevoegd:
Citaat Lizzy in post van @Martine M, 28 april 2012 om 00:19:01
En ik vind teven na de 1ste loopsheid helemaal niet uitgegroeid. En de Amerikaanse DA in dat boek vindt dat met mij (en vele anderen). De meeste zijn pas helemaal uitgegroeid na een loopsheid of 3.

+
Ik snap je overwegingen. Als het mijn hond zou zijn (en dat is het niet, maar voor wat mijn mening waard is), liet ik absoluut nu nog niet castreren en wachtte ik nog 1, liever nog 2 loopsheden af. Ik wachtte net zo lang totdat Ayla helemaal volwassen is, lichamelijk en geestelijk. En dat is ze pas bij een jaar of 3. En die mammatumoren.... Nou ja, zoals ik al schreef, de kans dat ze andere vormen van kanker krijgen bij een te vroege castratie is ook aanwezig. En na 3 loopsheden castreren verminderd nog steeds wel iets het risico op borstkanker.


Ik begrijp dus dat het beter is Yuma eerst helemaal lichamelijk en geestelijk volwassen te laten worden.
Als ik haar dan op zeg 3-jarige leeftijd zou laten steriliseren, is de kans op gedragsveranderingen dan bijna nihil?
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op za 13 okt 2012, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2482639
Ik zou ook wachten tot een jaar of drie, omwille van het geheel volwassen worden. Gedragsveranderingen heb ik eerlijk gezegd hier nog nooit gezien, zijn ze wel allemaal op oudere leeftijd gedaan. Een hond veranderd tussen de 1 en 3 jaar sowieso vaak nog wel van karakter ( maw, ze worden geestelijk volwassen)en daarom vraag ik me soms af of veel karakterveranderingen die toegeschreven worden aan de sterilisatie ook niet hadden plaatsgevonden als de hond in die vroege periode niet gesteriliseerd was.
#2482644
Angelique schreef: Ik zou ook wachten tot een jaar of drie, omwille van het geheel volwassen worden. Gedragsveranderingen heb ik eerlijk gezegd hier nog nooit gezien, zijn ze wel allemaal op oudere leeftijd gedaan. Een hond veranderd tussen de 1 en 3 jaar sowieso vaak nog wel van karakter ( maw, ze worden geestelijk volwassen)en daarom vraag ik me soms af of veel karakterveranderingen die toegeschreven worden aan de sterilisatie ook niet hadden plaatsgevonden als de hond in die vroege periode niet gesteriliseerd was.
Hmm, ja, dit is een heel goed punt.
Ik heb ondertussen heel wat goeie links op BP gevonden, had ik nog niet naar gezocht, sorry hiervoor.
Maar ik had er heel de nacht over liggen prakizeren en vanochtend gelijk mij op de braagbaak gestort.

Bedankt Angelique, ik denk uiteindelijk dat ik toch inderdaad er beter aandoe gewoon wat jaartjes te wachten, operatie kan altijd nog wel.
Ik neem wel een waterpistool mee als ik met een loopse Yuma ga wandelen.
Door Anne in Zweden
#2482804
Ik heb Laika wel al met 8 maanden laten steriliseren, voornamelijk omdat de omstandigheden niet ideaal waren: we zouden net in de tijd dat zij voor het eerst loops zou worden van Spanje naar Duitsland verhuizen, waar we nog geen onderkomen hadden, zodat we gedurende haar loopsheid afwisselend in een hotelkamer en in onze camper zouden verblijven, en dat een paar maanden lang. Leek me niet prettig, met twee intacte reuen, waarvan eentje haar toch al bij iedere gelegenheid probeerde te bestijgen.
Toen ik Scotch weer een keer boven op haar aantrof en zij het allemaal erg prima leek te vinden, heb ik de knoop maar doorgehakt en haar laten castreren. En gelukkig heeft dat geen nadelige gevolgen gehad; geen incontinentie, geen complicaties na de operatie. Over gedragsverandering kan ik niets zeggen, het is nog steeds een actieve, energieke, lekker gekke boxer, geheel conform de raskenmerken ;D. De vorige eigenaren zeiden wel, toen ze haar vorig jaar terugzagen tijdens onze vakantie in Spanje, dat ze groter was dan haar moeder. Misschien dat de hormonale veranderingen daar een rol in hebben gespeeld, wie zal het zeggen.

Maar als je geen g**le reuen thuis hebt die jou en je teefje het leven zuur kunnen maken, dan zou ik geloof ik ook wachten tot ze wat ouder is. Neem dan inderdaad iets mee om vreemde reuen bij d'r weg te schieten wanneer ze loops is. En zo erg is het in Noord-Italië toch niet met zwerfhonden dat je echt hele hordes achter je aan zou krijgen?
Door 202Spots
#2482815
Al mijn honden zijn altijd gecastreerd, Dolcie de eerste  hebben we laten sterilizeren na 1 nestje was te vroeg was geboren,
Boef hebben we met 6 maanden laten castreren, Cissy werd gedaan voor haar eerste loopsheid, Torro en Bo waren al gecastreerd toen we ze kregen,
en de 4mnd oude Starr kwam net terug van de DA toen we haar op haalde bij de rescue om mee naar huis te nemen. (Ik had liever gewacht tot ze 6 maand was)
Maar geen enkele hond heeft ooit last gehad van complicaties of problemen, niet met incontinentie  en geen lichamelijk probleem of gedragsproblemen.
Na 'n operatie misschien 2 -3 dagen gemalen geven, en dan gewoon barfen.
#2482896
Anne in Duitsland schreef: Ik heb Laika wel al met 8 maanden laten steriliseren, voornamelijk omdat de omstandigheden niet ideaal waren: we zouden net in de tijd dat zij voor het eerst loops zou worden van Spanje naar Duitsland verhuizen, waar we nog geen onderkomen hadden, zodat we gedurende haar loopsheid afwisselend in een hotelkamer en in onze camper zouden verblijven, en dat een paar maanden lang. Leek me niet prettig, met twee intacte reuen, waarvan eentje haar toch al bij iedere gelegenheid probeerde te bestijgen.
Toen ik Scotch weer een keer boven op haar aantrof en zij het allemaal erg prima leek te vinden, heb ik de knoop maar doorgehakt en haar laten castreren. En gelukkig heeft dat geen nadelige gevolgen gehad; geen incontinentie, geen complicaties na de operatie. Over gedragsverandering kan ik niets zeggen, het is nog steeds een actieve, energieke, lekker gekke boxer, geheel conform de raskenmerken ;D. De vorige eigenaren zeiden wel, toen ze haar vorig jaar terugzagen tijdens onze vakantie in Spanje, dat ze groter was dan haar moeder. Misschien dat de hormonale veranderingen daar een rol in hebben gespeeld, wie zal het zeggen.

Maar als je geen g**le reuen thuis hebt die jou en je teefje het leven zuur kunnen maken, dan zou ik geloof ik ook wachten tot ze wat ouder is. Neem dan inderdaad iets mee om vreemde reuen bij d'r weg te schieten wanneer ze loops is. En zo erg is het in Noord-Italië toch niet met zwerfhonden dat je echt hele hordes achter je aan zou krijgen?
;D ;D
Nee hoor, Anne, valt best nog mee, gelukkig. Hoewel.. jaren terug was mijn vorige hond zomaar ineens zwanger, zij wist niet mij niet te vertellen wie de vader kon zijn geweest. Dus kennelijk hebben wij toen ongewenst bezoek in onze tuin gehad!! Hoe, mag Joost weten, misschien over het hek gesprongen, of er onderdoor gekropen?
Ik moet hier dus wel mijn ogen ook in mijn rug hebben.

Ik heb inmiddels de links gelezen over de invloed van de hormonen op de groei etc., en de gevolgen van een tè vroege sterilisatie. Dus we doen het maar niet en wachten in ieder geval een paar jaartjes.
Door Cupcake
#2483010
Onze freubel is na de eerste loopsheid gesteriliseerd en heb zeker geen spijt. Moest het losloopgebied weken mijden, want ook toen ze allang niet meer vloeide, bleef ze lekker ruiken (en al die aandacht nog lekker vinden ook). Loopsheid broekje bleef niet zitten en dus overal spetters tot op de witte muren en ook omdat ze meegaat naar m'n werk (waar meer honden zijn) was meer loopsheden afwachten niet echt een optie.
Ik weet natuurlijk niet hoe zou zijn als ze nog wel hormonaal actief zou zijn, maar ik ben tevreden over hoe het nu gaat. Geen incontinentie of andere problemen, maja dat kan op latere leeftijd ook nog komen....
De ingreep zelf ging ook boven verwachting. Om negen uur gebracht en om elf uur weer lopend mee, weinig last van de narcose, geen gepiep en geen last van hechtingen of wat dan ook, zou het morgen weer laten doen.
Ook is het nu ietsiepietsie makkelijker om haar op gewicht te houden, al moet er ook nu nog errug veul voer in.
#2483097
Cupcake schreef: Onze freubel is na de eerste loopsheid gesteriliseerd en heb zeker geen spijt. Moest het losloopgebied weken mijden, want ook toen ze allang niet meer vloeide, bleef ze lekker ruiken (en al die aandacht nog lekker vinden ook). Loopsheid broekje bleef niet zitten en dus overal spetters tot op de witte muren en ook omdat ze meegaat naar m'n werk (waar meer honden zijn) was meer loopsheden afwachten niet echt een optie.
Ik weet natuurlijk niet hoe zou zijn als ze nog wel hormonaal actief zou zijn, maar ik ben tevreden over hoe het nu gaat. Geen incontinentie of andere problemen, maja dat kan op latere leeftijd ook nog komen....
De ingreep zelf ging ook boven verwachting. Om negen uur gebracht en om elf uur weer lopend mee, weinig last van de narcose, geen gepiep en geen last van hechtingen of wat dan ook, zou het morgen weer laten doen.
Ook is het nu ietsiepietsie makkelijker om haar op gewicht te houden, al moet er ook nu nog errug veul voer in.
Heb jij een ''gewone'' sterilisatie laten doen, of die ''laparoscopische''? En met hoeveel maanden was die sterilisatie?
Ja, ik geloof ook wel dat het in de meeste gevallen gewoon goed gaat, en verder geen problemen geeft.
Door Cupcake
#2483433
Annemarie Rijnveld schreef: Heb jij een ''gewone'' sterilisatie laten doen, of die ''laparoscopische''? En met hoeveel maanden was die sterilisatie?
Ja, ik geloof ook wel dat het in de meeste gevallen gewoon goed gaat, en verder geen problemen geeft.
Ze is dmv de 'ouderwetse manier' gesteriliseerd. Ze had een sneetje van 5cm met drie hechtinkjes. Ze was toen 11 maanden oud.
Door 202Spots
#2483454
nicolette schreef: Hoi Annemarie,
Ben zelf geen voorstander van castratie op zeer jonge leeftijd. Hormonen zijn nodig om goed te groeien en spiermassa te kweken,
vooral bij reuen zie je afname van de spieren na castratie.
Ben ik echt niet helemaal mee eens, hier alleen maar spierballen en thunder thighs...dat komt ook door de goeie voeding en BEWEGING!!
Door Hilde__
#2483459
202Spots schreef: Ben ik echt niet helemaal mee eens, hier alleen maar spierballen en thunder thighs...dat komt ook door de goeie voeding en BEWEGING!!
Ben het dan wel weer met jou eens  ;D Ik heb 2 teven in de uitlaatgroep die allebei al voor hun 1e jaar zijn geholpen en dit zijn de makkelijkste honden qua gedrag. De Stafford is ook nog es heel erg gespierd. Ze zijn allebei op de gewone manier geholpen en stuiterde de dag erna alweer alsof er niks aan de hand was  ;).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door