Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nova
#2482559
Hoe lang kun je vers gemalen noten bewaren?  ?dagen?

Ik heb een kleine maalmachine, maar  hoe dan ook is het bakje te groot voor  een dagportie gemalen noten. De mesjes draaien dan over de noten heen. Kan ik bijv. voor 3 dagen malen en dan bewaren?
Door Xada
#2482596
Als je ze in de vriezer bewaart zal dat geen probleem zijn.
En ontdooien zal snel gaan omdat er eigenlijk geen water meer in zit.
Drie dagen zo in de open lucht zou je moeten uitproberen.
In de koelkast weet ik het niet omdat het vochtgehalte toch hoger is dan buiten de koelkast.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2482703
als ik  gemalen heb doe ik het in een afsluitbare pot waarin het hier zeker 2 a 3 weken goed blijft  :)
Gebruikersavatar
Door Manon
#2482735
Ik had laatst wat walnoten gemalen en had ze in een afsluitbare pot gestopt.
Echter vergeten dat ik ze had, na 7 dagen teruggevonden en er stond toen schimmel op.
Weggegooid dus...

In ieder geval dus niet een week of langer bewaren  :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#2482752
Ik maal mn eigen amandelmeel voor in een taart ofzo in de elektrische koffiemolen. Ik gebruik het niet voor het deeg, maar om vocht van de fruitvulling te binden en wat in te dikken, zonder het te hoeven koken met maizena oid. Dus per keer maar iets van 2 eetlepels.
Ik stop de molen vol met blanke amandelen en maal het tot meel. Dan per portie (2-3 el) in een boterhamzakje met zo min mogelijk lucht en dan die zakjes in een zipzakje en dan in de voorraadkast. Blijft lang goed en ik heb er nog nooit schimmel op gehad.
Door 202Spots
#2482756
[quote="nova"]
Hoe lang kun je vers gemalen noten bewaren?  ?dagen?

Ik heb een kleine maalmachine, maar  hoe dan ook is het bakje te groot voor  een dagportie gemalen noten. De mesjes draaien dan over de noten heen. Kan ik bijv. voor 3 dagen malen en dan bewaren?
[/quote]
Ik doe de gemalen notenmix in 'n jampot met schroefdeksel en bewaar het in de vriezer, en strooi het bevroren door de bak.
Het blijft heus well 2 maanden goed hoor. ;)
Door Dotti
#2482806
Nova, ik had gelezen dat noten goed waren, maar ik heb nog nooit geprobeerd eigenlijk.
Waar haal jij ze vandaan?
Door smulpaap
#2482957
[quote="Dotti"]
Nova, ik had gelezen dat noten goed waren, maar ik heb nog nooit geprobeerd eigenlijk.
Waar haal jij ze vandaan?
[/quote]

Ik ben wel geen Nova , maar je kan ze of in de reformwinkel halen , of in een goed gesorteerde notenzaak
Door nicolette
#2482980
Bewaar ze in een oud yoghurt emmertje, weken en heb nooit iets gemerkt qua schimmel. Wel zorgen dat alles droog is.

Ik koop noten ook gewoon in de supermarkt en laat mijn kinders kraken. In het najaar kun je ook hazelnoten, walnoten in het bos vinden.

Gr. Nicolette
Gebruikersavatar
Door nova
#2483005
[quote="Dotti"]
Nova, ik had gelezen dat noten goed waren, maar ik heb nog nooit geprobeerd eigenlijk.
Waar haal jij ze vandaan?
[/quote]

In de supermarkten vindt je vaker schaaltjes met rauwe noten.
Je kunt ook zelf  kraken en pellen, hazelnoten  en  walnoten zijn volop verkrijgbaar.
En nu het naar de  sinterklaas toe gaat zijn er  in vrijwel elke supermarkt zakjes met gemengde noten  te koop.

m.b.t. bewaren r  zitten er goed bruikbare tips tussen, tnxs  :D
Laatst gewijzigd door nova op za 13 okt 2012, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#2483082
[quote="job"]
waarom malen jullie ze?
[/quote]

omdat ze anders, net als groenten, niet of nauwelijks opgenomen worden door het hondenlichaam.

Ik  wil Bindi wat geven omdat het laxerend werkt.  :)
verder zijn  noten  rijk aan goede vetten en aan oa. vit B
Door job
#2483104
ze krijgen ze hier gewoon heel,
kauwen er heel goed op.
(zoeken ze trouwens ook zelf bij elkaar op het erf)
Heb nog nooit iets teruggevonden in de ontlasting.
Gebruikersavatar
Door nova
#2483176
[quote="job"]
ze krijgen ze hier gewoon heel,
kauwen er heel goed op.
(zoeken ze trouwens ook zelf bij elkaar op het erf)
Heb nog nooit iets teruggevonden in de ontlasting.
[/quote]

Volgens mij is Bindi erg zuinig op haar gebit  :biggrin2: , ze kauwt  weinig, slurpt liever alles zo naar binnen . Hier liggen ook geen noten om  op te rapen, dus ben ik aangewezen op  gekochte noten.
Ik maal de noten voor haar, inmiddels staat er een busje met gemalen noten in de vriezer  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door