Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Zwerver
#2482343
Vandaag voor het eerst KVV gevoerd omdat ze de brokken die ik nu heb dus echt niet eten.
Rodi compleet rund met wat Smuldier kip en een heel klein beetje lamshart. Niet optimaal maar hoop maandag een vriezer te hebben.
Ze vonden het heerlijk, maar waar ik al bang voor was gebeurde, Thorin onze Airdaler van 10 heeft na een half uurtje alles uitgespuugd en weer opgegeten (gelukkig in de bench) en nu is hij vreselijk aan de diarree. Hij heeft al heel lang gevoelige darmen, kan geen kluifje verdragen of hij gaat aan de race, de laatste paar jaar is het zo en zo elke keer heel zacht (hij kan het nog net ophouden) en zit er bloed bij. De dierenarts zegt dat zijn darmstelsel gewoon kapot is, maar na me verdiept te hebben in Barf wil ik het toch proberen. Hij heeft nl. de laatste tijd steeds vaker buikkramp, dan heeft hij een harde buik en echt pijn.

Ik heb al gelezen dat de diarree van het ontgiften kan komen en dat zou me bij hem dus niets verbazen. Maar kan ik hem nu beter nog een poosje op KVV houden of toch volgende week gewoon op Barf zetten? Oh hij is ook vreselijk schrokkerig dus dat wekt misschien ook het spugen op, hij heeft het met de brokken ook wel eens. Daar legde ik altijd een voerbal bij in de bak zodat hij rustiger moest eten.
En wat kan ik hem dan het beste geven? Zat zelf te denken aan extra pens om zijn darmflora te herstellen, is dat handig?
Door Lizzy
#2482512
Ik denk dat je twee dingen kunt doen en dat jij moet bepalen wat het verstandigst is.

Je zet Thorin vanaf nu op rauwe/verse voeding zonder ooit nog 1 brok aan te bieden en je accepteert dat hij kotst (dat is overigens heel normaal, voer uitkotsen en het opnieuw opeten maar het kan zijn dat het voer te koud was! Dus mijn advies is: doe het voer in een roestvrijstalen eetbak, zet de voerbak in je gootsteen, vul die met heet water en laat het voer au-bain-marie warm worden). Doe er probiotica doorheen en je geeft Okugest van VSM (gewoon bij de drogist) tegen de diarree.

Ik gaf deze hond overigens om te beginnen echt niet anders dan fijn geslagen vleesbotten van kleine dieren!

Je kunt ook voor de langzame methode kiezen. Dus hond terug op brok (weer van voer wisselen...., dat is wel iets nadelig) en je gaat heel geleidelijk aan verse voeding introduceren. Maar, dat overgiet je eerst met gekookt water of laat er zelfs een paar seconden de kook over gaan (dit kan alleen met gemalen voer!). Je begint met 1 eetlepel. En je breidt dit iedere dag uit. Je voert dus steeds meer KVV (gekookt) en steeds minder brok. Je laat het KVV eerst goed afkoelen en je doet er dan probiotica overheen (Acidophilus van Arkopharma is een prima merk). Net zo lang totdat je volledig KVV voert en geen brok. Dan ga je 1/4 deel rauw geven, de rest gekookt. En heel langzaam ga je steeds meer rauw geven (wel goed op kamertemperatuur, dat is echt belangrijk) en steeds minder gekookt. Tot hij op rauw staat. En dan ga je daarna langzaam BARF introduceren. Dus je begint met een zeer geplette kippennek, vlees en orgaanvlees en groenten. En dat breid je dan weer uit tot een volwaardig barf menu.

De kans is groot dat bij methode 2 je hond net zo vaak/veel diarree heeft en misschien nog wel langduriger dan bij methode 1. Je bent nu al met vers eten begonnen, van het 1 op het andere moment. Ik weet niet hoe het nu met Thorin gaat, maar ik geloof dat ik serieus zou overdenken om vandaag verse voeding te gaan halen voor dit weekend en maandag en hem gewoon over te schakelen. Ik zou zelf geen Rodi nemen. Ik vind het troep. Zelfs mijn die-hard BARF basset van vroeger ging aan de slinger van Rodi. En ik zou ook geen lamshart er doorheen doen. Ik zou zelf naar de dierenwinkel gaan om een goed merk KVV te halen en ik zou hem daarop zetten. En als dat niet kan, zou ik Smuldier compleet halen en hem dat geven.
Door Zwerver
#2482530
Dank je voor je reactie.
Brokken komen er hier niet meer in, Thorin spuugt ook regelmatig op brok en heft dan ook diarree dus dat heeft niet zo veel zin.
Ik zou hem ook het liefst nu meteen op vers vlees zetten maar helaas heb ik dat hier nog niet gevonden. Als maandag de vriezer wat is ga ik meteen een bestelling plaatsen. Nu heb ik totaal geen vriezerruimte (alleen een klein vakje boven de koelkast waar net 4 broden inpassen). Maar als iemand weet waar ik in Almelo voor die tijd nog vlees kan krijgen, graag.

Het gaat nu overigens best goed met hem hoor, als hij aan de diarree is geeft hij netjes aan als hij naar buiten moet en gespuugd heeft hij na die ene keer niet meer. Ook heeft hij geen harde buik of kramp gehad, wat hij met brokken wel vaak heeft, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.

Zal hem nu alleen de smuldier kip geven en vanmiddag nog even kijken of ik verder nog iets kan krijgen.
Wat is probiotica en waar kan ik dat krijgen?

En als ik vlees voer, kan ik dan bijv. ook een hele kip kopen als ik die fijn sla of beter beginnen met nekken?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2482533
Smuldier kip bevat veel bot. Okay krijgt Thorin mss geen diarree.  ;)
Maar beter kan je even de smuldier compleet kopen is een oranje/rood verpakking
Ik zou hem toch eerst aan bv nekken laten wennen. Een hele kip zitten ook wel wat hardere botjes bij :)
Door Zwerver
#2482536
Ga vanmiddag op zoek naar Smuldier compleet ;)
Enig idee waar ik zo snel kippenekken vandaan haal? In de a la carte stond een poelier, daar ben ik gisteren geweest maar die hebben alleen gemalen kipkarkas en orgaan.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2482541
Sommige poeliers verkopen ze gewoon per kg en andere moet je bv 10 kg tegelijk bestellen :-\
Je zou wel bv kippenvleugeltjes kunnen nemen en die even pletten. Vaak bij een islamitische slager/winkel voor ongeveer 2a3 euro de kilo te koop ;)
Door Zwerver
#2482566
Zal vanmiddag eens op de markt kijken, daar is ook een poelier.
Islamitische slager zou ik hier niet weten :-\ Maar zal eens googelen, wie weet.
Door Zwerver
#2482748
Vanmorgen Smuldier kip gegeven en geen diarree  :) Bij thuiskomst van de paardrijles wel een hele grote plas in de gang (en ze waren er toch echt al uit geweest), misschien toch ontgiften?
Ga voor Thorin  bestellen, dan heb ik het eind van de week binnen. Zat te denken aan het volgende:
Kip: nek, rugstuk, karkas en vleugels
Kwartel: wat is het verschil tuusen kwartel en kwartelkarkas? op de site van Degomeat zijn de plaatjes hetzelfde
Konijn: karkas
Gans: karkas

Nog meer suggesties? En kan ik dit allemaal al geven aan een beginner? Zal het uiteraard goed plat slaan. Is vis ook al handig om mee te beginnen, sardientjes of zo? En dan vers of in dit geval eerst maar uit blik? Gaat even om wat goed voor Thorin is, want normaal eet hij alles dus wat dat betreft verwacht ik geen problemen.
Door Anne in Zweden
#2482759
Zwerver schreef: Vanmorgen Smuldier kip gegeven en geen diarree  :) Bij thuiskomst van de paardrijles wel een hele grote plas in de gang (en ze waren er toch echt al uit geweest), misschien toch ontgiften?
Ga voor Thorin  bestellen, dan heb ik het eind van de week binnen. Zat te denken aan het volgende:
Kip: nek, rugstuk, karkas en vleugels
Kwartel: wat is het verschil tuusen kwartel en kwartelkarkas? op de site van Degomeat zijn de plaatjes hetzelfde
Konijn: karkas
Gans: karkas

Nog meer suggesties? En kan ik dit allemaal al geven aan een beginner? Zal het uiteraard goed plat slaan. Is vis ook al handig om mee te beginnen, sardientjes of zo? En dan vers of in dit geval eerst maar uit blik? Gaat even om wat goed voor Thorin is, want normaal eet hij alles dus wat dat betreft verwacht ik geen problemen.
Ganzenkarkas is te hard, dat moet je niet aan een beginner geven. Ik geloof dat de officiële beleidsaanbeveling van barfplaats is om helemaal geen ganzenbot te voeren (tenzij in gemalen vorm), omdat het vrij scherpe botsplinters kan opleveren bij het kraken. Anderzijds zijn er volgens mij best veel mensen die het wel aan hun hond geven. Maar dat zijn dan zeker geen beginnende barfers!

De rest - kip, konijn, kwartel - zijn prima beginnersbotten. Doe niet meteen te veel kipkarkas, kiprugstuk en kipvleugels in het begin, let eerst even op hoe je hond de zachtere soorten verteert (kippennek, kwartelkarkas). Maar als dat goed gaat, kun je vrij snel overstappen op de andere kippenbotten.

Het verschil tussen kwartel en kwartelkarkas is waarschijnlijk dat met "kwartel" de hele vogel wordt bedoeld, dus met het spiervlees er nog aan (en eventueel ook ingewanden en veren, maar dat weet ik niet want ik ken het merk niet, als "buitenlandse"). Kwartelkarkas heeft dus minder vlees eraan dan kwartel naturel.

Met vis kun je ook prima beginnen, vooropgesteld dat je Thorin niet meteen een hele zalmkop toewerpt! :D Maar sardientjes etc. kunnen best. En dan vers, niet uit blik, want blikvis is verhit geweest en bevat veel toegevoegd zout. Als je toch uit blik wilt voeren (sommige honden lusten geen vis en moeten dat leren eten), spoel de vis dan goed om zodat het meeste zout verdwijnt.

Zorg je er wel voor dat je niet alleen botwerk bestelt, maar ook spiervlees en orgaan, als je helemaal zelf wilt gaan samenstellen? Als je er kvv bij geeft, dan hoef je je over orgaan minder druk te maken, want dat zit in de meeste kvv's meer dan voldoende. Dan is botwerk + spiervlees wel voldoende - afhankelijk van het aantal dagen dat je zelf samenstelt natuurlijk; als je 6 dagen in de week zelf samenstelt en 1 dag kvv, dan moet je uiteraard wel ook orgaan bestellen! :D

Succes!
Door Zwerver
#2482788
Anne in Duitsland schreef: Ganzenkarkas is te hard, dat moet je niet aan een beginner geven. Ik geloof dat de officiële beleidsaanbeveling van barfplaats is om helemaal geen ganzenbot te voeren (tenzij in gemalen vorm), omdat het vrij scherpe botsplinters kan opleveren bij het kraken. Anderzijds zijn er volgens mij best veel mensen die het wel aan hun hond geven. Maar dat zijn dan zeker geen beginnende barfers!
Oké dat wordt dus maar even geen ganzenkarkas
De rest - kip, konijn, kwartel - zijn prima beginnersbotten. Doe niet meteen te veel kipkarkas, kiprugstuk en kipvleugels in het begin, let eerst even op hoe je hond de zachtere soorten verteert (kippennek, kwartelkarkas). Maar als dat goed gaat, kun je vrij snel overstappen op de andere kippenbotten.
Goed, ga het rustig opbouwen
Het verschil tussen kwartel en kwartelkarkas is waarschijnlijk dat met "kwartel" de hele vogel wordt bedoeld, dus met het spiervlees er nog aan (en eventueel ook ingewanden en veren, maar dat weet ik niet want ik ken het merk niet, als "buitenlandse"). Kwartelkarkas heeft dus minder vlees eraan dan kwartel naturel.
Deze heeft in ieder geval geen kop en veren, want die met kop en veren staan apart vermeld. ;)
Met vis kun je ook prima beginnen, vooropgesteld dat je Thorin niet meteen een hele zalmkop toewerpt! :D Maar sardientjes etc. kunnen best. En dan vers, niet uit blik, want blikvis is verhit geweest en bevat veel toegevoegd zout. Als je toch uit blik wilt voeren (sommige honden lusten geen vis en moeten dat leren eten), spoel de vis dan goed om zodat het meeste zout verdwijnt.
Zal ik onthouden
Zorg je er wel voor dat je niet alleen botwerk bestelt, maar ook spiervlees en orgaan, als je helemaal zelf wilt gaan samenstellen? Als je er kvv bij geeft, dan hoef je je over orgaan minder druk te maken, want dat zit in de meeste kvv's meer dan voldoende. Dan is botwerk + spiervlees wel voldoende - afhankelijk van het aantal dagen dat je zelf samenstelt natuurlijk; als je 6 dagen in de week zelf samenstelt en 1 dag kvv, dan moet je uiteraard wel ook orgaan bestellen! :D
Op aanraden van Lizzy doe ik juist bij Thorin alleen botwerk, aangezien hij heel erge darmproblemen heeft. Zodra de ontlasting goed is wil ik eerst wat vlees toevoegen en dan ook langzaam elke keer een beetje groente en orgaan.
KVV ga ik mee stoppen zodra het vlees binnen is ::)
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2483269
Anne. Volgens mij ben jij in de war met kalkoen. Dat wordt niet veel gegeven qua botwerk. Maar gans volgens min wel.

Misschien kun je ook aan eendennekken komen? Die zijn ook fijn om te geven in het begin.
Bij mij op de markt verkoopt de poelier ook kippennekken. Dus misschien de jouwe ook.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2483908
Ow, zo'n oude topic had ik niet meer gelezen. Ik las alleen hier her en der dat er wel ganzenkarkas enzo gegeven wordt. Overigens ga ik het ook pas binnenkort geven en dan is Duke al bijna een half jaar aan de barf. Dus niet echt beginnersbot maar wellicht mettertijd wel geschikt. Overigens zijn er verschillende soorten ganzen. Je hebt van die kleine. Wellicht dat dat bot ook net zoiets is als eend.
Door Anne in Zweden
#2483930
Naomi M. schreef: Ow, zo'n oude topic had ik niet meer gelezen. Ik las alleen hier her en der dat er wel ganzenkarkas enzo gegeven wordt. Overigens ga ik het ook pas binnenkort geven en dan is Duke al bijna een half jaar aan de barf. Dus niet echt beginnersbot maar wellicht mettertijd wel geschikt. Overigens zijn er verschillende soorten ganzen. Je hebt van die kleine. Wellicht dat dat bot ook net zoiets is als eend.
Je hebt in zoverre gelijk dat het geen algemene niet-voederaanbeveling is op bp, en ik dacht dat dat wel zo was, en niet alleen kalkoen. Ik meen me alleen te herinneren dat er een keer een discussie was over gans en dat het bot sterk werd afgeraden omdat het zo hard is. Gans is in ieder geval wel harder dan (kweek)eend; in Duitsland kun je stukken ganzenkarkas gewoon in de supermarkt krijgen, en ik heb dat een paar keer geprobeerd (maar ben er vooral mee opgehouden omdat die gansen zijn grootgebracht in obscure landen als Polen, en ik vrees het ergste voor het ganzenwelzijn aldaar).
Overigens had ik een tijdje geleden via een andere bron ganzennekken, en die vond ik niet wezenlijk groter dan eendennekken. Bovendien zijn ganzennekken altijd nog een stuk kleiner dan kalkoennekken, en die knagen ze hier ook probleemloos weg. Maar ganzenpoten en -karkassen hebben natuurlijk niet die lieve ronde werveltjes die een nek heeft, daarom ben ik wat voorzichtiger met het overige botwerk van gans.



Maar nogmaals: veel mensen voeren het wel
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2483942
Das waar. Ik ben benieuwd naar dat karkas dan. Ik heb het nog niet liggen. Volgend weekend zie ik het. Laat ik wel ff weten hoe ik er met de snoeischaar doorheen kom.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door