Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door renate1985
#2482394
Ons logee hondje is extreem mager. Ze is een klein teefje, kruising mechelse herder met rottweiler.
Ze is gesteriliseerd en gezond maar ze blijft zo mager.
Ze weegt 20kg en eet 500gr barf per dag maar haar ribben en heup botten blijven zichtbaar.
Haar baas verzorgt haar goed maar we krijgen haar niet op gewicht.

Hij is haar barf gaan geven in de hoop dat ze bijkwam maar na 5 maanden barf en kvv blijft ze graat mager. We hebben een 3weken geleden haar eten verhoogd naar 500gr wat veel is voor haar gewicht. Mijn eigen jongens krijgen ieder 750gr te eten per dag en wegen 35kg en 40kg.

Moeten we het voer nog meer ophogen?
Bloed onderzoek kwam niks raars uit dus dat is uitgesloten.
Ze is verder wel heel actief, gaat 13km mee aan de fiets zonder probleem.
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2482419
Djinty is slank, weegt 30 kilo, en krijgt 600 gram barf, 250 groente, 50 gram schapenvet en 50 gram bataat of pompoen per dag. Ze zal nooit een dikke hond worden.
Onderzoeken van haar ontlasting hebben uitgewezen dat ze niet alles verteerd.
Misschien is het opvoeren van het voer en een onderzoek van haar ontlasting een goed idee.

(ik zou meer eten gaan geven  ;))
Door renate1985
#2482436
Oke dan gaan we het omhoog doen.
Ze zit nu op 2,5% van haar lichaams gewicht.
Is het beste om dan op te voeren naar 3% en dan verder of meteen naar 3,5% gaan?

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe  :)
Laatst gewijzigd door renate1985 op vr 12 okt 2012, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2482445
Ik weet niet wat een kruizing tussen een mechelaar en een rotweiler moet wegen (tussen de 25 en 30 kilo?)
Zou het voer langzaam opvoeren en meerde porties per dag geven,

Het is volgens mij belangrijk dat ze nu wat meer body krijgt.
Toen Djinty zo mager was ben ik in 1 keer van de 600 gram naar de 900 gram gegaan.
Door Anne in Zweden
#2482451
2,5 % is echt niet afgrijselijk veel hoor, voor een hond die actief is en geen aanleg heeft om dik te worden. Ik heb er hier eentje van 28 kilo die 1 kilo voer per dag krijgt, en eentje van 26-27 kilo die 900-1000 gram per dag eet - en die hebben beide geen grammetje vet! Dat zijn echte galoppeerders, altijd in beweging tijdens een wandeling, altijd snuffelen, nooit eens van het uitzicht genieten. De derde, onze husky, weegt ook zo'n 27 kilo en krijgt "maar" 650 gram per dag - eigenlijk zou hij zelfs wel iets minder mogen, er moet nu echt geen gram bij komen; die wordt meteen te dik wanneer hij te veel krijgt. Die is ook veel rustiger qua persoonlijkheid.

Dus het verschilt heel erg per hond, hoeveel je erin moet stoppen. Ik zou meteen naar 3,5 % gaan zodat ze even lekker kan aankomen, en als blijkt dat dat toch te veel is, kun je het heel simpel terugbrengen naar bv. 3-3,2 %, net zolang totdat ze eruitziet zoals ze eruit hoort te zien.
Door Eira
#2482488
Ik zou ook meer gaan voeren. Hier een herder teefje van ongeveer 22kg die per dag 600 gram eet maar per week ook nog zo'n 1,5 kilo gedroogd vlees/orgaan/etc. naar binnen werkt tijdens het trainen (die 1,5 kilo is wel het gewicht voor het drogen ;)) en daarnaast ook nog regelmatig een bullepees of een andere grote gedroogde kauwsnack krijgt. Dan komt zij in totaal zo rond de 5,5kg per week aan voer en dat is een ruime 3,5%. Ze is nu mooi slank en ook heel erg actief.
Door Lizzy
#2482515
Ik weet dat Satinballs het aangewezen recept is.... Maar ik vind het niks. Het is een koolhydraten/suikerbom en in alle eerlijkheid vind ik dat super ongezond.

Persoonlijk vind ik 2,5% voor een jonge actieve hond ook helemaal niet veel. Mijn honden zouden er van omkomen, van die hoeveelheid. Die eten eerder rond de 3,5%. Ik zou 700 gram per dag aan deze hond gaan voeren, om te beginnen.
Door renate1985
#2482542
Dank je wel allemaal. Dan zet ik haar vandaag meteen op 3,5%.
Dan kijken we dat een paar weekjes aan en als ze te mager blijft voeren weer op en word ze dik dan geven we steeds iets minder.
Die satanballs geven we er niet bij. Ze is heel actief en levendig, als ze dat niet zou zijn zou dat een goede oppepper zijn maar als het met meer voeren beter gaat dan doen we dat liever.

Allemaal heel erg bedankt.
Laatst gewijzigd door renate1985 op za 13 okt 2012, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cupcake
#2482592
Waarschijnlijk heeft ze gewoon meer nodig. Een jonge actieve hond op 2,5% vind ik ook niet veel.
Onze hond weegt 16 kg en krijgt 600-800 gram per dag en op echt actieve dagen 1000kg. Als ik haar gevulde bak zie vraag ik me wel eens af waar ze het laat, maar ze is nog steeds een slanke den en op minder valt ze af.
Gebruikersavatar
Door pike
#2482616
Als een gezonde hond niet aankomt met 2,5% krijgt hij m.i. gewoon te weinig. Mijn honden eten tussen 3,8 en 4%, krijgen soms zelfs nog meer. En het zijn bepaald geen te dikke honden.
Door tessa
#2483069
Ik denk dat je niet moet voeren naar wat de hond nu weegt, maar naar hoe zwaar je haar zou willen hebben.
En dan nog wat meer om haar extra bij te laten komen.
Met een week of twee zou je dan verschil moeten gaan zien.
Door renate1985
#2483188
Ik weet niet hoeveel ze moet wegen om goed te zijn. Ze is altijd zo extreem mager geweest.
We hebben haar vandaag 700gr gegeven en blijven dit geven tot haar baasje haar weer komt halen.
Heb ook een nieuw voer schema voor haar baasje gemaakt zodat hij dat kan voort zetten.
Het is niet mijn hond maar ik heb hem des tijds geholpen met overgaan op kvv en daarna barf.
Dus vandaar dat ik het steeds over we heb, we blijven hem hierbij helpen.

Het nadeel is dat ze ook nog eens kieskeurig is met eten :(
Ze lust veel dingen niet dus met bestellen bestel ik steeds nieuwe dingen om weer te proberen zodat ze genoeg variatie blijft houden.

De 700gr ging er overigens met heel veel smaak in vandaag.
Door ChantalKrijn
#2483528
500 gram vind ik ook niet ontzettend veel voor een hond van 20 kilo  :)
Hier wegen ze 13 kilo en eten ook 500 gram. Ze hebben het ook echt nodig, als ik op 2,5% ga zitten worden ze graatmager. Ook het teefje wat 7 jaar is.

Succes, ik hoop dat je snel resultaat ziet!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door