Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cindy de Wolf
#2481268
Pff wat zijn katten moeilijk zeg tov honden. Afijn heb er nu 2 die wel spiervlees en gemalen vleesbot eten en hart MAAR geen lever. Is er een supplement ofzo wat ik makkelijk door gemalen vleesbot kan doen of heeft iemand een andere suggestie???
Gebruikersavatar
Door koekje
#2481349
Wat voor lever gaat moeilijk? Hier vinden ze het beiden lekker, maar ik voer kleine jonge levertjes.
Er is geen supplement voor zoiets.
Door Limpy
#2481351
Ik heb er hier ook een die wel eens mutst met lever van bepaalde diersoorten.
Heb het hier opgelost door hart, lever, nier te malen en dan te mengen, dit prutje krijgen ze dan 3x per week met gemalen vleesbot. Op deze manier eten ze het allemaal braaf op.
Door Cindy de Wolf
#2481361
koekje schreef: Wat voor lever gaat moeilijk? Hier vinden ze het beiden lekker, maar ik voer kleine jonge levertjes.
Er is geen supplement voor zoiets.
Biologische runderlever, kippenlever en hazenlever, meer heb ik nog niet geprobeert.

Malen zal ik eens proberen en dan mengen.
Door *Flip*
#2481442
Cindy de Wolf schreef: Biologische runderlever, kippenlever en hazenlever, meer heb ik nog niet geprobeert.

Malen zal ik eens proberen en dan mengen.
Konijnenlever wordt hier ook met smaak gegeten. Lamslever geef ik ook, maar dat is toch iets minder lekker.
Als je het maalt en mengt met gemalen vleesbot, dan zullen ze het waarschijnlijk niet meer terug vinden.
Door Too
#2481522
Tja je hebt dan toch wel de lekkerste soorten te pakken , volgens t pluizenspul hier

Ik denk dat je t idd met verstoppen moet proberen.... succes
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2482386
Tja, malen werkt hier ook niet.
Ja, onder vleesbot en vlees wel, maar niet onder orgaan alleen.
Die lever ruikt het sterkst zeker...  :-\

Jonge lever eten ze wel, maar ik vind dat niet voldoende. Bovendien komt dat vaak van dieren die toch wat AB krijgen, zoals vb konijnen en kippen. Daar sta ik ook niet om te springen.
Maar nu heb ik vandaag hazenlever binnen gekregen en dat ging toch goed naar binnen (zeker voor de eerste keer).

Kippen- en eendenlever eten ze hier alledrie wel graag.  Konijn eentje wat minder en dan lam en geit bijna niet. 2 eten het wel, maar duidelijk met tegenzin, Luis eet het niet.

Je moet katten inderdaad wat leren om iets nieuws te leren eten.  Anders eten ze enkel wat ze kennen en lekker vinden, ze moeten als het ware leren iets nieuws te proberen en verscheidene smaken te appreciëren (een beetje als kinderen).  En dat zou ik ook doen door het mengen onder wat anders en zo aan de smaak en geur laten wennen.  Echt dwingen kan je ze niet, maar je moet wel niet steeds toegeven, anders worden ze verwend en eten na een tijdje vb enkel nog konijn en kalkoen. Katten weten meestal heel goed hun personeel te bespelen, dus hou je voet stijf en biedt het steeds weer aan, maar probeer het zo iet of wat aantrekkelijk te maken zodat ze het toch eten.

Bij Kleintje heb ik indertijd ook lever op zich, los van de diersoort, moeten leren eten.  Dat was zelfs voor ik echt barfte.  En daar heb ik haar wel gewoon enkel dat voorgezet voor een dag en op het eind er een brokje (ze stonden nog op brok dus) in geduwd.  En zo heeft ze het wel gegeten. Heb haar wel 20 keer bij haar bakje gezet, want ze bleef achter me aan dralen voor eten (en ze heeft een sirene hoor). En toen heeft ze eieren voor haar geld gekozen.
Maar bij de meeste katten werkt dat niet.
Bij Luis vb werkt dat compleet omgekeerd, hoe langer het duurt, hoe minder hij er zelfs maar naar kijkt. 
 
Door Limpy
#2482826
p.o.p...ik vermeng mn organenmix dus ook door de gemalen bot heen anders trappen ze er nog niet in.
Op deze manier werkt het perfect hier en wissel ik de orgaandiersoorten ook een beetje af.
(ik heb blixa nu zelfs kunnen foppen door er de laatste keer een klein beetje lamslever doorheen te doen)
Door Perdita
#2482848
Compleet off-topic, maar Blixa is een heerlijke naam!!

Ik heb 1 kat die dol is op lever (en op alle "sterkere" smaakjes trouwens).
Maar Loki vindt het maar vies. Hij wordt dus echt wel min of meer "gedwongen". Ik neem hem op schoot en hou het stukje lever voor zijn mond, tot hij die opent. En dan eet hij het wel op. Hij weet intussen dat hij er niet onderuit komt.
Hij zal het echt nooit  zomaar uit een bakje eten, en ik vind het toch belangrijk dat hij het binnen heeft. Gelukkig hoeven ze niet erg veel lever te eten  :).
Door flin
#2482907
hier maak ik ook een soort gemalen basis, met:
hart, lever,  vis en wat gemalen kuiks haha ,
dit is makkelijk mengen met eventuele nieuwe smaakjes, zonder al de - verhoudingen-  te verklutten
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2482931
Hmmm, ei of kuiken eronder malen zou nog een idee zijn...  :)

Diegene die het moeilijkst doet loopt namelijk vaak zijn kuiken mis omdat hij nog een restje van de vorige dag heeft dat hij nog moet opeten en daarmee mutst.  Dus dat eronder mengen zou goed zijn zodat hij het toch binnen krijgt.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 13 okt 2012, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flightleader
#2483006
Als ik konijnenlever in porties verdeel moet ik kater Billy altijd van tafel zetten, of hij loopt door met konijnenlevers (Zo heb ik ooit eens onder bed moeten duiken, achter de kat omdat hij wegliep met een lever, was dat een bloedbad  >:( )
Ik zou gewoon proberen met heel kleine stukjes onder het andere eten gemengd.
Door wijkje
#2483048
Tja..katten zijn soms onmogelijk..Een hond heeft baas..Een kat personeel..En klopt ook nog...Hazenlever wordt hier enorm graag gegeten..Van andere diersoorten niet..Dus ik pas me maar aan en geeft eigenlijk alleen hazenlever.
Wat je kunt proberen is om het gemalen en te mengen met iets wat ze enorm graag lusten..
Door Parelridder
#2483248
Sanne eet nu ze eenmaal om is vanalles. Ik heb al hazenlever, eendenlever, lamslever en konijnlever gebruikt. De lever geef ik echter altijd gemalen door overige gemalen orgaan en spiervlees. Ik heb wel sterk de indruk dat ze konijnlever prefereert. Ze is sowieso erg dol op konijn.
Qua nier krijgt ze ook die van konijn.
We zijn begonnen met een fijne maling van het hele menu, dus incl. karkas (eerst door jouw schijf en daarna door de minst fijne van Kenwood). Toen ze op die manier een stuk of wat mixen gewend was pas naar een grovere maling (dus minder tot 1 smaak vermengd, want wat meer 'stukjes') door alleen jouw schijf te gebruiken. En nu eet ze - was weer even wennen - met veel plezier grove maling spiervlees+orgaan en daarnaast een stukje ongemalen karkas.
Reden dat ik het nog maal is allereerst dat ze zo niet kan miepen over onderdelen die eens minder aan staan: het is alles of niks. Dat scheelt me een kopzorg en maakt het door een ander laten voeren ook makkelijker (hoeven die ook niet in te zitten over onderdelen die blijven liggen). En ik vind het daarnaast ook makkelijker portioneren: grotere hoeveelheid afwegen, in de juiste verhouding samen voegen, mengen en klaar (ik vind de kattenmenuutjes anders zo'n gepruts :-[ ).
'k Zou dus eens een zakje konijnlever bestellen en misschien eens hun hele menu fijn malen, zien of ze het in die 'verdunde' vorm (vermengd door de rest van de hap, die ze wel erg graag eten) wel eten. En als dat lukt misschien in de toekomst proberen of ze een grovere maling daarna ook willen leren eten.
Och ja, we zijn van de straat he.. ;) ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door