Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bassoui
#2481161
heb ik weer hoor ik had mijn honden vandaag nog geen eten gegeven had het een beetje druk
doe ik wel vaker dan krijgen ze het tegen een uur of 11 of 12
dus ik geef mijn engelse bulldog konijnkarkas al in stukken geknipt omdat hij niet zo goed kauwt
ik loop naar de vriezer om voor de volgende dag te pakken kom terug ligt mijn hond daar te stikken in een stuk
van alles geprobeerd om het er uit te krijgen hand er bij in op de kop houden op de pens drukken niks hielp
en hij bewoog niet eens meer nog paar keer op de kop gehouden en eindelijk heeft hij het toch weggeslikt en begon weer te ademen
toen heeft hij eerst nog 10 minuten gelegen zwaar ademhalen maar nu lijkt et wel weer behoorlijk goed
maar ben er eigenlijk wel beetje klaar mee zo dat barfen werkt wel enigste goed voor zijn huid enzo
maarja heb liever dat hij wat jeuk heeft van brok dan dat hij stikt
en om alleen maar kippennek te geven als bot want dat is het wat hij goed wegkauwt is ook niet wat lijkt me
en als ik alles ga malen dan is het weer niet goed voor zijn tanden
wat zouden jullie doen als je zoiets hebt?
het is trouwens niet de eerste keer dat hij haast stikt in een stuk maar nog nooit zo erg
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2481167
Ik durf karkas nooit in kleine stukken te geven hoor. Dan hebben ze de neiging niet te kauwen. Ik geef het het liefst zo groot mogelijk.

Maar kan me voorstellen dat je geschrokken bent. KVV is minder goed voor de tanden, maar dat is brokken ook. Het is echt een fabeltje hoor dat brokken goed voor de tanden en kiezen zijn.
Gebruikersavatar
Door nova
#2481172
Ik zou het vleesbot vasthouden zodat hij er stukken vanaf moet bijten. Een washandje aan je hand biedt houvast
Je hoeft niet alles te malen, maar dan alleen het vleesbot malen is misschien een optie. ;)

En jeuk is vreselijk hoor,  ik heb een hond gehad    wiens voetzolen  aan de lopende band kapot  gingen  door een allergie. Lees hier ook  maar eens de verhalen van  Nienk met Reus,  van Lil met haar herder,  en van Xerox  net als  al die andere jeuk-stories :-\ :-\
Om moedeloos en radeloos van te worden.
En  als mijn hond jeuk kreeg van brokken
, dan kwam er never nooit meer een brok  in  huis, dan ging ik echt wat verzinnen op vleesbot, Zeker weten
Door Ramses1
#2481176
Jakkes dat is schrikken!
Wat goed dat het toch loskwam en hij weer kon gaan ademen. Bbrrr wat lijkt me dat eng!

Ik kan me voorstellen dat je het nu even gehad hebt met karkassen voeren, maar ga even over op kvv en probeer het over een poosje weer eens?

Wat ik zou doen?

Ik zou helemaal opnieuw beginnen met botten voeren.
Eerst kippen- eenden- en fazanten nekken.

Ik heb bij mijn hond (die eerst 6 jaar brok heeft gegeten bij een andere eigenaar) de nekken vastgehouden.
Kort vastgepakt en aan de zijkant van de bek aangeboden zodat ze wel moest kauwen om er een stukje af te krijgen.
Rustig de tijd voor nemen, rustig toespreken en daarna opvoeren tot wat grotere botten; duifkarkas, kleine zachte konijn- en haasribbetjes.

Zelf zou ik nooit karkas in kleine stukken geven, dan leren ze nooit kauwen en slikken ze het veel te groot door.

Als het een kwestie van honger en gulzigheid is zou ik hem/haar eerst wat ei, yoghurt, vlees of pens geven zodat de ergste honger weg is en dan de tijd nemen voor het netjes leren kauwen van het bot.

Dat kvv slecht voor de tanden zou zijn? Met een flosstouw, kauwkluif of een lap pens kunnen ze knap poetsen en jeuk vind ik erger ;)

Nee een brok gaat hier nooit meer gevoerd worden, veel te slecht voor het gebit  :biggrin2:
Door Lizzy
#2481208
Ja, ik snap dat je je helemaal te pletter bent geschrokken, het is ook vreselijk :o :-X
Maar jeuk is ook verschrikkelijk..... Je zou natuurlijk ook een vleesmolen kunnen kopen en het bot (alleen het bot) kunnen gaan malen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2481217
Hoe komt het eigenlijk dat hij nek wel goed kauwt en karkas niet?
Kan je dat verklaren?

Ik zou het karkas ook niet in stukken geven, zeker geen stukken die nog groot genoeg zijn om in te stikken, dan kan je het beter in zijn geheel geven.  Tis dat of in erg kleine stukje, maar dan kan je het net zo goed gemalen geven.  Kauwen doet ie dan toch niet. En gemalen ben je gerust.
Er zijn ook plaatsen waar je gemalen vleesbot kan kopen.  Er zijn mensen met oudere honden die altijd op barf hebben gestaan maar nu last krijgen met het bot, en die geven hun honden gemalen vleesbot. Ik zag ergens voorbijkomen dat je dat ook kan kopen (naast Kiezebrinkbotmixen natuurlijk), echt puur gemalen vleesbot.  Dan hoef je het niet zelf te malen, al zou een vleesmolentje misschien ook geen verkeerde investering zijn...
Als je nu barft, ga je dat aan de meerkost van brok of kvv er al snel uit hebben, denk ik.
Ik weet dat een bepaalde Cindy (met vele honden, ik weet haar nick niet precies, maar anderen vast wel) gemalen vleesbot weet aan te kopen en dat zij ook voor een speciale snijschijf voor in een kenwood kan zorgen waardoor deze molen zowat elk (geschikt barf-) bot mooi maalt.

Goed voor de tanden is het inderdaad niet, maar wel nog een stuk beter dan brok, want er zit bijna geen koolhydraat in (en dat veroorzaakt tandplak). En als je stukken vlees kan blijven geven, is dat misschien wel voldoende.
Als hij nekken wel goed kauwt kan je die natuurlijk ook in zijn geheel blijven geven, als je dat vertrouwt.  Dat kan ook al iets helpen.
Ik denk dat voor de tanden, of je het nu gemalen of in stukken geeft, als hij er niet op kauwt, maakt dat weinig verschil.  En als hij er bijna in stikt, kauwt hij wss niet of minimaal... 

Sterkte nog met het verwerken van deze gebeurtenis.  Ik zou er toch ook even heel onzeker van worden en beginnen twijfelen of ik wel door wilde gaan.
Maar brok zou ik ook niet meer doen, zeker niet bij een allergiepatient.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 12 okt 2012, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cindy de Wolf
#2481244
Dat ben ik ;)
Ik zou inderdaad gaan malen. Teddy van mijn moeder heeft zo'n zelfde bekkie als een bull nou never nooit niet dat ik daar mee durf te barfen. Die bek is er gewoon minder/nietgeschikt voor met alle extra risico's vandien. Smokey daarentegen, zelfde maatje hond maar met een normale bek, barft wel volledig. En wat betreft het tandenprobleem. Jesse van mij krijgt haar hele leven al gemalen en heeft een mooier gebit met 10.5 jaar dan Misty van 6 jaar die 100% barft, dus alles ongemalen krijgt. Is dus vast en zeker ook aanleg.
In dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 415.0.html kan je heel veel terug vinden wbt de Kenwood maler waar ik en ondertussen meerdere barfers met mij heel tevreden over zijn.
Door smulpaap
#2481313
Dat is behoorlijk schrikken zeg ! Maar wat de anderen al zeggen , vleesbot nooit in kleine(re) stukken knippen . Bullen hebben anatomisch al een heel andere bek en gebit en vleesbot wat geknipt is kan zomaar naar binnen worden geslurpt . Met alle gevolgen .....

Ik zou idd ook of zelf gaan malen , of gemalen vleesbot gaan geven , zeker als het een hond is die al zoveel jeuk heeft .
Door Benjy en Misty
#2481331
nova schreef: Ik zou het vleesbot vasthouden zodat hij er stukken vanaf moet bijten. Een washandje aan je hand biedt houvast
Je hoeft niet alles te malen, maar dan alleen het vleesbot malen is misschien een optie. ;)

En jeuk is vreselijk hoor,  ik heb een hond gehad    wiens voetzolen  aan de lopende band kapot  gingen  door een allergie. Lees hier ook  maar eens de verhalen van  Nienk met Reus,  van Lil met haar herder,  en van Xerox  net als  al die andere jeuk-stories :-\ :-\
Om moedeloos en radeloos van te worden.
En  als mijn hond jeuk kreeg van brokken
, dan kwam er never nooit meer een brok  in  huis, dan ging ik echt wat verzinnen op vleesbot, Zeker weten
Ik kan me voorstellen dat je schrikt hiervan, dat dit dan je 1e reactie is maar ik met het eens met wat hierboven gezegd wordt. Jeuk is vreselijk! Je kunt zo'n jeuk hebben dat je je open krabt ervan! Ik zou ook het botwerk vasthouden, het anders malen of stukken nog kleiner maken.

Je kunt ook anders KVV geven en kluiven geven om tandplak weg te krijgen of desnoods gaan poetsen... Alles beter als brokjes.
Door bassoui
#2481364
nou heb hier een beetje een aparte hond hoor
dat hij nekken wel eet is gewoon door de vorm kippenekken kan die zo wegslikken en soms word er wel is op gekauwd
en eendenekken kauwt hij wel op tot je het hoort kraken maar die gaan er dan ook heel in
sardientjes is ook niet zo als mijn maltezertje dat doet die kauwt en kauwt tot er een stuk af is en dan door slikken
de bull kauwt er wat gaten in en dan glijd hij wel naar binnen door de vorm
als ik die karkassen gewoon zou geven zou hij ook paar keer kauwen en dan proberen door te slikken
doet hij ook bij grote stukken spiervlees ik moet alles knippen
en het is niet zo dat hij schrokt maar volgens mij snapt hij gewoon niet dat het dan nog niet past
denk dat ik maar gewoon eenden en kippenekken als gewoon bot ga geven en dan de rest van dat konijnkarkas ga malen
maar was er gister wel ff zat van eerst deze week de kat al dood en dan ook nog bijna mijn hond
Gebruikersavatar
Door Thea
#2481368
Dat is echt schrikken. :-\
Kan me voorstellen dat je nu zeg voor mij geen vleesbot meer.
Kan me ook voorstellen dat de bek van zulke honden niet zo geschikt zijn voor het echte kauwen van botten.
Maar heb je al geprobeert om de botten te meppen met een vleeshamer. Ze zijn dan veel zachter en kunnen ze denk bijna niet in stikken.
Zou niet meer terug gaan naar brokken als ik jou was :)
Zeg zij die 2x teruggegaan is naar brok met Boy. Gewoon omdat hij niets luste.


Hier heb ik er 1 die kan ik best grote stukken geven kauwt er goed op.
Maar Boy wat al een lastige vers eter is. Krijgt juist hapklare stukken anders eet hij het gewoon niet :-\
Maar hij kauwt het wel heel goed nog kleiner
Nu eet hij kip,kalkoen,parelhoen en eend als bot. En sinds heel kort eet hij een paar stukjes zalmrug. Maar als er een te hard stuk inzit laat hij het echt liggen
Door Kemi
#2481369
Ik bewerk vleesbot ook regelmatig met een vleeshamer. Dan is het al 'gebarsten' en als het dan heel naar binnen glijd, kan het toch goed verteren en is het flexibeler omdat de structuur soort van losser is.

Wat zul je geschrokken zijn! Gelukkig is het goed gekomen. Probeer te malen of kvv.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2481459
Ik snap het helemaal hoor dat de schrik je in de benen geslagen is. Zeker als hij even out is geweest, sta je te trillen op je benen.

Staan veel goede tips hierboven. Succes met je ventje. Geef m maar een dikke knuffel van me.
Door smulpaap
#2481555
bassoui schreef: nou heb hier een beetje een aparte hond hoor
dat hij nekken wel eet is gewoon door de vorm kippenekken kan die zo wegslikken en soms word er wel is op gekauwd
en eendenekken kauwt hij wel op tot je het hoort kraken maar die gaan er dan ook heel in
sardientjes is ook niet zo als mijn maltezertje dat doet die kauwt en kauwt tot er een stuk af is en dan door slikken
de bull kauwt er wat gaten in en dan glijd hij wel naar binnen door de vorm
als ik die karkassen gewoon zou geven zou hij ook paar keer kauwen en dan proberen door te slikken
doet hij ook bij grote stukken spiervlees ik moet alles knippen
en het is niet zo dat hij schrokt maar volgens mij snapt hij gewoon niet dat het dan nog niet past
denk dat ik maar gewoon eenden en kippenekken als gewoon bot ga geven en dan de rest van dat konijnkarkas ga malen
maar was er gister wel ff zat van eerst deze week de kat al dood en dan ook nog bijna mijn hond


Met Engelse Bulldoggen valt best te barfen , ik heb er ook twee . Maar het vraagt soms net even meer tijd om ze het kunstje goed eigen te maken . Ik ben hier met de oudste (een herplaatser ) maandenlang bezig geweest met alleen maar oefenen ... op een eendennek . Tijdens het oefenen kreeg ze nog kvv . Dat gaf ik haar eerst . Zodat ze minder fanatiek aan haar ""prooi "" kon beginnen . Op een gegeven moment merkte ze dat ze ""dat "" elke dag kreeg . Het werd dus gewoon en ze begon rustiger te eten . Toen heb ik in rustig tempo een barf maal geintroduceert , weer een eendennek met stukken spier of orgaanvlees gesneden in stukken van zo,n 4 cm . En op deze wijze steeds een stapje verder . Mijn ervaring met haar is dat wat steviger soorten vleesbot beter gingen dan karkas wat wat zachter van structuur is . Dus een kippendij ging de eerste tijd beter dan een tam konijnkarkas . Eendenvleugels gaf ik haar weer niet , eendenkarkas ... ook zachter ging met haar ook niet in het begin . Een parelhoenkarkas gaf ik haar en dat ""verbouwde "" ik tot een zo plat mogelijk geheel . Eendenrug idem , wat harder van structuur , maar de lellen en vellen sneed ik eraf en lag dat in verantwoorde stukken los in haar bak . Uiteindelijk is ze goed gaan eten en at alles . Nu is ze oud , elf jaar barft nog steeds , maar we zijn weer terug op zachter vleesbot , of zeer dik bevleesd .

De jongste heeft het vanaf het begin erg goed gedaan , maar ook voor haar geld , bij bv eendenrug ... lellen en vellen er even af en apart in de bak . En karkas zo groot mogelijk geven . Spier en orgaan word gesneden . Te kaal karkas is met een Bull liever niet , en als het al eens zo is dan geef ik eerst spier of orgaan en dan pas vleesbot . 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door