Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JumboBaloe
#2479288
Gisteren heeft Baloe voor het eerst kalfsribben gehad.

Het viel mij op dat het een lange tijd duurde voor zij die ribben op had (ongeveer 200 gr)

Hij knaagde er kleine stukjes van af dus daar maakte ik mij geen zorgen over.

Wat ik mij wel afvroeg ben ik te vroeg met deze ribben?
Moet Baloe gewoon aan zwaardere botten wennen?
Zijn deze botten toch niet geschikt (kan ze wel doorknippen)?
Of is dit gewoon normaal
Door Anne in Zweden
#2479306
JumboBaloe schreef: Gisteren heeft Baloe voor het eerst kalfsribben gehad.

Het viel mij op dat het een lange tijd duurde voor zij die ribben op had (ongeveer 200 gr)

Hij knaagde er kleine stukjes van af dus daar maakte ik mij geen zorgen over.

Wat ik mij wel afvroeg ben ik te vroeg met deze ribben?
Moet Baloe gewoon aan zwaardere botten wennen?
Zijn deze botten toch niet geschikt (kan ze wel doorknippen)?
Of is dit gewoon normaal
Ik zit met een paar vraagtekens nu:
1- Kalfsribben? Die zijn toch eigenlijk al best groot? Hoe krijg je daar slechts 200 gram van - ervan uitgaande dat je geen losse ribben hebt gevoerd, want dat wordt heel erg afgeraden.

2- Kalfsribben die je kunt doorknippen?! Met een snoeischaar? Wist niet eens dat zoiets bestond!

3- Hoelang barft Baloe al? Ribben gelden in het algemeen niet als beginnersbotten, of ze nou van een kalf of een ander dier zijn. Met ribben kun je meestal beter even wachten tot je hond wat meer ervaring heeft met botwerk, al is het een goed teken dat je hond er rustig op knabbelt. Beter dat ze er lang mee bezig is dan dat ze hapschrokweg doet, zeker met ribben! Maar als je nog maar net bent overgestapt op versvoeren, wacht dan nog even met ribben. Het maagzuur van je hond moet eerst nog wat verder verzuren voordat het zulke botten goed kan verteren.

4- Dat je hondje er 40 minuten over doet, is op zich geen punt - al kan het natuurlijk betekenen dat het bot gewoonweg te hard is. Hoe lang doet ze over een kipkarkas, over een kalkoennek van X gram, om maar iets te noemen? Ik heb zelf een boxer die met d'r inefficiënte centenbakkie stukken langer over d'r eten doet dan mijn reuen. Een kalkoennek van 500 gram, daar is ze echt wel effe mee bezig. Hangt dus ook van de kraakvaardigheid van je hond af! :biggrin2:
Door Butch
#2479319
Mijn ervaring is dat kalfsribben heel erg kunnen verschillen. De ene keer zijn ze knijterhard en de andere keer heerlijk zacht. Als ik ze met een snoeischaar kan knippen vind ik ze prima, maar mijn hond doet er nooit langer over dan vijf minuten. En hij kauwt ze goed, geen schrokwerk.
Ik denk dus dat je hond het nog even moet leren, dus misschien beter om nog even wat zachter spul te geven. Hoe lang barft ie al?
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2479984
Joas, dit waren toch de lamsribbetjes die we vrijdag hebben geportioneerd?

Afbeelding

Edit: foto toegevoegd
Laatst gewijzigd door Naomi B op wo 10 okt 2012, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door