Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2478496
Poes niest sinds een weekje regelmatig. Droog niesje, ze heeft een schoon neusje en alleen het linker oog is een klein beetje vochtig..niet echt noemenswaardig.

Ze eet en drinkt goed en voor de rest merk ik ook niet dat ze zich ziek voelt, ontlasting is ook prima in orde. Ze is ergens tussen de 17 en 18 jaar. Wat kan ik doen om het niezen te stoppen zonder direct naar DA te rennen.
Laatst gewijzigd door TMG1961 op za 12 jan 2013, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2478543
Ik zou dus wel naar de dokter gaan. Ze heeft nu al een week niesziekte en is er zelf niet vanaf gekomen. Dat ze een vochtig oog erbij heeft, geeft extra aan dat ze zeker niesziekte heeft.
Dat de prut er niet uitspuit bij wijze van spreken is alleen maar gunstig en je hoeft echt niet te wachten tot het wel zover is. Nu kan het nog makkelijk te behandelen zijn en valt ze er niet dood van neer. Geef bij de dokter aan dat ze moeilijke nieren heeft en je geen voorstander bent van klakkeloos allerlei dingen (met name AB) erin stoppen. Wellicht heeft ze een poliep in de neus en viesje in/op het oog of een traanbuis die een beetje verstopt zit. Dat kan precies dezelfde klachten geven, maar vraagt wel een hele andere behandeling.

Naar de dokter gaan is niet leuk, zeker niet voor zo'n oude taart. Ook kost het altijd geld. Maar dat heb je met huisdieren.
Door BAC
#2478548
Ik zou ook niet wachten met een oudje met niesziekte, want dit gaat namelijk niet vanzelf over.

Ik heb een oudje gehad die op een gegeven moment ook wat verkouden werd, en haar bijna genekt heeft omdat het plots als een bom binnen kwam zetten. Ze kon niet meer ademen door de neusje, had het straal benauwd en moest steeds niezen, samen met haar eetlust wat verdween ging ze hierdoor bijna het hoekje om.
Ik heb toen neusdruppels gekregen (Rhinigenta kan je maar 1 maand gebruiken) en dat hielp. Hierna bleef het steeds terugkomen, ik ben toen doils gaan geven en toen is ze niet meer verkouden geweest :biggrin2:
Door TMG1961
#2478562
Morgen dan toch maar gaan kijken of ik vervoer kan regelen. Het is te ver om lopend naar DA te gaan. Moet toch eerst bellen om afspraak te maken aangezien eigen DA nog altijd de praktijk dicht heeft.

Ze niest trouwens niet constant, soms zit er tussen 2 niesjes 5-6 uur
Gebruikersavatar
Door koekje
#2478599
Ik zeg wegblijven van onzinneritis, maar er zijn mensen die daar anders over denken.
Vooral traditionele Chinese 'geneeskunde' vind ik heel gevaarlijk voor katten. De middelen hebben nooit allemaal dezelfde deseringen in zich en er zitten vaak genoeg allerlei stoffen in die niet vermeld zijn op het etiket, maar voor katten wel heel schadelijk kunnen zijn.
Er is overigens totaal geen bewijs dat echinacea maar iets doet om de weerstand omhoog te halen, laat staan bij katten.
Meer lezen: http://www.kwakzalverij.nl/497/Opnieuw_ ... _Echinacea
Door TMG1961
#2478610
dank je voor je antwoord. Morgen dan maar eens gaan kijken of ik ergens of een auto kan lenen of iemand kan charteren die me naar DA en weer naar huis kan rijden.

Zoals gezegd valt het me wel op dat er behoorlijk wat tijd zit tussen de niesjes, nu ook al weer ruim 1 uur niets gehoord.
En oogje is ook niet vies..heel klein beetje kleurloze afscheiding.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2478624
Hoe zijn haar kiezen? Ik ben vandaag met Poekie naar de dierenarts geweest, die niest ook een beetje, alleen heldere uitscheiding. Haar kiezen blijken enorm ontstoken te zijn, volgens de dierenarts kan het dat daardoor de neus ook wat geïrriteerd is en de normale afweer wordt aangetast (omdat die wortels van de kiezen zo ver doordringen). Poekie eet ook gewoon goed, wel carnibest, dus daar heeft ze haar kiezen ook niet voor nodig... en verder zou ik persoonlijk zelf als ze niet ziek aandoet en er geen gekleurde uitvloeiing is en het oogje echt niet vies is niet perse meteen naar de dierenarts rennen. Chinese geneeskunde bij katten ben ik ook geen voorstander van, maar cat's claw zou je kunnen proberen. Er is ook een versie van die sterker werkt, samento heet dat, maar dat zou ik bij een poes op leeftijd niet doen omdat dat best heftig spul is. Maar gewone cats claw kan je vast wel ergens in tinctuur vorm krijgen en is goed voor de weerstand...
Door TMG1961
#2478666
Net nog eens gekeken maar voor zover ik kan zien heeft ze er nog maar een paar..stuk of 4, kunnen er ook minder zijn zag het niet zo goed.
Door Envie
#2478674
Oude poezen worden wat vatbaarder voor virale infecties. Niesziekte kan chronisch worden. Heeft mijn oudje ook gehad. Op advies van d.a heb ik haar de rest v haar leventje L-lysine gegeven
Door TMG1961
#2478689
Net even gekeken maar kan eventueel met bus naar da..is vanaf mij naar halte 2 min lopen en dan nog eens 5 min naar da, kost 1,10 enkele reis..morgenvroeg dus eerst maar eens gaan kijken wat ik nog op ov chipkaart heb staan.
Door TMG1961
#2478991
Auto geregeld, kan vanavond om half zes naar DA..die heeft open spreekuur tot 6 uur.
Door TMG1961
#2479395
Terug van DA..Poes had koorts 39,8. Longen en hart waren goed. Ze was wel iets afgevallen..woog op weegschaal DA nog 4,2 maar ze is ook al bijna 18. Heb voor de koorts toch AB mee gekregen en voor oog een zalfje.
Door tycolaika
#2479584
dus het is geen nies ziekte ?
of die ab tevens ook voor de niesziekte als ze die wel heeft ?
pff ik weet nog mijn later hier had vorig jaar de nies ziekte
omg ik dacht echt dat hij dood ging , hij was er echt erg aan toe toen ...
Door TMG1961
#2479602
wel niesziekte, maar een soort van light versie. Zo heeft ze alleen last van af en toe niezen en een lichtelijk tranend rechteroog. Ze ademt gewoon door de neus, die is helemaal open
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door