Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2474337
Ik heb jullie advies even nodig. Ik heb het hier geplaatst omdat ik niet weet of het medisch is.

Sinds een week of drie doen alle drie katten moeilijk met hun bibi wat ze voorheen goed aten.
Ze lopen weg of nemen drie happen en lopen weg. Izzy eet inmiddels iets beter weer.
Gekke is dat ze wel brokken willen en hun bibi wel met een hele lading gourmet pate eten.

Ik ben 4 week geleden wel bezig geweest verven in huis en ook hebben ze nieuwe bakken en kattenbakzand en zijn er wat meubels weggedaan/verplaatst.

Zou dit stress zijn of gewoon testen voor wat lekkers of allebei ?

Kwa gedrag niet veel anders. Daarom denk ik niet aan iets lichamelijks.
Ik weet dat sommige katten gevoelig zijn voor verandering.

Kan het kwaad om iig tijdelijk even een paar week veel gourmet te mengen ?
Ik zat al weer te denken aan brokken maar dit zie ik ook niet zitten.
Ik word er zo gefrustreerd van.

Wat denken jullie er zo van ?
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2475322
Hallo Yvje,

Als je maar enigsinds denk dat het medisch zou kunnen zijn denk ik dat het verstandig is om met ze naar de dierenarts te gaan.

Het is lastig te zeggen wat hier de oorzaak van is. Je noemt nogal wat veranderingen op in huis. Of dit met hun eetgedrag te maken heeft weet ik niet. Dat is moeilijk te beoordelen. Ik zou me voor kunnen stellen dat ze brokken en gourmet veel lekkerder vinden dan rauw. Dat is zo herkenbaar! Hier is het nooit anders geweest. Ik geef daar niet aan toe behalve als er 1 ziek is. Heb je wel eens een ander merk rauw voer of andere smaak aangeboden aan je katten? Een beetje gourmet erdoor om ze te laten eten is niet zo vreemd. Maar als je steeds meer blik gaat toevoegen heb je de kans dat ze op den duur weer terug naar blik/brok zijn en je ze heel moeilijk weer terug op rauw zal kunnen krijgen. Katten zijn toch al zo heel erg moeilijk hierin. Lastig he?

Waar ik ook nog aan zit te denken... Hoelang voer je ze nu rauw?  Misschien hebben ze zoveel veranderingen de laatste 4 weken, dat ze nu bij zichzelf denken dat ze niet ook nog eens dat andere voer willen maar het oude vertrouwde. Vaak heeft eten veel te maken met stress of gedrag. Dat is bij mensen vaak zo en met dieren al niet anders.
Succes!
Door *Yvje*
#2477641
Hoi Zanumatsu, bedankt voor je reactie.
Ik vermoed dat het toch wat met de veranderingen te maken heeft gehad en
dat het inmiddels een kwestie is van mijn  toegeven aan meer blik.
Gister hebben ze ander kvv gehad en er werd in gevreten.
Vandaag echter weer de oude bibi natuur en alledrie doen ze weer moeilijk.
Met een ander blikvoer eten ze ook wel. Ik zal toch streng moeten zijn denk ik.
Ik zal komende maand ook wat meer variatie kopen kwa kvv.
Hopelijk gaat het snel beter. Ze zijn zo gewiekst he in krijgen wat zij willen.
Door Limpy
#2477649
Tuurlijk weten ze dat ze jou goed getraind hebben....
(probeerde blixa hier in het begin ook wel eens)

Variëren met meerdere merken/smaken is ook goed voor ze qua afwisseling.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door